Imaginea dezastrului care nu se vede încă în statisticile oficiale. În timp ce Bucureștiul se sufocă de poluare, Ministerul Mediului estimează că vom avea o rețea de monitorizare abia peste doi ani

de Catiușa Ivanov     HotNews.ro
Miercuri, 28 octombrie 2020, 9:03 Actualitate | Administratie Locala


Poluare 24 octombrie
Foto: Hotnews
Bucureștiul va avea o rețea performantă de măsurare a calității aerului abia la finalul anului 2022, deși ministrul Mediului, Costel Alexe, promitea în vară că acest lucru se va întâmpla până la finalul anului. În prezent, prin rețeaua Ministerului Mediului, singura oficială, poluarea cu praf din București este măsurată de o singură stație pentru particulele PM2,5, cea de la Lacul Morii, și 3 stații pentru PM10, amplasate în 2008, potrivit datelor obținute de HotNews.ro. Datele de la o singură stație sunt irelevante, între cartierele vecine, la aceeași oră, senzorii independenți arătând diferențe foarte mari. Astfel, deși orașul este extrem de poluat, datele oficiale nu arată realitatea.

Vestea bună este că Ministerul a reușit să găsească măcar resursele financiare pentru repararea acestora, fiindcă în primăvară majoritatea erau defecte și aveam zile întregi fără date. În ultimii ani au apărut rețelele independente cu sute de senzori care măsoară poluarea și ne ajută să ne facem o idee despre cât de poluat este orașul, însă aceste date nu sunt oficale, nu merg la Uniunea Europeană, iar măsurile nu se iau pe baza lor.

Promisiunea

În luna iulie 2020, ministrul Mediului, Costel Alexe, a declarat că Reţeaua Naţională de Monitorizare a Calităţii Aerului (RNMCA) va fi extinsă cu 60 de staţii de monitorizare noi și 50 de senzori, investiţia în acest proiect fiind de 3,17 milioane de euro. Ministrul a mai declarat la vremea respectivă că licitația pentru achiziția stațiilor de monitorizare va fi lansată ”până la finalul acestei săptămâni”, până la finalul anului stațiile vor fi în teren, iar datele colectate de rețea vor putea fi accesate de cetățeni prin intermediul unei aplicații.

Realitatea

Cum se apropie sfârșitul anului, am întrebat la Ministerul Mediului când intră în funcțiune noile stații de măsurare a calității aerului și senzorii promiși. Pe scurt, stațiile vor fi amplasate până la finalul anului 2022, iar pentru senzori și aplicație, Ministerul este în procedură de achiziție, iar aceștia ar putea fi cumpărați și puși în funcțiune până la finalul anului.

”Extinderea Reţelei Naţionale de Monitorizare a Calităţii Aerului se va realiza în perioada următoare astfel: 14 stații de măsurare sunt contractate din bugetul Administrației Fondului pentru Mediu și vor fi instalate până în septembrie 2021, 17 stații sunt contractate ca activitate în cadrul proiectului “Îmbunătățirea Sistemului de Evaluare și Monitorizare a Calității Aerului la nivel național”, finanțat prin POIM și vor fi instalate până la sfârșitul anului 2022, iar pentru celelalte puncte de măsurare, achiziția de senzori, achiziția aplicației de mobil, MMAP a demarat procedura de achiziție publică prin etapa de consultare a pieții, consultare care s-a realizat prin publicarea în SEAP a specificațiilor tehnice pentru aceste produse. Menționăm că, în perioada imediat următoare, după analiza punctelor de vedere și a informațiilor transmise de potențialii operatori economici care și-au exprimat dorința de a participa la licitație, MMAP va elabora documentația finală în vederea derulării etapelor următoare procedurii de achiziție publică. MMAP estimează că aceste produse vor fi furnizate și puse în funcțiune până la sfârșitul anului 2021”, a răspuns Ministerul Mediului la solicitarea HotNews.ro.

De la venirea sezonului rece, aproape în fiecare zi, rețelele independente de monitorizare a calității aerului au arătat depășiri spectaculoase pentru poluarea cu praf (PM 10 și PM2,5), până la 400% weekendul trecut, de exemplu.

