Prabusirea inca unui avion MiG 21 Lancer readuce in actualitate o problema pe care, de mai bine de 12 ani, nimeni nu reuseste sa o explice. Este vorba de un contract de modernizare a unui numar de 110 avioane, aparate la care vom renunta dupa ce ne vom integra si din punct de vedere tehnic in lumea civilizata.

In anul 1993, statul roman a incheiat un contract care a fost continuat de patru ministri a apararii, Nicolae Spiroiu, Gheorghe Tinca, Sorin Frunzaverde si Ioan Mircea Pascu. Serviciul Roman de Informatii considera ca acest contract este de fapt o "subminare a economiei nationale", dar, in 2002, procurorii militari au considerat ca nu trebuie inceputa urmarirea penala.

Se pare ca primul avion modernizat in baza contractului cu Elbit s-a prabusit in anul 1999. Pana acum au cazut 8 avioane, asta insemnand ca aviatia militara mai are in dotare doar 102 aparate. Se pare ca modernizarile facute pe bani grei au fost doar o irosire financiara pentru ca aparatele invechite pastreaza toate tarele care i-au facut pe aliatii nostri sa renunte la ele.

110 avioane, doar un inceput

La 23 mai 1993 a fost semnat contractul prin care Elbit Systems din Haifa, Israel, se obliga sa modernizeze 110 avioane MiG 21. Contractul era facut prin firma Aerostar Bacau, dar beneficiarul modernizarii era aviatia militara. Cele 110 avioane ar fi trebuit sa fie gata in anul 1997, iar pretul contractului era de 332 milioane dolari.

Stirea care a aparut la 19 februarie 2001 spunea ca directorul general al Aerostar este banuit ca a comis infractiunea de "subminare a economiei nationale" prin favorizarea firmei israeliene.

Aerostar a comunicat ieri ca Grigore Filip, directorul general al acestei firme, nu a fost contactat de nimeni din procuratura si ca asteapta o instiintare oficiala asupra cercetarilor care se fac impotriva sa.

In comunicatul Aerostar se spune ca atacarea acestei firme este de natura sa aduca prejudicii, in conditiile in care Aerostar este in plina ascensiune si are mari sanse de a-si consolida pozitia pe piata internationala.

Adevarul este ca Aerostar are acum o pozitie privilegiata fata de anul 1987, cand a fost infiintata tocmai pentru a ajuta la perfectionarea aparatelor folosite in aviatia militara. Dupa ce a fost incheiat contractul cu Elbit, colaborarea cu firma israeliana a continuat, materializindu-se in infiintarea unei firme mixte, "A-E Electronics", in care Elbit detine 54,35 la suta.

In 26 ianuarie 1999, cind "A-E" si-a facut inaugurarea oficiala, la Bacau a venit chiar si prim-ministrul de atunci Radu Vasile. Pentru Elbit contractul cu Aerostar a fost punerea unui picior in industria romaneasca de aviatie. In 1997 Elbit a cistigat o licitatie pentru perfectionarea elicopterului PUMA 330, contractul fiind incheiat cu IAR Ghimbav. Primul zbor era programat in iunie 1998.

In acelasi an, Elbit face o colaborare cu Intreprinderea de Avioane Craiova si, in fine, cu artileria romana, Elbit dezvolta programul ce are ca indicativ "C3". Pe linga "A-E", Elbit s-a implicat si in investitii ca Sorel Software House si Elmet, dar si in programe de instruire ce tineau de politica de privatizare a fostelor guverne din Romania.

Surse din aviatia militara sustin ca modernizarea MiG-urilor, punctul de plecare al impunerii Elbit in Romania a fost un succes, dar parerea armatei romane este contrazisa de o alta structura.

Inapoi la avioane

Serviciul Roman de Informatii a monitorizat derularea acestei afaceri si a sesizat apoi Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie. Dosarul a stat la Parchetul Curtii de Apel Bacau, dar pentru ca in dosar sunt vehiculate elemente militare, procurorii civili si-au declinat competenta. Notele SRI contrazic flagrant afirmatiile lucratorilor din aviatie.

Informatiile culese de ofiterii operativi spun ca in program au intrat, pana la sfarsitul anului 2000, doar 84 de avioane, din care doar sapte mai sunt operationale. Conform surselor din acest serviciu, prin modul in care a fost derulat contractul, a fost afectata 40 la suta din flotila de avioane supersonice a Romaniei.

De asemenea, costul colaborarii cu Elbit ar fi fost majorat cu aproximativ 50 de milioane de dolari fata de suma stipulata initial in contractul din 1993. Principala problema sesizata de ofiterii operativi specializati in probleme economice este aceea ca Aerostar a fost o firma de nivel mondial, care putea sta pe picioarele ei, dar acum este dependenta de Elbit.

SRI nu face incadrari la Codul Penal, dar cere o verificare atenta a modului in care Elbit a patruns pe piata romaneasca.

Lidia Popeanga, Diana Protopopescu, Alecu Racoviceanu