Un grup de tineri din Bucuresti a facut aplicatia gratuita pentru mobil civicalert.ro prin intermediul careia cetatenii pot reclama autoritatilor locale diverse probleme din oras. Problemele ce pot fi sesizate sunt: gropi in carosabil, ambuteiaje in trafic, masini parcate neregulamentar, maidanezi, semafoare defecte, ambuteiaje, strazi inundate, defrisari, gunoi aruncat pe strada, constructii ilegale si, mai nou, incalcarea legii antifumat. Reclamatiile sunt directionate automat catre relevante.

Alerta gunoiFoto: Hotnews

Aplicatia a fost lansata pe 16 noiembrie 2015, iar pana in prezent are 38.000 de utilizatori. Cetatenii au trimis circa 12.000 de sesizari, autoritatile au dat 3000 de raspunsuri si au fost rezolvate 424 de cazuri sesizate.

"Civic Alert a aparut dupa ce timp de doua luni mi-am promis zilnic ca voi sesiza primaria despre semaforul lipsa de langa parcul unde imi plimb copiii si nu am reusit sa fac acest lucru fiindca nu am gasit timpul necesar. In momentul acela am realizat ca niciunul dintre noi nu o sa faca sesizari sau plangeri catre autoritati fiindca nu gasesti timpul respectiv, nu stii unde sa te duci, este birocratia mare, este foarte greu sa actionezi chiar daca doresti. Noi lucram pe zona de tehnologie, de IT, de web development, mobile development si am zis ca exista o distanta foarte mare intre procedurile actuale ale statului, care spun ca trebuie sa te duci acolo sau sa trimiti prin posta o scrisoare tiparita, si faptul ca ai la indemana un telefon mobil. Atunci am zis hai sa facem o aplicatie de mobil prin care sa poti sa raportezi instantaneu, sa fac o fotografie, am geolocatia si am trimis sesizarea. Asta a fost acum patru ani. Acum vreo doi ani ne-am apucat efectiv de treaba, fiindca nu am gasit timp, fiecare avand un job. Pana la urma am reusit sa o construim si sa ii dam drumul pe 16 noiembrie 2015. Nu este perfecta. Este in stadiul de beta, adica are niste disfunctionalitati, dar lucram sa le remediem", a declarat Adrian Stanescu, fondator Civic Alert, pentru HotNews.ro.

Civic Alert functioneaza datorita voluntarilor si donatiilor din mediul privat. "Civic Alert nu are culoare politica si nu este afiliata niciunei institutii publice. Este o initiativa civica bazata pe tehnologie si crowdsourcing, aparuta din dorinta de a trai intr-un spatiu mai civilizat.Initial a fost pe timpul si know-how-ul nostru, care si asta se transforma in bani, apoi am reusit sa atragem cativa parteneri care ne-au sustinut si cu munca si cu bani. Sunt companii private care au spus, da, ne place initiativa, va ajutam cu ce putem", a explicat Adrian Stanescu.

Cum faci o sesisare folosind Civic Alert

Dupa ce ai descarcat aplicatia pe telefonul mobil, daca vezi ceva in neregula in oras - parcari ilegale, gropi, gunoaie si masini abandonate, trotuar deteriorat, sau blocaj rutier - intri in aplicatie, faci o poza, adaugi locatia cu ajutorul GPS-ului si pui o scurta descriere a situatiei, apoi trimiti sesizarea. Mai departe, aceasta este preluata de un operator, prelucrata si trimisa mai departe autoritatilor. Acestea au obligatia legala de a trimite un raspuns in 30 de zile. Cand exista un raspuns, acesta este trimis pe e-mail cetateanului care a facut sesizarea. Cand problema este rezolvata, cazul apare rezolvat in aplicatie.

In primele patru luni de la lansare, aplicatia a avut 37.979 de utilizatori si 12.026 de alerte inregistrate. Autoritatile au raspuns la 3000 de sesizari si au rezolvat 424 de cazuri.

