Fara indoiala, prin prisma pretului, Dacia Logan nu are rivali in segmentul sau. Ba chiar, ati vazut, nu este cazul doar pe piata noastra, ci si pe cele din Vest, acolo unde se bucura de un succes pe care putini il anticipau. Daca treceti insa dincolo de acest prim criteriu de cumparare si analiza include mai multi factori, lucrurile nu mai stau neaparat la fel. O dovada este FIAT Albea Star.

Stilistic vorbind, nu poti spune ca ai de-a face cu o realizare care te determina sa intorci capul pe strada.

Nu poti spune insa nici ca ai de-a face cu o masina urita si, in plus, se simte mana lui Giugiaro care, in pofida constrangerilor unui proiect in care accentul cade pe utilitate si costuri reduse, i-a oferit modelului nu doar originalitate, ci si un echilibru stilistic pe care nu-l poti trece cu vederea.

Interiorul functional pune accentul pe spatiu, habitabilitatea fiind comparativa cu aceea a lui Logan in pofida dimensiunilor mai reduse. Albea se poate lauda si cu cel mai mare portbagaj din segmentul sau: 515 litri. In plus, parca nu mai ai de-a face cu aceeasi imagine austera tipica masinilor cu acelasi nivel de pret.

Materialele folosite sunt de calitate, finisarea este atenta, iar ergonomia este la cote inalte.

Dotarile standard pentru versiunea Albea Star includ, intre altele, airbag sofer, scaun cu reglare pe doua directii, volan reglabil pe inaltime, servodirectie, aer conditionat, radiocasetofon, oglinzi retrovizoare actionate electric, geamuri electrice fata si inchidere centralizata, proiectoare de ceata, faruri cu halogen sau sistem antiincendiu.

Modelul poate fi dotat, ca optiuni, cu ABS, jante de aliaj, airbag pasager, climatizare, sistemul Follow Me Home. Desi motorul are o cilindree mai mica decat versiunea de start a Loganului (1.2 litri), el ofera 80 de CP. Nu aici insa se vede diferenta, ci in comportamentul dinamic.

De altfel, daca in cifre absolute modelul Dacia sta mai bine decat Albea, din pricina modului in care a fost setata cutia automobilului de la Colibasi, acesta este penalizat in trafic. FIAT are, evident, reprize mai bune si o elasticitate mai ridicata, vivacitatea sa compensand capacitatea cilindrica inferioara.

Mai mult, desi n-a fost o prioritate, precum in cazul lui Logan, consumul este comparabil cu cel al motorului 1.4 MPI care echipeaza Loganul. Albea este foarte stabila daca nu fortezi limitele dincolo de capacitatile sale. Iar daca abordezi un viraj cu o viteza mai mare, daca nu ai sarit calul, poti repune destul de usor masina pe trasa ideala.

Merita amintit si faptul ca suspensiile si garda la sol au fost adaptate la drumurile de proasta calitate, asa cum sunt, din nefericire, marea majoritate a celor pe care le intalnim zi de zi.

Acesta este si motivul pentru care confortul la bord este superior celor al rivalilor externi ai lui Logan, doar modelul Dacia reusind sa se situeze, din acest punct de vedere, la un nivel comparativ cu Albea.

Aveti, iata, argumentele pentru care spuneam ca, dincolo de pret, automobilul produs de FIAT pentru pietele emergente are atuuri care-l recomanda ca un rival al noului nostru model national. Si, oricum, drept o solutie viabila in segmentul masinilor de sub 10.000 de euro.

Sfatul nostru: Albea ofera un bun raport pret/echipari, materiale si finisari foarte bune, spatiu in habitaclu si un volum record al portbagajului. Este penalizata de lipsa unei alternative pentru motorizare (mai ales una diesel). Totusi, este o varianta buna in segmentul sau. In cazul achizitiei, este de preferat sa optati pentru leasing. Si nu ratati ofertele speciale!