In mod concret, firma nemteana a iesit in cele din urma in evidenta datorita unor afaceri nu tocmai legale cu rulmenti, derulate discret prin intermediul a cel putin patru firme de import-export.

Anul trecut, de la IDAC Export 2000 SRL au fost eliberate 14 facturi fara acoperire reala, in baza carora au fost facute, normal, cereri de returnare a TVA.

Actele financiare respective aveau ca obiect unele exporturi de cherestea, pe fir intrand in postura de intermediar si o firma bucuresteana.

Finantele derulate prin parteneriatul celor doua firme asociate doar anul trecut se ridica la impresionanta suma de 275 miliarde lei, desi nemtenii nu au avut cherestea decat eventual pentru consolidarea halelor proprietate a societatii.

Pe langa faptul ca a "inghitit" sume de acest gen, IDAC a avut si un regim mai mult decat preferential in privinta decontarii TVA.

Astfel, daca o firma oarecare, fara mare sprijin la nivel de personalitati cu influenta, sta si asteapta cu lunile pana cand recupereaza cateva milioane de lei, nemtenii nostri, inventivi si plini de bune relatii acolo unde trebuie, isi umpleau buzunarele in doar trei-patru zile de la depunerea cererilor de decontare. Nu este un miracol, este pura realitate.

Drept este ca in aceasta situatie nu pot fi ignorate unele nume care s-au procopsit cu autoturisme proprietate personala chiar de la IDAC. La fel de adevarat este si faptul ca profilul firmei din Piatra Neamt tine de afacerile cu masini aduse din strainatate si apoi maritate pe la noi.

Insa unele semne de intrebare apar in mod automat, tinand cont de faptul ca persoane bine recunoscute in zona, precum Valerian Mihaila, fost director al Directiei Generale de Finante Publice Neamt (un Audi A6 de la IDAC), Toader Mocanu, actualul prefect (Jeep, tot de acolo), si fosti directori de la Finantele nemtene: Dolhescu (VW Golf) si Popovici (VW Passat), au apelat fara nici o retinere la IDAC.

La acestia se adauga si Vasile Barna, director al Administratiei Financiare. Tot cu masina, dar nu stim exact modelul.

Ca si-au cumparat oamenii masini nu este un pacat, poate ca era vorba de oferta cu preturile cele mai scazute, si au procedat in consecinta.

In amanunt, pe intelesul tuturor

Toate afacerile mai sus enumerate se derulau conform unei scheme bine stabilite. Orice firma in cautare de rambursare de TVA urmeaza cu sfintenie o serie de pasi elementari.

Prima etapa in acest parcurs al decontarilor are ca obiect depunerea decontului de catre firma interesata, fiind bineinteles anexata si cererea de rambursare. In buna traditie birocratica, actele sunt transmise de la Serviciul de informatii al Directiei de Finante catre Departamentul de colectare-rambursare.

Daca spera careva ca totul sa se incheie in acest punct, se inseala amarnic. De aici, toate hartoagele sunt expediate cu adresa de inaintare la Serviciul de control fiscal, pentru ca apoi dosarul sa poposeasca pe masa inspectorului ce dispune inceperea unei verificari la fata locului, pentru a fi evitate eventualele tentative frauduloase.

In urma atentelor verificari ordonate de cei in drept, este alcatuit riguros un proces-verbal de constatare a situatiei reale. Acest act merge la Administratia fiscala, este luat in evidenta la registratura, si de acolo abia pleaca la semnat pe masa directorului cel mare de la Finante.

Dupa ce importantul personaj isi depune semnatura, hartiile sunt expediate la Serviciul compensare, urmand ca ulterior banii sa fie livrati cu toata pompa in Trezorerie.

La nivel de teorie, pentru ducerea la bun sfarsit a acestor eterne probleme, ce duc definitia birocratiei pe culmi nebanuite, este necesar ca toata documentatia sa fie depusa in jur de 25 ale fiecarei luni, procesul finalizandu-se in aproximativ 45 de zile.