Cel mai des raportate probleme sunt legate de parcari ilegale, gropi, gunoaie si masini abandonate:

  • 1764 sesizari parcare abuziva / ilegala
  • 1408 sesizari gropi
  • 818 sesizari deseuri abandonate
  • 668 sesizari vehicule abandonate
  • 377 sesizari blocaj rutier
  • 421 sesizari trotuar deteriorat
  • 249 sesizari semn circulatie lipsa
  • 269 sesizari semafor defect
  • 187 sesizari strada murdara
  • 146 sesizari lucrari de infrastructura neutilizabile
  • 108 sesizari indicator pozitionat gresit

Reactia autoritatilor

"Trebuie tinut cont de faptul ca exista acel termen de 30 de zile in care autoritatile trebuie sa raspunda si ca uneori este nevoie sa revenim pentru a primi un raspuns la obiect. Majoritatea autoritatilor au avut cel putin bunavointa si au vrut sa ne ajute. Ce am constatat a fost ca multe au vrut sa ne ajute, dar nu au putut fiindca procedurile si infrastructura lor nu le permit sa lucreze in mod eficient. De exemplu, la Primaria Capitalei, desi noi avem o solutie complet digitalizata, suntem nevoiti sa printam cererea si sa o ducem personal, prin curier, sau prin posta la institutie. La Primaria sectorului 1, noi trimitem e-mail , dar ei nu au un program de gestionare electronica, printeaza e-mailul si il plimba intre departamente. Cele mai deschise catre proiect au fost Primaria din Mangalia, Primaria din Targoviste - acolo managerul orasului a auzit de proiect, a venit el catre noi si a spus ca vor sa implementeze un astfel de sistem. La Primaria din Sibiu, la fel. O primarie care deja are un astfel de sistem implementat este Primaria Cluj. Noi nu am inventat roata. Noi practic am luat regulile care se aplica la tratarea cererilor clientilor din companiile private - Orange, Vodafone - si am zis sa implementam acelaeasi reguli pentru autoritati", spune Adrian Stanescu.

Planuri de viitor

Fondatorul Civic alert spune ca prima tinta este implicarea cetatenilor, care sa nu astepte tot timpul de la "stat" sa le rezolve problemele, apoi automatizarea aplicatiei.

"Vrem sa aplicam principiile moderne, cuvintele cheie sunt tehnologie, spirit civit si crowdsourcing. Pe termen lung, eu cred ca este incorect din partea cetatenilor sa isi pastreze o distanta fata de stat. Tot timpul spun ca statul trebuie sa vina, trebuie sa faca. Nu, noi trebuie sa punem mana sa facem. Daca ai la indemana o unealta tehnologica, care face treaba asta foarte usoara, imi ia 10 secunde sa fac o fotografie si o trimit, nu mai este necesar ca statul sa vina sa constate problemele mele ci trebuie sa am si eu bun-simt sa le raportez. Primul lucru pe care vrem sa facem este sa schimbam atitudinea civica si daca nici atunci, cand este atat de simplu, nu o faci inseamna ca nu te intereseaza si iti meriti soarta. Pasul doi este sa automatizam procesul de trimitere a informatiei catre autoritati astfel incat sa aiba informatia si sa stie ce este de facut. Evident ca nu toate lucrurile nu se pot rezolva peste noapte, unele necesita schimbari legislative, dar este important ca informatia sa ajunga la ei si sa comunice inapoi catre cetatean", spune Adrian Stanescu.

Deocamdata autoritatile nu sunt pregatite sa comunice in acest fel, insa este un inceput, mai spune acesta.

"Nu cred ca toate autoritatile sunt pregatite sa comunice in acest fel, dar trebuie sa incerce sa faca pasul urmator si sa incepem de undeva. Daca incepem din punctul asta s-ar putea sa generam exact aceasta nevoie si sa inteleaga ca in epoca tenologiei nu mai pot sa plimbe hartii de la un departament la altul. Sau chiar daca sunt hartii, ele trebuie dublate de un sistem de management eficient. Mai mult, cred ca este vorba despre un beneficiu al societatii fiindca regula de baza este: ce nu putem sa masuram, nu putem sa imbunatatim. De exemplu, nimeni nu stie in Romania cate gropi sunt, unde se arunca gunoi, cati maidanezi sunt. Exista doar aproximari. Vrem sa introducem transparentizarea, o sa publicam rapoarte pe site. O sa putem vedera numarul de gropi pe oras, timpul mediu de raspuns pe autoritate, gradul de rezolvare al problemelor. Practic venim cu niste indicatori de performanta pe care sa ii dam catre media, catre cetateni. Atunci, automat, daca lucrurile astea sunt publice cred ca exista un gen de presiune pozitiva pe autoritati", mai spune Adrian Stanescu.