In acest an, piata constructiilor din Romania ar putea intrece „campioana“ de anul trecut, Estonia, in ceea ce priveste cresterea sectorului de constructii din spatiul Uniunii Europene.

La nivelul anului 2006, Romania a inregistrat un salt de 19,4% fata de anul anterior, in timp ce Estonia, „doar“ 20,7%, conform unei statistici a Federatiei Europene a Industriei de Constructii (FIEC).

In 2007, domeniul constructiilor din Romania se va dezvolta si mai mult, estimandu-se un ritm de crestere de 25%-27%, potrivit lui Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor in Constructii (ARACO). Plosceanu apreciaza ca piata ar putea ajunge la 8,75 miliarde de euro.

In 2006, competitia pentru primele locuri din clasamentul tarilor cu cele mai mari cresteri s-a dus in spatiul din Europa Centrala si de Est. Pe locul trei s-a clasat Slovenia, cu o crestere de 18,7%, fiind urmata de Lituania (18,5%) si Slovacia (18%). Exista, insa, si reversul medaliei: dupa cresteri atat de mari, este posibil un recul, avertizeaza analistii.

Ungaria, tara care a aderat relativ recent la Uniunea Europeana, se numara printre codasele domeniului, inregistrand o scadere a volumului lucrarilor de constructii cu 2% fata de 2005.

Tara noastra va urma un trend ascendent cel putin pana in 2009, sustin reprezentantii asociatiilor de profil. Aceasta crestere accelerata din constructii ar putea genera probleme pe piata fortei de munca si a capacitatii de productie a materialelor de constructii.

Un exemplu este concludent: in ultimii ani, sistematic, compania Carpatcement a sustinut realizarea autostrazilor din beton, ca alternativa la solutia constructiva din asfalt.

La inceputul acestui an, directorul general Mihai Rohan a anuntat ca acest lucru nu mai reprezinta o prioritate pentru producatorul de ciment si ca societatea isi va mari capacitatile de productie, pentru a acoperi necesarul actual de pe piata interna, estimat, cu 30% mai mare decat in 2006.

Integral in Capital