INTERVIU Cum vede educația o elevă româncă admisă la Oxford. Mara Pîndaru: Trebuie introdusă mai mult tehnologia în procesul de învățare / Care este principala problema a sistemului de învățământ din România

de Iulia Rosca     HotNews.ro
Duminică, 18 aprilie 2021, 10:32 Actualitate | Educatie


Mara Pindaru
Foto: Arhiva personala
„Lipsa de flexibilitate pe care o avem în alegerea materiilor la liceu duce la o lipsă de individualitate în gândire, cred că suntem puțin uniformizați”. Este ceea ce crede Mara Pîndaru, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, care la începutul anului a aflat că este printre elevii români acceptați la Oxford, unde ar urma să studieze informatica, în drumul său spre visul de a lucra la o companie mare precum Apple sau Intel și, cândva, de a „face ceva care să ajute lumea din jur”. Află din interviul HotNews.ro ce ar schimba la sistemul de învățământ dacă ar fi ministru al Educației pentru o lună, cum vede problema meditațiilor și ce spune despre prejudecățile legate de faptul că „sunt fată și vreau să studiez info”.

Din CV-ul Marei prezentat la aplicația către universități:
  • A obținut Medalia de aur în 2018 și medalia de bronz în 2019 la Turneul Internațional al Tinerilor Matematicieni (ITYM) la Paris, respectiv Barcelona.
  • În 2019 s-a clasat în primii zece la faza internațională a American Computer Science League.
  • Anul trecut a urmat o școală de vară la Universitatea Stanford unde a urmat două cursuri pe programare și matematică și a făcut și un stagiu la compania Intel în România.
  • În 2016 (clasa a șaptea) a luat locul 3 la Concursul NASA AMES Space Settlement.
De știut:
  • Tot mai mulți studenți români studiază la Oxford, fiind una dintre cele mai mari comunități de studenți europeni, aproximativ la egalitate cu cea a Poloniei. Potrivit site-ului universității, dacă în 2010 erau doar 28 de români admiși la nivel de licență, numărul acestora a ajuns zece ani mai târziu, în 2020, la 155. (statisticile pentru 2021, primul an post Brexit, nu sunt disponibile încă).
  • Costul anual la universitățile din Anglia a crescut foarte mult după Brexit. La Oxford, până în anul universitar 2020-2021 inclusiv, costul de școlarizare era de circa 9 mii de lire sterline pentru studenții din UE, iar guvernul britanic putea acorda împrumut pentru întreaga sumă, care se deducea ulterior din salariul studentului. Începând cu 2021, costul anual poate ajunge și la 37 mii lire sterline, iar posibilitatea creditului guvernamental a dispărut.
  • Universitatea Oxford oferă câteva burse de tip ajutor financiar pentru studenții din Marea Britanie provenind din familii cu venituri mici și câteva burse punctuale pentru studenți din anumite state sau provincii oferite pe același considerent, al nevoii studentului de a își acoperi costurile (vezi aici lista completă).
  • Studenții români se pot încadra la bursa Palgrave Brown, oferită, potrivit descrierii, „studenților din anumite state din Europa de Est care au nevoie de sprijin financiar”. Este vorba de o bursă parțială care se acordă „acelor studenți pentru care această bursă va face cea mai semnificativă diferență în a-și permite să studieze la Oxford”. Ea se acord însă unui singur student.
  • Săptămâna viitoare vom publica un interviu și cu Ana-Maria Pelin, colegă de clasă cu Mara la „Andrei Șaguna”, admisă la Oxford la inginerie aerospațială, care anul trecut a luat premiul I la concursul Nasa Space Settlement

Citește și: INTERVIU Rareș Avram, băiatul din Ploiești admis la Harvard: Nu sunt de acord că sistemul educațional din România este în colaps / Ce ar face mai întâi dacă ar fi ministrul Educației


Redăm interviul integral cu Mara Pîndaru
:






Reporter: Povestește-mi pentru început cum a fost momentul în care ai aflat ca ai fost admisă la Oxford? Când s-a întâmplat, cum te-ai simțit? Te așteptai?

Mara Pîndaru: Nu cred că m-am așteptat în vreun moment că o să intru, sau mă gândeam că e ceva sigur. În niciun moment nu m-am gândit: „A, eu o să intru la Oxford”. Nu știu nici dacă a venit ca o surpriză. A fost o bucurie imensă, eram cu mama, am deschis decizia și bineînțeles că ne-am bucurat extrem de tare. S-a simțit așa ca o încununare a întregii munci depuse în acest an, și cu aplicația, pentru că a fost un proces destul de complicat, și cu alte activități în care m-am implicat. Am simțit așa că toată munca pe care o depusesem a meritat.

Reporter: Spune-ne puțin despre procesul de admitere.

Mara Pîndaru: În Anglia există o platformă, UCAS, prin care poți să aplici la toate universitățile de la ei. Bine, le ai pe toate dar ai posibilitatea să alegi 5 universități unde aplici. Practic, trebuie să pui date personale și un personal statement, care este o compunere de vreo 600 de cuvinte unde detaliezi practic tot ce ai făcut tu în anii de liceu. Și cel mai bine este să te legi de domeniul unde vrei să studiezi. După acest pas, depinde de universitate. Unele te acceptă doar pe baza acestei aplicații, lA altele, precum e Oxford, trebuie să dai un examen, în cazul meu a fost de matematică, după aceea, în baza aplicației și a examenului, poți să fii selectat la interviu, apoi se aleg cei care primesc ofertele. Pentru interviu în mod normal trebuie să mergi acolo, să vezi și campusul, dar acum din cauza contextului cu pandemia, a fost online.

Reporter: Cum ți s-a părut interviul?

Mara Pîndaru: A fost foarte diferit, mă așteptam să fiu bombardată cu întrebări, să mă simt că la un examen, să mă testeze sa vadă ce nu știu. A fost ceva cu totul diferit. Profesorii erau extraordinar de drăguți, problemele erau menite sa vadă ce știu și cum gândesc. Dacă mă blocam în vreun punct îmi puneau întrebări ajutătoare. Universitatea este împărțită în colegii, poți să aplici și să alegi tu colegiul sau să aleagă ei pentru tine. E familia ta pentru toți anii acolo. Am avut în total patru interviuri, 2 interviuri la colegiul principal, 2 la colegiul secundar, în cazul în care colegiul principal nu mă dorea.

Reporter: Cu finanțarea cum este?

Mara Pîndaru
: Înainte era o taxă de 9 mii de lire și exista posibilitatea împrumutului guvernamental. Acum, cu Brexit-ul, taxele sunt destul de mari și nici nu ai posibilitatea acestui împrumut. Sper să am posibilitatea prin intermediul părinților să merg acolo.

Reporter: Ai aplicat și la alte universități?

Mara Pîndaru: Da. Momentan am intrat la Manchester și la Bath. Am aplicat și în SUA, am intrat la Carnegie Mellon care este destul de OK pe info și trebuie să mă decid. Bineînțeles, Anglia ar fi mult mai aproape și aș avea sprijinul alor mei, plus că este o comunitate mare de studenți români, sunt și de la mine din școală studenți acolo.

Reporter: Știu ca ai o colegă de clasă care este la rândul sau admisă la Oxford (Ana-Maria Pelin, admisă la inginerie aerospațială - n.r.). Cum este pentru voi? Ați fost in competitie?

