Copiii au nevoie să fie în comunitate, iar școala e un mediu controlat și nu trebuie să ne așteptăm la o explozie de cazuri de infectare cu coronavirus, sunt de părere specialiștii. Psihologul Andreea Chiru Maga și medicul Adrian Marinescu au vorbit, joi, la interviurile HotNews.ro LIVE despre provocările revenirii la școală a elevilor în noul context epidemiologic.

Andreea Chiru Maga si Adrian MarinescuFoto: Colaj foto

Adrian Marinescu susține că regulile trebuie să intre în rutina elevilor , respectarea acestora crescând șansele ca lucrurile să meargă bine odată cu redeschiderea școlilor.

Le va fi greu copiilor să poarte masca? „Copiii mici au tendința de a imita, astfel că preiau ce e în familie. Recomand ca în familie să se obișnuiască copilul cu purtarea măștii. Într-adevăr, tinerii se pot raporta diferit, în funcție de categoria de vârstă, dar pornim de la modelele preluate din familie”, spune Andreea Chiru Maga.

Andreea Chiru Maga, psihoterapeut și psiholog clinician în cadrul MindCare, și dr. Adrian Marinescu, medic primar de boli infecțioase la Institutul Matei Balș din București, au fost invitați joi, la Interviurile HotNews LIVE.

Interviul a fost transmis LIVE pe conturile de Facebook și YouTube ale HotNews.ro

Cele mai importante declarații:

Dr Marinescu:

Cum stă România acum?

  • E departe momentul când lucrurile se vor liniști. Din păcate, luna septembrie nu va fi foarte liniștită odată cu deschiderea școlilor.
  • Ne-am fi dorit să fie o situație mai echilibrată. Deschiderea școlilor - trebuie să pornim de la ideea că cei mici trebuie să ajungă într-un mediu sigur.

Cum sunt afectați copiii, e preferabil să fie în comunitate?

Andreea Chiru Maga:

  • Cu cât familia era afectată de această izolare, cu atât era favorizată sursa de stres asupra copiilor.
  • Din punct de vedere practic, e clar că apare o creștere a anixietății în rândul copiilor cu vârsta de peste 11 ani.
  • Cu cât mediul, familia, a fost mai stresant, cu atât mai mult a preluat și copilul din acest stres.
  • E important ca ei (copiii) să fie în comunitate, este nevoie ca ei să se dezvolte cât mai mult, să socializeze.
  • În martie, a existat foarte multă incertitudine - stres și anxietate, Pe parcurs, incertitudinea s-a diminuat.
  • Acest nivel de stres, în rândul copiilor, a crescut pe parcurs.
  • Un studiu din Marea Britanie pe 2.100 de copii, făcut în martie și apoi în august, arată că gradul de stres în rândul copiilor a crescut semnificativ, cu aproape 10%, în acestă perioadă de izolare.

Despre regulile pentru redeschiderea școlilor

Dr. Adrian Marinescu:

  • În teorie, lucrurile arată bine. Practica ar putea pune probleme. Fiecare școală ar trebui să analizeze corect și să spună ce poate face din aceste lucruri, pentru că există și varianta hibrid.
  • Chiar dacă școala începe fizic, lucrurile se pot schimba.
  • Fiecare școală trebuie să aibă o comunicare transparentă cu părinții și autoritățile și să spună ce pot și ce nu pot face.
  • Este dificil pentru copii să poarte masca atâtea ore, dar s-a mers pe varianta asta pentru că e greu ca în școală să existe distanța aceea obligatoriu. Ar trebui purtate cu pauză măștile.
  • Nu e corect să stea pe perioadă lungă cu mască.
  • Va fi greu pentru dascăli.

Cât de dispuși sunt copiii să respecte regulie?

Andreea Chiru Maga:

  • Copiii mici au tendința de a imita, astfel că preiau ce e în familie. Recomand ca în familie să se obișnuiască copilul cu purtarea măștii.
  • Într-adevăr, tinerii se pot raporta diferit, în funcție de categoria de vârstă, dar pornim de la modelele preluate din familie.
  • Aceste atribuții de a-i ajuta să înțeleagă acestă reguli sunt ale cadrelor didactice, dar și ale părinților.
  • La adolescenți e posibil să fie dificultăți, dată fiind nevoia lor de socializare. E important să îi învățăm regulile de acasă.

Sunt mai puțin afectați copiii de virus?

Dr. Adrian Marinescu:

  • Există și în rândul celor mici afecțiuni cronice și risc de forme medii sau severe ale COVID.
  • Marea problemă e că cei mici pot duce virusul acasă.
  • Riscul de a transmite e mare.
  • Recomandarea e ca de la momentul începerii școlii cei mici să aibă grijă de bunici, legat de gesturi, reguli de igienă, să fie foarte atenți pentru că există riscul ca bunicii să facă forme severe.

Cât de vinovat se va simți un copil dacă duce virusul acasă?

