Europarlamentarul social-democrat Vasile Dancu a sugerat azi CNA-ului sa propuna Parlamentului o campanie oficiala televizata pentru alegerile europarlamentare. Reactia din partea televiziunilor a fost una categorica si dezaprobatoare. Rolul televiziunilor este sa-i informeze pe cetateni si nu sa-i motiveze sa mearga la vot, spun reprezentantii media.

Dancu si-a lansat propunerea la conferinta " Mass-Media si alegerile europarlamentare", unde mai multi reprezentanti media, membrii CNA si oameni politici s-au adunat sa gaseasca o formula ideala pentru apropiata campanie electorala si atragerea cetatenilor la vot.

Potrivit acestuia, televiziunile si in special posturile de stiri care cauta senzationalul si notorietatea in reflectarea politicului ar putea distorsiona campania si, chiar, sa o transforme in telenovela.

Solutia sustinuta de el ar fi ca CNA-ul sa propuna in Parlament o campanie oficiala televizata prin care oamenii sa fie indemnati sa vina la vot, iar formatiunile politice sa aiba timpi egali de exprimare.

In replica, reprezentantul postului Pro TV, Cristian Tabara, explica ca "televiziunile nu trebuie sa devina instrumente de comunicare, cu atat mai mult cele generaliste care trebuie sa ofere publicului spectacol".

"Nu este treaba noastra sa motivam cetatenii, ci sa-i informam. Partidele politice trebuie sa-i motiveze", sustine si Dana Deac, reprezentanta postului public. Mai mult, latura emotionala si senzationalul sunt chiar indicate sa fie prezente in timpul campaniei, pentru atragerea publicului.

TVR1 are deja pe agenda emisiuni care sa prezinte temele europene intr-un format cat mai atragator, chiar "sexy" spune Deac.

Conform reprezentantilor din Bulgaria, Polonia, Slovacia si Ungaria, prezenti la dezbateri, alegerile lor europene au avut o participare sub 50% la vot, iar lipsa de dramatism si emotie a subiectelor dezbatute in campanie a fost printre cauzele majore pentru slabul interes din partea publicului.

In plus, nemultumirea din partea media este amplificata de gratuitatea publicitatii electorale, prevazuta de lege, care pentru ei inseamna pierdere de bani si rating. Cu atat mai mult cu cat posturile comerciale nu sunt obligate sa intre in campanie.

Attila Gasparik, vicepresedintele CNA, sustine ca partidele ar trebui sa plateasca pentru prezenta in emisiunile electorale. "Gratuitatea deschide zona gri intre anumite formatiuni politice si televiziuni.

In trecut, s-au schimbat niste sume de bani "negri" intre posturi si candidati, si cred ca ar trebui gasite niste solutii ca televiziunile sa-si poata acoperi costurile de productie", arata el.

Pana la data alegerilor europarlamentare Parlamentul ar putea modifica legea astfel incat publicitatea electorala sa se plateasca si in audiovizual. Aceasta schimbare ar putea, insa, duce la inechitati, atata vreme cat nu toate partidele dispun de aceiasi bani, explica Gasparik.

Reprezentantul Realitatii TV, Razvan Dumitrescu, nu sustine, totusi, ideea spoturilor platite. "Nu vrem sa devenim calul pe care partidele sa-si puna saua". Altfel spus, nu vor accepta ca partidele politice cu mai multi bani sa faca clipuri in care pot strecura elemente ce nu pot fi controlate sau afirmatii care sa-i defavorizeze pe concurenti.