Search Corporation si IPTANA, desemnate de fostul Guvern drept societatile care vor proiecta autostrada "Bechtel", ar putea incasa dintr-un sut 42 de milioane de Euro din cea mai mare lucrare de infrastructura desfasurata vreodata in Ardeal.

In spatele firmelor mentionate se afla un singur nume, cel al afaceristului Michael Stanciu, romanul care s-a intors din SUA "la porunca lui Dumnezeu" pentru a lua in piept "Golgota Romaniei", asa cum declara intr-un interviu, anul trecut. Doar ca, drumul suferintei a devenit unul plin de succese, avand in vedere bogatia de contracte pe bani publici.

De curand, Search Corporation a fost desemnata drept castigatoarea contractului pentru realizarea unui studiu de circulatie pentru Cluj-Napoca. Proiectul va usura bugetul local cu 9 miliarde de lei.

Pentru informarea cititorilor clujeni, cotidianul "Buna ziua, Ardeal" reaminteste activitatea desfasurata de Search Corporation pe plaiurile romanesti.

Controversatul proiect al autostrazii Bors-Brasov a adunat in jurul lui o pleiada de societati, de la corporatii pana la firme de apartament infiintate in graba pentru a prinde un contract cu Behtel. Intre "pionii" Behtel se numara IPTANA si Search Corporation, in calitate de proiectanti ai viitoarei autostrazi.

Contractul este estimat la suma de 42 milioane Euro, adica, o felie generoasa pentru societatile angajate in vederea proiectarii. Michael Stanciu este director general la Search Corporation SRL, companie care a fost actionar unic la IPTANA SA.

Societatea IPTANA SA (Institutul de Proiectari pentru Transporturi Auto, Navale si Aeriene) a fost in timpul comunismului societatea de proiectare a Ministerului Transporturilor, iar in 1991 devine IPTANA – SEARCH, firma mixta romana americana in care capitalul american reprezenta 51%.

Michael Stanciu relata intr-un interviu acordat unei publicatii cu caracter monden modul in care a intrat in actionariatul IPTANA: "L-am primit definitiv pe Iisus in inima mea. Porunca Lui era clara: „Michael, du-te inapoi si fa ceva pentru tara!". Cum ajunsesem inginer de constructii civile, m-am gandit la drumuri.

Stiam in ce hal le lasasem in 1979, asa ca am abandonat slujba, casa de lux din zona rezidentiala, jeep-urile si toate visurile legate de America si am aterizat la Bucuresti. Incercasem sa devin american, dar nu reusisem sa ajung decat un... ro-merican, intrucat sangele apa nu se face.

Impreuna cu socrul meu am pus bazele firmei Search Corporation si am trecut la treaba. Secretarul de stat la Ministerul Transporturilor de atunci, d-l Alexandru Dobre, ne-a primit cu toata amabilitatea, visa si dumnealui, ca si noi, la zile mai bune. Am semnat protocoale, am angajat primii trei ingineri.

Vedeam deja doua tronsoane de autostrada terminate pana la ora asta: Sibiu - Deva si Bucuresti - Brasov."

Domnul a dat, Stanciu a luat

"Initial, in 1991, s-a pornit sub forma unei societati mixte, IPTANA-SEARCH, in care capitalul american reprezenta 51% iar cel romanesc 49%, ulterior, in 1999, cumparandu-se cele 49% de actiuni detinute de IPTANA", explica Stanciu intr-un alt interviu acordat revistei Antreprenorul, in nr.3 din anul 2001.

Prin urmare, s-ar parea ca fosta IPTANA de stat a devenit o societate cu capital integral american.

Declaratiile sunt contradictorii, in sensul ca reprezentantii IPTANA sustin ca in 1999, datorita unor incompatibilitati si a confuziei de nume IPTANA SA s-a retras din societatea mixta romano-americana IPTANA-Search SRL, asadar nu mai exista nici o legatura intre americani si romani.

Din declaratia semnata de directorul Cornel Martincu reiese faptul ca IPTANA a trecut printr-un soi de reorganizare, astfel ca, in prezent, apartine angajatilor si fostilor angajati ai societatii. Surse confidentiale sustin, insa, ca IPTANA ar fi, in continuare, dirijata de o ruda a lui Michael Stanciu.

Drumurile noastre, toate

Compania Search a primit din fonduri bugetare cel putin 35 de milioane de EURO pana in prezent. Search mai este cunoscuta pentru un soi de imunitate la controalele statului si pentru implicarea in proiectarea unor autostrazi cu rezultate contestate la portofoliu.