Pentru weekendul trecut, HotNews.ro a comparat datele înregistrate de rețelele independente cu cele înregistrate de rețeaua Ministerului Mediului, iar acestea diferă din cauză că oficial se înregistrează date doar dintr-o locație pentru PM 2,5 și 3 locații pentru PM 10, ceea ce arată că avem nevoie urgent de o rețea oficială viabilă.

Date înregistrate de airly.eu pentru weekendul trecut











Date înregistrate de senzorii URAD Monitor



Date înregistrate de rețeaua Ministerului Mediului: doar o singură stație din cele 8 a înregistrat poluarea pentru PM 2,5 și 3 pentru PM 10.



Stația B1 de la Lacul Morii, singura care a măsurat PM2,5 a înregistrat cea mai mare valoare pentru poluarea cu PM10 de 79,83 µg/m³. Dacă calculăm, depășirea maxim înregistrată a fost de peste 300%.


Poluarea cu PM10 a fost măsurată de 3 stații, B1 (Lacul Morii) care a înregistrat maxim 99,08 µg/m³ , B3 (Mihai Bravu) cu maxim 82,79 µg/m³ și B3 (Universitate) cu maxim 97,54 µg/m³. Dacă calculăm, depășirea maxim înregistrată a fost de circa 200%.




Duminică dimineață lucrurile au revenit la normal.




În lipsa unor date oficiale exacte, stabilirea cauzelor și măsurile potrivite vor întârzia să apară. Practic în acest moment nu știm de ce orașul este atât de poluat noaptea și în weekend, iar fără măsurători exacte nici nu vom ști în curând și autoritățile nu vor putea lua măsurile necesare pentru diminuarea poluării.

Și anul trecut, din octombrie până în mai, au avut loc depășiri și cu peste 600% pentru poluarea cu praf, noaptea și în weekend, însă autoritățile nu au venit cu explicații clare. De câteva ori, Ministerul Mediului a indicat arderi necontrolate de deșeuri sau vânt puternic. Pentru weekend-ul trecut Garda de Mediu anunța că a găsit o topitorie care nu respecta normele de mediu. Însă este greu de crezut că aceste cazuri izolate poartă vina pentru poluarea constantă din oraș.

De suferit are toată lumea. Un studiu făcut de Institutul Național de Sănătate Publică, realizat pentru perioada 2010-2017, arată că în București este o asociere certă între creșterea poluării cu PM10 și PM2,5 (praf) și numărul tot mai mare de boli grave care afectează bucureștenii: infarct acut de miocard, infecţii acute ale căilor respiratorii superioare,accident vascular cerebral, bronhopneumopatie obstructivă cronică (BPOC). Documentul obținut de HotNews.ro arată că, dacă poluarea ar fi scăzut la nivelul asumat în 2010, bucureștenii ar avea o speranță de viaţă mai lungă cu 4 ani.

Despre particulele PM10 și PM2,5

Particulele în suspensie reprezintă un amestec complex de particule foarte mici și picături de lichid.

PM 2.5: 25 ug/m3 - valoarea-țintă anuală, 20 ug/m3 - valoarea limită anuală care trebuie atinsă până la 1 ianuarie 2020
PM 10, valori limită: 50 ug/m3 - valoarea limită zilnică pentru protecția sănătăţii umane; 40 ug/m3 - valoarea limită anuală pentru protecția sănătăţii umane
Surse naturale: erupții vulcanice, eroziunea rocilor, furtuni de nisip și dispersia polenului.

Surse antropice: activitatea industrială, sistemul de încălzire a populației, centralele termoelectrice. Traficul rutier contribuie la poluarea cu pulberi produsă de pneurile mașinilor atât la oprirea acestora cât și datorită arderilor incomplete.

Efecte asupra sănătăţii populaţiei

Dimensiunea particulelor este direct legată de potențialul de a cauza efecte, spun specialiștii. O problemă importantă o reprezintă particulele cu diametrul aerodinamic mai mic de 10 micrometri, care trec prin nas și gât şi pătrund în alveolele pulmonare provocând inflamații și intoxicări.

Sunt afectate în special persoanele cu boli cardiovasculare și respiratorii, copiii, vârstnicii şi astmaticii.

