S-a gasit mina de aur pentru protectia mediului. O taxa de 20 de eurocenti la litrul de benzina ar echilibra nivelul romanesc de cotizatie la taxa de mediu, cu cel european. Propunerea vine din partea Centrului Roman de Politici Economice care a elaborat studiul Taxele de mediu in Romania. Cresterea preturilor la carburanti ar aduce bugetului un miliard de euro, in fiecare an.

Pentru moment, ministrul Mediului, Sulfina Barbu se teme sa ia o decizie in acest sens, pe motiv ca romanii sunt prea saraci pentru a plati taxa de mediu.

La cererea Comisiei Nationale de Prognoza (CNP), un grup de specialisti ai Centrului Roman de Politici Economice a elaborat studiul Taxele de mediu in Romania prin care se analizeaza stadiul actual de implementare al acestora in Romania.

Raportul care a ajuns si pe masa Ministerului Mediului vorbeste despre necesitatea introducerii taxelor de mediu si in Romania. Solutia este scumpirea carburantilor cu cate 10 eurocenti in doua etape. Cresterea preturilor ar aduce bugetului 1 miliard de euro, in fiecare an.

Sulfina Barbu se teme ca romanii nu-si permit taxa de mediu

Cu toate ca scumpirea carburantilor ar umfla serios bugetul, ministrul Mediului, Sulfina Barbu nu e pregatita sa ia masurile recomandate de raport pe considerentul ca deocamdata, romanii sunt mai saraci decat contribuabili europeni.

“Trebuie sa precizam un lucru: orice crestere a unei taxe trebuie corelata cu nivelul de trai. Este foarte adevarat ca taxele de mediu, in statele membre ale Uniunii Europene, sunt mai ridicate si ajung pana la 2% din Produsul Intern Brut”, a transimis, marti, ministrul Mediului, printr-un comunicat.

„Romania va trebui sa ajunga la acest nivel dar gradual, pentru ca trebuie corelat cu nivelul de trai, pe care ni-l dorim comparabil cu cel din tarile membre ale UE. Ministerul Mediului nu va decide imediat impunerea sau nu a unei astfel de taxe care sa aiba incidenta asupra nivelului de trai si asupra fiecarui cetatean din Romania”, a declarat.

De ce ne trebuie taxa de mediu?

“Romania are actualmente venituri bugetare din taxe de mediu sub 0,1% din PIB, in timp ce in tarile central si est−europene acestea ating 3,4% din PIB in Slovenia, 2,7% din PIB in Republica Ceha sau in Ungaria, 2,5% din PIB”, se arata in documentul comandata de CNP.

Raportul mai arata ca, dintre statele europene, tara noastra cheltuie cel mai putin pentru protectia mediului.

O alta problema o constituie consumul de carburanti. “Romania continua sa aiba unul din cele mai mari consumuri de echivalent petrol pe unitatea de productie. Astfel, rata de intensitate a energiei in Romania este de 1226,95 kg echivalent petrol/1000 euro, comparativ cu Cehia (851,83), Ungaria (534,05) si Polonia (596,59).

Cine plateste taxa?

Principalii contribuabili sunt actorii poluarii. Astfel, prima eventuala masura, recomandata de Centrul Roman de Politici Economic ear fi scumpirea benzinei.

“Conform studiului “International Fuel Prices 2005“ , care cuprinde datele pentru 172 de tari, preturile la pompa ale combustibililor la momentul noiembrie 2004, erau, in Romania, mai mici in comparatie cu 23 din cele 25 tari membre ale UE si, totodata, mai mici decat in majoritatea tarilor ne−membre” sustine raportul.

“Argumentul ca o noua scumpire a pretului combustibililor (peste majorarile de accize negociate deja cu UE) ar fi insuportabila pentru populatie este contrazis de faptul ca intr−o multime de tari mai sarace decat Romania pretul combustibililor era sau este mai mare ”, se continua in document.

Scumipri in doua etape

Prima crestere a pretului carburantilor este propusa de realizatorii spudiului, sa se petreaca incepand cu 1 iulie 2007, prin modificarea corespunzatoare a Codului Fiscal, cu 10 eurocenti (circa 0,35 RON) a pretului la pompa al benzinei si al motorinei.

O noua crestere, este propusa incepand cu 1 ianuarie 2008, cu alti 10 centi a pretului la pompa al benzinei si al motorinei, in aceleasi conditii. Datorita cresterii intre timp a PIB nominal exprimat in euro, este posibil ca efectul bugetar estimat sa fie ceva mai mic (aproximativ 0,45% din PIB).