La Mihailesti zac in continuare, pe camp, bucati de trupuri umane

Ionut Barbu, cameramanul Antenei 1, a salvat viata sefului de post

de Ionel Stoica     Evenimentul Zilei
Marţi, 1 iunie 2004, 0:00


Soarta a facut ca moartea cameramanului Antenei 1, disparut in tragicul accident de la Mihailesti, sa insemne viata sefului de post al comunei. Gabriel Hurlup, aflat la Spitalul de Urgenta Floreasca, a povestit ieri procurorilor cum a explodat camionul cu azotat de amoniu.

Seful Postului de Politie din comuna Mihailesti, Gabriel Hurlup, aflat inca in stare grava la spital, a reusit ieri sa vorbeasca timp de cateva minute cu procurorii, despre clipele care au precedat explozia de la Mihailesti si care, in acelasi timp, i-au salvat viata din mijlocul tragediei.

Gabriel Hurlup a povestit ca cel care l-a ferit cu propriul corp de suflul ucigas al exploziei a fost colegul nostru Ionut Barbu, cameramanul Antenei 1. El ar fi incercat, in secundele dinaintea exploziei, sa il scoata pe Ionut din apropierea camionului, iar in momentul deflagratiei, corpul colegului nostru s-a aflat practic intre suflul exploziei si politist, salvandu-i acestuia viata.
In urma cercetarilor efectuate in cursul saptamanii trecute, procurorii au stabilit ca imediat dupa rasturnarea autotrenului, un student a reusit sa vorbeasca cu soferul si a anuntat telefonic pompierii, la ora 4:58.

Acestia au ajuns la fata locului la ora 5:47, "cu aproximativ doua minute si jumatate inaintea deflagratiei, dar nu au apucat sa desfasoare nici o manevra de interventie", a sustinut ieri Ilie Botos. Potrivit procurorului general, singura modalitate de prevenire a exploziei ar fi fost inundarea camionului cu apa.

"Azotatul de amoniu, in contact cu apa, s-ar fi dizolvat si ar fi pierdut din potentialul exploziv", a completat Botos.
Procurorii pornesc de la premisa ca soferul a adormit la volan. Potrivit procurorului general, lovirea camionului de un cap de pod a dus la desprinderea cabinei de remorca si la fisurarea rezervorului din care s-a scurs motorina peste azotatul de amoniu.

"Se pare ca in urma coliziunii s-a desprins suportul bateriei, iar borna pozitiva a acesteia a intrat in contact cu caroseria masinii, contact care a declansat scurtcircuitul ce a aprins amestecul de motorina si azotat. Din datele pe care le avem pana acum, se pare ca primul obiect care a luat foc a fost roata de rezerva, pe care, potrivit marturiilor, soferul a indepartat-o de camion.

Alimentarea continua venita de la baterie a produs insa imediat si alte surse de foc. Daca soferul ar fi fost instruit corespunzator, ar fi putut evita catastrofa prin deconectarea bornei", a sustinut Botos.

Expertizele
Anchetatorii au dispus ca in zilele urmatoare sa se efectueze o expertiza tehnica auto care sa lamureasca toate circumstantele producerii accidentului rutier. In paralel, anchetatorii vor efectua in poligon experimente cu azotat de amoniu, in aceleasi conditii de umiditate care existau acum o saptamana, in dimineata producerii exploziei.
Harta partiala care arata dispunerea cadavrelor dupa producerea exploziei a aratat ca soferul Florin Marcu si soldatul Silviu Stan – cele doua persoane inca neidentificate – s-au aflat la mai putin de 10 metri de epicentrul exploziei care i-a spulberat practic si i-a aruncat in cea mai indepartata arie de cercetare.

"Identificarea resturilor umane va fi finalizata in 12 zile, dupa efectuarea testului ADN", a declarat Botos.

Miruna Pasa
Jurnalul National


O intrebare pentru procurorii care cerceteaza tragedia de la Mihailesti
"E fie a soferului, fie a pompierului", sustin anchetatorii. Familiile victimelor ii contrazic; "Pina acum, procurorii nu m-au intrebat despre mina asta gasita. Astept sa-mi dea acasa ceva din fiul meu, ca sa-l inmormintez crestineste."
La Mihailesti, nu departe de locul dezastrului, satenii au gasit o mina. S-a intimplat vineri, la cinci zile de la producerea exploziei si cu putin inainte ca procurorul general Ilie Botos sa declare ca ancheta a fost bine condusa. Si ca toate probele au fost strinse. Toate probele, mai putin aceasta mina, cu un ghiul de aur pe ea, aflata in stare de putrefactie si pe care roiau mustele.