IPTANA a castigat majoritatea proiectelor de infrastructura nationala, in conditiile in care in Romania a inceput sa dezvolte o piata concurentiala in domeniul proiectarii de drumuri si poduri.

IPTANA, de altfel, face casa buna cu MTCT la propriu, firma avand sediul in aceeasi cladire cu ministerul prin contract de inchiriere.

Ambele firme, legate sau nu de acelasi magnat, au castigat foarte multe contracte, pe doua segmente bine conturate: cu IPTANA SA, Stanciu a castigat in special proiectele de infrastructura nationala, iar cu Search proiectele care vizeaza autostrazi de tip occidental.

Drumarii autostrazii Bucuresti-Pitesti

Search Corporation a castigat peste 35 de proiecte majore, cu finantare internationala si sute de proiecte de infrastructura rutiera sustinute cu bani de la Guvern. Sumele derulate depasesc 1 miliard de EURO, din care partea de proiectare obtinuta de Search a fost de peste 35 de milioane EURO.

Firma magnatului Michael Stanciu a avut un cuvant greu de spus in stabilirea Programului de Autostrazi din Romania si a fost preferata proiectelor de strategia generala si a studiile de prefezabilitate la autostrazile: Brasov – Targu – Mures, Bucuresti – Albita, Deva – Nadlac, Bucuresti – Pitesti, Bucuresti – Bors.

Ultimele doua lucrari, la care Search Corporation a castigat proiectul de modernizare, respectiv de fezabilitate, s-au dovedit un esec, avand nevoie la mai putin de un an de lucrari de reparatie si realibitare.

Lucrarile de mantuiala au necesitat suplimentarea costurilor la doua "autostrazi occidentale" cu alte cateva milioane de euro de la buget, pe langa celelalte milioane aruncate in contracte de achizitie publica.

De pe urma esecului numit autostrada Bucuresti – Pitesti, Search s-a ales suplimentar cu inca 2,7 miliarde primiti de ministerul care a dat cu bata in balta.

Un raport al Curtii de Conturi referitor la acest caz arata ca procesul reabilitarii autostrazii a creat bugetului un prejudiciu de 215 miliarde de lei, pentru finalizarea proiectului constructorul cheltuind in plus 1.274,7 miliarde de lei. Pe lista profitorilor gafelor autostrazii s-au aflat constructorul englez care a dat subantrepriza si proiectantul.

Admiratorul baronilor Mitrea si Nastase

Search Corporation, prin cele trei filiale: Bucuresti, Iasi, Timisoara, a castigat, de asemenea, contracte numeroase pentru lucrari de reabilitare drumuri nationale sau elaborarea documentatiei in vederea unor astfel de lucrari. Ori, asta nu este tocmai "drumul Golgotei", cum se exprima cu patos Michael Stanciu referitor la venirea sa in Romania.

Daca mai adaugam la aceste reusite si contractul cu Bechtel, se configureaza o adevarata reteta a succesului. Nici vorba de sacrificii usturatoare sau o cale ascetica pentru "reconstruirea" Romaniei.

In interviul acordat revistei mondene anul trecut, Stanciu isi arata profunda admiratie fata de Guvernul Nastase. "Guvernantii n-au gandit autostrazile ca pe un factor de dezvoltare. Nu a existat o strategie. Abia Guvernul actual (PSD, n.red.), in special primul-ministru (Nastase, n.red.) si ministrul Transporturilor (Miron Mitrea, n.red.) au inteles acest lucru.

Dansii sunt primii care au gandit realizarea de autostrazi ca metoda de dezvoltare economica." Intr-adevar, "genialii" au gestionat banul public pentru dezvoltarea economica, spre exemplu, cu girul lui Mitrea s-a pus umarul la dezvoltarea retelei de restaurante de lux precum Peronul 0 de la subsolul Ministerului Transporturilor. Din 9 milioane de dolari cat se poate de publici.

Pentru tara si popor!

Omul de afaceri Michael Stanciu se declara crestin convins si apreciaza ca si in interiorul firmei Serach Corporation domneste un spirit patruns de perceptele Evangheliei.

Iata cu ilustreaza Stanciu imaginea afaceristului crestin, dar mai ales cum justifica venirea sa in Romania :„A avea caracter, a-ti plati taxele si a-ti tine cuvantul dat, incercand sa faci cat mai mult bine cu putinta - aceasta este chintesenta filosofiei noastre.