De ce IDAC este altfel

Am amintit deja faptul ca IDAC Export 2000 SRL Piatra Neamt a beneficiat de un regim mai mult decat preferential in recuperarea TVA. Concret, societatea cu pricina depunea toata hartogaraia pe data de 3 sau 4, luna de luna, si lua banii in cel mai rau caz peste o saptamana.

Adica, luna si jumatate oficiala functioneaza doar pentru cei ce nu stiu sa se invarta asa cum trebuie. Dar, cand este vorba de sume imense, totul se rezolva.

Din informatiile obtinute de GAZETA, pe baza afacerilor cu cherestea si masini IDAC Export 2000 SRL scotea lunar, cu titlu de rambursare TVA, sume de pana la 30 miliarde lei. Din acestia, cel mult un miliard venea dinspre biznisurile cu autoturisme, restul fiind ceruti pentru afacerile cu lemn.

Apogeul a fost atins in luna august a anului trecut, cand, coincidenta, director general al Directiei de Finante Piatra Neamt era Valerian Mihaila. Cel cu un Audi A6 de la IDAC. In ecuatie mai apar cateva personaje, angajati ai Finantelor, care, din nou culmea coincidentei, au efectuat absolut toate inspectiile legale la IDAC.

Astfel, nume de cod precum Marian, Coca si Ligia Covrig sunt pomenite nu o data vizavi de afacerile pe multi bani derulate la Neamt.

Rulmentul, neamtul si brasovenii

Seful Serviciului de Supraveghere si Control Vamal din cadrul Directiei Regionale Vamale Iasi, Cristinel Ignat, ne-a confirmat faptul ca IDAC Export 2000 SRL Piatra Neamt a fost intr-un final prinsa in off-side. Culmea este ca neregulile au fost surprinse de inspectorii vamali ieseni, si nu de cei de la Piatra Neamt.

Totul a pornit de la o afacere care se dorea extrem de profitabila, fiind vorba de peste 4.000 de rulmenti. Marfa a fost achizitionata de la Brasov, de la Baza de Aprovizionare si Distributie SA.

Absolut uimitor este faptul ca desi in acte rulmentii trebuiau trecuti ca fiind de fabricatie romaneasca, pe toti era stantat ori Made in Cehoslovacia, ori Made in RDG, productia lor avand loc inainte de 1989 (sic!!!).

Fulminant este modul in care a functionat cresterea de pret in acest caz. Astfel, conform datelor pe care le avem in acest moment, Baza de Aprovizionare din Brasov a maritat acesti rulmenti cu o suma ce se invarte in jurul a 900 milioane de lei.

Nu stim care au fost toate firmele implicate, doar ca in cele din urma IDAC a cumparat marfa de la Astrimob SRL, proprietate a fratilor Craciun. In cele din urma, cand erau pe cale de a iesi din tara, rulmentii ajunsesera la astronomica suma de peste 250 miliarde lei.

Un rol-cheie in toata aceasta incurcatura de firme si relatii care mai de care mai alambicate este jucat de partenerul din Bistrita Nasaud al IDAC Export 2000 SRL Piatra Neamt, Art Class SRL, firma care este comisionar vamal.

In cazul afacerii cu rulmenti, partea bistriteana trebuia sa se ocupe de aranjarea situatiei marfii, astfel incat aceasta sa poata aparea in scriptele vamale ca fiind de provenienta romaneasca si sa poata parasi tara, desi se vehiculeaza ideea ca rulmentii buclucasi trebuiau sa ramana pe meleaguri romanesti.

Un rol esential daca e sa tinem cont de faptul ca daca se declara adevarata origine a rulmentilor, acestia nu mai intrau sub puterea legislatiei privitoare la returnarea de TVA.

Pe 18 mai 2005, la Biroul Vamal Piatra Neamt s-a prezentat comisionarul in vama Mandlea Catalina, de la Art Class SRL Bistrita Nasaud, punct de lucru Piatra Neamt, cu declaratia vamala de export nr.9713, export Germania.

S-au depus documentele insotitoare in vederea obtinerii certificatului de origine romaneasca, desi rulmentii erau de origine straina, cumparati (ultima factura) cu 900 de milioane lei.

In declaratia vamala s-au trecut un numar de 7.033 rulmenti, in realitate erau 4.057, cu valoarea declarata de aproximativ 6,2 milioane euro. Valoarea in lei, conform facturii externe, era de 147.501.050.583.

Pe 2 iunie 2005, functionarii vamii Iasi au descoperit transportul de rulmenti plecat dinspre IDAC Export 2000 SRL. Luand la bani marunti actele ce insoteau exportul respectiv, vamesii au dat peste cap planurile initiale ale afaceristilor nemteni.

Pentru ca au fost depistati, in zilele de 10 si 11 iunie, adicatelea intr-o sambata si duminica, bosii de la IDAC au instrainat toate bunurile care se aflau in proprietatea societatii.

Mirarea se naste insa cand intervine in discutie modul in care a fost perfectata vanzarea, deoarece toate autoturismele au fost instrainate pe baza de procura. Si, mai mult, toate masinile au fost date cu banii jos, fara ca firma sa apara ca fiind reprezentata in vreunul din acte.

Tot in acest mod au fost instrainate si halele IDAC catre Astrimob SRL Piatra Neamt, firma care apartine fratilor Craciun, personaje bine cunoscute in mediile nu tocmai ortodoxe din judet.

Valoarea imobilelor, transformate peste noapte in bunuri mobile, chiar daca ele aveau fundatie, usi si termopane, a fost fixata la aproape 50 milioane lei, astfel incat instrainarea lor sa se faca doar pe baza de chitanta.

De altfel, si terenurile, instrainate unor afaceristi din zona Roznovului, au fost date pe ochi frumosi, valoarea lor fiind extrem de redusa in scripte. Mai mult decat atat, in acte nu a fost specificata locatia exacta a acestora, fiind trecut doar negru pe alb "vandut teren".

Astfel, la aceasta ora SC IDAC Export 2000 SRL nu mai are nimic in patrimoniu, societatea fiind falita din toate punctele de vedere.

Ca o noutate absoluta, in ziua de 14 iunie s-au sesizat organele de control fiscale, dar prea tarziu. Asta, pentru ca, din pura intamplare, masina in care se aflau actele care trebuiau sa ajunga la Fisc a luat brusc, instantaneu si dintr-o data foc. De remarcat este faptul ca nu a fost sesizat nicaieri incidentul.

Contul bancar la Bacau

Un alt lucru interesant la IDAC Export 2000 SRL este ca desi are sediul in municipiul Piatra Neamt, mai exact pe Bulevardul Decebal, nr.196, a avut halele si birourile in localitatea Dumbrava Rosie, iar contul IBAN RO14UNCR0400117554XXX/ROL se afla deschis la Unicredit Bacau, astfel incat organele fiscale sa dea cat mai greu de urma banilor.

Asta, pentru ca IDAC Export 2000 SRL Piatra Neamt nu are nici un punct de lucru deschis si inregistrat la Camera de Comert si Industrie Alimentara in Bacau, Unicredit fiind singura banca ce nu solicita existenta acestuia pentru deschiderea unui cont.

In perioada 2003–2005, IDAC Export 2000 SRL Piatra Neamt a solicitat si beneficiat de rambursari ilegale de TVA de 274 miliarde lei, suma a fost dedusa de la achizitiile de cherestea (rasinoase), care ar fi fost exportata printr-o firma din Bucuresti (societate cu care nu mai aveau relatii comerciale din 2001).

Sefii Astrimob SRL Piatra Neamt, in speta fratii Craciun, cu state vechi in lumea interlopa, se numara printre principalii finantatori ai campaniei electorale prin care Gheorghe Stefan a ajuns in fotoliul de primar.