Cât de sigură este redeschiderea școlilor pentru copii în plină pandemie? Este o întrebare aflată pe buzele multor părinți în aceste zile. În plus, cum îi convingem pe cei mici, dar și pe adolescenții care au tendința să fie ceva mai rebeli, să poarte mască, să respecte strict regulile de igienă și să păstreze distanța între ei? Lucrurile în privința siguranței în școli arată "teoretic bine", însă "problema este în practică" în cazul multor școli, afirmă Adrian Marinescu, medic la Institutul de Boli Infecțioase Matei Balș, aflat de mai bine de jumătate de an în prima linie COVID, la Interviurile HotNews LIVE. În ceea ce privește purtarea măștii, un truc pe care părinții l-ar putea folosi ar fi să poarte ei înșiși masca cât mai mult, deoarece cei mici au tendința de a imita foarte ușor, explică psihologul Andreea Chiru Maga la Interviurile HotNews LIVE.

Andreea Chiru Maga, psihologFoto: Arhiva personala

Adrian Marinescu: Într-o primă fază discutam de o distanță de 2 metri în școli, apoi s-a ajuns la un metru. Așa s-a ajuns la mască

Medicul Adrian Marinescu a explicat joi, la Interviurile HotNews LIVE, cum s-a ajuns de fapt la purtarea obligatorie a măștii în școli: discuțiile inițiale erau despre păstrarea unei distanțe de 2 metri între elevi, însă cum acest lucru era imposibil în multe școli, s-a ajuns la păstrarea unei distanțe de un metru + mască: "Teoretic, lucrurile arată bine în școli. Problema este însă în practică, nu în teorie. Sunt din păcate multe școli în România, mai ales în mediul rural, dar și în mediul urban, unde sunt minusuri. Iar lucrul acesta îl știm, nu de acum, dintotdeauna. Astfel, acele măsuri teoretice - distanțarea corespunzătoare, faptul că între bănci trebuie să fie un spațiu chiar mai mare de un metru, aș spune, într-o prima fază discutam de o distanță de 2 metri, apoi s-a ajuns la un metru, regulile de igienă în condițiile în care de multe ori ele sunt greu de asigurat. Practica este cea care ar putea să pună probleme și eu cred că fiecare școală ar trebui să analizeze în mod corect și să spună ce poate să aplice din acele măsuri."

"Spun asta pentru că, până la urmă, acolo unde nu este posibil, școala poate să fie și în varianta hibrid sau chiar online. Și mai este un aspect: gândiți-vă că nimeni nu știe cum vor evolua lucrurile. Dacă ne gândim la un scenariu pesimist, pe parcurs, chiar dacă școlile încep acum, lucrurile se pot schimba", adaugă Adrian Marinescu.

Adrian Marinescu

Adrian Marinescu subliniază că nu trebuie făcut rabat atunci când vorbim despre sănătate: "Pornim de la ideea că există un mic risc de transmitere și atunci fiecare școală trebuie să aibă o comunicare transparentă și cu părinții, și cu autoritățile, în a spune clar ce pot și ce nu pot face (dintre măsurile de prevenție recomandate - n.red.)."

În ceea ce privește măștile, Adrian Marinescu este adeptul pauzelor în aer liber în timpul programului de la școală, în care elevii să renunțe temporar la purtarea măștii: "Eu am fost dintre cei care au susținut că este destul de greu pentru copiii mici să poarte mască, atâtea ore, fără pauză, și în continuare susțin acest lucru. Mi-am dat seama că s-a mers pe aceasă variantă pentru că, din păcate, în multe școli nu poate fi asigurată distanțarea mai mare de un metru. Și atunci ai nevoie de mască, este un compromis. Chiar și așa vorbind, eu cred că masca ar trebui purtată cu pauze, cei mici să iasă la aer liber, să aibă pauze în aer liber fără mască."

"Cred că lucrurile se vor rezolva pe parcurs, iar un rol important vor avea atât părinții, cât și dascălii: adultul îl duce pe cel mic și are grijă să ajungă în condiții bune la școală, iar de la intrarea în școală se ocupă dascălii și personalul școlii în general, care va trebui să îi monitorizeze și cu siguranță nu va fi o sarcină ușoară - vor trebui să urmărească ca cei mici să poarte corect masca, să nu vină în contact prelungit unii cu alții și așa mai departe", este de părere Adrian Marinescu.