E mina care acuza. Acuza incompetenta judiciara si superficialitatea cu care s-a derulat ancheta. Acuza autoritatile care isi bat in continuare joc de familiile indoliate si de opinia publica.
Lunea trecuta, la citeva ore dupa catastrofa de la Mihailesti, presedintele Ion Iliescu a afirmat ca zona trebuie redata urgent circulatiei. Cu directivele sefului statului si cu ministrii Mitrea si Oprea in coasta, procurorii si politistii au mers din greseala in greseala, facind o ancheta penibila.

Asa a fost posibil ca jurnalistii sa gaseasca inaintea magistratilor proba-cheie (camera video si caseta-martor a tragediei). Tot asa, satenii au cules de pe cimp, din curti sau din copaci bucati de oase, scalpuri si fragmente de imbracaminte. In fine, o sateanca a dus procurorilor, vineri, mina cu ghiul gasita in curte.

"Soferul Florin Marcu si pompierul Liviu Stan au fost cel mai aproape de explozie. Pur si simplu au fost pulverizati. Din sofer s-au mai gasit doua picioare si palma. Nu pot sa spun cu exactitate a cui este mina cu ghiul. Prima data am zis ca este a soferului, gindindu-ma ca pompierul, fiind soldat, nu poarta ghiul.

Cu toate acestea, mina ar putea fi si a pompierului, dar nu stim deocamdata sigur. E cu siguranta palma de barbat. Cert este ca mina gasita poate fi ori a soferului, ori a pompierului", ne-a declarat unul dintre anchetatori care se ocupa de cazul Mihailesti.
"Fiul meu nu avea ghiul, dar si-o fi cumparat"
In afara celor doi barbati indicati de procuror, mina ar mai fi putut apartine si unei a treia persoane: sateanul Ion Tudose. Toate familiile victimelor, ale caror cadavre nu au fost reconstituite, au donat singe in vederea investigatiilor criminalistice de tip ADN. Testul ADN va stabili cu precizie a cui este mina cu ghiul.

Deocamdata, nici familia Tudose (din Mihailesti) si nici familia soferului Marcu (din Craiova) nu confirma ca rudele lor disparute ar fi purtat verigheta, inel sau ghiul. Singurul care nu exclude total proprietatea ghiulului este Ion Stan, din satul Grajdana, comuna Tisau, judetul Buzau. "Fiul meu nu avea ghiul, dar si-o fi cumparat, pentru ca luase solda. Si-o fi luat baiatul, dar nu mi-a spus.

El avea solda mare, ca era fruntas. Si avea de luat solda pe doua luni. Vreo 900.000. Si-o fi luat un ghiul, ceva, ca era flacau, de unde sa stiu?!".
"Cum sa fac inmormintarea fara mort?"
Ion Stan continua: "Pina acum, procurorii nu m-au intrebat despre mina asta gasita. Astept sa-mi dea acasa ceva din fiul meu, ca sa-l inmormintez crestineste. Eu am fost la morga si am vazut ceva, ceva. Un picior era al lui. Pe partea dreapta avea un semn de cind era el mic. Cum sa fac inmormintarea fara mort?! Mai am patru copii, dar pe cel mai bun mi l-a luat Dumnezeu".

Vine vorba despre banii primiti ca ajutor. "Statul mi-a dat ceva, nimic de zis. O data 20 de milioane si o data alte 20 de milioane. Atit face copilul meu. Dar ce pot sa fac, sa muncesc cu ziua ca sa dau statul in judecata? Ce mi-o da, mi-o da. Da’ sa-mi dea copilul acasa, sa scap", ne-a spus cu durere Ion Stan, tatal unuia din pompierii care si-au pierdut viata la Mihailesti.

Filmul accidentului, reconstituit de procurori

Procurorul general al Romaniei, Ilie Botos, a dat ieri publicitatii primele rezultate ale anchetei de la Mihailesti. Conform acestora, principalul vinovat de producerea catastrofei este Florin Marcu, soferul autotrenului. Ilie Botos a spus ca accidentul s-a produs, probabil, pentru ca soferul a adormit la volan.

De asemenea, potrivit rezultatelor preliminare, seful de post din Mihailesti, Gabriel Hurlup, a fost salvat de cameramanul Antenei 1, Ionut Barbu, care i-a servit ca scut, interpunindu-se intre el si explozie.

Ipoteza principala a procurorilor privind cauzele producerii accidentului este ca, la impactul cu un cap de pod, dupa ce tirul a intrat in sant, remorca s-a desprins de capul tractor, iar rezervorul s-a spart - in urma inclinarii masinii la 45 de grade, in sant - si motorina s-a scurs. Peste motorina a cazut azotat de amoniu, care s-a imprastiat din saci.

Tot in impact, suportul bateriei s-a desprins, borna cu polul pozitiv a intrat in contact cu circuitele si a dus la topirea plasticului cablajului, ceea ce a aprins instalatia electrica, a provocat un incendiu si, in cele din urma, a dus la deflagratia devastatoare.



















1330 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version