Romania a fost condamnata la CEDO in cazul uciderii tinerilor Crainiceanu si Frumusanu in timpul mineriadei din 1991

de I.R.     HotNews.ro
Miercuri, 25 aprilie 2012, 10:34 Actualitate | Esenţial


Curtea Europeana a Drepturilor Omului a condamnat marti Romania la plata sumei de 60.000 euro pentru prejudiciul moral adus familiei celor doi tineri romani - Andrei Frumusanu si Aurica Crainiceanu - in timpul mineriadei din 1991 din Bucuresti, relateaza AFP.

Curtea de la Strasbourg a stabilit ca a fost incalcat articolul 2 al Conventiei europene a drepturilor omului, privind dreptul la viata.

La 25 septembrie 1991, Aurica Crainiceanu, care avea 27 de ani, si Andrei Frumusanu, de 24 de ani, au fost ucisi de gloante. Dupa 20 de ani, ancheta inca nu a fost finalizata. Potrivit rechizitoriului parchetului militar roman, in directia multimii au fost lansate tiruri dinspre sediul guvernului, care era incercuit de manifestanti.

Cererea sotului Auricai Crainiceanu si a parintilor lui Andrei Frumusanu a fost remisa CEDO in martie 2004.

Curtea de la Strasbourg deplange faptul ca, "dupa 20 de ani de la producerea faptelor si in pofida interesului public de a-i cunoaste pe responsabili, ancheta si procedura penala inca nu s-au terminat", noteaza AFP, care aminteste ca Romania a ratificat Conventia europeana a drepturilor omului in 1994.

Judecatorii CEDO releva numeroase "lacune" in ancheta si mentioneaza ca aceasta a fost incredintata unor "procurori militari (...) supusi principiului subordonarii conform ierarhiei militare", in conditiile in care "acuzatii se numarau intre cei mai inalti responsabili ai armatei aflati inca in functie".

Fara a subestima complexitatea cazului, CEDO "considera ca doar contextul general socio-politic al perioadei in cauza nu poate justifica nici durata anchetei, nici modul in care a fost desfasurata aceasta in tot acest interval".

In consecinta, Romania va trebui sa acorde cate 30.000 de euro apropiatilor fiecareia dintre cele doua victime, cu titlul de daune morale. Totodata, fiecare parte poate solicita reexaminarea deciziei in fata instantei supreme a CEDO, Marea Camera.

Dosarul a fost redeschis in 2011

Cazul Frumusanu - Crainiceanu soldata cu demisia Guvernului Petre Roman, a fost redeschis de catre Sectia Parchetelor Militare, potrivit unei comunicari a institutiei la solicitarea agentiei Mediafax, publicata pe 25 decembrie 2011.

In noiembrie 2003, procurorii militari au comunicat parintilor lui Andrei Frumusanu ca au fost retrase acuzatiile aduse maiorului din cadrul Serviciului de protectie si paza (SPP) Vasile Gabor, inculpat pentru impuscarea tinarului, anchetatorii adaugind ca dosarul ramine cu autor necunoscut.

In cazul privind uciderea lui Frumusanu si Crainiceanu, Sectia Parchetelor Militare a dispus in 10 octombrie 2011 "redeschiderea urmaririi penale in rem", pentru omor deosebit de grav, fiind intocmit un plan de ancheta cu privire la aspectele probatorii mentionate in sentinta penala numarul 5 din 26 ianuarie 2011 a Tribunalului Militar Teritorial Bucuresti (unde a fost contestata solutia de scoatere de sub acuzare a ofiterului SPP-n.r.) si mijloacele de proba ce urmeaza a fi administrate pentru clarificarea acestora.

