Liderii secuilor nu isi asuma textul proclamatiei, publicata in Europai Ido, care ar fi trebuit sa infierbante spiritele in Ardeal, documentul dovedindu-se o cacealma * A presedintelui Basescu care sustine intarirea rolului serviciilor secrete sau a UDMR care lupta pentru adoptarea legii privind statutul minoritatilor nationale?

Tactica adoptata, colportarea prin mass-media a unor texte ce ating emotional populatia, indeosebi a Transilvaniei, este aproape sa reuseasca * Depinde de ratiunea sau, dimpotriva, instinctul ardelenilor de a transforma piata de la Odorheiu Secuiesc intr-o zona de echilibru interetnic sau intr-o zona de conflict.

Peste doua zile, la Odorheiu Secuiesc, secuii stransi de chemarea lui Csapo Jozsef, liderul Consiliului National Secuiesc, vor lua in discutie mult contestata autonomie teritoriala pe criterii etnice, ambalata sub reinfiintarea fostului Tinut Secuiesc, ce a inglobat judetele Harghita, Covasna si 40% din judetul Mures, partea dinspre cele doua judete.

Aceasta ar fi informatia colportata in mass-media despre motivul pentru care pe 15 martie, data la care se cinsteste inceputul revolutiei maghiare de la 1848, la Odorhei, a fost lansata o "mobilizare generala" a secuilor.

Din pacate, dincolo de discursurile alarmiste, panicarde ale liderilor politici ai zilei, incitati si de mass-media, respectiv societatea civila cu rol de lider de opinie, putini ar fi cei care ar putea raspunde exact la intrebarea: ce se va intampla la Odorheiu Secuiesc? Va fi o adunare a secuilor cu scopul de reinfiintare a Tinutului Secuiesc sau chestiunea va fi dezbatuta doar sub aspectele sale de oportunitate a unui asemenea proiect? Tindem sa credem ca intr-un stat de drept, aspirant la integrarea in Uniunea Europeana, respectiv membru al NATO, problema redesenarii granitelor, fie si prin actiuni ale propriilor cetateni, este desueta.

Aceasta constatare de bun simt, avand ca fundament si prevederile constitutionale, respectiv contextul national raportat la cel international, ridica astfel alte intrebari: cine are interes sa agite din nou spiritele pe tema neintelegerilor interetnice.

Publicatia noastra prezinta mai multe scenarii care ar explica nevoia de agitatie inainte de manifestarea de la Odorhei.

Varianta Basescu

Presedintelui Romaniei i-ar surade o actiune sfidatoare a secuilor impotriva sigurantei nationale.

Angrenat intr-o lupta umar la urma cu premierul Calin Popescu Tariceanu pe tema sensibilului subiect al controlului asupra serviciilor secrete, presedintele are nevoie de un asemenea eveniment catalizator ca cel prefigurat a se desfasura la Odorhei, amplificat de media la comanda, suntem siguri, a serviciilor.

Sprijinit si de fortele oculte ale structurilor informative, Basescu si-a creat aproape o parghie neasteptata, fara a fi implicat deloc, prin care sa isi legitimeze controlul asupra serviciilor secrete, sa legitimeze nevoia intaririi rolului acestora, dandu-le legal atributii absolutiste.

La fel ca in urma cu 16 ani, cand Securitatea era repusa in drepturi sub forma Serviciului Roman de Informatii, dupa evenimentele din 19-20 martie de la Targu Mures, la decizia presedintelui Ion Iliescu, care a preferat sa stea la Bucuresti, desi chemat insistent in municipiu pentru a detensiona conflictul, la fel si Traian Basescu s-ar putea sa uzeze de acest joc perfid de manipulare pentru a face pe placul serviciilor secrete. Carora ii este dator pentru victoria din decembrie 2004.

Poate de aceea interventiile sale cu privire la manifestarea de la Odorhei au fost atat de timide, tinand cont de iesirile sale colerice cand vine vorba de subiecte mult mai putin sensibile si cu un grad de importanta mult mai scazut.

Desi solicitat insistent sa aiba o pozitie transanta in aceasta problema, dureroasa pentru Transilvania, presedintele, sa nu uitam seful Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, s-a limitat sa vorbeasca de pedepsirea celor care ar atenta la siguranta nationala.

Sa nu uitam exact obiectul de activitate general al serviciilor secrete.

Cu toate ca problema secuiasca s-ar putea sa fie strict apanajul presedintelui Basescu si al serviciilor secrete, iar modul de a o proba il vom expune mai jos, prezentand incidentul Europai Ido, nu trebuie sa pierdem din vedere un alt scenariu extrem de credibil, cel creat si girat de UDMR.

Poate la fel de responsabila in chestiunea manipularii prin problema secuiasca.

Varianta UDMR

Marko Bela, presedintele UDMR, a fost poate cel mai vehement sustinator al legii privind statutul minoritatilor nationale, din Guvernul, respectiv Parlamentul Romaniei.

In paranteza fie spus, singura minoritate din tara noastra care se incadreaza in conceptul de minoritate nationala este una singura, si anume cea maghiara. Ceea ce spune multe despre intentiile UDMR vizavi de drepturile, libertatile, obligatiile tuturor minoritatilor.

