Desi sint tari cu o populatie inferioara numeric Romaniei, paradoxal, Cehia si Ungaria au mai multe mall-uri. Este drept, insa, ca in aceste doua tari constructia mall-urilor a inceput cu ani buni inaintea Romaniei, aceasta fiind una dintre explicatiile posibile ale avansului inregistrat.

Rapoartele de piata sugereaza faptul ca Bucurestiul va avea, in 2-3 ani, un stoc de spatii comerciale in mall-uri comparabil cu nivelurile inregistrate anul trecut de Budapesta si Praga, pina in anul 2009 fiind programate proiecte care totalizeaza 550.000 metri patrati.

Stocul spatiilor de retail in centre comerciale de tip mall din Bucuresti se situeaza in prezent la 143.000 metri patrati, pentru perioada 2008-2009 fiind prognozata o crestere pina la 700.000 de metri, spune Oana Iliescu, consultant al companiei DTZ Echinox.

In Budapesta, centrele comerciale de tip mall totalizeaza 544.000 metri patrati, iar in Praga, 457.000 metri patrati, in timp ce in Varsovia, stocul depaseste 1,3 milioane de metri patrati. In ceea ce priveste nivelul spatiilor comerciale pe cap de locuitor, in Romania acest indicator se situeaza cu mult sub valoarea inregistrata in capitalele tarilor vecine.

Astfel, in Bucuresti nivelul spatiilor comerciale de tip mall pe cap de locuitor este de 0,07 metri patrati, in timp ce in Budapesta este de 0,27 metri patrati, in Praga, de 0,38 si in Varsovia, de 0,79.

"Romania va atinge nivelul inregistrat in Praga in perioada 2008-2009, in momentul in care vor fi finalizate toate proiectele comerciale care au fost anuntate", adauga consultantul companiei DTZ Echinox.

Referindu-se la efectele integrarii Romaniei in UE, reprezentantul DTZ a apreciat ca experienta tarilor care au aderat in 2004 arata ca interesul retailerilor a crescut dupa acest eveniment.

in opinia sa, piata de retail din Romania ofera inca randamente ridicate investitorilor in proiecte comerciale, desi, in ultimii doi ani, acestea s-au redus de la 12% la 8-9%. Reprezentantul DTZ a apreciat ca nivelul chiriilor se va reduce de la 30 de euro pe metru patrat pe luna la 20-25 euro pe metru patrat pe luna si se va stabiliza in jurul acestor valori.

Parcuri de retail

Specialistii apreciaza ca nu numai mall-urile se vor dezvolta spectaculos in urmatoarea perioada, in special dupa integrarea Romaniei in UE, ci intreg retailul. De altfel, in tara noastra este pe cale sa se nasca un nou concept si anume cel al parcurilor de retail. Primul asemenea parc este deja partial finalizat in Zona Comerciala Baneasa.

Dezvoltata in doua faze, Zona Comerciala Baneasa va oferi peste 170.000 mp de spatii comerciale.

"Metro, galeria comerciala Feeria, Carrefour, Bricostore, Mobexpert, Ikea, Auto Exhibition Centre si centrul comercial Baneasa Shopping City alcatuiesc impreuna cea mai mare zona comerciala din Europa Centrala si de Est", spune Ali Ergun Ergen, Retail Development Manager in cadrul Baneasa Developments.

Integral in 7Plus