Evenimentele din 25 septembrie 1991

In rechizitoriul prin care Vasile Gabor a fost deferit justitiei se arata ca, in 25 septembrie 1991, in urma venirii in Piata Victoriei a unor grupuri mari de mineri, in jurul Guvernului au fost plasate cordoane de militari, apartinind UM 0305 si Politiei Capitalei, inclusiv din cadrul Brigazii de Asigurare a Ordinii si Linistii Publice Bucuresti. Paza interioara a obiectivului a fost asigurata de efective apartinind UM 0530, precum si de forte din cadrul MApN.

Securitatea demnitarilor, inclusiv a premierului Petre Roman, a fost garantata de SPP, UM 01064 Bucuresti. Intrucat premierul se afla in cladire, SPP a triplat efectivele prezente in imobil. In plus, la fata locului s-a deplasat o subunitate de la Formatiunea de Interventie Antiterorista a SPP, condusa de Vasile Dorel Gabor, la acea data capitan.

Conform rechizitoriului, la aproximativ o ora dupa ce au ocupat Piata Victoriei, manifestantii au trecut la actiuni de o extrema violenta, atacand si ranind fortele de ordine cu obiecte contondente si sticle incendiare. Actiunile violente au determinat reactia organelor de ordine, care au trecut la restabilirea situatiei, folosind, pentru inlaturarea manifestantilor turbulenti, bastoane de cauciuc si incarcaturi chimice iritant-lacrimogene.

La ora 18.00, s-a ordonat dispersarea manifestantilor din jurul cladirii Guvernului. Acest lucru a determinat cresterea intensitatii confruntarilor directe si violente dintre fortele de ordine si manifestanti. In acele momente, ofiterul Gabor se afla la etajul al II-lea, in anticamera cabinetului secretarului general al Guvernului, cu vedere spre Bulevardele Iancu de Hunedoara si Ana Ipatescu (actual Lascar Catargiu).

Pe fondul violentelor care se petreceau in jurul cladirii (parterul suferise distrugeri majore, iar un militar in termen fusese incendiat, decedind ulterior), Gabor a inceput sa traga cu un pistolul de semnalizare, calibru 26 de milimetri, in manifestantii care se aflau in directia "blocului TAROM" (acum sediul unei banci), din Piata Victoriei.

In jurul orei 18.15, sotii Aurica si Viorel Crainiceanu au sosit in Piata Victoriei, venind dinspre Piata Romana. Ei s-au oprit pentru citeva momente linga "blocul TAROM". In acea clipa, unul din cartusele trase a lovit-o pe Aurica Crainiceanu (33 ani). Ea a fost transportata la Spitalul Municipal Bucuresti si internata la ora 19.30, insa, in pofida tratamentului, ea a decedat a doua zi.

In jurul orei 18.40, un al doilea cartus tras l-ar fi lovit in piept pe studentul Andrei Frumusanu (20 ani). El a fost transportat la Spitalul Clinic de Urgenta Bucuresti, unde, la ora 19.05, s-a constatat decesul.

Vasile Gabor a fost trimis in judecata dupa aproape patru ani de la uciderea celor doi tineri, in august 1995, impreuna cu capitanul Marian Constantin, acuzat de fals si uz de fals pentru ca, prin intocmirea unor documente, ar fi incercat sa ascunda faptul ca ofiterul a tras cu munitie reactiva. Marian Constantin, condamnat in prima instanta la sase luni de inchisoare cu suspendarea executarii pedepsei, a fost achitat in 16 iunie 2000, dupa ce judecatorii au constatat ca faptele, comise cu aproape noua ani in urma, s-au prescris, iar inculpatul nu mai putea raspunde penal.

Dupa 20 de ani de cercetari in acest caz si confruntari politice pe aceasta tema, persoana care i-a impuscat pe Aurica Crainiceanu si Andrei Frumusanu ramine necunoscuta, la fel ca si in cazul jandarmului Nicolae Lazar, mort tot in urma mineriadei din septembrie 1991. Militarul, care se afla in sediul Guvernului, a fost ars de viu de flacarile produse de o sticla incendiara aruncata pe fereastra de unul dintre minerii care atacau Palatul Victoria.