De dragul acestui drum luminos am parasit America si am luat in piept, impreuna cu familia, Golgota romaneasca, unde ne-a intampinat, printre altele, lipsa unitatii dintre populatie si conducatorii ei."

Michael Stanciu a avut parte de sprijinul total al fostului secretar de stat de la ministerul Transporturilor, Alexandru Dobre, devenit intre timp presedinte al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO). De altfel, si Stanciu este membru in Consiliul Central al organizatiei, alaturi de Dobre, care intre timp si-a pierdut functia de presedinte.

ARACO este membra a Aliantei Confederatiilor Patronale din Romania (ACPR), aflata sub tutela afaceristilor George Copos, Dinu Patriciu si George Paunescu.

9 miliarde lei de la Primaria Cluj

Firma lui Michael Stanciu este profilata si pe studii de circulatie care include planuri urbanistice generale sau zonale, precum si planuri detaliate sau strategii pentru amplasarea parcarilor.

Dat fiind faptul ca orasul Cluj-Napoca nu a beneficiat de un studiu general de circulatie din anul 1997, municipalitatea a decis sa realizeze o astfel de expertiza la inceputul anului, in luna februarie.

A doua sursa a disperarii clujenilor, in mod special a soferilor este, dupa gropi, traficul infernal datorat, in buna parte, unei sistematizari depasite a orasului. Mihai Prodan, unul dintre redactorii cotidianului "Buna ziua, Ardeal" a solicitat Primariei cateva informatii referitoare la acest proiect.

Iata raspunsul purtatorului de cuvant al municipalitatii: "Studiul de circulatie:

Licitatie publica deschisa, 2 firme ofertante: "Consilier Construct SRL" si "Search Corporation SRL" ambele din Bucuresti.

Oferte financiare:

1. Consilier Construct: 7.350.000 lei (fara TVA)

2. Search Corporation: 9.322.314 lei (fara TVA)

Conform hotararii de adjudecare: firma declarata castigatoare este Search Corporation SRL.

La baza hotararii sta analiza ofertei tehnice, si in mod special experienta similara a companiei si a ofertei financare.

In analiza ofertelor si aplicarea punctajului, conform criteriilor de punctare din caietul de sarcini, oferta tehnica are ponderea cea mai mare (70%)."

O eroare sustinuta

Datele furnizate de reprezentantul Primariei cu privire la valoarea contractului au contrariat redactorul nostru. Pentru asigurare s-a solicitat confirmarea sumelor. Surpriza! De la adresa de e-mail a purtatorului de cuvant al Primariei a sosit, la data de 12 mai, urmatorul raspuns: "da, valorile sunt corecte", semnat Raimonda Boian.

Pentru edificare, l-am contactat telefonic pe fostul sef al Politiei Rutiere Cluj-Napoca, colonelul Ioan Antonesei, in scopul de a afla parerea unui specialist in probleme de circulatie.

Colonelul Antonesei a caracterizat suma de 9 milioane de lei ca fiind ridicol de scazuta pentru un studiu de circulatie, mai ales ca e vorba de monitorizarea intregului oras. Ioan Antonesei ne-a explicat ca la nivelul anului 2001, studiul de circulatie pentru Calea Dorobantilor si a Bulevardului 21 Decembrie 1989 a costat 240 de milioane de lei.

De retinut este faptul ca la studiu au participat 200 de studenti de la Politehnica, aflati in practica, asadar, neremunerati. Ulterior, am aflat din surse oficiale, ca proiectul va scoate din bugetul local 9 miliarde de lei si nu doar 9 milioane.

Dar, lipsa unui zero din comunicatul reprezentantului Primariei, au dus la dezinformarea publicului cititor, si in mod cert, nu redactorii nostri trebuie sa-si faca "mea culpa".

Doi ani de studiu

Raportul preliminar al viitorului studiu de circulatie a fost realizat de directorul tehnic al Primariei din City Golden, SUA. Dan Hartman a monitorizat traficul de pe arterele de circulatie ale Clujului in cadrul unui program finantat de USAID si a dat sfaturi soferilor.

Search Corporation va realiza studiul propriu-zis in decurs de doi ani contra sumei de 9 miliarde de lei. Concret, proiectul va consta in identificarea unor spatii potrivite pentru parcari terane si supraterane si a unor centuri ocolitoare pentru decongestionarea traficului din centrul istoric al Clujului.

