Masinile second-hand ar putea fi «taxate» la vama in functie de numarul de kilometri

de     Gardianul
Marţi, 8 noiembrie 2005, 0:00


Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) va finaliza in curand propunerile de masuri pentru limitarea importurilor de masini second-hand odata cu deschiderea granitelor catre tarile din Uniunea Europeana, urmand ca acestea sa fie discutate in Consiliu pe 14 octombrie, ne-a declarat vicepresedintele APIA, Constantin Stroe.

Importatorii si producatorii de automobile sunt foarte preocupati de protejarea pietei interne de importurile masive de masini second-hand, dupa data aderarii la UE, mai ales avand in vedere experienta Poloniei, care a fost "invadata" de masinile de ocazie imediat dupa aderare.

APIA cauta de mai multa vreme solutii pentru limitarea importurilor, fara a incalca insa prevederile Legii concurentei, care prevede ca accesul marfurilor europene pe piata romaneasca nu poate fi ingradit.


APIA are nevoie de sustinerea Guvernului

"Initiatorul unei masuri care ar putea avea caracter guvernamental - adica sa fie promulgata prin intermediul unei ordonante sau prin intermediul unei hotarari - este APIA", ne-a declarat vicepresedintele acestei Asociatiei, Constantin Stroe.

"Avem preocupari pe aceasta tema, cateva proiecte, exista si discutii cu Consiliul Concurentei - nu putem propune masuri care sa contravina Legii concurentei -, si suntem in curs de a le finaliza", a precizat Stroe. Ce masuri ar putea propune APIA?

Potrivit unor declaratii recente ale presedintelui Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), Brent Valmar, o posibila solutie pentru prevenirea importurilor semnificative de masini de ocazie incepand cu 2007 ar fi taxarea pe utilizarea masinii si pe nivelul poluarii.

Daca din punct de vedere al nivelului poluarii, in Romania mai pot fi importate in prezent numai masinile care respecta standardul Euro, in tarile membre ale UE deja ruleaza masini care respecta un standard superior de poluare: Euro4. In anul integrarii, si in Romania va fi respectat acest standard, ceea ce inseamna din aceasta perspectiva nu poate fi impusa o restrictie.

Aceasta poate fi insa impusa, printr-o taxare progresiva, in functie de numarul de kilometri rulati de respectivul autoturism. Astfel, pretul masinilor vechi sau care au rulat multi kilometri ar creste pentru cumparatorii romani si, in consecinta, acestia nu ar mai fi interesati sa le achizitioneze.

Dupa rularea unui anumit numar de kilometri, unele componente ale masinii trebuie schimbate pentru ca autovehiculul sa respecte in continuare standardul de poluare Euro4. In consecinta, ar putea deveni obligatorie schimbarea componentelor esentiale pentru respectarea standardului la expirarea duratei de viata a componentelor.

Un astfel de exemplu ar fi schimbarea catalizatorului dupa ce masina a rulat peste 80.000 kilometri. Aceasta ar putea fi o obligativitate care sa cada in sarcina importatorului sau a utilizatorului. Mai precis, proprietarul masinii ar putea fi obligat sa inlocuiasca anumite componente dupa expirarea duratei de viata a acestora.


Finantarea, o alta solutie

Problema importurilor mari de autovehicule second-hand mai poate fi rezolvata insa de producatori si de importatori prin impulsionarea vanzarilor de masini noi: prin oferte speciale sau prin sisteme de finantare avantajoase. Pe segmentul finantarilor, ofertele ar concura cu cele ale bancilor, care au inceput sa reduca avansul minim solicitat la creditele auto.

Astfel, unele banci au redus avansul minim la 5%, in timp ce alte institutii acorda credite auto fara avans clientilor cu venituri de peste 26 milioane de lei.


Credit auto de la ABN AMRO, cu avans de 10%

ABN AMRO a lansat, recent, o oferta de creditare pentru cumpararea de autoturisme cu un avans de numai 10% din valoarea masinii. Suma maxima ce poate fi imprumutata este de pana la 35.000 euro, in functie de nivelul venitului net al solicitantului, de vechimea la locul actual de munca, de gradul total de indatorare al acestuia, etc. Creditul poate fi acordat in euro, dolari sau lei.

Termenul de rambursare este cuprins intre 6 si 60 de luni. Polita de asigurare a masinii va fi cesionata in favoarea bancii.

Pentru a obtine un imprumut, solicitantul trebuie sa aiba un salariu net lunar de minimum 300 euro sau echivalentul exprimat in lei, sa aiba o vechime de minimum 1 an la ultimul loc de munca si varsta intre 21 si 62 de ani, pana la care trebuie rambursat creditul in intregime.















94 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri