Luni, 6 octombrie, de la ora 19:30, Sala Union (Paul Călinescu) a Cinematecii Române (Str. Ion Câmpineanu nr. 21) găzduieşte avanpremiera filmului VINOVATUL, o adaptare după teatrul lui Ion Băieşu regizată de Jon Gostin pentru Casa de Producţie TVR, în prezenţa realizatorilor. Intrarea este liberă, în limita locurilor disponibile.

În VINOVATUL lui Jon Gostin (care a completat naraţiunea piesei omonime a lui Ion Băieşu) cu motive din piesa „Iertarea” a aceluiaşi autor), o femeie îl ademeneşte în camera ei de hotel pe ucigaşul iubitului ei din adolescenţă, fiind hotărâtă să-l predea Justiţiei cu câteva ore înaintea împlinirii termenului de prescripţie legală a crimei, în chiar noaptea nunţii lui în respectivul hotel. Strivit de frică şi de remuşcări, vinovatul îşi recunoaşte crima, dar femeia nu-l iartă…

Regizorul Jon Gostin despre VINOVATUL:

„Transpunerea filmică nu îşi propune nimic altceva decât să valorifice calităţile excepţionale ale textului: în primul rând, să conserve intensitatea şi ritmul conflictului piesei (de tip huit clos) şi să reveleze acuitatea psihologică a dialogului (de tip existenţialist). În termeni vizuali, decupajul expresivizează relaţional, analitic şi descriptiv – fireşte, cu maximă prioritate acordată jocului actoricesc. Singura ajustare făcută subiectului este aducerea intrigii din anii ’50 în atmosfera evenimenţială a revoluţiei de la Timişoara (16-22 decembrie 1989); deci cu rămânere înăuntrul supratemei, fără a modifica morala piesei şi fără a-l detaşa pe spectator de realităţile psihologice evocate. Fiindcă piesa face parte din teatrul neliniştii morale, şi filmul nostru se poziţionează, firesc, în cinemaul neliniştii morale.

Jon Gostin, născut în 1952, este regizor şi scenarist, absolvent al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti, Facultatea Regie Film şi Televiziune, în promoţia 1978.

Filmografie reprezentativă:

ÎNNEBUNESC ŞI-MI PARE RĂU (lungmetraj de cinema, 1991) – premii UCIN: „Opera prima” pentru cel mai bun debut regizoral; cel mai bun rol principal feminin; cel mai bun rol secundar masculin; nominalizat ptr. selecţia finală (ediţia 29) a Festivalului International Cinéma Méditerranéen Montpellier (1993); selecţionat în Gala Seminarului de la Salzburg, secţiunea Cinema (1994)

SPOVEDANIA (lungmetraj de televiziune, adaptare după F. M. Dostoievski, 1994); nominalizare Prix Europa – Marsilia (1994); premiul UCIN pentru „film experimental de televiziune” (1995)

LABIRINTUL BINECUVÂNTĂRII ( lungmetraj de televiziune, 1995)

VECINĂTATEA / NACHBARSCHAFT (lungmetraj documentar, 1997); selecţionat în Gala Institutului Sud-Est European, München (1999)

NOSTALGIA PARADISULUI (lungmetraj documentar de artă, 1999)

EPIFANIA DE LA RUBLA (documentar-eseu / docudramă, 1999)

DESPRE ÎMBĂTRÂNIRE (eseu / docudramă cu Alexandru Paleologu, 2000)

FRUMOASA CĂLĂTORIE A URŞILOR PANDA… (teleplay după Matei Vişniec, 2001); nominalizare UNITER pentru teatru de televiziune (2002)

ÎNTOARCEREA LA MATCĂ (teleplay după George Astaloş, 2010); nominalizare UNITER pentru teatru de televiziune (2011); nominalizare UCIN pentru film artistic de televiziune (2011)

FERICITA ÎNTRISTARE A LUI VISKY ANDRÁS (lungmetraj documentar / eseu, 2011); premiul UCIN pentru film de televiziune (2012)

EFECTUL GENOVESE (lungmetraj de televiziune după Alina Nelega, 2013); nominalizare UNITER pentru teatru de televiziune (2014); nominalizare UCIN la Festivalul Ecranizărilor Literare (2014)

VINOVATUL (lungmetraj de televiziune după Ion Băieşu, 2014)