Citeste mai multe despre   


















4083 vizualizari

  • +34 (34 voturi)    
    Oare criminalul nu este (Miercuri, 25 aprilie 2012, 10:38)

    , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator]

    - "bunicul" celui care se vrea premier?
    - "bunicul" celui care se vrea presedinte?
    - cel care da lectii de morala pe latrine?
    - cel care i/a indobitocit pe batranii de azi?
    La multi ani popor roman!
    Alege USL/ilici si vei mai avea parte de astfel de condamnari!
    Vivat criminalul si prostii care il urmeaza si cei care il vor vota (direct sau indirect)!
    • -10 (16 voturi)    
      nu vreau sa votez nici cu ilici, nici cu baselu (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:03)

      marius [anonim] i-a raspuns lui , AlwaysToTheRight, NeveRed!

      avand in vedere ca nu pot sa votez cu vadim, becali, papadie sau cu "adevaratii taranisti" condusi de cine i-o conduce... nu imi mai ramane sa votez decat cu o singura formatiune politica: UDMR.

      dara decat sa votez cu UDMR, mai bine nu ma duc la vot.

      PS: avem presedinte jucator de peste 7 ani. si-a dat cu parerea despre Rosia Montana de nenumarate ori. nu l-am auzit O DATA sa zica ceva despre acest dosar. Poate pentru ca era membru al guvernului pe care l-au "aparat" inculpatii din proces?!
      • +4 (6 voturi)    
        nici o zi fara Basescu.... (Miercuri, 25 aprilie 2012, 14:12)

        dodu [anonim] i-a raspuns lui marius

        Nu conteaza subiectu', cumva trebuie pomenit.... Ceva cu sau despre Udrea nu aveti?
        PS: despre vot - chiar nu merita sa mergeti! Are cine! D-vs veti avea onoarea de a va exprima in continuare nemultumirile pe HN(daca va mai fii HN) sau sa emigrati....
    • +1 (11 voturi)    
      Ba este (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:40)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui , AlwaysToTheRight, NeveRed!

      Asta nu inseamna ca voi vota cu PDL.

      Nu voi vota raul cel mai mic.

      Toti sunt la fel. TOTI !

      Noua Republica !
      • -4 (8 voturi)    
        Noua Republica ce? (Miercuri, 25 aprilie 2012, 12:51)

        gogu [anonim] i-a raspuns lui HP

        noua republica e rahat impachetat frumos.
    • +8 (8 voturi)    
      ... (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:57)

      calamaru [anonim] i-a raspuns lui , AlwaysToTheRight, NeveRed!

      Comunistul tupeist Ilici trebuie sa plateasca, in nici un caz poporul roman! Ilici sa scoata banii din buzunar, ca oricum nu este asa cum clantanea el acum cativa ani, sarac si cinstit. Sa scoata banii si apoi sa se duca la puscarie impreuna cu Bombo.
    • -3 (7 voturi)    
      de acord cu tine (Miercuri, 25 aprilie 2012, 12:50)

      gogu [anonim] i-a raspuns lui , AlwaysToTheRight, NeveRed!

      dar nu uita ca tatucul PDL este tot iliescu.
      USL-PDL, aceeasi mizerie.
      • +2 (2 voturi)    
        Dupa logica ta (Miercuri, 25 aprilie 2012, 21:25)

        , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator] i-a raspuns lui gogu

        trebuie sa dam vina pe Adam!
        Responsabilitatea personala unde este?
    • +1 (1 vot)    
      si dupa ce.... (Joi, 26 aprilie 2012, 9:14)

      translativus [utilizator] i-a raspuns lui , AlwaysToTheRight, NeveRed!