Sfatul psihologului: "Copiii mici au tendința de a imita foarte ușor. La adolescenți sau puberi s-ar putea să întâmpinăm anumite probleme"

Cu cât copiii sunt mai mici, cu atât capacitatea lor de înțelegere poate fi limitată din anumite puncte de vedere, explică Andreea Chiru Maga, psiholog și psihoterapeut, la Interviurile HotNews LIVE. "Dar să nu uităm faptul că atunci când vorbim inclusiv despre copiii mici, ei au tendința de a imita foarte ușor, ceea ce înseamnă că ceea ce se întâmplă în familie este foarte important. De aceea și recomand, înainte de începerea școlii, mai ales în cazul copiilor mici, să se repete aceste conduite: referitoare la distanțarea socială, la purtarea măștii."

"Nu trebuie să avem o exigență vizavi de purtarea măștii, trebuie să învățăm și să obișnuim copilul este că purtarea măștii nu este un factor de stres, ci mai degrabă este un lucru pozitiv", este sfatul psihologului.

Elevi cu mască

Andreea Chiru Maga admite faptul că "Într-adevăr, tinerii de pot raporta diferit în funcție de categoria de vârstă. Și nu aș învinovăți o categorie de vârstă ca fiind problematică. ci pornim de la modelele pe care le-au preluat din interiorul familiei".

"Aceste atribuții, de a-i ajuta pe copii să înțeleagă cât mai bine aceste recomandări, sunt în responsabilitatea cadrelor didactice din instituțiile școlare, dar și a părinților. Ei trebuie ajutați să înțeleagă că respectarea acestor recomandări este în interesul tuturor", subliniază psihologul Andreea Chiru Maga.

Ea admite faptul că "într-adevăr, când vorbim de adolescenți sau puberi, acolo s-ar putea să întâmpinăm anumite dificultăți, pentru că vorbim în primul rând de nevoia lor de socializare și de interacțiune cu ceilalți. S-ar putea ca unii dintre ei să nu respecte aceste reguli. Important este să prevenim și să îi învățăm aceste lucruri inclusiv de acasă".

"De asemenea, copiii care nu au avut parte de aceste principii generale în perioada acestei izolări s-ar putea să nu reacționeze bine la aceste restricții: dacă în casă nu s-a păstrat distanța, dacă în perioada izolării au ieșit și au interacționat cu multe persoane, s-ar putea să le fie dificil să respecte aceste lucruri. De aceea este important să vorbim cât mai mult cu ei", este sfatul psihologului.

Nici o parte dintre adulți nu respectă regulile. Ce se întâmplă cu adolescenții și copiii care au aceste modele?

Cum o parte dintre adulți nu respectă nici ei regulile de prevenție a răspândirii coronavirusului, i-am întrebat pe psihologul Andreea Chiru Maga și pe medicul Adrian Marinescu ce se întâmplă în cazul copiilor și adolescenților care văd aceste modele.

Clasă cu distanțare între elevi

"Există posibilitatea să fie mai dificil", a venit răspunsul psihologului Andreea Chiru Maga. "În aceste cazuri, responsabilitatea va pica în special pe instituțiile școlare. Ar fi bine să se facă un screening permanent vizavi de stările emoționale, de respectarea regulilor, de cum se simt copiii în acest context și dacă respectă sau nu respectă regulile. Este bine ca instituțiile școlare să se asigure că copiii respectă aceste reguli, și nu neapărat într-o manieră agresivă. Pur și simplu să înțelegem sistemul din care face parte copilul și să îl ajutăm să înțeleagă."

De cealaltă parte, Adrian Marinescu, medic aflat de peste o jumătate de an în prima linie COVID, spune că "Aici discuția e cumva mai largă, pentru că vorbim de fapt despre comunicare, informație și ne confruntăm foarte des cu situația asta, până la urmă și adulții au nevoie de informație. Ce putem face noi medicii, ce pot face dascălii și așa mai departe este să fie niște mesaje care să fie unitare, suficient de des, ceea ce înseamnă că ne trebuie multă răbdare, și nouă și dascălilor, clar că tonul trebuie să fie unul cu mult calm, pentru că altă variantă nu există, ar avea efectul invers, și atunci informația va duce într-un final și la un efect pozitiv. Nu înseamnă că pentru toată lumea, nu înseamnă că se va întâmpla în fiecare moment, dar este singura variantă reală pentru ca cei mici și adulții în egală măsură să înțeleagă că trăim o pandemie și regulile sunt pentru toți."

Citește și: