Echipa Fondului Monetar International a facut de curand public ultimul raport de evaluare a aranjamentului de asistenta financiara incheiat cu statul roman in anul 2009. Marturisesc ca aveam asteptari ceva mai mari de la aceasta evaluare. Cel putin din punctul de vedere al anumitor “puncte cheie” le-as numi care nu au fost abordate. Raportul mentioneaza performantele Romaniei de reducere a deficitelor bugetare structurale in ultimii ani. Asa este, Romania a avut una dintre cele mai bune performante de ajustare a deficitului structural din tarile europene. La fel de adevarat este insa ca foarte putine state din Europa au plecat in varful crizei cu deficite structurale de aproape 2 cifre.

Aura SocolFoto: Hotnews

Asteptam insa de la acest document si o evaluare privind impactul/consecintele semnarii de catre Romania a deja renumitului Tratat Fiscal. Care sunt implicatiile reformelor din zona euro asupra economiei romanesti? In Romania au existat framantari intense pe aceasta tema. In urma unor dezbateri serioase, Romania s-a angajat la 1 martie 2012 sa semneze Tratatul amintit. Teoretic (si nu numai), cel putin din punctul de vedere al respectarii acestui Tratat, Romania ar trebui sa continue trendul de scadere a soldului bugetar structural. In contextul in care guvernul isi propune insa din ce in ce mai multe masuri de tip discretionar – cresterea salariilor bugetarilor, reintregirea indemnizatiilor pentru cresterea copilului, afirmand ferm in acelasi timp ca deficitul bugetului consolidat nu va depasi 1,9% pe cash, cred ca un punct de vedere obiectiv al FMI cu privire la impactul acestor masuri asupra evolutiei soldului structural ar fi fost mai mult decat binevenit.

De altfel, asteptam o data in plus proiectiile FMI cu privire la evolutia soldului structural in acest an, avand in vedere ca, potrivit ultimelor precizari ale oficialilor Fondului, in 2012 Romania va avea deficit structural de 0,1% din PIB. Vezi declaratiile reprezentantului IMF la Bucuresti, Jeffrey Franks, din 21 decembrie 2011. Afirmatia oficialului IMF a fost mai mult decat interesanta, in contextul in care dezbaterile publice interne priveau cu scepticism un deficit structural de 0,5%. In opinia mea, o prognoza de 0,1% din PIB nu are cum sa se realizeze, cu atat mai mult acum cand guvenul propune masuri discretionare. Iata cateva argumente.

In primul rand, legat strict de cifre. Conform declaratiilor lui J.Franks, in anul 2011 deficitul structural va fi de 2,8% din PIB. Cifrele oficiale ale Comisiei Europene, de exemplu, arata cu totul alceva. Potrivit estimarilor acesteia (in documentul Cyclical adjustment of budget balances, autumn 2011, dat publicitatii in 24 octombrie 2011), Romania va incheia anul 2011 cu un deficit structural de 3,7% (sau 3,6%, potrivit Consiliului Fiscal).

In acelasi timp, proiectia Comisiei Europene pentru anul 2012 este de -2,6% deficit bugetar structural (aceeasi cifra estimeaza si Consiliul Fiscal). Acesta este insa calculat pentru un deficit bugetar consolidat (pe ESA) de -3,7%. Mai nou, Guvernul isi propune pentru 2012 un deficit bugetar consolidat de -1,9% din PIB pe cash, deci in jur de 2,5% din PIB pe ESA. Asa incat, conform noului deficit consolidat propus de guvern pentru 2012, deficitul structural pentru acelasi an ar fi, conform modelului Comisiei Europene, de 1,4% din PIB (componenta bugetara ciclica estimata de Comisia Europeana este, conform aceluiasi document, de 1,1%). Deci nicidecum 0,1% din PIB.

In al doilea rand, conform cifrelor declarate de J. Franks, ar insemna ca Romania va face in 2012 o ajustare fiscala de 2,7% din PIB. Dincolo de faptul ca Romania a facut pana acum una dintre cele mai largi ajustari fiscale din Uniunea Europeana (in medie 1,8% pe an reducere in termeni de deficit structural), o ajustare de aproape 3% din PIB pentru 2012 merita detaliata. Adica, este foarte interesant sa stim si noi CUM anume, ce tip de masuri se vor lua, etc pentru a ajunge la, nici mai mult nici mai putin de 0,1% din PIB deficit structural?!

Citeste tot articolul si comenteaza pe Contributors.ro