      .....ii veti revota, bagati mainile adanc in portofele, ca sa platiti toate amenzile pe care Romania le va primi de la CEDO pentru magariile pe care acestia le-au facut. Ei le fac iar noi le platim. Bravos!
      De adevaratii criminali, cei ce ar trebui sa plateasca, nicio veste. Halal!
      Pacat de mortii revolutiei si ai mineriadelor.
  • +27 (27 voturi)    
    iliescu sa plateasca (Miercuri, 25 aprilie 2012, 10:38)

    ady [anonim]

    nu e posibil ca Romania sa fie condamnata, cand un singur om pe nume iliescu ion a chemat si multumit minerilor..inculpatul iliescu ion ar trebui sa raspunda penal si sa plateasca daune materiale prin confiscarea averii personale
    Dovada aici:
    http://www.youtube.com/watch?v=a3odUFGqne4
    • +10 (12 voturi)    
      Ba e posibil (Miercuri, 25 aprilie 2012, 10:56)

      Laur [anonim] i-a raspuns lui ady

      Pentru simplul motiv ca aceeasi Romanie, in procent de aproximativ 50%, il voteaza pe respectivul iliescu ion sau pe marionetele lui.
      E surprinzator poate pentru unii, dar voturile SE PLATESC.
      • +3 (3 voturi)    
        ... (Miercuri, 25 aprilie 2012, 13:01)

        Marcu [anonim] i-a raspuns lui Laur

        Ai dreptate, dar adevarul doare, e mereu mai convenabil sa dai vina pe altii.

        Acel Iliescu a fost ales de romani cu peste 80% din voturi in Mai '90. Vina este a poporului roman, un popor care sta cu capul plecat de sute de ani si din cand in cand se mai revolta cand nu mai pot de foame (vezi rascoala populara de la 1907 sau cea din 1989).
        • +2 (2 voturi)    
          cea din 1907 da... (Miercuri, 25 aprilie 2012, 14:09)

          mao [anonim] i-a raspuns lui Marcu

          dar cea din 1989 nu a fost rascoala, nu a fost revolutie...a fost o...nu se stie inca...sigur este ca a fost o schimbare de ....escu
          • +1 (1 vot)    
            de aceea.... (Joi, 26 aprilie 2012, 9:25)

            translativus [utilizator] i-a raspuns lui mao

            ....a aparut si melodia: in gradina lui Ion,
            toate pasarile....doarme!
            De aceea 80% ...e...destepti si acum ..e.. pensionari nemultumiti.
    • +13 (13 voturi)    
      . (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:31)

      RockerJegos [utilizator] i-a raspuns lui ady

      Iliescu este responsabil pentru mineriade, dar pentru 20 de ani de mistouri in justitie, tergiversari, musamalizari - si cate si mai cate - este responsabila Romania.
      • 0 (0 voturi)    
        da (Miercuri, 25 aprilie 2012, 13:22)

        hot news [utilizator] i-a raspuns lui RockerJegos

        Ca sa poti manipula trebuie sa fi si un pic destept!Nu e cazul tau!Si cand vad cati "mintosi"te-au votat ma gandesc ca sunt multi din cei care l-au votat pe Iliescu!
    • +2 (2 voturi)    
      nu (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:40)

      Murphy [anonim] i-a raspuns lui ady

      vezi ca aici e vorba despre septembrie 1991, nu despre iunie 1990! cu totul alta poveste.
      • +3 (3 voturi)    
        ilici (Miercuri, 25 aprilie 2012, 12:01)

        ady [anonim] i-a raspuns lui Murphy

        a fost presedinte in perioada aceea, avand toate parghiile puterii in mana..minerii au venit la comanda , nimic nu misca la vremea aceea fara secu implicat.. iar incidentul este strans legat de venirea acestora
  • +6 (6 voturi)    
    condamnare (Miercuri, 25 aprilie 2012, 10:44)

    MCV forever [anonim]

    30000 EUR = o viata de om ?
  • +11 (11 voturi)    
    Cel putin stim (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:02)

    nano2k [utilizator]

    Niciodata FSN-PDSR-PSD.

