Schimbare de garda

Yorgos Ioannindis - noul director executiv RomTelecom

De la 1 februarie 2007 Yorgos Ioannindis este noul director executiv RomTelecom inlocuindu-l pe James Hubley. Prioritatile anuntate de noul director executiv sunt oprirea scaderi numarului abonatilor la telefonia fixa, cresterea veniturilor RomTelecom si o mai buna colaborare cu Cosmote Romania.

Panagis Vourloumis, director executiv si presedinte OTE, explica schimbarea lui James Hubley prin necesitatea grupului de a exploata mai bine oportunitatile oferite de convergenta fix-mobil.

Vourloumis mai spunea ca se asteapta ca urmatorii doi ani sa fie "dramatici" pentru RomTelecom, dar s-a aratat optimist, RomTelecom si Cosmote fiind bine pozitionate pe piata pentru a exploata oportunitatile pe care le poate avea un grup care ofera servicii complete de comunicatii.

Demisii la varf in RomTelecom

In 23 martie 2003, agentiile de stiri anuntau demisii la varf din echipa RomTelecom: Efstratios Angelinos, director general adjunct, George Argentopoulos si David Craig, directorii unitatilor de afaceri Retail si Wholesale. "Cei trei directori si-au anuntat recent deciziile de a se retrage din functiile pe care le detin, dar vor continua sa activeze in RomTelecom pana in luna aprilie sau mai.

Inlocuitorii lor vor fi anuntati in perioada urmatoare", declarau in aceiasi zi oficialii companiei. Celor trei demisionari li s-au alaturat, conform Ziarului Financiar din 26 martie 2007, Karel Cisler - director IT si Alexandros Papageorgiou - director de resurse umane.

Unele ziare au facut legaturi intre aceste demisii, la o zi dupa anuntarea rezultatelor financiare ale operatorului si rezultatele operatorului RomTelecom in anul 2006. Insa, conform Ziarului Financiar, citand surse din RomTelecom, plecarea celor cinci directori a fost determinata mai degraba de inlocuirea lui James Hubley din pozitia de director executiv:

"Nimanui nu i s-a cerut sa plece. Ceea ce se intampla poate fi rezumat astfel: managerii din echipa Hubley parasesc compania. Rezultatele pe 2006 erau cunoscute intern cu mult inainte de data publicarii lor, astfel ca intre anuntarea rezultatelor si demisii nu exista o legatura directa".

Sa amintim ca din echipa condusa de James Hubley au mai plecat Pieter Bakker, directorul comercial, la 1 ianuarie 2007 si chiar James Hubley, directorul general al companiei, la 1 februarie 2007.

RomTelecom la preluare

In 22 martie 2007, grupul OTE a prezentat rezultatele anului 2006 si conform acestora, in ultimul trimestru 2006, veniturile RomTelecom au fost de €229,8 milioane (conform standardului IFRS), in scadere cu 2,6% fata de trimestrul ultim 2005, ca urmare a reducerii numarului abonatilor la serviciul de de telefonie fixa si a diminuarii traficului.

Numarul abonatilor la serviciul de telefonie fixa a scazut cu 554.524 la 3.403.346, adica cu 14% mai putin decat cei 3.957.870 existenti la finele anului 2005, traficul vocal scazand cu 26%.

Astfel, in anul 2006 RomTelecom a realizat venituri totale de €894,8 milioane (€290,4 milioane din abonamente si €314,3 milioane din serviciile de telefonie interne), cu 3,8% mai putin decat cele €929,7 milioane realizate in 2005, ca urmare a scaderii abonatilor la serviciul de telefonie fixa.

Veniturile din serviciile de telefonie interne au scazut de la €640,5 milioane la €604,6 milioane, iar cele din telefonie internationala de la €144,2 milioane la €126,5 milioane.

EBITDA (veniturile inainte de impozitare, taxe si dobanzi) a fost de €338,3 milioane, fata de €341,5 milioane in 2005, marja EBITDA (% din venituri) crescand de la 36,7% in 2005 la 37,8% in 2006, in principal datorita reducerii consturilor.

Profitul net a fost de €55,2 milioane, fata de €84,9 milioane in 2005, scaderea fiind cauzata de castigurile financiare mai mici, de consolidarea pierderilor Cosmote, dar si de scaderea numarului clientilor.

Aceste evolutii sunt explicate de OTE prin efectul combinat al trecerii clientilor de la utilizarea telefoniei fixe la cea mobila si al cresterii concurentei din partea operatorilor alternativi.

