Consiliul Concurentei a initiat o dezbatere privind Legea achizitiilor publice cu ministerele si autoritatile publice implicate. Dezbaterea va avea loc saptamana viitoare, in cadrul comitetului interministerial pe probleme de concurenta.

Acest demers, demarat in cursul anul 2004, se inscrie in cadrul prioritatilor Consiliului Concurentei privind eliminarea din legislatia romaneasca a prevederilor care ar putea avea efecte anticoncurentiale pe piata romaneasca.

In cursul anului 2004 Consiliul Concurentei a intreprins cateva actiuni care au condus la reglementarea unor distorsiuni de pe piata romanesca. Dintre acestea amintim:

Ordonanta CEC - ANL

Prin OUG nr. 5/11.03.2004 Agentia Nationala pentru Locuinte( ANL) si Compania Nationala de Investitii(CNI), ambele unitati aflate in subordinea MLPTL, erau autorizate sa contracteze de la CEC credite in suma de pana la 5.000 miliarde lei, pentru finantarea Programului de constructii de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii, respectiv pana la 1.

500 miliarde lei pentru finantarea Programului de constructie de Sali de sport.

Consiliul Concurentei a notificat Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului si Ministerului Finantelor Publice faptul ca, din punct de vedere al legislatiei din domeniul concurentei, situatia reglementata prin aceasta ordonanta de urgenta intra sub incidenta art.9 din Legea concurentei nr.

21/1996,modificata si completata, care interzice orice actiuni ale organelor publice centrale care au ca obiect sau pot avea ca efect restrangerea,impiedicarea sau denaturarea concurentei si ca trebuie sa se lucreze impreuna cu expertii Consiliul Concurentei pentru rezolvarea aceastei situatii.

In urma acestei interventii a Consiliul Concurentei, prin Legea nr.224/27.05.2004 s-a respins OUG nr. 5/11.03.2004, astfel incat piata sa poata functiona liber, fara interventii de ordin administrativ.

Liberalizarea certificarii sistemului calitatii pentru furnizorii feroviari

In cursul anului 2004, la Consiliul Concurentei s-au primit si inregistrat o serie de plangeri cu privire la posibila incalcare a prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996, cu modificarile si completarile ulterioare, ca urmare a aplicarii de catre Autoritatea Feroviara Romana (AFER) a prevederilor Ordinului ministrului transporturilor nr 290/2000.

Prin acest ordin , singurul organism recunoscut pentru certificarea sistemului calitatii in domeniul feroviar era AFER .

Ca urmare a interventiei Consiliului Concurentei, Ministerul Transporturilor , prin Ordinul nr. 2068/09.11.2004 a liberalizat pieta serviciilor de certificare a sistemului calitatii pentru furnizorii feroviari.

Modificarea Legii caselor de marcat fiscale si liberalizarea pietei consumabilelor

Mai multi agenti economici din piata aparatelor de marcat fiscale si a consumabilelor aferente au formulat sesizari care incriminau practici anticoncurentiale . Analiza legislatiei si a modului de punere a ei in aplicare a condus la modificari care au constat in principal in:

Eliminarea prevederilor conform carora agentii economici utilizatori de AMEF-uri erau obligati sa cumpere consumabilele (rolele de hartie) doar de la furnizorul aparatului ;

Simplificarea si transparentizarea procedurilor de autorizare de catre Ministerul Finantelor Publice a agentilor economici care activeaza pe piata AMEF-urilor si pe piata consumabilelor;

La interventia Consiliului Concurentei , Guvernul Romaniei a emis Hotararea de Guvern privind modificarea si completarea normelor metodologice pentru aplicarea Ordonantei de Urgenta nr.28/1999.

Liberalizarea pietei tichetelor de masa

Consiliul Concurenţei a desfăşurat o investigaţie ce a avut ca obiect stabilirea in comun de către societăţile emitente de tichete de masă din Romania a comisionului minim pentru serviciile prestate anagajatorilor.

In cadrul investigaţiei s-a constat si faptul că Normele de aplicare a Legii nr.

142/1998 (Legea tichetelor de masa) restricţioneaza concurenţa deoarece stabileşte condiţii discriminatorii pentru societăţile emitente de tichete de masă, conducand , totodată , la crearea de bariere artificiale la intrarea de noi societati pe piaţa in cauză.

In consecinta , Consiliul Concurenţei a notificat Ministerul Finanţelor Publice in mai multe randuri cu privire la faptul că modalitatea de alocare a cotelor de utilizatori societăţilor emitente de tichete de masă, contravine Legii concurenţei nr.21/ 1996 cu modificările şi completările ulterioare.

Ca urmare a acestor demersuri , in data de 19 noiembrie 2004, ministrul finanţelor publice şi ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei au semnat Ordinul nr.1741/605 care prevede că incepand cu data de 1 ianuarie 2005, se renunta la alocarea cotelor .

Liberalizarea pietei bauturilor alcoolice

Consiliul Concurentei a solicitat Ministerului Finantelor Publice anularea art.238 din Legea nr.571/22.12.2003 privind Codul Fiscal, articol in baza caruia asociatiile patronale ale producatorilor de alcool si bauturi alcoolice distilate stabileau preturi minime pentru comercializarea produselor lor.

Prin continutul sau, art.238 incalca principiul liberei concurente si, mai mult, crea cadrul legal al unei intelegeri intre producatori, asupra unui nivel minim si uniform al pretului, cu efecte deosebit de nocive asupra mediului concurential, fiind eliminata competitia prin pret.

Demersurile Consiliului Concurentei au avut ca finalitate abrogarea art.238, prin Legea nr.494/12.11.2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.83/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.571/2003 privind Codul fiscal.