Autoritatea lui Giorgio Armani nu se discută. Din acest motiv, când ziarul american WWD a publicat săptămâna trecută scrisoarea deschisă în care designerul face bilanțul situației, cu ipoteze privind viitorul post-urgență COVID-19, angajații, și nu numai, s-au grăbit să o citească, scrie La Repubblica, citată de Rador.

HotNews.roFoto: Hotnews

Iată scurte pasaje din scrisoarea redactată de designerul italian:

  • "Ani întregi, în conferințele de presă de după spectacolele mele am ridicat obiecții cu privire la sistemul actual, în opinia mea criminal, cu privire la supraproducție și la lipsa de aliniere; de multe ori am fost ignorat, ba chiar considerat moralist. Situația de urgență în care ne regăsim arată că singura cale de urmat este o încetinire atentă și bine gândită. (...)
  • Declinul sistemului de modă, așa cum îl cunoaștem, a început atunci când segmentul de lux a adoptat aceleași metode de operare precum fashion fast, (...) uitând astfel că luxul adevărat necesită timp, atât pentru a fi creat, cât și pentru a fi înțeles. Luxul nu poate și nu trebuie să fie rapid. (...) Mi se pare absurd că pot fi găsite la vânzare rochii de in în mijlocul iernii și paltoane de alpaca vara, din simplul motiv că dorința de a cumpăra trebuie să fie imediat satisfăcută. (...)
  • Criza este o oportunitate pentru a restabili valoare autenticității: gata cu moda făcută doar din comunicare, gata cu defilările din întreaga lume pentru a prezenta idei mediocre și a distra spectatorii cu spectacole grandioase care astăzi par nepotrivite și chiar puțin vulgare. (...). Momentul prin care trecem este tulbure, dar oferă și o oportunitate unică de a remedia ceea ce nu este în regulă cu sistemul, recuperând o dimensiune mai umană. Și este frumos să vedem că, în acest sens, suntem cu toții uniți. (...) Uniți vom învinge, dar trebuie să rămânem compacți și să lucrăm în armonie. Aceasta este poate cea mai importantă lecție pe care o putem învăța din această criză".

O scrisoare care a provocat senzație zilele trecute și, din acest motiv, La Repubblica l-a contactat pe stilist.

Interviul acordat publicației italiene:

  • Reporter: Domnule Armani, mulți v-au dat dreptate cu privire la întoarcerea la un sistem mai puțin frenetic, dar până acum sistemul a părut blocat. Ce anume a împiedicat?
  • Giorgio Armani: A fost împiedicată de lăcomia pentru profit și de convingerea că pe piețele emergente va rezista ritmul frenetic și învolburat al consumului. La un moment dat, finanțele au predominat în fața creativității, astfel încât luxul a trebuit să adopte metodele de operare ale fast fashion (moda rapidă), crescând frecvența livrărilor către magazine în speranța de a vinde mai mult. O adevărată contradicție. Din acest punct de vedere, criza va duce la o reducere dramatică, dar sănătoasă.
  • Reporter: În opinia dumneavoastră, care sunt pericolele care trebuie evitate în viitorul apropiat, la repornire?
  • Giorgio Armani: Să revenim să facem totul ca înainte. Avem ocazia să încetinim și să realiniem totul pentru a proiecta un orizont mai adevărat. De câteva săptămâni lucrez cu echipa mea, astfel încât odată ce vom ieși din izolarea forțată, colecțiile de vară să rămână în magazine cel puțin până la începutul lunii septembrie, așa cum este firesc să se întâmple. Momentul pe care îl traversăm este dramatic, dar putem schimba ceea ce nu mergea bine, să îmbunătățim și să redobândim o dimensiune mai umană.
  • Reporter: Care credeți că va fi cheia pentru repornirea cumpărăturilor?
  • Giorgio Armani: Cred dintotdeauna în conceptul de eleganță atemporală. Nu este doar un cod estetic, ci și o metodă de confecționare a îmbrăcămintei, care, la rândul ei, sugerează un mod precis de a o achiziționa, adică să o facă să dureze.
  • Reporter: Situația este și mai complicată pentru brandurile tinere, mici și independente. Ce le-ați sfătui pentru a rămâne pe linia de plutire și pentru a putea să repornească?
  • Giorgio Armani: Pentru brandurile mici va fi un test dur, dar sunt convins că, azi mai mult ca niciodată, să fii mic înseamnă să fii agil și adaptabil. Sfătuiesc tinerii să se concentreze pe autenticitate. Odată ieșiți din acest coșmar, va exista o mare dorință de frumusețe, dar și de logică, sunt sigur.

Designerul a fost primul creator care a înțeles gravitatea situației, hotărând să prezinte colecția pentru femei Giorgio Armani pentru toamnă/iarnă 2020, programată pentru 23 februarie (evenimentul de închidere a prezentărilor de modă de la Milano) în spatele ușilor închise și în direct pe Instagram. Un exces de prudență pentru unii, dar confirmat de cele întâmplate în zilele ce au urmat.

Pe 10 martie, cu o zi înainte de decizia Guvernului, stilistul a închis publicului larg hotelurile Armani și toate magazinele sale. Apoi, în săptămânile următoare, a donat mai întâi două milioane de euro pentru Protecția Civilă, Institutul Spallanzani din Roma, spitalele milaneze Sacco, San Raffaele și pentru spitalele din Piacenza, Bergamo și Versilia, după care a început în fabricile sale italiene producția de halate de unică folosință pentru personalul medical.