    Din punctul meu de vedere toti cei care au fost membri in aceasta catastrofa politica a României sunt manjiti de sangele de la lovilutie si de la mineriade.
    • +1 (5 voturi)    
      chiar? (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:42)

      clujean [anonim] i-a raspuns lui nano2k

      reamintesc traseul aripilor FSN:
      FSN - FDSN - PDSR - PSD
      si
      FSN - PD(FSN) - PD - PDL
      daca ai UN SINGUR argument ca una e mai buna decat cealalta, chapeau bas!
    • +2 (2 voturi)    
      FSN <> PSD (Miercuri, 25 aprilie 2012, 13:31)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui nano2k

      Nu doar PSD e urmasul FSN. La fel e si PDL. Iar daca ii consideri si pe cei de la PC, UNPR si pe traseistii de la partidele istorice - nu ramai aproape cu nimeni.

      La vremuri noi, tot noi.

      Care e diferenta intre PSD si PDL ? Ca ZICE unu si altul ceva abureala ? De pareri mi-e plin podul.

      Interesul lor e sa le mearga afacerile cu statul, nu sa ne fie noua bine. Diferenta e doar sigla si culoarea, in rest sunt la fel cu totii.
  • +7 (7 voturi)    
    11 ani (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:18)

    omul simplu [anonim]

    dupa 11 ani.....
    11 ani a durat ca sa se faca dreptate...

    In ce lume traim....
    • +4 (4 voturi)    
      ce dreptate? (Miercuri, 25 aprilie 2012, 12:01)

      gechi [utilizator] i-a raspuns lui omul simplu

      ce dreptate? unde s-a facut dreptate? A fost cineva condamnat? E cineva judecat? Crezi ca 60.000 euro compenseaza durerea parintilor? Si pana la urma banii aia tot noi ii platim, de la bugetul de stat. Unde e dreptatea?
    • +2 (2 voturi)    
      Mai mult (Miercuri, 25 aprilie 2012, 13:38)

      Radu [anonim] i-a raspuns lui omul simplu

      Vrei sa spui, 21 de ani. Ceea ce e si mai scandalos. Iar dreptate nu s-a facut, s-au dat doar niste despagubiri morale. Pai familiile acestea sunt linistite stiind ca acei criminali, care sunt cunoscuti foarte bine, dar protejati de sistem, sunt inca in libertate?
  • +6 (6 voturi)    
    cozma (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:20)

    Calin [anonim]

    Acum de ce nu vine cu legitimatia de la drepturile omului ?
  • +6 (6 voturi)    
    de tristete...am uitat si sa socotesc... (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:20)

    omul simplu [anonim]

    21 de ani...cu atat mai monstruos!!!!
  • +7 (9 voturi)    
    Desteapta-te romane ! (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:23)

    libelula [anonim]

    Ar trebuie sa fie chemati cei de la PSD sa dea seama !Adica , sa fie condamnati conducatorii de atunci , iar partidul sa fie scos in afara legii !!

    Sau e mai simplu ...Haideti dragi romani , sa-l scoatem noi , votand NU USL !!!!
    • -1 (7 voturi)    
      remember pentru postacii tupeisti (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:44)

      clujean [anonim] i-a raspuns lui libelula

      in septembrie 1991 exista FSN si atat!
      dupa aia, s-au despartit (cica):
      FSN - FDSN - PDSR - PSD
      si
      FSN - PD(FSN) - PD - PDL
      vinovati pentru dezastrul tarii sunt FESENISTII, TOTI, sa fie limpede!!!
      • +4 (4 voturi)    
        Pe logica ta (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:59)

        , AlwaysToTheRight, NeveRed! [utilizator] i-a raspuns lui clujean

        inseamna ca si UDMR trebuie sa plateasca, nu?
        Doar "in septembrie 1991 exista FSN si atat!", nu?
        Eu asa mai adauga pe langa "FESENISTII, TOTI, sa fie limpede!!!" si urmasii lor, pentru ca naparca tot cu sange de naparca se naste!
  • -6 (8 voturi)    
    Numele ucigasului (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:28)