Copiii cu vârsta mai mică de 15 ani inhalează mai mult aer, și în consecință mai mulți poluanți. Ei respiră mai repede decât adulții și tind să respire mai mult pe gură, ocolind practic filtrul natural din nas. Sunt în mod special vulnerabili, deoarece plămânii lor nu sunt dezvoltați, iar țesutul pulmonar care se dezvoltă în copilărie este mai sensibil.

Poluarea cu pulberi înrăutăţeşte simptomele astmului, respectiv tuse, dureri în piept și dificultăți respiratorii.

Expunerea pe termen lung la o concentrație ridicată de pulberi poate cauza cancer și moartea prematură, spun specialiștii.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















8870 vizualizari

  • +10 (14 voturi)    
    Vom avea o retea de monitorizare (Miercuri, 28 octombrie 2020, 9:18)

    Unforgiven [utilizator]

    Peste 2 ani, dar reteaua aia de monitorizare nu va limita poluarea, ci va fi doar ca sa vedem care sunt valorile, neavand legatura cu curatarea aerului.
    • -4 (14 voturi)    
      veti vedea valorile.... (Miercuri, 28 octombrie 2020, 10:39)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui Unforgiven

      .. masluite de interesele celor care va conduc turma.
      • -2 (4 voturi)    
        Praf natural peste Europa de Est. Nu e poluare! (Miercuri, 28 octombrie 2020, 12:19)

        Argon [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

        Romania, Bulgaria, Serbia (cu excepția munților în toate cele trei cazuri), Ungaria, Ucraina, vestul Turciei și nordul Italiei înregistrează cantități însemnate de praf natural.

        Nu este vorba de vreo poluare creata de oameni la București. Capitala are același nivel de praf atmosferic ca întreaga tara. Nu este nici un dezastru. Aven de-a face cu un fenomen natural normal.

        Vezi harta online de aici:
        https://www.windy.com/-PM2-5-pm2p5?camsEu,pm2p5,41.919,33.530,5,m:eZGahAQ
      • +2 (2 voturi)    
        Ceea ce spui acolo (Miercuri, 28 octombrie 2020, 12:26)

        Unforgiven [utilizator] i-a raspuns lui Ismail Paine de circ

        Sunt aberatii profunde si denota ca nu esti cu scaun la cap si te situezi in afara facultatilor mintale.
  • +12 (18 voturi)    
    85% din masinile din BUC au peste 10 ani (Miercuri, 28 octombrie 2020, 9:22)

    Gryphus [utilizator]

    in Romania masinile sunt niste harburi, niste epave aruncate de altii din occident si cumparate de romani cu 4-5000 euro ca masina


    in 2022 vor spune ca poluarea e de la masini
    • +11 (15 voturi)    
      Ministerul Mediului (Miercuri, 28 octombrie 2020, 10:53)

      vlad.pe [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      Cine ar trebui sa se ocupe? Ministerul Mediuliu? Garda de Mediu? Sa nu uitam de incompetenta celor de la DSP, de ce ne-am astepta ca Ministrul Alexe sa fie eficient?

      Ministrul PNList Costel Alexe a fost prins cu doctorat plagiat, presa nu a scris despre acest fapt, doar este MINISTRU PeNeLe care ne-a scapat de Dragnea deci sunt doar minciuni.

      Acelasi Costel Alexe are un ranch langa Lacul Aroneanu unde plateste chirie de 1 euro pe metrul patrat, o nimica toata.

      Costel Alexe, la fel ca Mihai Chirica, presedintele PNL IASI, nu isi pot justifica averile de milioane de euro in conditiile in care ei au lucrat doar la STAT.

      Sa ne mai intrebam de ce DNA IASI are doar 2 dosare finalizate pe an si ultima lor captura au fost niste politisti care au primit spaga niste Pizza?
  • +4 (8 voturi)    
    Cred ca bucurestenii (Miercuri, 28 octombrie 2020, 9:24)

    Geo6101 [utilizator]

    ar fi mai incantati daca s-ar reduce poluarea din oras...
  • -11 (15 voturi)    
    si asta doar dupa o zi (Miercuri, 28 octombrie 2020, 9:54)

    cucuveauamov [utilizator]

    de mandat la primarie ....
    • -2 (6 voturi)    
      aia e.. (Miercuri, 28 octombrie 2020, 10:39)

      Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      ... nu va pierdeti cu pleata.
    • 0 (0 voturi)    
      Ai dreptate (Miercuri, 28 octombrie 2020, 15:33)

      Soro [utilizator] i-a raspuns lui cucuveauamov

      Dupa doar o zi incepem sa vedem adevarul ascuns pana acum.
  • +6 (6 voturi)    
    ascunderea adevarului (Miercuri, 28 octombrie 2020, 10:06)

    Levellers [utilizator]

    si adevarul insusi, in cazul de fata, poluarea atmosferica si fonica, denota nu numai inconstienta, dar si premeditare, sunt curios daca bucurestenii vor fi vreodata informati corect asupra gravitatii acestei probleme.
    • +5 (5 voturi)    
      Vezi situatia de la Rudeni (Miercuri, 28 octombrie 2020, 12:44)

      Vinceroy [utilizator] i-a raspuns lui Levellers

      De ani de zile un sfert din nord si estul capitalei este poluat predominant noaptea, cu incinerari si hidrogen sulfurat + altele de la instalatia de cogenerare biogaz si incinerator deseuri medicale. Sunt mii de sesizari la toate organele, se vede cu ochiul liber seara si noaptea ce se intampla acolo, dar nicio autoritate nu doreste sa investigheze. De ce oare? Vedeti cine isi desfasoara activitatea acolo, ce legaturi politice si influente exista si apoi trageti singuri concluziile...
      Avocatul Poporului doarme... are grija de infractori, nu de cum sunt otraviti sistematic in fiecare noapte cetatenii unei capitale presupuse apartinand UE...
  • -3 (11 voturi)    
    Corporatiile sunt de vina (Miercuri, 28 octombrie 2020, 10:43)

    Adi_rus [utilizator]

    Toate aceste probleme s-ar rezolva atat de usor daca decidentii si-ar face treaba pt care sunt pusi in pozitiile lor. Re-Impaduriri agresive, interzicerea masinilor poluante sub Euro6 (cu AdBlue care neutralizeaza oxidul de azot) dar si stimularea populatiei sa-si converteasca masinile pe electric sau sa-si cumpere masini electrice second hand. Fac guvernele ceva in privinta asta? Evident ca nu pt ca politicienii sunt pe statul de plata a marilor producatori de automobile, a celor din industria prelucrarii lemnului samd. De ce da guvernul vaucher de 10.000 euro doar pt masini electrice noi si nu vaucher de 5000 de euro pt baterie noua la masina electrica second hand? Norvegia e plina de masini electrice second-hand scoase la vanzare cu preturi mai mult decat modice, adica sub 10.000 euro. LA masinile alea daca le pui o noua baterie le dai o viata noua si automat ai devenit sofer cu emisii zero. Au fost o multime de articole in presa cu ingineri care au convertit si omologat masini cu motoare pe combustie in masini electrice, inclusiv Loganul l-au convertit. Incurajeaza si sprijina in vreun fel acest trend guvernantii? Evident ca nu. Pt ca marele corporatii trebuie sa faca profit si tre sa vanda un Nissan Leaf sau un VW ID3 cu peste 30.000 euro. Aici e problema. Politicienii nostrii sunt telecomandati de corporatii. Cum rupem cercul asta vicios e intrebarea de un milion de euro.
  • +7 (9 voturi)    
    Vai ce surpriza ?! (Miercuri, 28 octombrie 2020, 10:47)

    Soro [utilizator]

    In aproape toate orasele, in 2016 au fost alesi primari care se plimba doar cu masina (poate exceptie face Cluj-Napoca), oameni care nu au nimic de a face cu curatarea aerului, cu dezvoltarea parcurilor, cu curatenia, ...
    Toti acesti primari si consilieri au soferi si se simt bine in masinile lor.
    Degeaba faci un plan de construire a spitalelor (nu exista dar doar ziceam) cand din start nu ai un plan de imbunatatire a vietii.
    problema e de asemenea de educatie. Romanul nu tine la calitatea aerului. programele de alegeri bazate pe reciclare, spatii verzi, ... nu sunt gustate de romanul de rand. Mai bine sosele.
    Prin fraza "rețea performantă de măsurare a calității aerului " a se intelege un plan stufos care va costa zeci de miloane de euro. In loc de asta in vest deja se poarta adunarea datelor de la particulari. un dispozitiv din asta (Phillips) costa 400 Euro si daca ar fi sponsorizat de primarie cu 1mil.Euro am avea 200 bucati din care primaria (si oricine) ar avea acces permanent si gratis la toate datele. Dar asta nu se intampla pentru ca "e nevoie de un plan maret " care va costa cat bugetul unui oras mic si rezultatele nu vor fi publice.... ce surpriza.
  • +5 (15 voturi)    
    PNL nu da doi bani pe voi (Miercuri, 28 octombrie 2020, 11:09)

    emil bobu [utilizator]

    Cum credeti ca are Costel Alexe 1 milion de euro la 36 de ani? E corupt, fraierilor.
  • +7 (7 voturi)    
    Realitatea este ca aerul pute (Miercuri, 28 octombrie 2020, 11:28)

    subcultura [utilizator]

    Pute de rupe a gunoi in Chitila, Buc Noi, Straulesti de mai bine de o saptamana. In fiecare zi. Pt asta nu e nevoie de nici o retea de monitorizare.
    E nevoie de stat functional si de lipsa spaga
    • +4 (4 voturi)    
      Nu e miros de gunoi (Miercuri, 28 octombrie 2020, 12:46)

      Vinceroy [utilizator] i-a raspuns lui subcultura

      Este hidrogen sulfurat si ce se degaja din instalatia asa zisa "HTN" de cogenerare pe baza de biogaz si/sau incinerator de deseuri medicale. Situatia este reclamata de ani de zile la autoritati, care prefera sa intoarca privirea in alta parte...
      • 0 (0 voturi)    
        ar trebui sa plateasca (Joi, 29 octombrie 2020, 17:05)

        Namaste! [utilizator] i-a raspuns lui Vinceroy

        daune cetatenilor!
  • +3 (3 voturi)    
    Rusinos! Incompetentilor! (Miercuri, 28 octombrie 2020, 11:40)

    mmagic [utilizator]

    Toata lumea la putere arunca responsabilitatea de la unul la altul si nimeni nu face efortul necesar sa rezolve problema.

    O gloata de incompetenti ne conduce.
  • 0 (4 voturi)    
    Sa discutam un pic despre asta (Miercuri, 28 octombrie 2020, 12:00)

    CetateanulRoman [utilizator]

    Harta indica poluare intensa acolo unde lumea inca se incalzeste la soba si/sau autovehiculele mai mult stau blocate in trafic decit circula.
    In primul rind trebuie rezolvata problema incalzirii cu lemne si deseuri, a arderilor necontrolate, etc
    Vorbind de electrice sa luam cazul unui vehicul mic, usor, raport bun pret calitate Zoe cu bateria de 52 kW.
    Producatorul spune ca la priza de 7,4 kW o incarcare dureaza 9,25 ore adica un consum de 70kW, o eficienta de 74%
    Pt 100000 de masini e nevoie de o putere instalata de 7000000 kW sau 7000 MW, 7GW in conditiile in care Portile de Fier I are o capacitate instalata de 2000MW, 2 GW. La un milion de masini cifrele cresc in teorie cu un ordin de marime, atita doar ca nu avem o retea care sa poata trasnporta atita energie electrica suplimentara. Pierderile la transport la asemenea valori ar urca spre 20%. Si asta in conditiile in care toti am avea rabdare 10 ore la incarcat. Daca vrem expres calculele arata si mai rau.
  • +6 (6 voturi)    
    In era wireless și 5G ne trebuie doi ani?! (Miercuri, 28 octombrie 2020, 12:10)

    mr_mojo [utilizator]

    Pui senzori in tot orașul cu alimentare electrică sau solară și ii conectezi prin rețeaua telefonică.
    Ești Minister deci îți dai singur avizele și autorizațiile, ai experții (sanchi) și resurse să implementezi.

    Ar trebui să ne ia câteva luni presupunând ca apar probleme.
  • +4 (4 voturi)    
    Nu e nicio grabă (Miercuri, 28 octombrie 2020, 12:21)

    Ochii_pe_voi [utilizator]

    Alexe Drujba poate „improspata” fondul forestier prin taieri masive pentru mafioti, chiar sa fara indice de poluare masurat. Are experienta la defrisat,
  • +2 (2 voturi)    
    Reteta dezastrului cauzat de poluare... (Miercuri, 28 octombrie 2020, 15:31)

    Olyx [utilizator]

    - se importa autoturisme vechi (rable) din Occident cu vechime 10-20 de ani si niciun guvern NU A FACUT NIMIC LEGAL SA STOPEZE IMPORTURILE ! De ce ar avea politicienii romani interesul ca romanii sa se sufoce, la propriu ? Doar si ei respira acelasi aer...
    - se construieste "la foc continuu" insa niciun anteprenor-constructor nu protejeaza constructia cu folie impotriva raspandirii prafului, asa cum cere legea ! Suntem in tara SPAGII platite in locul unei amenzi binemeritate...
    - curatenia strazilor si a trotuarelor, plantarea copacilor si extinderea spatiului verde a ramas un "vis" frumos (URAT !) al romanilor, la 30 de ani de la Revolutie... .Acelasi tip de primar conduce comunitatile, foarte atent la buzunarul propriu si impasibil la necesitatile REALE ale cetatenilor...
    - descurajarea (!) transportului electric in marile orase ( ex. Bucurestiul ) din cauza obtuzitatii si NESIMTIRII ( a se citi, LIPSEI DE VIZIUNE...) al acelorasi primari...
    - lipsa politicilor "verzi" la nivel ministerial cauzata de INCOMPETENTA persoanelor numite politic in functii de conducere.
    Toate aceste "ingediente", amestecate, dau reteta dezastrului actual in materie de poluare...La romani !
  • -1 (1 vot)    
    Si dupa ? (Miercuri, 28 octombrie 2020, 16:19)

    all23 [utilizator]

    Dupa ce monitorizam si aflam ca au fost depasite de nspe ori , se duce cineva la Tziganul de la Sintesti sa il aresteze daca mai arde plastice sau cauciucuri ? Si nu e unul , astea sunt "afacerile" lor , plebea fura tot ce misca iar afaceristii topesc apoi materialele ca sa le poate vinde mai scum si transporta mai usor ....


Abonare la comentarii cu RSS
Întâlniri on-line | #deladistanță
Prin „Queen’s Gambit” Netflix ne arată că geniile sunt banale până când ajung subiecte de serial

Cursă contra-cronometru pentru România să cheltuiască cele 30 de miliarde de euro din planul de redresare. Comisarul European pe Transporturi: „Ultimele plăți se pot face în 2026. După acel termen, lucrările trebuie finanțate din alte surse”

Trenuri de legendă și amintiri dintr-o epocă ce nu va mai reveni - Octavian Udriște: De locomotiva cu aburi trebuia să ai grijă ca de o ființă, avea mai mult suflet

VIDEO Drumul Expres DX12 Craiova - Pitești: Imagini din dronă cu tronsonul unde românii de la UMB lucrează în forță. „Deja pe 70 la sută se va ajunge în situația de a se putea turna asfalt”

​VIDEO. 25 de întrebări despre vaccinul anti-COVID-19 (3): Am 20 de ani și nu am fost niciodată bolnav, de ce ar trebui să mă vaccinez?

Povestea omului care a făcut prima fotografie acum aproape 200 de ani

Autostrada Sibiu - Pitești - Bătaie mare pe cel mai scump tronson licitat vreodată în România: 15 oferte depuse de la firme din Europa, Turcia și China / UPDATE: Care sunt constructorii

Lupta cu sistemul: Nicușor Dan a suspendat un funcționar care a dat aviz de defrișare pentru grădina unor case de pe Kiseleff, unde ar putea apărea blocuri de 4 etaje, și pe care primarul încearcă să o salveze de 10 ani

Investiții personale în criză. Andrei a investit de Black Friday, nu a cheltuit. N-are acasă un Turbion în miniatură, dar gândește pe termen lung

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by