Mara Pîndaru: Eu cu Ana ne știm de opt ani, am fost și în gimnaziu împreună, și în toți acești opt ani am fost prietene. Cred că a fost un suport reciproc enorm, mai ales că treceam amândouă prin același proces, înțelegeam amândouă dificultățile prin care treceam și toate emoțiile care au caracterizat procesul acesta. Și am încercat sa ne susținem reciproc cat am putut. Și în general despre clasă nu aș spune că este caracterizată de o competiție extremă, cred că încercăm sa ne susținem unii pe ceilalți ca să reușim toți să obținem ceea ce ne dorim.





Reporter: Deci nu ai simțit invidie din partea colegilor?

Mara Pîndaru: Nu, am primit numai suport și o bucurie generală pe care o simțim și eu și Ana când auzim de alți colegi care au fost admiși la universități de prestigiu.

Reporter: Ce vei studia exact la Oxford? Strict informatică, matematică?

Mara Pîndaru: Cred că aici e cea mai mare diferență față de SUA, unde poți să îți alegi și alte domenii. În Anglia o să fie destul de focusat pe info și mate. În Anglia am aplicat pentru 4 ani și aș pleca și cu master în acești patru ani, în SUA ar fi doar Bachelor Degree.

Reporter: Care este obiectivul tău? Ai un vis mai clar în acest domeniu?

Mara Pîndaru: Cred ca mereu am visat să ajung la o companie de tehnologie foarte dezvoltată, sper să se și materializeze. Nu aș spune că am una preferată...Apple, Intel.Mi-ar plăcea foarte mult, sper să se întâmple. Sunt sigură va fi ok și voi găsi drumul pe care să îl urmez.

Reporter: Asta înseamnă că te vezi peste 5 sau chiar 10 ani în altă țară?

Mara Pîndaru: Cu întorsul în țară...cred că este destul de devreme să mă gândesc, deocamdată sunt focusată pe a merge la o facultate bună și de îmi maximiza cât mai tare experiența de acolo. Dacă cumva va exista o oportunitate de a mă întoarce în țară cred că aș lua-o. O să depindă foarte mult de ce drumuri o să mi se deschidă odată ce termin facultatea. Doar că nu exclud absolut nici unul acum.

Reporter: Te-ai gândit vreodată să te întorci în România să devii chiar tu profesoară de informatică, să pregătești chiar tu elevi care să ajungă la facultăți de prestigiu?

Mara Pîndaru: Sincer nu m-am gândit niciodată la o cariera de profesoara, respect foarte mult toți profesorii, însă nu știu dacă ar fi neapărat ceva la care m-aș pricepe eu.

Reporter: Dacă ai fi ministru al Educației timp de o lună, care ar fi primele măsuri pe care le-ai implementa?

Mara Pîndaru: Primul lucru - cred că mai multă flexibilitate legată de ceea ce vrem noi să facem în liceu, pe sistemele din afară în care poți să îți alegi cursurile pe care să le urmezi semestrul viitor. La noi toată lumea face exact aceleași materii, același număr de ore pe săptămână. Ceea ce nu cred că e neapărat cel mai bun lucru pentru că fiecare are calitățile sale individuale. Dacă cineva își dorește mai multe cursuri de info, sau să facă materie mai avansată, cred că ar fi ok să existe varianta aceasta de a alege ce vrem să studiem.

În State de exemplu, putem auzi un elev zicând „semestrul ăsta iau curs de politică”, pe lângă mate și info. Mi se pare un lucru bun, să poți să îți urmezi toate pasiunile. Bineînțeles că ar trebui să existe cursuri pe care să le facă toată lumea, dar și flexibilitate.

A doua… La noi în școală avem un laborator VR unde practic se încearca sa se introducă tehnologie în actul de a învață. Avem tablete sau ochelari VR unde să poți învață despre biologie. Cred că ar trebui introdusă mai mult tehnologia în procesul de învățare în școli. Sunt atâtea lucruri care pot fi vizualizate mult mai bine astfel.

Reporter: Pentru asta trebuie și mulți bani…

Mara Pîndaru: Da, așa este. Laboratul de la noi a fost făcut strict din sponsorizări. Acum avem și noi videoproiectoare în toate clasele dotate cu Chromecast-uri, ca să poți de exemplu de pe telefon să proiectezi pe ceva. De exemplu, dacă avem un grafic mai complicat la mate, în loc să ne chinuim să îl desenăm pe tablă îl punem pe proiector și putem să ne „jucăm” pe el și se înțelegem mult mai bine.





Reporter: Profesorii s-au adaptat la asta?

Mara Pîndaru: Da. Am văzut o încercare de a folosi aceste noi facilități pe care le avem, pentru că se realizează care este beneficiul adus nouă. Și asta ar fi mai ales în contextul pandemiei, pentru că cred că ar trebui să acordăm mai mult suport profesorilor, pentru că atunci când a fost trecerea asta extraordinar de bruscă de la predatul în persoană la cel online, cred ca au fost mulți profesori care nu aveau neapărat resursele necesare pentru a face această tranziție cât mai ok și pentru dânșii și pentru noi elevii. Și cred că fi fost bine să fie mai mult suport, sau chiar resurse tehnologice.

Reporter: Dacă ar fi să identifici o problemă serioasă în sistemul nostru de învățământ, una singură, principală, care ar fi?

Mara Pîndaru: Cred că legat de acea lipsă de flexibilitate pe care o avem în alegerea materiilor pe care le facem… Duce la o lipsă de individualitate în gândire, cred că suntem puțin uniformizați.


„Într-o lume ideală ai putea să mergi la examen cu ce ți se predă la școală, fără să faci meditații”



Reporter: Pentru tine, cât din ce ai studiat la școală, la orele de zi cu zi, te-a ajutat să ajungi la acest succes?

Mara Pîndaru: Pe lângă toate cunoștințele de care am avut nevoie, sau concursurile la care am fost și care m-au dus la a intra la universitate,cel mai important lucru a fost ca mi s-a impus un mod de a lucra, în sensul în care am învățat cat de important este să muncesc, să fac o muncă până la un anumit termen. Practic cum să muncesc și cum să învăț, practic fără aceste skill-uri nu aș fi avut nicio șansă să intru unde am intrat.

Reporter: Skill-uri pe care le-ai obținut în școală spui, de la profesorii tăi.

Mara Pîndaru: Da. Adică chiar dacă nu am folosit neapărat o cunoștință pe care o învățasem pentru un test, numai faptul că a trebuit să o învăț acea informație cred că m-a ajutat și o să mă ajute pe parcurs numai faptul că mi s-a impus un ritm de lucru, de învățare.

Reporter: Meditații ai făcut vreodată?

Mara Pîndaru: Da… Am mai avut niște ajutor, să spunem.

Reporter: Când ai simțit nevoia? Pentru olimpiade sau examene?

Mara Pîndaru: Nu pot să zic că a fost o nevoie din lipsa a ce se întâmpla la școală, că aș fi simțit că aș fi avut eu găuri în cunoștințe din cauză că nu se preda ce sau cât trebuie la școală, ci mai mult pentru lucruri externe, concursuri, dacă erau lucruri care ieșeau din materia care se preda efectiv la școală.

Reporter: Ți se pare că este o modă, copiii fac meditații pentru că toată lumea face sau este o nevoie?

Mara Pîndaru: Noi la Șaguna cred că suntem într-o situație privilegiată, în care avem niște profesori extraordinari de buni. Pentru bacalaureat sau evaluare națională nu cred că ar fi necesare niște meditații, în sensul în care cred că putem merge la examene doar cu ce ni se predă la școală sau ce ni se mai dă de lucru. Doar că nu știu dacă asta este situația în toate școlile.

Ce consider eu este că pentru a lua examenul de bacalaureat sau evaluare națională cu o notă bună nu ar trebui să fie necesar să faci meditatii, într-o lume ideală ai putea să mergi acolo cu ce ți se predă la școală și așa ar fi normal, după mine.

Reporter: Ce înseamnă pentru tine o școală bună? Are legătură cu profesorii, dotările, cu elevii care ajung să se chinuie pentru a obține rezultate pentru că școala are un anumit prestigiu?

Mara Pîndaru: Depinde de foarte multe lucruri, depinde foarte mult de profesori, de dotări, care sunt extraordinar de importante. Și da, depinde foarte mult și de elevi și care este dorința lor de a învăța, de a se implica.

Reporter: De exemplu, faptul că tu ai fost într-o școală bună și o clasă bună, ai simțit că asta a pus presiune pe tine, ai simțit că trebuie mereu să tragi și să muncești?

Mara Pîndaru: Sigur există și o presiune, care nu e neapărat exterioară, cât una interioară, de a face bine și a continua rezultatele pe care le ai. Și eu am pus destul de multă presiune pe mine și cred ca aceea a fost cea mai mare. Și sigur că există presiunea asta să menții notele pe care le ai sau rezultatele pe care le obții. Cred că există presiunea asta.

Reporter: Ai avut momente când te-ai simțit prea obosită din cauza asta?

Mara Pîndaru: Cred că toți oamenii au momente de genul acesta, când sunt copleșiți de volumul de muncă sau de câte au de făcut. Vine și oboseală cu încercarea aceasta de a păstra o continuitate în rezultate și note.






Reporter: Te-ai confruntat cu prejudecăți legate de faptul ca ești fată și studiezi informatica?

Mara Pîndaru: A fost o evoluție din punctul ăsta de vedere. Am mai primit uneori niște priviri mai întrebătoare cand spuneam că vreau să fac info, am fost intrebată dacă e ceva ce-mi doresc, nu doar dacă am eu o pasiune ci doar din faptul că sunt o fată. Ceea ce este destul de trist. Cred că ar trebui să încercăm să încurajăm nu doar fetele, pe toată lumea să își urmeze pasiunile indiferent de identitate.

Reporter: Cum e viața ta în afara școlii, când nu înveți matematică și informatică? Ai timp de altceva, ce îți place sa faci?

Mara Pîndaru: Îmi place să petrec timpul cu prietenii, să ieșim prin oraș, sau să ne vedem, să discutăm. Prieteniile cele mai strânse pe care le am sunt în cadrul clasei. În rest îmi place să mă uit la seriale și filme, să mă joc cu cainele.

Reporter: Îți petreci timpul pe rețelele de socializare?

Mara Pîndaru:
Da, cred ca stau puțin mai mult decât ar trebui. Noi nu prea stăm așa mult pe Facebook, mai mult pe Instagram.

Reporter: Ți se pare că generația ta se confruntă cu o presiune din cauza asta, de a avea o anumită imagine în social media?

Mara Pîndaru:
Da, cred că există presiune să postezi poze, să arăți într-un anumit fel, să îndeplinești un anumit standard extern, sau de a avea un anumit număr de prieteni.

Reporter: Ai spus că nu ești hotărâtă ce vei alege între Oxford și Carnegie (Mellon, din Pittsburgh - n.r.). O să te influențeze și distanța față de familie?

Mara Pîndaru:
Nu e vorba doar de distanță, dar mi s-ar schimba total sistemul de suport, lumea pe care mă bazez eu zilnic, adică părinți, prieteni. Toată lumea ar fi brusc la un continent distanță. Dacă mă duc în Anglia este o comunitate de studenti romani și de foști colegi de școală care sunt acolo. Sau de colegi care sunt în Olanda. Sunt destul de sigură că o să mă influențeze, este un factor care trebuie luat în considerare.

Reporter: Dacă ar fi să răspunzi repede - care ar fi un lucru pe care vrei foarte mult să îl realizezi în viață?

Mara Pîndaru:
Cred că visul tuturor este să facă ceva care să ajute lumea, nu știu exact ce, dar sper să reușesc vreodată să fac ceva care să facă...nu neapărat lumea un loc mai bine, că este deja un clișeu, dar măcar să ajute cumva lumea din jur. Dar ce mai exact, nu știu.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















19485 vizualizari

  • +5 (11 voturi)    
    parerea mea (Duminică, 18 aprilie 2021, 11:07)

    marr.io [utilizator]

    eu cred ca sistemul de invatamant romanesc nu e in colaps insa are cateva puncte unde trebuie umblat obligatoriu si urgent: la modul de pregatire "din facultate" al profesorilor, la modul de repartizare al profesorilor, la informatizarea scolilor si programei scolare, la programa scolara prea stufoasa si incarcata cu ore inutile, la programele de sport insuficiente (inclusiv concursuri scolare pe judet/tara), la orele de informatica aplicata insuficiente si care ar trebui incepute din clasa a III-a, la introducerea orelor de educatie financiara (eventual cu sprijinul BNR), la flexibilitatea alegerii orelor de studiu de catre ELEV (ma refer la cele care nu sunt esentiale, la modalitatea de organizare si sprijinire a scolilor profesionale, la sprijinirea subventionarea elevilor fara posibilitati financiare si premierea in mod real a celor cu rezultate.... Bineinteles, realist vorbind, toate astea nu vor avea rezultate imediat, insa in 3-4 ani se va vedea diferenta....
    • +2 (4 voturi)    
      .... (Duminică, 18 aprilie 2021, 11:58)

      tirolez [utilizator] i-a raspuns lui marr.io

      Educatia financiara: in clasa a 5-a sau a 6-a fac la educatie tehnlogica lucruri legate de finante, bugete etc. Mai mult, in clasa a 8-a toata lumea fara exceptie are materia educatie antreprenoriala, nu este materie optionala. Puteti vedea ce se studiaza la aceasta materie pe manuale.edu.ro.
      Ore de sport sunt suficiente, 2 pe saptamana. Din fericire cam peste tot se fac cu profesori, altfel invatatoarele sunt primele care sa transforme ora de sport in "ceva util". Concursuri scolare sunt de la tenis de masa pana la sah. In Bucuresti se tineau la nivel de sector, dupa aia muncipiu etc. Evident, ca si la celelalte materii, depindea de profesorii din scoala respectiva daca au vreun interes sa indrume elevii sa participe. Mai ales la cele de echipa, daca nu era profesor, proiect mort din start.
      Informatica, da, poate ar trebui inceput mai de mici si dat sanse mai multor copii sa aiba acces la algoritmica, nu doar la facut foldere. In momentul de fata subiectele de la concursurile scolare de gimnaziu sunt complet defazate de manuale.
    • +2 (2 voturi)    
      Ai auzit de Pisa (Luni, 19 aprilie 2021, 0:41)

      Luk [utilizator] i-a raspuns lui marr.io

      Hai sa vedem in ce categorie ar putea intra un sistem de invatamant care scoate 50% din elevi analfabeti functional. Categoria speciala? Grea? Inutila?
      Accept faptul ca nu-l numim "in colaps", dar nu mi-e clar cum sa-l numim.
      Afla ca cel putin 40% dintre profesori sunt analfabeti ca si elevii pe care-i pregatesc. Discutam cat vrei, daca ai argumente, dar nu confunda fetita asta sau alti copii deosebiti de care s-au ocupat PARINTII, cu restul copiilor, bine? E jignitor pentru mine si pentru alti parinti care au investit echivalentul unei case sau apartament in educatia copiilor. O parte dintre noi nu le luam ultimul model de telefon si nici nu le cumparam masini de 1000 cai putere, doar investim in educatia lor.
    • +1 (1 vot)    
      Materii neesentiale (Luni, 19 aprilie 2021, 10:52)

      noi2013 [utilizator] i-a raspuns lui marr.io

      Acest subiect al materrilor neesentiale este cea mai mare gogomanie perpetuata de "specialisti".

      Pana la clasa a 8a, dar mai bine pana la a 10a inclusiv, elevul trebuie sa aiba o pregatire generala, toate materrile sunt esentiale pentru ca dezvolta capacitatea cognitiva si de intelegere a copilului.

      Asa se intampla in toate sistemele de educatie performante.... Domnisoara vorbeste de alegere... in Marea Britanie unde se duce aceasta alegere se face numa in ultimii doi ani de liceu, la sfarsitul clasei a 10a dau 6-7 examene, cu limbi straine, stiinte, stiinte sociale. De-abia apoi alegi 3-4 materii. Dar intai sa dovedesti ca te descurci cu celelalte....

      Noi avem probleme cu doua materii la clasa a opta, ce sa mai scoatem?!
  • +6 (12 voturi)    
    Succes (Duminică, 18 aprilie 2021, 11:28)

    Casargoz [utilizator]

    Copii buni.
    Munca individuală multă și cred ca și părinți ambitiosi.
    Anul asta însă nu mai este anul UK decât pentru cei care își permit sau care au rezultate excepționale.
    Anul asta e anul Olandei, 30% creștere a numărului de candidați la Secțiile unde se da concurs.

    Bravo lor.

    Dar pentru ministerul învățământului am o întrebare :
    Cati din elevii care iau peste 9.50 la bac ajung la universități românești?
    Care este procentul de tineri care pleacă in afara țării.

    Și având in vedere costurile educației din România : cati tineri din Europa vin sa studieze in România.
  • 0 (8 voturi)    
    Realitatea (Duminică, 18 aprilie 2021, 11:33)

    cetateanu_urmentat [utilizator]

    Pt cei care nu sunt din UK, ma refer la romani si aud de colegiile si universitatile din UK suna WOW dar in realitate nu mai e chiar asa.
    Sunt mii poate zeci de mii de romani care studiaza acolo doar pt banii de bursa pe care nu-i vor restitui pt ca nu vor lucra in UK sau nu vor avea salariul destul de mare incat sa li se opreasca.

    Sunt tot felul de agentii care se ocupa cu inscrierea si conditiile nu sunt asa de stricte.
    Bursa porneste de la aproximativ £6k pana la £13 poate si mai mult, nu am acordat atentie cu toate ca esti asaltat cand traiesti acolo.
    Intr-adevar exista un top al celor mai bune institutii de invatamant dar una e sa ai diploma la un colegiu/universitate din marginea Londrei si alta e sa ai diploma de la un colegiu de top din Galati.
    Daca era vreo universitate privata la care taxa de scolarizare era £100k/an ziceam da dar e de stat si e bursa de £9k hai £37k acum.
    Bursele se acorda in continuare celor care au rezidenta si poti sa aplici la 5.
    Sper sa nu ma insel.

    Acum referitor la sistemul nostru de invatamant, da e depasit dar totusi avem elevi de scoala generala care stiu ca in SUA limba oficiala e engleza nu americana, care stiu ca, capitala Braziliei e Brasil si nu Rio de Janeiro/Sao Paolo, care stiu ca liliacul e mamifer nu pasare....
    Cu toate ca astea nu prea vor ajuta in viata mergeti in Franta, Germania, UK, SUA si veti ramane uimiti cat de necunoscatori sunt.
    Cand noi invatam sa citim si sa scriem altii fac bastonase.
    Dar sistemul nostru produce 10% elite 70% analfabeti functionali si doar 20 absolventi ca la carte.

    Cifrele sunt aproximative
    • +4 (4 voturi)    
      Corecție (Duminică, 18 aprilie 2021, 13:06)

      Casargoz [utilizator] i-a raspuns lui cetateanu_urmentat

      Cu bursele in UK așa a fost pana anul trecut. Acum taxele sunt de 3 ori mai mari și nu mai exista împrumutul guvernamental.
      Bursa de merit este alta poveste.
    • +6 (6 voturi)    
      Stai linistit ca si ei au elevii lor care stiu! (Duminică, 18 aprilie 2021, 17:05)

      Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui cetateanu_urmentat

      Prostia ca si inteligenta e raspandita uniform pe glob.
      • 0 (0 voturi)    
        Bate campii (Luni, 19 aprilie 2021, 0:53)

        Luk [utilizator] i-a raspuns lui Parzivall

        Nici Olanda, nici Franta si nicio alta tara mentionata de ingnorantul de mai sus nu are ponderea de analfabeti functional pe care o avem noi. Probabil ca vorbim cu un (si despre) un admirator al Epocii de Aur, posibil cu o diploma de Stefan Gheorghiu.
        • +1 (1 vot)    
          Cu siguranta nu sunt neo-marxist (Luni, 19 aprilie 2021, 3:47)

          cetateanu_urmentat [utilizator] i-a raspuns lui Luk

          M-ai spart cu Olanda ta :)))
          In 2008 citeam scrisorile unui francez de 40 ani ca nu stia sa scrie sau sa citeasca.
          Spre surprinderea ta nu am intalnit inca un roman care sa nu stie sa scrie sau sa citeasca, fie el tigan boschetar sau betiv ce vrei tu.
      • +1 (1 vot)    
        Da, au nu am zis nu (Luni, 19 aprilie 2021, 3:41)

        cetateanu_urmentat [utilizator] i-a raspuns lui Parzivall

        Tu n-ai intalnit americani idioti si n-ai auzit ca francezii sunt tampiti

        Poate imigrantii stiu, din parinti idioti nu poate iesi un geniu si invers deci nu cred e uniforma.

        Americanii au stilul lor de a atrage geniile in tara lor cu bani, se intampla de la revolutia industriala si pana in zilele noastre.
        Ei nu au materie cenusie de aceea o importa.
    • 0 (2 voturi)    
      Mah, cetatene (Luni, 19 aprilie 2021, 0:50)

      Luk [utilizator] i-a raspuns lui cetateanu_urmentat

      Te tot citesc cu opinii care sar in ochi si distoneaza cu realitatea. Am copil la facultate in Olanda in anul trei. Universitatea lui e intre primele 150 din lume. Nu ai nicio idee despre ce vorbesti, nu-i doar despre taxe, iar facultatile din Romania sunt niste dughene pline de profesori cretini. Copiii din Olanda sunt extrem de bine pregatiti in scoala si liceu iar tu chiar bati campii aiurea.
      In ceea ce priveste "agentiile care se ocupa de inscriere", sa stii ca-s niste profesionisti adevarati pentru ca in Occident sunt inca niste conditii stricte de admitere. STRICT inseamna in primul rand ca trebuie sa ai rezultate pe care sa le arati, iar in al doilea rand ca NU AI VOIE SA FURI. Incearca sa-ti plagiezi eseul de edmitere si garantat nu te mai primeste nimeni in tara aia. Nici in UK, nici in Olanda si nicaieri.
      Nu cred ca tu ai facut o facultate, dar daca ai facut-o esti cu atat mai mult o efigie a jalnicei situatii in care se afla invatamantul superior din Romania.
      • -1 (1 vot)    
        Precizare (Luni, 19 aprilie 2021, 3:33)

        cetateanu_urmentat [utilizator] i-a raspuns lui Luk

        Bre nea Luk, eu vb de UK pt ca acolo traiesc de 6 ani, nu stiu de Olanda sau de Groelanda !
        Sa intri la colegiu/universitate nu e asa de complicat, stii cate sunt mai ales in Londra...
        Agentiile sunt pline de de romani, bulgari si alti imigranti care racoleaza viitori studenti chiar si pe strada in fata la metrou, se roaga de tine.
        Ele primesc bani, procent din suma pe care studentul o va incasa din bursa sau imprumut mai corect.
        Nu e nevoie de diploma de bac, se dau niste teste fictive la care ti se spun raspunsurile pt ca interesul lor e sa inscrie cat mai multi ca sa-si ia partea.
        La Oxford si Cambridge sunt cerinte mai stricte dar cand vei auzi ca X a absolvit colegiul/universitatea din UK sa nu tremuri ca sunt care termina cate 3 sau 5 cat e limita de imprumuturi.
        Acum cu Brexit ii lasa sa termine pe cei care au inceput inainte de 2021 si bineinteles pe rezidenti.
        Eu de ex am absolvit o universitate privata din Romania si nu mai vreau pt ca "scoala multa insa creaza neadaptati"
        Asa de turmentat sunt ca am uitat un t si tu nici macar n-ai bagat de seama ca-s urmentat.
        Halal spirit de observatie si dovada de cunoastere a limbii romane scrise !
  • +2 (14 voturi)    
    Eu cred ca (Duminică, 18 aprilie 2021, 12:16)

    utilizator1 [utilizator]

    Sistemul de învățământ românesc este învechit și îmbâcsit, bazat de învățatul de pe rost și prea puțin pe dezvoltarea gândirii critice.
  • +5 (9 voturi)    
    Principala problema e (Duminică, 18 aprilie 2021, 12:28)

    ipolitic [utilizator]

    ca sistemul de invatamant din Romania e admirabil, e sublim, dar lipseste cu desavarsire. Nu invatamantul, ci sistemul. Nu are o structura definita, inchegata, coerenta, nu are dinamica si rezilienta la perturbatii, nu are adaptivitate. E o structura amorfa, ad-hoc, politizata si prost finantata. Nu atat sub-finantata, ci prost finantata. Solutia este depolitizarea, cresterea adaptivitatii, reducerea diferentelor urban-rural. Ca primi pasi.
  • +5 (9 voturi)    
    Comparatie eleva cu Oxford si baiatul cu Harvard (Duminică, 18 aprilie 2021, 12:41)

    Bolovanu2 [utilizator]

    Logic ca Anglia pentru moment la varsta de 17-18 ani este o decizie mai buna decat USA. Termini scoala in timp mai scurt, reputatia este foarte buna, nivelul tehnologic este la fel ca in USA, standarde europene sociale, asigurari medicale incluse ca student. reduceri la banca, la Amazon, transport. Au gandit mai bine parintii fetei decat ai baiatului din Ploiesti. Din pacate va trebuie bani din cauza Brexit-ului. Sunt multi din Estul UE pentru ca au avut finantare, dar in viitor vor fi doar cei bogati in urmatorii ani. Se vor pierde copii excelenti. Olanda e buna dar nu are profesorii din UK.. Domnisoara trebuie sa stie ca Oxfordul nu e renumita pentru Computer Science dar Da pentru informatica si matematica. Si va avea colegi copii defavorizati din Anglia care nu sunt la fel de pregatiti ca ea, fara experienta in proiecte si concursuri. Sfatul meu plecati din tara si invatati afara altfel ramaneti tehnicieni cu Diploma de ingineri.
    • +3 (5 voturi)    
      SUA ecea mai tare (Duminică, 18 aprilie 2021, 17:58)

      Alian80 [utilizator] i-a raspuns lui Bolovanu2

      Studentii internationali care obtin Financial Aid au si asigurare medicala inlclusa, nivelul tehnologic si programele de cercetare ale universitattilor americane de top sunt cele mai tari din lume, plus ca au si o latura obligatorie umanista si posibilitatea de Double Major sau Major-Minor.
      Singura problema reala ar fi ca mai zbori 7-8 ore din Londra ptr Coasta de Est si 12 ore ptr.Vest.
      • +1 (3 voturi)    
        Care obtin Financial Aid (Duminică, 18 aprilie 2021, 20:05)

        Bolovanu2 [utilizator] i-a raspuns lui Alian80

        La Stanford daca vrei Financial Aid ti-ai busit sansele alea de sub 5 %. Doar cateva din Top dau Financial aid la europeni Princeton, MIT, greu Columbia, foarte greu Cornell. Harvard e pentru politicieni / administratie, copiii donorilor au sanse de 20 % etc. Vorbim doar de top. Si apropo acel aid nu acopera toate cheltuielile decat foarte rar, depinde de opinia celor care evalueaza. Nu poti contesta. Poate sa-ti dea doar 10 % stiu cazuri. Si SUA si UK si cele din Singapore si din China care sunt top in tehnologie sunt "cele mai tari" dupa ce treci de Bachelor. Pana la Bachelor nu produci lucrari de cercetare care sa fie publicate si care sa traga Universitatea in ierarhiile internationale (Uni ranking). Asa ca tre sa te gandesti la postgraduate pentru Top 20. Si faci 4 si 6 ani in USA. Ai un an de boboc care e pierdere de timp pentru un olimpic. Si da, e departe rau pentru un copil de 18 ani. Are nevoie sa vina acasa altfel clacheaza psihic, sau face gastrita sau alte boli legate de stress. Ce faci dupa aia cu viata lui ? Tot ce am spus nu este litera de lege dar in linii mari cam asa e. Mai intrebati.
        • 0 (0 voturi)    
          Vorbeam de cei ce obtin FA (Luni, 19 aprilie 2021, 11:26)

          Alian80 [utilizator] i-a raspuns lui Bolovanu2

          Frate, dar grijulii sunteti voi cu sanatatea celor care intra la facultati de top: toti copiii altora care ajung in Top sunt la un pas de toate bolile si nenorocirile lumii.
          Columbia, daca te accepta(anul acesta rata de acceptare a fost un minim istoric de 3,66%) e foarte darnica cu Internationalii in care crede, cel putin 2 copii din Romania au primit anul acesta, pe langa Financial Aid consistent(100%, cam 85 000 dolari, inclusiv Asigurarea lui peste praji :) si finantari separate pentru proiecte de cercetare. tanfordul nu prea accepta romani, cu exceptiile de rigoare.
          Yale/Princeton/MIT/Harvard/Amherst College sunt need-blind, adica intai te admit, apoi se uita daca ai sau nu ai nevoie de Financial Aid sau cat ti-ar trebui in functie de Declaratiile de venit ale parintilor plus extrasele bancare.
      • -2 (2 voturi)    
        prin campusuri (Duminică, 18 aprilie 2021, 21:26)

        toni_uk [utilizator] i-a raspuns lui Alian80

        daca nu te impusca nimeni
  • +7 (9 voturi)    
    Problema cu invatamantul romanesc (Duminică, 18 aprilie 2021, 13:20)

    John M. [utilizator]

    este ca sunt prea multi oameni, multi dintre ei cu studii indoielnice, care apar la televizor si latra toata ziua "problema cu invatamantul romanesc e ca..."
    Nu e nicio problema, tovarasi. Luati exemplu de la americani. Legea te obliga sa stai in scoala pana la 16 ani, dupa care, fiecare cu destinul lui. Unii merg la Harvard sa faca vehicule interplanetare, altii merg McDonald's to flip burgers. Societatea are nevoie de amandoi. Nu va mai agitati atat. Am intalnit in America oameni educati in universitatile romanesti din anii 60, 70 si 80 si toti erau oameni de baza in companii de anvergura ca Goodyear, Energizer, Franklin Electric, NASA, etc. As da si nume, dar n-am voie.
    • 0 (4 voturi)    
      ai dreptate partial (Duminică, 18 aprilie 2021, 14:02)

      John_Re [utilizator] i-a raspuns lui John M.

      in domeniul tehnic/tehnologiei intalnesti multi romani dar in domeniul creativ sau mai ales management numarul tinde spre zero.

      cat despre reforme, ele trebuie sa fie profunde, dar este absolut necesar sa inceapa cu Limba Romana.

      metodologia de predare a limbii e atat de proasta incat un elev de clasa a 12-a sau chiar un absolvent de facultate nu este stare sa vorbeasca liber sa isi expuna ideile coerent. comparativ, un absolvent de liceu din US/Canada ii da clasa unuia cu facultate din RO.
  • +5 (5 voturi)    
    . (Duminică, 18 aprilie 2021, 14:29)

    Sarmat [utilizator]

    Ce fata frumoasa!
  • -1 (11 voturi)    
    ,,nu puneti carul inaintea boilor" (Duminică, 18 aprilie 2021, 14:42)

    <> [utilizator]

    Din nou acelasi proverb romanesc.
    Nu trecura decat cateva saptamani de cand hotnews il prezenta peste masura pe elevul din Ploiesti, Rares Avram, acceptat la Harvard. A fi insa admis este altceva.
    https://www.hotnews.ro/stiri-educatie-24695675-interviu-rares-avram-baiatul-din-ploiesti-admis-harvard-nu-sunt-acord-sistemul-educational-din-romania-este-colaps-face-mai-intai-daca-ministrul-educatiei.htm
    Saptamana trecuta a avut loc Olimpiada Nationala de Informatica, faza finala. Printre cei calificati in finala nu-l regasim nici pe elevul din Ploiesti, Rares Avram, si nici pe eleva din Brasov, Mara Pindaru.Ce sa mai vorbim despre medaliile obtinute.
    https://sepi.ro/calificati si medaliati
    https://sepi.ro/distinctii
    Eu le urez celor doi elevi sa promoveze bacalaureatul (din Romania) cu media maxima. Fara BAC nu te admite nimeni la o universitate de top din Europa, indiferent de scorul SAT al americanilor. Spor la invatat!
    V-am spus de atatea ori ,,nu va mai lasati spalati pe creier spalati-va mai mult pe corp si poatea scapati de noul coronavirus".
    • +3 (5 voturi)    
      Lasa-ne cu BAC ul (Duminică, 18 aprilie 2021, 17:52)

      Alian80 [utilizator] i-a raspuns lui <>

      Acesti copii au ca data limita 3 Mai sa se decida si apoi se semneaza contractele.
      Pe americani ii doare la basca de BAC ul romanesc, au avut foile matricole, ii intereseaza doar daca il pici si nu mai poti ajunge sau daca sa iei o medie cumplit de indepartata de GPA(6-7 si tu ai doar 10) si trebuie sa le explici cum ai reusit performanta.
      Doar in UK e nevoie de notele de la BAC ul romanesc, dar acum trebuie sa dai bani muuulti si lumea a fugit spre Olanda sau Franta sau, cine a fost in stare, spre State.
      In ceea ce priveste participarea la Nationala de Info, cui ii mai pasa de ea daca esti deja admis la Harvard sau Princeton sau MIT sau Caltech? Nu mai are nicio relevanta.
  • 0 (4 voturi)    
    Dau un exemplu pt a clarifica ce spune fata. (Duminică, 18 aprilie 2021, 17:14)

    Parzivall [utilizator]

    La noi in liceu toti fac aceeasi matematica. Unii mai tarziu vor urma Facultatea de Litere unde matematica le este complet inutila. In afara, in fctie de tara, poti sa alegi in liceu un modul basic de matematica daca vrei sa te facoi pictor. Pe nimeni nu intereseaza de fapt de ce ai ales basic, e minimul ca sa treci liceul. Cine vrea sa urmeze inginerie aerospatiala isi alege cel mai greu modul de matematica.
    La fel e si in Facultate, pt fiecare an ai lista cu ce cursuri trebuie sa faci, doar cateva is obligatorii, restul, ai de ales intre 3-4 cursuri, alegi ceva ce iti place mai mult siiti construiesti atent exact linia pe care o sa o umezi. La final de exemplu, absolventii de Psihologie, vor avea toti aceeasi temeile, dar unul va fi expert in Children Behaviour, altul in Family Psychology, altul in Social Psychology. In Romania toti ies experti in toate, adica stiu totul si nimic in acelasi timp si invata 99% din ce trebuie sa faca direct la locul de munca, daca prinde unul.
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Duminică, 18 aprilie 2021, 19:31)

      tirolez [utilizator] i-a raspuns lui Parzivall

      Atunci sa se transfere la uman, de ce insista la mate-info? Am o cunostinta care a picat bacul de 3 ori deja din cauza matematicii si se zgarie pe ochi ca nu s-a transferat la uman.
      • +1 (1 vot)    
        Nu mai stiu cum e acum in Romania (Duminică, 18 aprilie 2021, 23:32)

        Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui tirolez

        Din cate spui, ai doar doua variante. Eu spuneam ca trebuie sa ai mai multe si ma refeream mai mult la Facultate, unde ai setul de cursuri standard, stii ce o sa faci 5 ani. Nu ai prea multe optiuni, de obicei dupa 2-3 ani, se mai separa oleaca studenti pe anumite directii dar cam atat. Ei bine in afara, cam fiecare absolvent e unic in felul lui prin materiile pe care si le-a ales personal sa le studieze. La noi ti se impune!!!
  • +10 (10 voturi)    
    Diverse precizari (Duminică, 18 aprilie 2021, 17:44)

    Alian80 [utilizator]

    1. Oxford ul este accesibil, in acest mom., doar studentilor UE cu bani sau burse oferite de propriile guverne. Atat.
    Trebuie sa platesti cam 35 ooo lire sterline, cam 50 000 dolari, 150 000 sau 200 000 dolari, depinde daca faci 3 ani sau 4, plus diverse chletuieli, gen transport etc
    .
    2. Carnegie Mellon nu ofera Financial Aid Internationalilor, deci trebuie sa platesti cam 80 000 dolari/an * 4 ani= 320 000 dolari.
    De ce credeti ca nu e niciun olimpic international acolo? Plus ca nu e chiar in Top 20 USA, poate, poate undeva intre 25-30.

    3. Sunt chiar anul acesta olimpicii internationali ai Romaniei (chimie, mate, stiinte-juniori, pamant, fizica -nu, nu a fost Internationala in 2020, va mint aia care se dau olimpici internationali in fizica si termina anul acesta) care, pe langa OXbridge unde nu pot ajunge din cauza banilor, au intrat in State cu Financial Aid consistent(100% sau peste 85%) si in programe importante de cercetare ptr.Undergraduate in Ivy League.
    Acesti copii sunt intrati la 2-3 universitati americane de top, pe langa Oxbridge, si acum mai au 2 saptamani sa se decida; sa aleaga intre Harvard si Columbia, a intre MIT si Columbia, intre Caltech si Columbia, intre Chicago si MIT, intre Harvard si MIT, exemple foarte reale.

    Bravo domnisoarei, dar nu exista in Romania prea multi parinti in stare sa dea 320 000 dolari pe 4 ani de facultate mediu-superioara in State sau 200 000 dolari+ pentru Oxford. Plus Stanford Summer care este o chestie foarte scumpa si care se face crezand ca vei avea sanse la Ivy League/Stanford/Caltech/ MIT, dar, teapa.
    Anul acesta a fost un an cumplit pentru a aplica in UK/State si a obtine Financial Aid in State, aia sunt eroi adevarati care au primit 70-80 000 dolari Financial Aid. Este anul migratiei masive catre Olanda, 2000 euroan.
    Cam asa sta realitatea nefardata.
    • +1 (1 vot)    
      A fost .. (Duminică, 18 aprilie 2021, 19:33)

      Casargoz [utilizator] i-a raspuns lui Alian80

      In Olanda la TU Delft au fost 2000 de candidați pentru 500 de locuri la AE și Condiții similare la CSE.
      In general elevii romanii medii ca pregătire ( liceu de cartier) au fost in primii 25% la probele de matematica.
      Sunt elevi romani care sunt in primii zece la admiterea de la Delft.
      5 pe loc e in concurs similar cu anii 90 in România, bacul nu prea contează, contează cât muncești extra.
      Felicitări celor care au dat examenul.
    • -2 (2 voturi)    
      . (Duminică, 18 aprilie 2021, 19:36)

      tirolez [utilizator] i-a raspuns lui Alian80

      Nu inteleg cine sa minta?
      IMO s-a dat anul trecut in septembrie, trebuia sa fie la Moscova , dar s-a dat cu prezenta fizica la facultatea de matematica(la noi, in alte tari nu stiu in ce institutii au fost elevii), adica nu online sau vreo alta bazaconie. Toti elevii mascati, risipiti intr-un amfiteatru.
      Si anul acesta se va da.
      • 0 (0 voturi)    
        IMO nu e IPHO despre care vorbeam (Luni, 19 aprilie 2021, 11:28)

        Alian80 [utilizator] i-a raspuns lui tirolez

        IMO e Internationala de Mate, iar eu vorbeam de IPHO, Internationala de Fizica care nu s-a tinut sub nicio forma, nici macar online.
    • +2 (2 voturi)    
      Asa am zis si eu mai sus (Duminică, 18 aprilie 2021, 20:18)

      Bolovanu2 [utilizator] i-a raspuns lui Alian80

      Dar ati detaliat foarte bine. S-au pierdut si se vor pierde din pacate copii exceptionali.
      Din cauza pandemiei s-a facut un gap enorm intre bogati ( si tarile vestice renumite pt calitatea invatamantului) si saraci (si tarile est europene varza la educatia superioara). Nu intrevad nici o sansa. Doar Olanda , Germania si Franta ca destinatie universitara bunicica. Va fi bataie pe ele dar asa,probabil va avea sansa UE sa pastreze olimpicii aici. Fara burse si fara bani de la parinti nu o sa pleci peste Canalul Manecii sau mai departe. Am uitat si Irlanda este interesanta.
      Mai este un lucru de luat in seama : Asiaticii ne vor manca de vii. Stiti programele Cram din Singapore ? invata pana la 22.00 seara, sunt cu 2-3 clase peste europeni cand termina clasa a 12-a. Sunt si in alte parti ale lumii. In liceele private de top din Anglia sunt circa 70 % asiatici. Sunt si olimpici si au si bani. Asa ca nu e nevoie de Europeni in Anglia sau SUA.
      • -2 (2 voturi)    
        Pe bune ne vor mânca ? (Luni, 19 aprilie 2021, 1:01)

        Casargoz [utilizator] i-a raspuns lui Bolovanu2

        Ne mănâncă asiaticii :)

        Poate,

        Eu sincer nu l-am împins pe copil sa bifeze toate brighidelele pentru Oxford : concursuri , voluntariat etc..
        Nici nu a muncit pana la ora 22, probabil ca o sa treacă clasa la un examen din Olanda, ultimul din coada.
        Despre învățat pana la ora 22:
        In vest se cheamă Burnout , pe vremuri in România socialista se chema. Sindromul familiilor de profesori, Ceea ce conteaza este sa-ți placa ce faci. Sa deprinzi lucrul,in echipa. Munca pana la ora 22 :)
        Sa fie la ei. Progresul se bazează pe lene. Daca ilie lene sa cari/târăști un mamut, inventezi roata.

        Chesti a asta este din punctul meu de vedere ca un antrenament pentru un sport olimpic : vârful de forma trebuie sa fie când intra la universitate, suficient de odihnit, pregătit sa învețe, in maxim de forma. O gloaba obosita de învățat NON-stop va claca cel mai probabil. (Nu discut de copilul din articol care este o excepție ce a învățat din plăcere si a obținut o binemeritata admitere)
        Părerea mea este ca cei suprasolicitați. In frageda pruncie “pana la ora 22” nu prea dau rezultate. Pentru ca vârful lor de forma : a trecut.

        Pentru industrie conteaza pragmatismul, plăcile de baza de la Apple ( unele nu toate , individul mai se ocupa si de de sateliți) sunt făcute de un student de nota 5 al UPB, repetent chiar :) (my best friend forever - sper ca nu te superi :)
  • 0 (4 voturi)    
    Felicitari! (Duminică, 18 aprilie 2021, 19:13)

    Cataleya [utilizator]

    Numai ca aceasta fetita si oricare alt absolvent de liceu n-au habar de sistemele de educatie din alte tari, indiferent ca sunt admisi la Oxfod, Cambridge, Harvard sau Yale.
    Pt ca ei, de la cresa incepand si pana la terminarea liceului nu cunosc decat sistemul romanesc.
    Sigur, teoretic oricine poate sa se informeze pe internet cum se face scoala la liceul sau universitatea cutare dintr-o anumita tara din UE sau de peste ocean.
    Dar pana nu traiesti 2-3 ani afara e ca si cum ai povesti despre autostrazile din strainatate fara ca tu sa fi iesit vreodata din tara.
    Comparatiile le pot face abia dupa ce fac cel putin 2-3 ani de studii in strainatate.
    • +1 (5 voturi)    
      Si daca nu are habar , ce ? (Duminică, 18 aprilie 2021, 22:54)

