Iesirea de pe autostrada Bucuresti-Pitesti era blocata vineri seara. Coloana se intindea pe vreo 7 kilometri inainte de calea ferata de la Bascov, unde se lucreaza in ritm de melc. Acolo am batut orice record personal de stat degeaba in traficul din afara Bucurestiului: doua ore. Saptamana trecuta, HotNews.ro a descris infernul de pe ruta Bucuresti-Brasov-Sibiu. Cauzele paraliziei de pe soselele Romaniei le gasim de jos pana sus. Traficul, una din marile probleme de ani de zile, ar trebui sa devina capitol distinct in viitoarele programe de guvernare.

Jos sunt marlanii la volan si politistii care ar trebui sa fie in strada dar nu-i vezi. Vineri seara pe autostrada Bucuresti-Pitesti un echipaj dadea alene din aripi s-o lasam incet si cam atat. In rest, povestea clasica. Marlani care depasesc coloana prin dreapta sau pe contrasens, teroristi cu masini puternice care te hartuiesc cu farurile. Pe astia, nu-i arde nimeni. Iar numarul marlanilor creste direct proportional cu indolenta politistilor care nu-si fac treaba.

Pe tablagii, ii doare in cot. S-au obisnuit sa pandeasca pe la colturi ca sa-ti ia banii. Bifeaza planul de amenzi si de spagi si cam atat. Li se rupe lor de trafic, de circulatie deviata, de amenzi pentru conduita agresiva sau coloane depasite pe contrasens. Dupa doua ore de stat aiurea la capatul autostrazii am aflat ca Pitestiul era gol, pustiu, dar nu s-a obosit nimeni sa devieze putin circulatia de pe autostrada blocata prin orasul gol.

Citesc povestea soferului care l-a acrosat pe naistul Gheorghe Zamfir si s-a plans ca a asteptat degeaba doua ore dupa un echipaj. Parca si ministrul Orban patise la fel. Pana sa descurcele itele politistilor incurcati cu interlopi, ministrul David ar putea rezolva probleme infinit mai simple: sa scoata, de exemplu, politistii de la rutiera pe strazi, ca mananca degeaba banii de la buget. Pentru halul in care se circula pe sosele, in mare masura e vina lor.

Restul tine de prostie si indiferenta instalate sus, la varf. Toate lucrarile de reparatii de pe drumurile nationale par executate haotic, fara o minima coordonare. La halul in care a ajuns sa se circule in Romania, pare greu de crezut ca exista un plan strategic la nivelul ministerului transporturilor sau o minima viziune pe termen lung. Si Traian Basescu pe cand era ministru, si guvernarea Nastase si cabinetul Tariceanu au cate o bila neagra la capitolul infrastructura rutiera.

Basescu nu vedea rostul autostrazilor, guvernul PSD a negociat dezastruos contractul cu Bechtel iar sub Tariceanu s-au turnat cativa kilometri de asfalt. Aici putini au dreptul sa deschida gura, ca or fi de la PD-L, PNL sau PSD. Ii auziti cum se cearta si isi paseaza responsabilitati, dar nu vorbesc de solutii. Semn ca pentru ei, traficul este mai departe doar o tema de exploatat politic, nu o problema de rezolvat.

Romania are nevoie urgenta de un proiect integrat pentru traficul intra si extra urban. Altfel, ne vom ingrozi saptamanal de numarul tot mai mare de morti de pe sosele si vom face crize tot mai dese la volan.

Veti spune: asta e subiect? Acum, cu referendumul pentru modificarea Constitutiei, cu alegerile? Din punctul meu de vedere, da. Traficul arde la fel de tare ca pretul la energie, piata imobiliara in declin, coruptia sau degradarea accelerata a democratiei in Romania. Arde rau iar presiunea publica mi se pare prea slaba in raport cu o problema care ne afecteaza teribil viata de zi cu zi. In alte puncte din tara se circula infernal, tot din cauza unor lucrari prost administrate.

Cateva saptamani am cautat rovignete la benzinarii si n-am gasit. Acum nu mai caut pentru ca ar fi ridicol sa platesc cateva sute de mii ca sa stau ca boul in turma cu masini.

P.S. De cateva zile, ma apasa constiinta asa ca marturisesc: am lovit un caine negru cu masina, prima victima dupa vreo 15 ani de condus. Masinuta s-a inclinat intr-o parte, l-am simtit rostogolindu-se sub rotile din stanga si a ramas in urma, facut pres. Se intampla undeva pe un camp de langa Capitala, in drum spre casa. Ma gandeam ca, de fapt, asa arata cam toate drumurile din Romania: cimitire tapetate cu blana de caine iar soferii, animale la volan.