Andreea Chiru Maga:

  • Starea de vinovăție o poate avea și referitor la infectarea unui părinte sau bunic, pentru că și părinții pot fi în categoria de risc dacă au anumite boli.
  • Copilul se poate duce cu o presiune mare la școală și atunci da, se va simți vinovat.
  • Este foarte importantă comunicarea cu copilul.
  • Ce facem cu copilul care se simte vinovat? În primul rând, trebuie să îl asigurăm că nu e vina lui dacă s-a îmbolnăvit cineva.
  • E important ca copilul să aibă cât mai multe informații despre acest virus.
  • Emoțiile de vinovăție ale copiilor se pot manifesta foarte diferit. S-ar putea ca la copii mici aceste emoții să se manifeste somatic.

Despre copiii care au alte afecțiuni - e mai mare riscul de îmbolnăvire, este bine să meargă la școală?

Dr. Adrian Marinescu:

  • Trebuie făcută o evaluare de către pediatru, pentru că diferă de la afecțiune la afecțiune. Dacă e vorba de afecțiuni cronice severe, atunci ar fi de luat în calcul varianta să nu se meargă fizizc, dar numai după evaluarea pediatrului.
  • Trebuie mai multă atenție- mască chirugicală, nu mască obișnuită, vaccinare antigripală.

Ce facem cu copiii care văd acasă modelul părinților, care nu le respectă

Andreea Chiru Maga:

  • E important ca aceste reguli de igienă să fie învățate de la începutul școlii, să fie un screening permanent cum se simt copiii în acest context și dacă respectă regulile
  • Este important ca într-uj fel sau altul, nu într-un mod agresiv, școlile să îi ajute pe copii să respecte regulile.

Într-un secenariu sumbru, cu multe cazuri și cu închiderea școlilor, cum ar fi copiii afectați?

Andreea Chiru Maga:

  • Pornim și de la resurse. Nu toate instituțiile au resurse - calculatoare, telefoane, cadre didactice care știu să lucreze cu tehnologie. Nu toți copiii au acces la aceste dispozitive.
  • Sunt copii care au și știu să folosească tehnologia, dar și alții care nu , astfel că nu se poate generaliza.
  • Cu siguranță dacă se ajunge la un astfel de scenariu e importantă comunicarea cadre didactice și părinți, o mai mare transparență și colaborare.
  • Trebuie verificată permanent și starea emoțională a copilului.

Dr Adrian Marinescu, despre regulile care trebuie respectate mergând de acasă la școală:

  • Mască purtată corect, cât mai etanș.
  • Regulile de igienă sună ca ceva teoretic, dar sunt foarte practice. Copilul să aibă soluție dezinfectantă în buzunar, cu care să își curețe mîinile când coboară din miklocul de transport.
  • Să evite contactul prelungit- una e să treci pe lângă cine, alta să interacționeze copiii mult timp.
  • Să evite gesturile sociale.
  • Trebuie să îi fie repetate copilului aceste reguli, pentru a intra în rutină.
  • Când ajung în școală, aceste reguli țin foarte mult și de școală.
  • Sunt șanse ca lucrurile să meargă bine dacă se respectă aceste reguli.

Evoluția COVID în această toamnă

Dr. Adrian Marinescu:

  • E un virus imprevizibil, dar cert e că va fi sezonul de gripă și de viroze și nu vom putea ști.
  • Vor fi persoane care vor face și COVID, și gripă. dar trebuie să ne gândim că avem luni de zile de experiență.
  • Ar trebui să ne vaccinăm toți antigripal.
  • Acest scenariu pesimist ar putea fi îndulcit prin măsurile pe care le luăm.
  • Trebuie găsit un echilibru astfel încât să fie deschise economia, școlile, trebuie să fie o normalitate în vreme de pandemie.

Cum facem față cu toții acestei perioade?

Andreea Chiru Maga:

  • Contează foarte mult și percepția pe care o avem. Cu cât vedem mai mult lucrurile negative, cu atât vom rămâne prinși în aceste scenarii negative.
  • Furia și frica sunt niște instincte de supraviețuire.
  • Trebuie să ne gândim că creierul nostru are o capacitate elastică, că în realitate oamenii au o capacitate extraordinară de a gestiona stresul.
  • Când sunt probleme financiare, medicale, trebuie să găsim sprijin, să începem să căutăm ajutor din afară, inclusiv asistență pe sănătate mintală, nu este nicio rușine.
  • Să avem acces și la informație pozitivă, să încercăm să găsim lucrurile bune din viața de zi cu zi.
  • La nivel general, e important să aducem cât mai mult plus- să facem sport, să comunicăm cu persoane, să avem acces la informație pozitivă, iar dacă scapă lucrurile de sub control, să căutăm ajutor.
  • Legat de începerea școlii, e important să repetăm cu copiii regulile de igienă, într-o formă prietenească.
  • Incertitudiea nu ne ajută, așa că trebuie să aducem cât mai multă certitudine - să le explicăm cu va fi școala de acum înainte, cum trebuie să interacționeze, să le explicăm inclusiv trasel spre școală, pentru a înțelege cât mai bie ca îi așteaptă.

Dr. Adrian Marinescu:

  • Școala e un mediu controlat și nu trebuie să ne așteptăm la o explozie de cazuri.