Cum iti poti obliga primaria sa rezolve problemele din cartierul tau: aplicatie de mobil pentru cetateni

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Joi, 17 martie 2016, 14:06 Actualitate | Administratie Locala

Alerta gunoi
Foto: Hotnews
Un grup de tineri din Bucuresti a facut aplicatia gratuita pentru mobil civicalert.ro prin intermediul careia cetatenii pot reclama autoritatilor locale diverse probleme din oras. Problemele ce pot fi sesizate sunt: gropi in carosabil,  ambuteiaje in trafic, masini parcate neregulamentar, maidanezi, semafoare defecte, ambuteiaje, strazi inundate, defrisari, gunoi aruncat pe strada, constructii ilegale si, mai nou, incalcarea legii antifumat. Reclamatiile sunt directionate automat catre  relevante.

Aplicatia a fost lansata pe 16 noiembrie 2015, iar pana in prezent are 38.000 de utilizatori. Cetatenii au trimis circa 12.000 de sesizari, autoritatile au dat 3000 de raspunsuri si au fost rezolvate 424 de cazuri sesizate.






"Civic Alert a aparut dupa ce timp de doua luni mi-am promis zilnic ca voi sesiza primaria despre semaforul lipsa de langa parcul unde imi plimb copiii si nu am reusit sa fac acest lucru fiindca nu am gasit timpul necesar. In momentul acela am realizat ca niciunul dintre noi nu o sa faca sesizari sau plangeri catre autoritati fiindca nu gasesti timpul respectiv, nu stii unde sa te duci, este birocratia mare, este foarte greu sa actionezi chiar daca doresti. Noi lucram pe zona de tehnologie, de IT, de  web development, mobile development si am zis ca exista o distanta foarte mare intre procedurile actuale ale statului, care spun ca trebuie sa te duci acolo sau sa trimiti prin posta o scrisoare tiparita, si faptul ca ai la indemana un telefon mobil. Atunci am zis hai sa facem o aplicatie de mobil prin care sa poti sa raportezi instantaneu, sa fac o fotografie, am  geolocatia si am trimis sesizarea. Asta a fost acum patru ani.  Acum vreo doi ani ne-am apucat efectiv de treaba, fiindca nu am gasit timp, fiecare avand un job. Pana la urma am reusit sa o construim si sa ii dam drumul pe 16 noiembrie 2015. Nu este perfecta. Este in stadiul de beta, adica are niste disfunctionalitati, dar lucram sa le remediem", a declarat Adrian Stanescu, fondator Civic Alert, pentru HotNews.ro.

Civic Alert functioneaza datorita voluntarilor si donatiilor din mediul privat. "Civic Alert nu are culoare politica si nu este afiliata niciunei institutii publice. Este o initiativa civica bazata pe tehnologie si crowdsourcing, aparuta din dorinta de a trai intr-un spatiu mai civilizat.Initial a fost pe timpul si know-how-ul nostru, care si asta se transforma in bani, apoi am reusit sa atragem cativa parteneri care ne-au sustinut si cu munca si cu bani. Sunt companii private care au spus, da, ne place initiativa, va ajutam cu ce putem", a explicat Adrian Stanescu.

Cum faci o sesisare folosind Civic Alert

Dupa ce ai descarcat aplicatia pe telefonul mobil, daca vezi ceva in neregula in oras - parcari ilegale, gropi, gunoaie si masini abandonate, trotuar deteriorat, sau blocaj rutier - intri in aplicatie, faci o poza, adaugi locatia cu ajutorul GPS-ului si pui o scurta descriere a situatiei,  apoi trimiti sesizarea. Mai departe, aceasta este preluata de un operator, prelucrata si trimisa mai departe autoritatilor. Acestea au obligatia legala de a trimite un raspuns in 30 de zile. Cand exista un raspuns, acesta este trimis pe e-mail cetateanului care a facut sesizarea. Cand problema este rezolvata, cazul apare rezolvat in aplicatie.


In primele patru luni de la lansare, aplicatia a avut 37.979 de utilizatori si 12.026 de alerte inregistrate. Autoritatile au raspuns la 3000 de sesizari si au rezolvat 424 de cazuri.






Cel mai des raportate probleme sunt legate de parcari ilegale, gropi, gunoaie si masini abandonate:
  • 1764 sesizari parcare abuziva / ilegala
  • 1408 sesizari gropi
  • 818 sesizari deseuri abandonate
  • 668 sesizari vehicule abandonate
  • 377 sesizari blocaj rutier
  • 421 sesizari trotuar deteriorat
  • 249 sesizari semn circulatie lipsa
  • 269 sesizari semafor defect
  • 187 sesizari strada murdara
  • 146 sesizari lucrari de infrastructura neutilizabile
  • 108 sesizari indicator pozitionat gresit