Scaderea veniturilor a fost partial compensata de rebalansarea tarifelor din august 2006, preciza OTE, fara a se spune ca rebalansarea tarifelor mult intarziata este una din cauzele scaderii puternice a numarului clientilor.

In 2006 RomTelecom a pierdut 0,555 milioane clienti telefonie fixa, fata de 0,38 milioane pierderi cu un an inainte, dar a castigat 80.000 clienti Internet si circa 40,000 clienti DTH (in ianuarie 2007 erau 60,000 clienti Dolce).

La finele anului trecut numarul clientilor la serviciul ADSL era de 89.100, fata de 8,373 la finele anului 2005, conform Total Telecom, valoare mai mica decat planurile anuntate de 150.000, in mare parte datorita tarifelor mari.

Desi anul trecut numarul angajatilor a scazut cu 6%, de la 13.050, in 2005, la 12.257 eficienta (abonati /angajat) a scazut de la 303 la 278 linii/angajat, datorita scaderii cu peste o jumatate de million a abonatilor la serviciul de telefonie fixa.

Conform noului director general, RomTelecom a avut anul trecut investitii de €200 de milioane: "continuand investitiile realizate in ultimii ani, cu 200 milioane euro numai in 2006, RomTelecom a pregatit terenul pentru a avea in 2007 vanzari cu mult mai mari pentru serviciile de Internet prin ADSL si televiziune digitala, cu obiectivul de a inlocui veniturile pierdute ca urmare a scaderii numarului de clienti de telefonie fixa".

O noua strategie

Potrivit lui Yorgos Ioannidis, reducerea pierderii abonatilor la serviciile RomTelecom se va face prin oferirea unor pachete de servicii complexe: "...pregatim pachete integrate mobil-fix, Internet de banda larga, televiziune digitala, etc, care ne vor ajuta sa reducem fluctuatia abonatilor".

Conform lui Ioannidis parteneriatul cu operatorul Cosmote Romania vizeaza lansarea in acest an a unor pachete de servicii integrate fix-mobil, in functie de necesitatile clientilor si de cadrul de reglementare: "vom lansa mai multe pachete combinate de servicii, care vor include telefonia fixa si mobila si servicii de acces Internet, tinta noastra fiind sa atragem cat mai multi clienti companii."

RomTelecom va continua dezvoltarea serviciilor bazate pe tehnologia ADSL, o alta prioritate a noului director executiv fiind introducerea tehnologiei WiMAX pentru furnizarea de servicii de acces Internet de mare viteza in zonele unde folosirea tehnologiei ADSL nu este posibila.

Tot conform noului director, RomTelecom va continua investitiile in modernizarea retelei si introducerea tehnologiei Next Generation Network.

Echipa James Hubley a restructurat RomTelecom lasand-o intro buna stare financiara, pregatind astfel terenul pentru o noua echipa care sa o transforme intro companie moderna. Insa, aceasta situatie financiara este rezultatul reducerii cheltuielilor, care uneori a insemnat chiar si reducerea investitiilor.

Cum reducerea cheltuielilor nu poate dura prea mult, Yorgos Ioannidis va trebui sa creasca veniturile, adica sa accelereze investitiile pentru a oferi cat mai multe servicii si la costuri mai mici. Modernizarea retelei va permite apoi reducerea in continuare a cheltuielilor.

Venirea lui Yorgos Ioannidis pare a avea mai multe implicatii. Poate denota, in primul rand, faptul ca guvernul grec ia in consideratie ca nu va reusi sa atraga un partener strategic pentru OTE, astfel ca vanzarea pachetului de 20% s-ar putea face pe bursa, statul pastrand daca nu controlul, cel putin o influenta in procesul de administrare.

Apoi venirea unui director grec ar trebui sa duca la apropierea dintre RomTelecom si Cosmote Romania, astfel ca se va putea oferi asa numitul “quadruple play”, nefiind exclus ca la un moment dat sa asistam la fuziunea celor doua companii, cum se intampla prin Europa.

Sa ne amintim ca anul trecut OTE a cumparat actiuni Cosmote, se pare si cu intentia de a usura fuziunea cu compania fiica.

Yorgos Ioannidis ar trebui sa-si formeze echipa foarte rapid si sa accelereze procesul de repozitionare a companiei inceput anul trecut.

Si mai ales, ar trebui sa transforme doi operatori, RomTelecom si Cosmote Romania, fiecare cu problemele lui si fiecare actionand pe cont propriu intro industrie din ce in ce mai convergenta si mai competitiva care insa se apropie de saturatie, intrun operator puternic capabil sa concureze cu Vodafone si Orange si sa recastige pozitia de lider.

Publicat in Market Watch, Aprilie 2007