O analiză recentă a unei importante firme de audit și consultanță concluziona că în România rata de taxare a muncii se plasează la cel mai înalt nivel din regiune, ecartul față de media țărilor considerate fiind unul semnificativ. Rata de taxare a fost determinată atât pentru salariul minim, cât și pentru un salariu brut de 1000 de euro, ambele cazuri generând o poziționare similară a României, respectiv pe locul 1. Metoda utilizată pentru a determina rata efectivă de taxare a salariilor a implicat împărțirea sumei dintre contribuțiile sociale aflate în sarcina angajatului și a impozitului pe venit la salariul brut. În continuare voi argumenta în favoarea utilizării unui alt indicator pentru a realiza comparații internaționale în legătură cu nivelul de taxare a muncii și voi prezenta rezultatele alternative ale analizei pe baza acestuia.

Bogdan DumitrescuFoto: Hotnews

În general, atunci când se are în vedere determinarea unei rate efective de taxare, se vor calcula taxele datorate către stat, iar mai apoi acestea se vor raporta la venitul brut. Această abordare se poate aplica și profiturilor brute ale companiilor, și veniturilor supuse impozitului pe venit (din dividende, chirii, etc), dar și veniturilor din salarii. În cazul acestora din urmă, lucrurile sunt mai nuanțate întrucât pe lângă impozit pe venit, aceste venituri sunt purtătoare de contribuții de asigurări, unele așezate în sarcina angajatului, altele în sarcina angajatorului. Deși în unele cazuri, există analize care realizează comparații internaționale pe baza ratei efective de taxare a salariilor determinată ca raport între suma impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale datorate exclusiv de angajat, de cele mai multe ori referința pentru comparațiile internaționale privind impozitarea muncii este reprezentată de povara fiscală care cumulează toate contribuțiile sociale plătite atât de angajator cât și de angajat și le raportează la costurile totale suportate de angajator. Altfel spus, povara fiscală măsoară câte taxe plătește un angajator la 100 de lei cheltuială salarială. Acest indicator măsoară mai precis impozitarea muncii dintr-o țară. Indicatorul rată efectivă de taxare poate fi mai relevant atunci când, de exemplu, se realizează comparații în interiorul unei țări anume în condițiile unui sistem progresiv de impozitare și caracterizat de o gamă largă de posibile deduceri.

În continuare în tabelele de mai jos va fi calculată povara fiscală pe muncă pentru țările din regiune pe baza datelor din studiul la care m-am referit mai sus atât pentru un salariu brut de 1000 de euro cât și pentru salariul minim.

Citeste intreg articolul si comenteaza pe Contributors.ro