Reactia autoritatilor

"Trebuie tinut cont de faptul ca exista acel termen de 30 de zile in care autoritatile trebuie sa raspunda si ca uneori este nevoie sa revenim pentru a primi un raspuns la obiect. Majoritatea autoritatilor au avut cel putin bunavointa si au vrut sa ne ajute. Ce am constatat a fost ca multe au vrut sa ne ajute, dar nu au putut fiindca procedurile si infrastructura lor nu le permit sa lucreze in mod eficient. De exemplu, la Primaria Capitalei, desi noi avem o solutie complet digitalizata, suntem nevoiti sa printam cererea si sa o ducem personal, prin curier, sau prin posta la institutie. La Primaria sectorului 1, noi trimitem e-mail , dar ei nu au un program de gestionare electronica, printeaza e-mailul si il plimba intre departamente.  Cele mai deschise catre proiect au fost Primaria din Mangalia, Primaria din Targoviste - acolo managerul orasului a auzit de proiect, a venit el catre noi si a spus ca vor sa implementeze un astfel de sistem. La Primaria din Sibiu, la fel. O primarie care deja are un astfel de sistem implementat este Primaria Cluj.  Noi nu am inventat roata. Noi practic am luat regulile care se aplica la tratarea cererilor clientilor din companiile private  - Orange, Vodafone - si am zis sa implementam acelaeasi reguli pentru autoritati", spune Adrian Stanescu.

Planuri de viitor

Fondatorul Civic alert spune ca prima tinta este implicarea cetatenilor, care sa nu astepte tot timpul de la "stat" sa le rezolve problemele, apoi automatizarea aplicatiei.

"Vrem sa aplicam principiile moderne, cuvintele cheie sunt tehnologie, spirit civit si crowdsourcing. Pe termen lung, eu cred ca este incorect din partea cetatenilor sa isi pastreze o distanta fata de stat. Tot timpul spun ca statul trebuie sa vina, trebuie sa faca. Nu,  noi trebuie sa punem mana sa facem. Daca ai la indemana o unealta tehnologica, care face treaba asta foarte usoara, imi ia 10 secunde sa fac o fotografie si o trimit, nu mai este necesar ca statul sa vina sa constate problemele mele ci trebuie sa am si eu bun-simt sa le raportez. Primul lucru pe care vrem sa facem este sa schimbam atitudinea civica si daca nici atunci, cand este atat de simplu, nu o faci inseamna ca nu te intereseaza si iti meriti soarta. Pasul doi este sa automatizam procesul de trimitere a informatiei catre autoritati astfel incat sa aiba informatia si sa stie ce este de facut. Evident ca nu toate lucrurile nu se pot rezolva peste noapte, unele necesita schimbari legislative, dar este important ca informatia sa ajunga la ei si sa comunice inapoi catre cetatean", spune Adrian Stanescu.





Deocamdata autoritatile nu sunt pregatite sa comunice in acest fel, insa este un inceput, mai spune acesta.

"Nu cred ca toate autoritatile sunt pregatite sa comunice in acest fel, dar trebuie sa incerce sa faca pasul urmator si sa incepem de undeva. Daca incepem din punctul asta s-ar putea sa generam exact aceasta nevoie si sa inteleaga ca in epoca tenologiei nu mai pot sa plimbe hartii de la un departament la altul. Sau chiar daca sunt hartii, ele trebuie dublate de un sistem de management eficient. Mai mult, cred ca este vorba despre un beneficiu al societatii fiindca regula de baza este: ce nu putem sa masuram, nu putem sa imbunatatim. De exemplu, nimeni nu stie in Romania cate gropi sunt, unde se arunca gunoi, cati maidanezi sunt. Exista doar aproximari. Vrem sa introducem transparentizarea,  o sa publicam rapoarte pe site. O sa putem vedera  numarul de gropi pe oras, timpul mediu de raspuns pe autoritate,  gradul de rezolvare al problemelor. Practic venim cu niste indicatori de performanta pe care sa ii dam catre media, catre cetateni. Atunci, automat, daca lucrurile astea sunt publice cred ca exista un gen de presiune pozitiva pe autoritati", mai spune Adrian Stanescu.


Citeste mai multe despre   











Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO Lupul de pe Wall Street, varianta romaneasca. Falsii brokeri care au furat un mil. de euro, inspirati de filmul lui Scorsese 

Detalii incredibile ies la iveala in dosarul brokerilor falsi, care au reusit sa pacaleasca cel putin 19 persoane din Romania, cu un milion de euro.
9213 vizualizari
  • +5 (5 voturi)    
    Multumim. (Joi, 17 martie 2016, 15:51)

    Kevi [utilizator]

    Acum o instalez. :)
  • +5 (5 voturi)    
    Bucurestiul nu este primul (Joi, 17 martie 2016, 15:57)

    Confidias [utilizator]

    Oradea experimenteaza de ceva vreme o astfel de aplicatie.Nu intotdeauna autoritatile rezolva problema dar de fiecare data o "paseaza" la cei "responsabili".
    Speram ca responsabilii sa fie prompti.
    • +3 (3 voturi)    
      aplicatia (Vineri, 18 martie 2016, 8:58)