Desi oferta societatii Consilier Construct, o alta firma cunoscuta pentru contractele publice derulate, a fost cu doua miliarde mai scazuta, Primaria a ales Search Corporation. Vom urmari indeaproape modul in care firma lui Michael Stanciu isi va face datoria pentru cele 9 miliarde de lei provenite din banii contribuabililor clujeni.

Consilier Construct, cealalta firma inscrisa la lictatia organizata de Primarie, are la portofoliu cateva studii care au legatura cu proiectele de urbanism: constituirea unei baze de date pentru reteaua de drumuri judetene Constanta, evaluarea starii tehnice a retelei stradale din Constanta, studiu de trafic pentru autostrada Sibiu – Deva, studiu de trafic, dimensionarea structurii rutiere si analiza economica pentru modernizarea rampei de acces la podul peste raul Prut.

Mentionam ca, in conformitate cu site-ul Search Corporation (searchltd.ro), la capitolul "Urbanism" nu apare nici un studiu de circulatie, exceptand "intersectia dintre DN2 si DN 24".

Un "master" pentru Serach Corporation

Contactat telefonic de redactorii nostri, David Suciu, vicepresedintele Search Corporation a declarat ca sunt mai multe componente ale studiului, iar prima etapa va consta in imbunatatirea circulatiei pe traseul Est-Vest si Sud-Nord in zona centrala a municipiului, precum si elaborarea de noi solutii pentru 40 de intersectii semaforizate.

Se va lucra si la introducerea de "unda verde" acolo unde va fi posibil. Aceasta prima etapa va necesita un termen de 120 – 130 de zile, pentru ca apoi sa se realizeze o modelare a traficului pe ansamblu.

Angajatii Search Corporation vor face anchete origine-destinatie, orasul va fi impartit pe 50 de zone, iar intre acestea se va organiza o matrice de calatorii. In etapele viitoare se face prognoza traficului si se vor da directiile de dezvoltare a stazilor.

Aproximativ 30 de angajati ai departamentului de studii tehnice din cadrul firmei vor fi implicati in acest proiect, afirma David Suciu. Studiul firmei bucurestene prevede si solutii pentru parcari, precum si introducerea unui sistem informatizat pentru baza de date stradale a administratiei clujene.

Modernizare si expertizare in acelasi timp?

Primaria Cluj va stabili lista strazilor care necesita atentia Serach Corporation, in mod special fiind vizate arterele strabatute de transportul in comun sau de traficul greu.

Avand in vedere faptul ca firma castigatoare va realiza de la bun inceput o expertiza de stare tehnica a unei retele de 200 km de stazi, ne intrebam cum se va impaca acest lucru cu proiectul de modernizare care va fi demarat in curand in Cluj-Napoca.

Ce strazi va expertiza Search, daca 288 vor fi modernizate in decursul a patru ani de catre JV Garboli Conicos Tirrena Scavi? David Suciu a raspuns ca este responsabilitatea Primariei. Vom reveni asupra acestui subiect.

In privinta unor proiecte similare, David Suciu a aratat ca Search Corporation a derulat studii de circulatie pentru Oradea, Brasov, Ploiesti si Arad, insa a recunoscut ca, pentru orase de aceste dimensiuni, proiectul din Cluj este cel mai mare de pana acum.

David Suciu sustine ca firma pe care o reprezinta a realizat la Bucuresti un studiu in valoare de 2 milioane Euro. La celelalte orase s-au aplicat doar module din programul complet.

David Suciu nu a dorit sa comenteze problema autostrazii Brasov- Bors, rezumandu-se la a arata ca Serach Corporation a fost selectata de Bechtel pe baza ofertei. Impreuna cu IPTANA, firma lui Stanciu a facut studiul de fezabilitate pentru autostrada Transilvania, iar colaborarea dintre cele doua firme a fost confirmata de David Suciu.

Acesta a tinut sa mentioneze ca IPTANA este acum o firma privata, care nu mai are nici o legatura actionariala cu Search.

Mana dreapta a lui Stanciu explica ascensiunea rapida a firmei prin faptul ca "s-a dezvoltat orientandu-se dupa ce cere piata." Si dupa dictonul american, "marimea conteaza", ne-a lasat sa intelegem vicepresedintele Serach Corporation.

Suciu a negat orice sprijin politic din partea fostului Guvern PSD, argumentand ca "noi lucram pe zona publica", prin urmare firma nu-si permite sa faca astfel de aliante.