    Mihai [anonim]

    era scris pe glont. Ei au murit din intamplare intr-o aplanare de conflicte, victime colaterale cum se spune. Daca era unul si tragea direct in el atunci da, dar ei au aparut acolo din intamplare ca si majoritatea asa-zisilor revolutionari. S-a dus vreunul acolo sa faca revolutie? Nu. S-a intamplat sa-l prinda pe acolo.
    Cat despre multumirea lui Iliescu catre mineri se poate interpreta in fel si chip asa cum se poate interpreta si declaratia lui Miron Cozma cum ca Basescu i-a pus trenurile la dispozitie ca sa aduca minerii la Bucuresti.
    • +2 (2 voturi)    
      corectie (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:45)

      clujean [anonim] i-a raspuns lui Mihai

      nu mai confundati mineriada din iunie 1990 (cand le-a multimit ala minerilor) cu cea din septembrie 1991, cand a cazut guvernul Roman!
  • +1 (3 voturi)    
    mostenirea lui Ilici (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:37)

    Adrian [anonim]

    ...
  • +7 (7 voturi)    
    Cei care (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:41)

    mos ion roata [utilizator]

    au tras in Frumusanu si Criniceanu sunt acuma bine,merci,cu pensii babane si isi petrec timpul liber la fel de fel de manifestatii sau emisiuni tv, mimand in pensionari amarati.
  • +11 (11 voturi)    
    pe criminalul Ilici (Miercuri, 25 aprilie 2012, 11:48)

    yellowdog [utilizator]

    cand il judecam??????
  • +4 (4 voturi)    
    ILICI sa plateasca, NU CONTRIBUABILUL !!! (Miercuri, 25 aprilie 2012, 12:00)

    cineva [anonim]

    Animalul ala care ne-a intors in epoca de piatra sa faca bine sa plateasca din buzunar si din "sponsorizarile" de la clica lui de trantori si mafioti care s-au instaurat la putere si la placinte dupa mineriade.

    El a fost autorul macelului care ne-a aruncat in epoca de piatra in 90. Am avut o sansa in '89 si ne-a evaporat-o animalul de Iliescu.

    El a stat bine mersi la putere, la caldurica la Cotroceni 11 ani. Acu' la prins si batranetea linistit.

    Si batuti si cu banii jos, nu se poate !!!
    Sa plateasca !
  • +4 (4 voturi)    
    Vina sistemului ticalosit (Miercuri, 25 aprilie 2012, 12:40)

    Lucian [anonim]

    Nu este de vina o persoana sau alta, ci un intreg sistem, care a supravietuit caderii lui Nicolae Ceausescu si care s-a perpetuat, fara probleme, pana in ziua de azi. Noi trebuie sa renuntam la iluzia ca un om providential, indiferent cum l-ar chema, poate inlatura singur acest sistem. Este nevoie de coalizarea unor forte politice, care sa doreasca inlocuirea sistemului de azi cu unul nou. Aceasta coalitie nu a aparut, inca.
    • +3 (3 voturi)    
      cat va trai acest sistem ? (Miercuri, 25 aprilie 2012, 14:10)

      Liana [anonim] i-a raspuns lui Lucian

      Cat va trai acest sistem?atata vreme cat vom accepta mita electorala a unor parveniti, a unor personaje fara caracter,fara scoala,fara coloana vertebrala.Cine este de vina?Si noi toti cei care locuim in aceasta tara,toti cei carora ne place circul fara bani,toti cei care acceptam sa fim condusi de niste neispraviti.
  • +6 (6 voturi)    
    de ce platim noi? (Miercuri, 25 aprilie 2012, 13:24)

    ned [anonim]

    de ce platim noi coruptia si mafia din justitie?? si criminalul unde e? e cumva acelasi din decembrie '89?


Abonare la comentarii cu RSS

Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică