Coronavirusul este „foarte adaptat” pentru a infecta oameni, mai mult decât lilieci sau alte animale - studiu

de S.J.     HotNews.ro
Vineri, 25 iunie 2021, 16:31 Actualitate | Coronavirus

Testare ADN
Foto: airforcemedicine.af.mil
Oamenii de știință care au folosit modelări pe calculator pentru a studia noul coronavirus SARS-CoV-2 au descoperit că acesta este cel mai adaptat pentru a infecta celule umane, mai bine chiar decât cele ale liliecilor sau pangolinilor, ridicând din nou semne de întrebare cu privire la originea pandemiei, scrie MedicalXpress.

Cercetătorii australieni au descris în studiul publicat în revista Scientific Reports cum au folosit modelări pe calculator de ultimă generație pentru a reproduce forma SARS-CoV-2 de la începutul pandemiei și prezice abilitatea acestuia de a infecta oameni și alte 12 animale domestice sau exotice.

Obiectivul cercetării a fost de a ajuta la identificarea vectorilor animali intermediari care ar fi putut juca un rol în transmiterea coronavirusului de la lilieci la oameni și de a înțelege riscurile reprezentate de susceptibilitatea față de virus a unor animale de companie precum câinii și pisicile, dar și a unor animale de fermă precum vacile, porcii, caii și oile.

Folosind date genetice de la 12 specii de animale, cercetătorii de la universitățile Flinders și La Trobe au construit cu minuțiozitate pentru fiecare specie în parte modele pe calculator ale receptorilor cheie ACE2 folosiți de coronavirus pentru a invada celulele-gazdă.

FOTO: Aleksey Nikolskyi/Kremlin Pool / Zuma Press / Profimedia

Proteina Spike și receptorii ACE2

Modelele au fost folosite pentru a calcula puterea legăturii dintre proteina Spike („țepușă”) și receptorul ACE2 al fiecărei specii.

Rezultatele au arătat în mod surprinzător că SARS-CoV-2 s-a legat cel mai puternic de ACE2 în celulele umane comparativ cu orice altă specie testată, inclusiv liliecii și pangolinii. Dacă virusul ar fi originat dintr-una din speciile de animale, în mod normal acesta ar fi trebuit să se lege cel mai puternic de virus în cadrul speciei respective.

„Oamenii au prezentat cea mai puternică legătură cu proteina Spike, consecvent cu susceptibilitatea ridicată față de virus dar foarte surprinzător dacă un animal a fost sursa inițială a infecției la oameni”, afirmă profesorul David Winkler de la Universitatea La Trobe.

Constatările cercetătorilor, urcate inițial în baza de date preprint ArXiV, au fost între timp evaluate inter pares (peer-reviewd) și publicate în revista Scientific Reports.

„Modelările pe calculator au arătat că abilitatea virusului de a se lega de proteina ACE2 a liliecilor este relativ scăzută comparativ cu abilitatea sa de a se lega de celulele umane. Acest lucru contrazice transmiterea directă de la lilieci la oameni”, afirmă profesorul asociat Nikolai Petrovski de la Universitatea Flinders.

FOTO: airforcemedicine.af.mil

Recombinare genetică sau inginerie genetică

Modelările oamenilor de știință au arătat de asemenea că virusul SARS-CoV-2 se leagă relativ puternic de receptorii ACE2 ai pangolinilor, un animal exotic ce trăiește în unele părți ale Asiei de Sud-Est și care este consumat ocazional sau folosit în medicina tradițională.

Profesorul Winkler afirmă că pangolinii au prezentat cea mai puternică legătură dintre toate animalele studiate - semnificativ mai mare decât cea a liliecilor.

„Deși s-a sugerat incorect la începutul pandemiei de către unii oameni de știință că au găsit SARS-CoV-2 la pangolini, acest lucru s-a datorat unei neînțelegeri și afirmațiile au fost retractate rapid întrucât coronavirusul pe care l-au descoperit la pangolini avea o similaritate genetică mai mică de 90% și prin urmare nu putea fi virusul progenitor (n.r. de la care au evoluat toate tulpinile) al SARS-CoV-2”, explică profesorul Petrovski.

Însă acest studiu și altele au arătat că părți specifice ale proteinei Spike a coronavirusului găsit la pangolini este aproape identică cu proteina Spike a SARS-CoV-2.

„Această similaritate aproape identică a proteinei Spike explică aproape cert de ce SARS-CoV-2 se leagă atât de bine de ACE2 la pangolini. Proteinele Spike ale coronavirusului descoperit la pangolini și ale SARS-CoV-2 ar fi putut evolua aceste similarități printr-un proces de convergență evoluționistă, recombinare genetică între virusuri sau inginerie genetică, fără să putem distinge în prezent între aceste posibilități”, adaugă Petrovski.

FOTO: Phil Deginger / Alamy / Profimedia Images

Patogen foarte bine adaptat pentru oameni

„Per total, lăsând la o parte rezultatele interesante privind ACE2 la pangolini, studiul nostru a arătat că virusul COVID-19 a fost foarte bine adaptat pentru a infecta oamenii”, subliniază cercetătorul.

„Am dedus de asemenea că unele animale domestice precum pisicile, câinii și vacile sunt de asemenea susceptibile infecției cu SARS-CoV-2”, adaugă profesorul Winkler.

Acest lucru este extrem de important pentru întrebările legate de modul în care SARS-CoV-2 a ajuns să infecteze oamenii, existând două răspunsuri posibile.

Virusul ar fi putut fi transmis oamenilor de la lilieci prin intermediul unui animal intermediar care încă nu a fost descoperit (originea zoonotică) sau că a scăpat accidental dintr-un laborator de virusologie.

Modul și locul în care coronavirusul SARS-CoV-2 a devenit un patogen atât de eficace pentru infectarea oamenilor rămân un mister, concluzionează cercetătorii, adăugând că descoperirea originilor sale rămâne importantă pentru protejarea omenirii față de alte pandemii din viitor.

Pe același subiect:

Daca e facut cu dedicatie (Vineri, 25 iunie 2021, 16:45)

cracanel [utilizator]

In laborator, normal ca se raspandeste mai bine la oameni1 Bine ca aveau "vaccinul" pregatit!
    soc si groaza (Vineri, 25 iunie 2021, 17:09)

muciflenduri [utilizator]

O fi din cauza ca mutatiile care s-au prins mai bine de oameni au fost cele care s-au propagat? Cam asa functioneaza evolutia, de asta au rezistat ursii polari si nu cei bruni, in zonele arctice.
      Daca virusul avea cativa ani la dispozitie (Vineri, 25 iunie 2021, 17:31)

Gigel cu elefantii [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

nu e exclus. Nu e clar ca se transmite doar din toamna-iarna lui 2020. Dar sunt multe semne de intrebare.
      Nu ai citit cu atentie (Vineri, 25 iunie 2021, 17:38)

Luk [utilizator] i-a raspuns lui muciflenduri

E vorba despre prima forma de SARS COV. Prima forma a fost din capul locului mai dispusa sa se transmita la oameni decat la lilieci, intelegi?
      Citeste cu mai multa atentie.
    chinezii l-au facut si l-au scapat in lume .... (Vineri, 25 iunie 2021, 17:22)

viziru [utilizator]

chinezii l-au facut si l-au scapat in lume .... de ce?
    simplu chinezii au doar 4500 de morti restul lumii pana acuma 1 milion de morti ....... costurile cu preventia au fost uriase in toata lumea fata de China ..... chinezii au vrut sa depaseasca economic SUA si au stabilit ca modul asta e cel potrivit sa-i ingenuncheze pe americani ..... probabil ca chinezii au si un medicament cunoscut doar de ei .....
      . (Sâmbătă, 26 iunie 2021, 0:06)

Gigel cu elefantii [utilizator] i-a raspuns lui viziru

Faza cu medicamentele o banuiam si eu. Dar nu cred ca l-au eliberat intentionat. Riscurile sunt incontrolabile. Nu e vorba doar de vaccin si medicament. Si nu-i ajuta cu nimic. Dupa cum se vede n-au castigat mare lucru, din contra. Raman ipotezele: naturala si virusul scapat din laborator. In ultimul caz... sunt curios ce faceau ei cu virusul ala acolo.
    Astept sanctiunile impotriva Chinei !!! (Vineri, 25 iunie 2021, 19:12)

Idealistu [utilizator]

Ce Dumnezeu asteapta tampitii care conduc statele democratice ca sa sanctioneze China ? Sunt niste iresponsabili, lasi si tradatori (cativa). Asta este primul razboi mondial biologic si ei nu-si dau seama.
      . (Miercuri, 30 iunie 2021, 12:25)

eueueueu [utilizator] i-a raspuns lui Idealistu

Este pacat, este luarea numelui Domnului in desert folosirea numelui lui Dumnezeu intr-un context lipsit de importanta.