      Bolovanu2 [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

      Si daca nu are habar , ce ? Nu trebuie neaparat sa stie sistemele educationale din vest. E desteapta, afla acolo. Si oricum afla de la parinti, profesori, colegi, consultanti educationali. Asta e problema ?
      Plecati si invatati afara. Nu aveti timp sa schimbati Romania si nu se mai schimba prea curand. Viata trece pentru toti. O diploma luata afara te ajuta sa fii util, sa te angajezi, sa faci proiecte. Este meritocratie acolo, nu uitati. Foarte important pentru un copil.
    • +1 (1 vot)    
      Cu cat esti mai tanar, cu atat te adaptezi mai (Duminică, 18 aprilie 2021, 23:28)

      Parzivall [utilizator] i-a raspuns lui Cataleya

      repede. Sotia a terminat faculate afara, in trei ani si cu honors, la varsta de 38 de ani si fara sa stie engleza prea bine la inceput, era pe la 50-60% cred.
  • 0 (4 voturi)    
    trebuie sa fii prost sa te intorci in Romania (Duminică, 18 aprilie 2021, 23:51)

    Gryphus [utilizator]

    iar acesti copii nu sunt prosti
  • +1 (1 vot)    
    Taxele de studiu in SUA (Duminică, 18 aprilie 2021, 23:53)

    Qurt [utilizator]

    Le puteti consulta in acest articol foarte bine documentat scris de un renumit chirurg american de origine romana, Martin S. Martin:
    https://republica.ro/mituri-si-realitate-despre-universitatile-americane-totul-despre-invatamantul-superior-din-sua-taxe-burse

    Succes celor care vor sa studieze in alte universitati ale lumii, insa asta nu le garanteaza sigur ca vor deveni mai destepti!
  • -1 (1 vot)    
    sa incurajam emigratia materiri cenusii (Luni, 19 aprilie 2021, 10:17)

    Crup [utilizator]

    NU ar trebui sa facem reclama unor oameni care platesc bani grei industriei universitare britanice pentru a emigra. In UK despre asta e vorba: poti sa fii literalmente analfabet, daca ai banutul gros sa marchezi, poti fi admis la orice universitate britanica. Daca esti un adolescent britanic stralucit intelectual, daca nu ai banutu' gros, , ramai sa vinzi in supermarket. Acolo totul este despre banuti.
    Suntem o tara libera, daca vrei sa emigrezi imediat dupa ce ai terminat liceul, ok, treaba ta, dar asta e o pierdere pentru Romania si nu ar trebui promovati astfel de oameni.
    Fiindca creeaza impresia ca este ok sa emigrezi de tanar. Nu, pentru Romania nu e ok!
    • +1 (3 voturi)    
      Dupa capul tau, sa stea acasa si (Luni, 19 aprilie 2021, 11:27)

      John M. [utilizator] i-a raspuns lui Crup

      sa "serveasca" sub un imbecil ca Dragnea sau Ponta!
      Mergeti, copii, cat vedeti cu ochii. Imi pare rau ca n-am putut sa-mi iau zborul decat la 36 de ani. As fi plecat la 14.
      Mergeti. Si daca la pensie vi se face dor, puteti reveni dupa o experienta de viata extraordinara.
      • +1 (1 vot)    
        dupa capul meu (Luni, 19 aprilie 2021, 14:22)

        Crup [utilizator] i-a raspuns lui John M.

        Dupa capul meu sa faca ce vrea, dar nu trebuie preaslavit fenomenul emigratiei prin cumpararea de locuri la universitati straine.
        Ar fi cazul (nu tu, ca tu zici ca esti emigrant) sa incepem sa ne comportam ca o tara, nu ca o pepiniera pentru alte societati.
  • -2 (2 voturi)    
    Scoala romaneasca (Luni, 19 aprilie 2021, 10:51)

    marualla [utilizator]

    Domnisoara, dumneata esti la Oxford din cauza scolii asteia romanesti pe care oarecum o blamezi. Ai invatat multe subiecte, ai "tras" tare pe mate si ai ajuns acolo unde meriti datorita intai de toate eforturilor tale si al profesorilor minunati pe care i-ai avut. Si, de ce nu, sistemului asta prost si balamat de multi (eu nu sunt de acord cu acest tip de afirmatii), care poate fi imbunatatit fara discutie. Colegii dumitale straini de la Oxford vor fi, just guess, in majoritate asiatici, evrei, rusi si est europeni, vei vedea sper asta! Foarte putini, daca nu deloc, de la extraordinarele sisteme finlandeze, etc. excelente in a crea fitosi, plini de ei fara o baza solida! Cu timpul sper sa observi cu atentie ca si in de altfel binele cotatele universitati americane, nume de "americani neaos" Chang sau Korolev sau Vijay abunda! Ca cei ocupati cu BLM si ritmuri a la Snoop Dogg au dureri de cap daca pun mana pe carte! Insa, odata cu ascensiunea si dezvoltarea Chinei si Indiei, tari in care sistemul de invatamant este cam ca la noi, sursa de creiere va secatui si sa te tii atunci la Snoopii ce vor face "America great again". Poate atunci ai sa-ti dai seama ca ai spus multe prostioare acum. Nu poti ajunge la un nivel ridicat de cunostinte daca nu ai o baza solida (mici rezerve si posibile imbunatatiri) iar scoala (generala+ liceul) romaneasca si profesorii ei minunati, platiti prost, fara o baza materiala de exceptie, doar "inima" si dragsote pentru elevi, ti le-a oferit.
    • -1 (3 voturi)    
      domnisoara e la Oxford fiindca.... (Luni, 19 aprilie 2021, 11:32)

      Crup [utilizator] i-a raspuns lui marualla

      ... au avut parintii bani grei de tot s-o trimita acolo.
      Sistemul de invatamant britanic din prezent nu este absolut nimic altceva decat o mare industrie. Si ca in orice industrie, cantitatea conteaza.
    • 0 (0 voturi)    
      Eu nu am inteles ce ai spus (Luni, 19 aprilie 2021, 11:47)

      Bolovanu2 [utilizator] i-a raspuns lui marualla

      Am citit de 2 ori si nu am inteles ce ai vrut sa spui.
  • +1 (1 vot)    
    Invatarea (Luni, 19 aprilie 2021, 11:01)

    noi2013 [utilizator]

    Meritele domnisoare sunt de necontestat si felicitari pentru performanta! Dar este una pur individuala....

    Mai mult promovarea unor astfel de performante pur individuale nu ajuta problema noastra. Nicio tara nu are numai varfuri si studenti la top50 universitati din lume.

    Marea majoritate este reprezentata de elevi mediu pregatiti care se indreapta catre diverse meserii de care este nevoie in societate. Cum zicea cineva mai sus, avem nevoie si de absolventi de Harvard, si de lucratori la fast food... Dar important este sa fie bine pregatiti pentru ce fac....

    Domnisoara spune ca problema invatamantului romanesc e ca nu poti alege mai multe materii la liceu.... Problema noastra tine de nivelul de literatie, respectiv sa citesti si sa intelegi un text (test Pisa).... ce sa alegi la liceu cand nu intelegi un text la clasa a opta?! E non-sens...


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...





Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by