Ministrul Apararii, Mircea Dusa, a refuzat marti sa raspunda daca ministerul pe care il conduce a determinat cu o aproximatie de doi kilometri locul unde a cazut avionul pilotat de Adrian Iovan, accident in urma caruia si-au pierdut viata doua persoane. De notat ca reporterul i-a adresat de trei ori aceeasi intrebare iar Mircea Dusa a refuzat de fiecare data sa raspunda.

Mircea DusaFoto: Agerpres

HotNews.ro a dezvaluit in exclusivitate, vinerea trecuta, ca din raportul facut public de Guvern in legatura cu accidentul aviatic din Apuseni lipseste o informatie extrem de importanta, informatie care a aparut intr-o prima versiune a documentului: Ministerul Apararii a determinat distanta dintre ultima pozitie cunoscuta a avionului si locul prabusirii, si anume 2.089 metri (2,09 km).

Mircea Dusa a fost chestionat despre acest aspect marti. La prima intrebare, ziaristul a afirmat ca din raport se intelege ca Ministerul Apararii Nationale a identificat cu o eroare de doi kilometri locul in care a cazut avionul.

"Eu as dori, pana cand se finalizeaza anchetele, sa nu fac precizari, pentru ca nu este nici interesul anchetei, si la timpul respectiv voi face si precizarile necesare", a raspuns ministrul Dusa.

Ziaristul a insistat: "Este adevarat ca totusi MApN a identificat acel avion cu aceasta precizie si ca informatia a fost scoasa din raportul inaintat premierului?".

"Eu am vzut tot felul de specialisti care au zburat acum 20 de ani, acum 30 de ani, pe la diferite forte aeriene, isi dau cu parerea, eu nu imi permit sa imi dau cu pararea, eu nu sunt nici specialist in aviatie, si, inca o data, voi face precizari pe care sigur le vor pune la dispozitie specialistii de la fortele aeriene e la Ministerul Apararii Nationale, atunci cand va fi necesar", a evitat din nou raspunsul ministrul Apararii, dupa care a incercat sa plece din fata camerelor televiziunilor.

"A fost informatia aceea in raport si a fost scoasa ulterior la nivelul guvernului?", a mai incercat o data ziaristul.

"Eu o sa repet acelasi lucru, pana cand se finalizeaza ancheta, pentru ca sunt si anchete facute oficial, de catre institutiile abilitate ale statului, am vazut ca sunt si alte anchete, as dori sa nu dau informatii care sa nu fie concludente", a mai spus Mircea Dusa, inainte de a pleca.

Potrivit informatiilor obtinute de HotNews.ro, in raportul initial facut de vicepremierul Gabriel Oprea se arata ca, daca Romatsa ar fi consultat datele de la MApN, s-ar fi redus aria de cautare a avionului prabusit, ceea ce implica faptul ca aceste informatii erau disponibile in timpul cautarii supravietuitorilor. "In conditiile in care Romatsa ar fi consultat Centrul de Operatii Aeriene (din cadrul Ministerului Apararii - n. red.) cu privire la ultima pozitie cunoscuta a aeronavei, ar fi redus aria de cautare a acesteia", se arata in paragraful - cheie al documentului, paragraf care nu a mai aparut in documentul facut public de Guvern, dupa cum a aflat HotNews.ro. Reamintim ca determinarea locatiei epavei a fost principala problema a echipelor de salvare, care au ajuns la supravietuitori dupa aproape 6 ore de cautari intr-un perimetru mult mai larg.

La capitolul Concluzii, raportul facut public arata ca:

  • "ROMATSA Bucuresti NU a manifestat  un rol activ in conformitate cu competentele prevazute de lege, NU a luat masurile necesare in vederea stabilirii zonei de cautare a aeronavei disparute si NU a declansat operatiunile de cautare, conform Regulamentului aprobat prin HG 471/2008. In materialul transmis a apreciat ca: <>".

De asemenea, ROMATSA nu a solicitat, potrivit competentelor, sprijinul Centrului de Operatii Aeriene din cadrul Ministerului Apararii Nationale in vederea furnizarii unor date si informatii relevante identificarii coordonatelor de localizare a epavei aeronavei.

O versiune initiala a raportului continea insa doua alte paragrafe:

  • "Datele obtinute in urma verificarilor efectuate prin intermediul Centrului de Operatii Aeriene din cadrul MApN, coroborate cu locatia epavei aeronavei, au permis Directiei Topografice Militare sa concluzioneze ca distanta dintre ultima pozitie cunoscuta a aeronavei si locul aterizarii fortate este de 2089 metri.
  • In conditiile in care ROMATSA ar fi consultat Centrul de Operatii Aeriene cu privire la ultima pozitie cunoscuta a aeronavei, ar fi redus aria de cautare a acesteia".

Remintim ca presedintele Traian Basescu a convocat sedinta Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) duminica, 2 februarie, ora 16.00, ca urmare a solicitarii a cinci membri ai CSAT primita in data de 24 ianuarie. Premierul Victor Ponta a anuntat duminica seara, la Antena 3, ca documentul privind convocarea Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) pentru discutarea raportului STS privind accidentul aviatic din Apuseni se afla deja la Secretariatul general al Consiliului, dupa ce a fost semnat de sase membri ai Guvernului.

Ordinea de zi a sedintei CSAT este urmatoarea:

- Raportul privind gestionarea de catre autoritatile administratiei publice cu responsabilitati in domeniul situatiilor de urgenta, conform legislatiei in vigoare, a evenimentului de aviatie din data de 20.01.2014 in care a fost implicata aeronava BN-2, inregistrata YR-BRP, prezentat de prim-ministrul Guvernului Romaniei;

- Raportul directorului Serviciului de Telecomunicatii Speciale privind activitatile desfasurate conform legilor, metodologiilor si procedurilor interinstitutionale existente in legatura cu evenimentul aviatic din data de 20.01.2014 in care a fost implicata aeronava BN-2, inregistrata YR-BRP, prezentat de directorul Serviciului de Telecomunicatii Speciale.