In continuarea provocatorului "Kick-Ass" (2010), Mindy si Dave cocheteaza cu ideea renuntarii la postura de supereroi. Ca sa nu se termine filmul inainte sa inceapa, cand unul se lasa, celalalt se razgandeste, si invers. Cine a vazut prima parte va stramba, poate, din nas. Sau nu. Cine nu a vazut prima parte va iesi cu zambetul latit pe fata. Sau nu.

Imagine din "Kick-Ass 2"Foto: Ro-Image 2000

Fata de "Kick-Ass", actiunea pare acum mai elaborata si mai ampla, dar asta nu inseamna ca e neaparat si tot timpul cu mult mai originala. Dupa ce a devenit eroul orasului, Dave Lizewski (Aaron Taylor-Johnson) si-a pus costumul turcoaz de Kick-Ass pe umeras, ochelarii de tocilar pe nas si a spus pa activitatii de "vigilante".

In acest timp, Mindy (Chloe Grace Moretz) e adusa zilnic la liceu de tutorele sau, Marcus (Morris Chestnut) cu care locuieste de la moartea tatalui (interpretat in prima parte de Nicolas Cage), dar se urca imediat in primul taxi si tusti la sala de antrenament. Marcus ar vrea sa o protejeze pe Mindy de Hit-Girl, avatarul ei movuliu, dar vointa lui Mindy e la fel de neinduplecata ca lovitura ei de picior. (Pana cand apuca sa promita ceva.).

Dave nu mai vrea sa fie vigilante, Mindy da - pana cand ea il convinge sa revina la ce il reprezinta ("this is who you are" auzim in repetate randuri), prin urmare cei doi isi reiau antrenamentele impreuna, iar focurile de artificii pot sa inceapa insotind cafteala, violenta ironica in devalmasia ei, umorul caustic, muzica de fundal cu volumul sus -, spre delirul fanilor acum si pururea.

Protejat de regizorul lui "Kick-Ass", Matthew Vaughn, din postura de producator, si regizat acum de Jeff Wadlow, "Kick-Ass 2" e o continuare onorabila care, daca nu e mai buna ca sursa originara, nici nu o face de minune. Si nu trebuie sa fii amator de benzi desenate ca sa savurezi filmul (poate chiar dimpotriva).

Acuma, adevarul e ca partea scandaloasa a primei parti s-a mai atenuat. Desi violenta e la fel de violenta (sic!), interpreta lui Mindy/Hit-Girl, Chloe Grace Moretz, nu mai are 11 ani ca sa oripileze lumea rostind "cunt", iar cei care au vazut prima parte stiu la ce sa se astepte in materie de violenta.

Asa ca scenariul nu are de ce sa fie mai apretat ca prima oara. Rasfatatul cu freza imposibila Chris D'Amico, al carui tata a fost ucis de Kick-Ass in prima parte, revine cu o alura de cocalar emo (Christopher Mintz-Plasse e un super-talent comic) si jura razbunare sub alter ego-ul The Motherf&*r’, nume dificil pe care, deocamdata, internetul il retine in cronici fie cum am scris mai sus, fie prin sintagma "nume nepublicabil", folosita de un mare cotidian britanic.

Pentru ca nu se stie bate dar are bani, ca orice cocalar de mare oras, The Motherf&*r’ stie cu cine sa se insoteasca. El isi face o trupa de batausi cu nume la fel de interesante ca look-ul: Tumor, Genghis Carnage si Mother Russia (jucata de fosta campioana de body building Olga Kurkulina). ("The Motherf&*r’ si Mother Russia?? Nu e prea mult Mother in aceeasi trupa?", sesizeaza cineva tautologia.).

Ca sa fie ansamblul mai apetisant, actori cunoscuti (re)vin in roluri episodice. John Leguizamo reia livreaua lui Javier, bodyguardul &protectorul nevroticului Chris, iar Jim Carrey e aproape de nerecunoscut in costumul de camuflaj al colonelului Stars and Stripes, liderul trupei de looseri simpatici care il primeste in faldurile ei pe solitarul Kick-Ass si care e formata din luptatori ca Dr. Gravity, Night Bitch sau Insect Man.

A facut ocolul internetului mesajul trimis de Jim Carrey pe Twitter dupa atacul armat de la scoala Sandy Hook. "Nu mai pot suporta nivelul de violenta al filmului", a spus actorul. "OK, de acord, dar cand a citit scenariul si a turnat, n-a stiut cu ce se mananca filmul?", a comentat John Leguizamo cand jurnalistii i-au cerut o parere.

Pana la urma, ca Jim Carrey s-a dezis de film probabil mai mult a ajutat campaniei de promovare. Probabil ca, intre timp, umorile ravasite ale actorului s-au mai calmat. "Kick-Ass 2" nu e mai violent ca alte filme americane si ma indoiesc ca ar incita la violenta mai mult decat ar face-o o superproductie cu roboti ruginiti sau filme ancorate in realitate ca, de pilda, "The Hurt Locker".

Ce e scandalos pentru gustul comun e ca aceasta serie foloseste copii si adolescenti pentru a construi o parodie violenta a filmelor violente de azi, dar cine pune o mana la ochi si alta la gura nu mai sesizeaza ironia filmului si reconfortanta lui incorectitudine politica.

"Kick-Ass 2" e putin mai explicit atunci cand o da spre zona povestii de crestere si ne-o arata pe Mindy incercand sa se integreze in grupul fetelor de varsta ei. "Comic" e un epitet prea cuminte pentru secventele delirante in care Mindy se straduieste sa intre pe aceeasi lungime de unda cu cea a blondelor din liceu care par sa ii intinda o mana (ca s-o apuce de par cu cealalta.).

Deznodamantul trimite la "Carrie", dar duce in spate toata greutatea discutiilor de azi despre dificultatea adolescentilor de a-si gasi vocea, de a se integra si a fi acceptati de un grup. Daca "Kick-Ass" continea ideea ca orice adolescent, oricat de banal, poate fi special intr-un mod anume, "Kick-Ass 2" elibereaza prin acelasi mecanism (intentionat provocator alcatuit din violenta si umor deloc grobian) un mesaj similar care poate ajunge la fel de lesne la spectatorul care are varsta eroilor.

In SUA, filmul are rating R - restricted, ceea ce inseamna ca spectatorii sub 17 ani trebuie sa fie insotiti de un adult sau parinte, pe cand in Romania comisia de rating de la Centrul National al Cinematografiei a fost mult mai puritana, facandu-l nerecomandat sub 15 ani.

Nu e cam dur? Desi mult prea direct, filmul ii invata pe adolescenti sa nu injure.

"Kick-Ass 2" de Jeff Wadlow, cu: Aaron Taylor-Johnson, Christopher Mintz-Plasse, Chloe Grace Moretz, Jim Carrey, John Leguizamo. Premiera romaneasca 16 august 2013