Comisia parlamentara speciala pentru domeniul justitiei a adoptat, miercuri, mai multe modificari la Legea 303/2004, prin care toate hotararile CSAT privind justitia, precum si protocoalele dintre serviciile de informatii si justitie vor fi publice, a anuntat pe Facebook presedintele Uniunii Nationale a Judecatorilor din Romania (UNJR), Dana Girbovan, relateaza Agerpres.

HotNews.roFoto: Hotnews

"Comisia speciala comuna a Camerei Deputatilor si Senatuluipentru sistematizarea, unificarea si asigurarea stabilitatii legislative in domeniul justitiei a adoptat toate propunerile pe care UNJR le-a facut pentru clarificarea, transparentizarea si responsabilizarea relatiei dintre serviciile de informatii si justitie. Daca propunerile UNJR, adoptate de Comisie, vor ajunge lege, toate hotararile CSAT privind justitia, precum si protocoalele dintre serviciile de informatii si justitie, care in acest moment sunt secrete, vor fi publice, orice persoana avand acces la ele. De asemenea, prin aceste propuneri se va spori controlul parlamentar asupra serviciilor de informatii cu privire la activitatea pe care o desfasoara in relatia cu justitia, serviciile de informatii fiind obligate sa puna la dispozitia comisiilor parlamentare de control toate datele, informatiile sau documentele necesare in acest sens", scrie Dana Girbovan.

Presedintele UNJR mai arata ca, daca procurorilor si judecatorilor le este interzis sa fie ofiteri acoperiti, colaboratori sau lucratori ai serviciilor de informatii, acestia fiind obligati sa completeze o declaratie pe proprie raspundere ca nu sunt, "atunci am instituit prin lege si interdictia corelativa a serviciilor de informatii de a racola magistrati, iar raspunderea trebuie sa fie pentru ambele parti".

"Incalcarea acestei interdictii (de a racola magistrati) este infractiune impotriva independentei justitiei si se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 10 ani. In cazul in care infractiunea este comisa de un ofiter cu functii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majoreaza cu jumatate. Tentativa se pedepseste", se prevede in amendament.

"Una din cele mai mari amenintari la adresa independentei justitiei este interferenta serviciilor de informatii in justitie, colaborarea dintre judecatori/procurori si serviciile de informatii ori existenta unor protocoale, hotarari si intelegeri secrete intre parchete si servicii de informatii la care partile si judecatorii nu au acces. Amendamentele pe care UNJR le-a propus, iar Comisia le-a adoptat, vor ajuta la eliminarea acestei amenintari la adresa independentei justitiei. Asa cum am afirmat inca de la inceputul discutiei despre modificarile la legile justitiei, UNJR se va implica in aceasta procedura legislativa pana la capat, sustinandu-si si sustinand toate propunerile si amendamentele care vor conduce la intarirea independentei justitiei si luand pozitie fata de propunerile care ar ingradi sau limita independenta", mai spune Girbovan.

Girbovan enumera amendamentele UNJR, adoptate de Comisie, pentru modificarea art.7 din Legea 303/2004:

"Articolul 7 se modifica si completeaza dupa cum urmeaza:

(1) Judecatorii, procurorii, magistratii-asistenti, personalul de specialitate juridica asimilat acestora, personalul auxiliar de specialitate si personalul conex personalului de specialitate al instantelor judecatoresti si parchetelor nu pot fi lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai vreunui serviciu de informatii.

(2) Persoanele prevazute la alin.(1) completeaza anual o declaratie olografa pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu au fost si nu sunt lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori ai vreo unui serviciu de informatii. Declaratiile se depun si se arhiveaza la compartimentul de resurse umane.

(3) Serviciilor de informatii le este interzis sa racoleze persoanele prevazute de aliniatul 1 ca lucratori operativi, inclusiv acoperiti, informatori sau colaboratori. Incalcarea acestei interdictii este infractiune impotriva independentei justitiei si se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 10 ani. In cazul in care infractiunea este comisa de un ofiter cu functii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majoreaza cu jumatate. Tentativa se pedepseste.

(4) Verificarea veridicitatii datelor din declaratiile prevazute la alin.2 se face de catre CSAT si Comisiile speciale parlamentare pentru controlul activitatii serviciilor de informatii anual, din oficiu, sau ori de cate ori este sesizata de Ministerul Justitiei, Consiliul Superior al Magistraturii, judecatorul sau procurorul vizat.

(5) Serviciile de informatii sunt obligate sa puna la dispozitia comisiilor parlamentare de control toate datele, informatiile sau documentele necesare in acest sens.

(6) Prin derogare de la orice alte legi ori prevederi, informatiile, deciziile, hotararile, protocoalele, ordinele si orice alte acte emise ori co-semnate de Consiliul Suprem de Aparare a Tarii sau de un serviciu de informatii care priveste sau are legatura cu justitia este informatie de interes public".