      Civic_Alert [utilizator] i-a raspuns lui Confidias

      Si aplicatia Civic Alert functioneaza in Oradea. Cu cat mai multe initiative, cu atat mai bine, ca doar impreuna, multi, reusim sa imbunatatim lucrurile mai rapid.
  • +2 (2 voturi)    
    Cu ce nume? (Joi, 17 martie 2016, 16:11)

    Jaj [utilizator]

    In Playstore pentru android nu gasesc aplicatia, cu ce nume este publicat? (Am incercat civicalert, civialert.ro)
    • +1 (1 vot)    
      Google Play (Vineri, 18 martie 2016, 9:00)

      Civic_Alert [utilizator] i-a raspuns lui Jaj

      Mai jos e linkul pentru Google Play:
      https://play.google.com/store/apps/details?id=com.ionicframework.ionic191885&hl=en

      Multumim pentru interes.
  • +2 (2 voturi)    
    Civic Alert (Vineri, 18 martie 2016, 9:03)

    Civic_Alert [utilizator]

    Aplicatia Civic Alert functioneaza in toata tara. Se poate descarca gratuit din App Store pentru iOS si Google Play pentru Android.
    Toate alertele primite de la utilizatori se transforma in sesizari oficiale transmise institutiilor corespunzatoare.
  • +1 (1 vot)    
    dar pentru windows phone este ? (Vineri, 18 martie 2016, 9:36)

    rakleta [utilizator]

    Ms.

    Multumim dezvoltatorililor.

    PS: ar trebui sa bage ceva taguri, gen primarie,romania .... ca daca cauti clasic nu o gasesti.
    • +1 (1 vot)    
      Civic Alert (Vineri, 18 martie 2016, 10:28)

      Civic_Alert [utilizator] i-a raspuns lui rakleta

      O idee foarte buna. Multumim pentru feedback. Vom tine cont
  • +1 (1 vot)    
    reviewuri f proaste (Vineri, 18 martie 2016, 9:44)

    andreiu [utilizator]

    Aplicatia are note mica reviewuri foarte proaste in google play de genul:
    "Numai functioneaza dar ei tot isi fac reclame peste tot."
    "Nu esti anuntat de raspuns desi ai bifat ce vrei."

    Pare ca baietii se ocupa mai mult de promovare decat de aplicatie...
    • +1 (1 vot)    
      Civic Alert (Vineri, 18 martie 2016, 10:27)

      Civic_Alert [utilizator] i-a raspuns lui andreiu

      Buna, iti inteleg reactia dar trebuie sa stii cateva aspecte.
      Civic Alert se afla inca in varianta beta. Echipa din spate este foarte receptiva la feedback-ul primit pentru ca se lucreaza in permanenta la imbunatatiri. Suntem o asociatie non-profit care se finanteaza din contributii si donatii – nu e usor sa asiguri fonduri foarte rapid. Dar ne straduim.
      • 0 (0 voturi)    
        Nu scrie nicaieri ca e Beta (Vineri, 18 martie 2016, 12:08)

        andreiu [utilizator] i-a raspuns lui Civic_Alert

        Omul citeste articolul reclama si instaleaza aplicatia dupa care, dezamagit, o sterge si nu o mai foloseste niciodata.

        Dupa cum zice si un review:
        "scopul este doar de culegere informatii personale pentru o baza de date care se vinde scump"

        Sa zica undeva ca e beta ca poate nu vreau toate prostiile pe telefon.
        • 0 (0 voturi)    
          civic alert (Duminică, 20 martie 2016, 12:03)

          Civic_Alert [utilizator] i-a raspuns lui andreiu

          Scopul nostru este de a trasforma orice alerta valida intr-o sesizare oficiala catre autoritati. Astfel, sesizarea primita este analizata de catre un operator, trece prin cateva filtre care o valideaza, dupa care este trimisa catre autoritatea cea mai in masura pentru a oferi un raspuns. Conform legii raspunsul trebuie sa vina in 30 de zile. In cazul in care sesizarea este directionata catre alta autoritate, urmarim traseul in directia nou indicata. Avem nevoie de mai multe informatii pentru intregul procesul. Toate sunt obtinute doar cu acordul utilizatorului. Aplicatia este in continua dezvoltare.
      • 0 (0 voturi)    
        Android nu merge (Vineri, 18 martie 2016, 12:21)

        DorinU [utilizator] i-a raspuns lui Civic_Alert

        Am incercat sa instalez aplicatia pe un android (galaxy s4) avand link-ul de mai sus si imi spune ca nu este compatibil cu telefonul meu. Stiu ca nu-i prea nou telefonul avand lansarea recenta a lui S7, dar nici chiar asa. Cred ca are tot ce-i trebuie sa suporte orice aplicatie
        • 0 (0 voturi)    
          civic alert (Duminică, 20 martie 2016, 12:05)

          Civic_Alert [utilizator] i-a raspuns lui DorinU

          Buna, trimite te rog un mesaj privat prin pagina noastra de facebook, civic alert, pentru a analiza mai bine problema.
          Multumim


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi