O unică substanță chimică controlează când se divid foliculii și când mor. Descoperirea poate însemna nu numai tratamentul pentru chelie, ci și vindecarea mai rapidă a rănilor, deoarece foliculii sunt o sursă de celule stem, spun cercetătorii de la University of California, Riverside.

HotNews.roFoto: Hotnews

Cele mai multe celule din corpul uman au forme și funcții specifice, determinate în ecoluția embrionară și care nu se schimbă. O celulă de sânge nu se poate transforma într-una nervoasă, nici viceversa. Dar celulele stem sunt ca jokerii în jocul de rummy: se pot transforma în oricare alt tip de celulă.O unică substanță chimică controlează când se divid foliculii și când mor.

Dar celulele stem sunt ca jokerii în jocul de rummy: se pot transforma în oricare alt tip de celulă. „În ficțiunile științifice, când rănile unui un personaj se vindecă repede, ideea este că au permis-o celulele stem”, spune matematicianul biolog Qixuan Wang de la UC Riverside, coautor al studiului.

„În viața reală, noua noastră cercetare ne aduce mai aproape de înțelegerea comportamentului celulelor stem, ca să-l controlăm și să ajutăm vindecarea.” Studiul a fost publicat în revista „Biophysical Journal”.

Ficatul și stomacul se regenerează singure ca răspuns la răni. Dar echipa lui Wang a studiat foliculii capilari deoarece sunt singurele organe care se regenerează automat și periodic, chiar în absența rănilor.

Cercetătorii au descoperit că un tip de proteină, TGF-beta, controlează procesul prin care celulele din foliculii de păr, inclusiv celulele stem, se divid și formează noi celule, sau chiar își orchestrează propria moarte – ducând în cele din urmă la moartea întregului folicul capilar. TGF-beta are două roluri opuse. Activează unele celule ca să producă o nouă viață, iar mai târziu declanșează apoptoza, procesul morții celulei.

Ca în multe alte cazuri, cantitatea face diferența. Dacă o celulă produce o anumită cantitate de TGF-beta, se activează divizunea celulară. Prea multă cauzează apoptoza. Dacă oamenii de știință vor controla mai precis modul în care TGF-beta activează diviziunea celulară și cum comunică substanța cu genele importante, vor fi posibile activarea celulelor stem din foliculi și stimularea creșterii părului.

Deoarece multe animale, inclusiv oamenii, au piele acoperită cu păr, vindecarea perfectă a rănilor impune regenerarea foliculilor de păr. Controlul mai precis al nivelului de TGF-beta va face posibilă într-o bună zi vindecarea cheliei, care afectează nenumărați oameni din toată lumea. „Munca noastră are potențialul de a oferi ceva oamenilor care suferă de o mltitudine de probleme”, apreciază Wang.

Surse: Neuroscience News, SciTechDaily