Cazul a doi români, șoferul fiind din Italia, iar posesorul mașinii din Germania, provoacă controverse. Opinia acestora este că amenda aplicată de poliția italiană, la finele anului 2018, a fost un abuz, după cum relatează corespondentul Hotnews.ro. În Germania, un astfel de caz se raportează, ca multe altele, la bani. Fiecare companie de asigurări auto vrea să știe cine va conduce mașina, înainte de încheierea contractului de asigurare. Asigurătorul dorește să evalueze riscul și, prin urmare, întreabă despre alți potențiali șoferi. A lasă „spontan“ pe cineva să iți conducă mașină comportă un risc.

La drum in GermaniaFoto: Dani Rockhoff

Dacă unul dintre șoferii înregistrați de proprietarul mașinii înregistrate în Germania provoacă un accident, asigurarea plătește, de regulă. Acest lucru depinde de numărul de șoferi înregistrați în polița de asigurare, de vârsta lor, precum și de valoarea asigurării. Titularii de polițe trebuie, prin urmare, să cântărească bine costurile și riscurile, înainte de a-și include, de exemplu, fiica de 19 ani în polița de asigurare.

Să presupunem că tatăl nu și-a înregistrat fiica în poliță. Doar a uitat. La scurt timp după aceea, ea provoacă un accident cu mașina tatălui. Ce se întâmplă acum? În principiu, asigurarea protejează orice șofer legitim care provoacă un accident. Asigurătorul mașinii reglează daunele, chiar dacă a condus altcineva decât șoferul specificat. Cu toate acestea, există riscul ca deținătorul poliței de asigurare să plătească asigurătorului auto în plus.

Reacția cea mai frecventă a asigurătorilor auto germani este că aceștia reglementează daunele, însă pretind diferența față de suma pe care ar fi primit-o la încheierea sau ajustarea poliței de asigurare, prin menționarea corespunzătoare a șoferiței suplimentare. O posibilă consecință, în cazul dat ca exemplu, este ca asigurătorul să impună titularului poliței să plătească o sumă punitivă.

Închirierea propriei mașini în familie sau într-un cerc de prieteni nu este neobișnuită. Dar ce se întâmplă în cazul unui accident? Dacă șoferul mașinii cedate la condus nu e de vină, nu are nicio importanță daca el este trecut în polița de asigurare, pentru că responsabil este cel care a cauzat accidentul. Asigurarea acestuia preia, prin urmare, costurile aferente. Cu toate acestea, dacă asigurarea proprie află de incident, aceasta poate să taxeze în plus, pentru că șoferul suplimentar ar fi putut fi trecut în polița de asigurare a proprietarului mașinii.

Daca șoferul de drept a băut și și-a lăsat un prieten să conducă mașina, care a fost implicată într-un accident, asigurarea îl taxează pe cel dintâi.

Daca șoferul de drept îl roagă pe un prieten sau pe un vecin să îl ducă cu mașina primului la urgențe, iar pe drum apare un incident rutier, asigurarea nu are milă, deoarece consideră că situația ar fi putut fi rezolvată prin chemarea unei ambulanțe sau a unui taxi.

Exista și cazuri extreme, în care asigurările germane arata indulgență. De exemplu, dacă deținătorul poliței, concomitent șofer, este însoțit de un prieten, pe un drum de țară și, dintr-o dată, șoferul suferă un atac de cord. În zonă nu trece nicio mașină și nu există nici semnal de telefon mobil pentru a suna la ambulanță. Astfel, prietenul care nu a fost înregistrat ca șofer suplimentar în polița de asigurare îl conduce pe titularul poliței la spital. Dacă pe drum se produce un accident, majoritatea asigurătorilor de mașini vor accepta, probabil, situația de urgență și vor renunța la restituirea plații eventualelor daune.

În cazul concret din Italia, pe care l-am menționat mai sus, nu a fost vorba de o situație provocatoare de daune materiale sau omenești, în urma unui accident. A fost vorba de amendarea unui șofer „spontan“ al unei mașini înmatriculate în Germania, acesta nefiind înscris în polița de asigurare. În Germania, „spontaneitățile“ se tratează după cum am detaliat anterior. În Italia, amenda pare să fi fost aplicată „la șofer“, după noul Cod Rutier în vigoare acolo.