“Ziaristi arestati, anchetati si invinuiti pentru detinere de documente secrete, locuinte si redactii perchezitionate, procurori care fac presiuni asupra jurnalistilor sa-si dezvaluie sursele, prezenta unor agenti ai serviciilor secrete infiltrati in redactii, site-uri de internet inchise de provideri la solicitarea MAE, confiscarea tirajului unei publicatii de catre Politie sunt cazuri

extrem de grave de care autoritatile romane se fac responsabile”, se precizeaza in document.

Realizatorii raportului subliniaza faptul ca “tendinta de consolidare a grupurilor de presa a continuat si in 2006”, dar ca acest lucru “nu a adus cu sine si o crestere a calitatii produselor media oferite publicului sau o diversificare a acestora. Retetele par a fi aceleasi, divertismentul avand prioritate in fata informatiei de calitate.”

In ceea ce priveste trusturile de presa, Agentia de Monitorizare a Presei reaminteste ca ramane un semn de ingrijorare “statutul politic, economic si legal al proprietarilor celor patru mari grupuri de presa”.

Din punct de vedere legislativ, anul 2006 a adus presei, pentru scurt timp, un castig important, invalidat insa, in cele din urma, de Curtea Constitutionala: modificarea Codului Penal astfel incat elimina din randul infractiunilor insulta, calomnia si toate articolele legate de defaimare.

Cele mai importante evenimente ale anului 2006

  • Cresterea vizibila a atacurilor la adresa libertatii de exprimare venite din partea unor institutii importante ale statului.
  • Numarul destul de ridicat de agresiuni si amenintari la adresa jurnalistilor, chiar daca nu exista cazuri foarte grave.
  • Schimbarile importante pe piata in zona proprietatii; aparitia unor actori noi si consolidarea fenomenului de concentrare.
  • Tentativele de control politic asupra Consiliului National al Audiovizualului.
  • Lipsa vointei politice de a modifica legea de functionare a radioului si televiziunii publice, asigurand astfel o independenta reala acestor institutii.
  • Imbunatatirea legii accesului la informatiile de interes public si a legii achizitiilor publice, dar si tentativa de limitare a aplicabilitatii legii 544/2001 prin votarea de catre Parlament a legii reutilizarii informatiilor publice.
  • Modificarea codului penal prin care se dezincriminau insulta si calomnia adoptata de Parlament, dar blocata in ianuarie 2007 de Curtea Constitutionala.
  • Initierea de catre Ministerul Justitiei a unui proiect legislativ care legifera accesul procurorilor la o serie de date din sisteme informatice, fara mandat de la judecator (OUG nr. 131/2006).
  • Presa perceputa tot mai mult ca un instrument de obtinere a unor avantaje politice si economice.
  • Intensificarea dezbaterii privind problemele interne ale presei, impulsionata si de blog-urile de analiza media.
  • Continuarea dezbaterii in cadrul organizatiilor profesionale privind definirea unor instrumente de autoreglementare si a mecanismelor de aplicare a acestora.
  • Arestarea managementului unui trust de presa locala acuzat de practici de santaj.