Nevoia de autonomie teritoriala, mascata sub mult mai subtila si eleganta autonomie culturala, i-a pus pe liderii UDMR in situatia de a negocia de pe o pozitie de forta cu ceilalti parteneri de guvernare.

Daca PNL si Tariceanu au cedat in problema adoptarii statutului minoritatilor nationale, PD si Partidul Conservator s-au incapatanat sa nu aprobe varianta de proiect propusa de UDMR, amendand-o, sanctionand-o si criticand in mass-media deopotriva prevederile statutului si initiatorii sai.

Scandalul a degenerat chiar in cereri cu caracter ultimativ fie de a iesi UDMR de la guvernare, fie de a conditiona integrarea Romaniei in UE de adoptarea legii minoritatilor. Cu toata stradania lor, de la santaj politic la negocieri, UDMR nu a reusit sa treaca statutul in forma propusa.

De aceea, cererile secuilor de autonomie teritoriala, pe criterii etnice, le-au creat cadrul de a arata ca discursul comunitatii maghiare se poate radicaliza, fiind, nu-i asa, mai acceptabila legea propusa de UDMR. De altfel, deputatul UDMR Antal Arpad Andras a declarat ca "Este bine sa vada si colegii nostri din Bucuresti ca in cazul in care nu sprijina acordarea unor drepturi legitime minoritatilor nationale, atunci se poate ajunge la radicalizarea maghiarimii".

Ceea ce subtil inseamna ca aprobati statutul si autonomia culturala, daca nu vreti o enclava secuiasca in inima Romaniei.

Oricum, pe oricare dintre cele doua variante am merge, este clar ca secuii reprezinta doar o masa de manevra utilizata pentru a justifica oricare din actiunile expuse mai sus, fie o intarire a serviciilor secrete, aduse sub pumnul presedintelui Basescu, fie o fortare a mainii Legislativului de catre UDMR, astfel incat statutul minoritatilor sa treaca in forma propusa de formatiunea politica a comunitatii maghiare.

Iar pentru a sustine oricare din cele doua intentii a fost creat incidentul Europai Ido, drept un preambul al intalnirii moderate de radicalul Tokes Laszlo, de pe 11 martie, de la Satu Mare, respectiv a celei de la Odorheiu Secuiesc unde sunt asteptati zeci de mii de secui, carora Corneliu Vadim Tudor le-a promis ca le va da replica cu o adunare a romanilor de aceeasi amploare. In toata aceasta ecuatie, autoritatile statului au un rol timid, daca nu cumva reprezinta o necunoscuta, lucru nefiresc intr-un stat de drept.

Incidentul Europai Ido

Mult contestata proclamatie in 12 puncte a secuilor, publicata de catre saptamanalul Europai Ido, ce apare la Sfantu Gheorghe, poate fi privita detasat ca un material propagandistic, subversiv, care poate fi atribuit atat serviciilor secrete romanesti cat si celor maghiare.

Afirmam acest in lucru deoarece reprezentantii Consiliului National Secuiesc, initiatorul adunarii, au negat ca ar avea vreo legatura cu textul publicat in Europai Ido. "Proclamatia care a aparut in Europai Ido nu apartine Consiliului National Secuiesc.

Ne delimitam de aceasta proclamatie si nu suntem de acord nici cu forma, nici cu continutul ei. La Odorhei se va citi un manifest, nu o proclamatie, si in mod categoric nu se va proclama autonomia Tinutului Secuiesc", ne-a declarat Ferencz Csaba, vicepresedinte CNS.

De aceea, proclamatia care a incitat atat de mult liderii politici si o parte a media centrale poate fi luata strict ca o declaratie politica si nimic mai mult.

Avem inca exemplul trist al lui martie '90 de la Targu Mures, cand romanii si maghiarii, manipulati de liderii lor, au raspuns cu bata provocarilor colportate in mass-media de politicienii zilei.

Aceiasi politicieni romani si maghiari, care se imbratiseaza la serate, care iau masa impreuna, dar se balacaresc in Parlament, la TV, in presa, pentru a-si controla bazinul electoral format din Janosi si Ioni, Marika si Marii.

De aceea mesajul nostru este urmatorul: judecati singuri, fara a-i asculta pe Csapo Jozsef, Szasz Jeno, Tokes Laszlo, Corneliu Vadim Tudor, Emil Boc si alti lideri politici care reinventeaza notiunea de siguranta nationala, pentru a-i facilita lui Traian Basescu, presedintele Romaniei, sa intareasca puterea serviciilor secrete, sa le aduca sub manusa sa, pe motiv de atentate la unitatea statului roman. La fel s-a intamplat si in 1990 cand Ion Iliescu, dupa evenimentele din martie 1990, a legitimat infiintarea SRI pe cadavrul fostei Securitati, dar cu aceiasi fosti ofiteri de securitate.

Mai jos reproducem cele 12 puncte, publicate prima data in decembrie 2005, cand publicarea sa nu a starnit valurile actuale, fiind trecuta cu vederea de autoritatile romanesti.

Pozitia societatii civile

Reprezentantii societatii civile au opinii diferite legate de acest subiect.

Astfel, Liga Pro Europa s-a aratat inca de la inceput solidara cu cererile de autonomie culturala formulate de reprezentantii Uniunii Civice Maghiare, avertizand insa, in acelasi timp, asupra faptului ca supraevaluarea semnificatiei intalnirii de la Odorheiu Secuiesc ar putea avea efecte nefaste.

Potrivit Smarandei Enache, presedintele LPE, aceasta situatie ar fi putut fi impiedicata prin inscrierea Uniunii Civice Maghiare ca formatiune politica, ceea ce ar fi mutat orice dezbateri pe aceasta tema intr-un cadru institutional, mai eficient si cu un potential destabilizator mult mai redus.

Liderul APDO Lider, Cornel Briscaru opineaza insa ca "cei care uneori isi proclama apartenenta la o etnie, doar pentru folosul politic al grupului din care fac parte, nu pot fi considerati de catre cetatenii normali ai acestei tari fie romani, maghiari, secui, romi, sasi sau oricare alta nationalitate, din oricare localitate a tarii, decat niste accidente, accidente care intotdeauna, fara sa tina seama de ceilalti, nu urmaresc decat sa creeze prilejul atingerii acestor scopuri politice. Istoria recenta fie ea in Romania sau in vecinatatea acesteia cunoaste suficiente astfel de cazuri.

Trebuie apreciati si refuzati a fi urmati, ca atare. Frustrarile, incompetenta si spaimele unor astfel de persoane pot produce suferinta celor care, nefiind informati, se lasa manipulati de acestia".

Credem ca este rolul nostru, al mass-media, de a indemna la calm, la echilibru si a discerne intre mesaje, fie ele autonomiste, respectiv ultranationaliste. Avem sansa de a impiedica un nou martie '90, care nu foloseste nici unui cetatean roman, indiferent de etnie.

Stangaciile IPJ Mures

IPJ Mures a fost implicat involuntar intr-o problema care transcende aria sa de competente.

Confruntat cu aparitia pe tarabe a saptamanalului Europai Ido, care continea proclamatia destabilizatoare, comandantul IPJ Mures, Ioan Nicolae Cabulea a solicitat subordonatilor sai sa ridice cateva exemplare pentru a verifica continutul articolelor.

Toata problema a fost rapid amplificata prin interventia societatii civile, respectiv a mass-media, aceleasi instrumente utilizate pentru a manipula in 1990.

Pana la urma din comunicatele alarmiste care insistau asupra incalcarii grave a libertatii de exprimare, printr-o asa-zisa confiscare a intregului tiraj al Europai Ido, nu a ramas nimic.

Asa cum noi am gasit a doua zi pe piata saptamanalul, asa, banuim, ca si l-au putut procura de la tarabe si alti targumureseni.

Rapida inflamare si reactia colerica a avut un singur efect: topirea de pe tarabe a exemplarelor puse in vanzare de Europai Ido, iar indirect si mult mai subtil a fost un indemn catre populatia de etnie maghiara de a citi proclamatia si probabil a-i determina comportamentul de sustinere, chiar de participare la manifestarea de la Odorhei.

Adica o actiune din nou manipulatorie. Ceea ce ne determina sa ne intrebam cat de cinstite si corecte au fost ONG-urile care au semnalat, au criticat atitudinea IPJ Mures…

Vicepresedintele PIN, Lavinia Sandru, i-a solicitat ministrului de Interne Vasile Blaga interzicerea manifestarilor Consiliului National Secuiesc (CNS) din 15 martie, considerand declaratiile si actiunile liderilor CNS "o provocare periculoasa si un atentat la ordinea constitutionala".

Discursul PIN nu are decat darul de a pune gaz pe foc, intr-o zona cu un echilibru emotional foarte nesigur.

"Nu stiu daca voi participa la adunarea de la Odorhei, pentru ca nu suntem noi organizatori. Nu am fost inclusi in organizare si nici nu stiu care va fi forma proclamatiei, dar sunt convins ca se face prea mult caz", Szilagyi Zsolt, presedintele Consiliului National al UCM

"Liderii UDMR trebuie sa isi precizeze clar pozitia fata de aceste manifestari, fiind vorba in mare masura, pe de o parte, de membri ai acestei formatiuni politice, iar pe de alta parte, de riscul creerii unor grave confuzii intre mesajul pro-european de sustinere a integrarii Romaniei in UE al liderilor acestei structuri politice si comportamentul acestor membri. In caz contrar, am putea intelege ca acestia sunt mandatati sa exercite o presiune suplimentara in vederea obtinerii unor beneficii politice minimale, imediate, in actualul context.

Autoritatile statului trebuie si sunt obligate ca, in conditiile legii, pentru a se asigura linistea tuturor cetatenilor sai deopotriva, sa intervina ferm, responsabilitatea revenindu-le direct.

Consecintele unei lipse de fermitate a reactiei in astfel de situatii pe termen mediu si lung, sunt greu de cuantificat, manipularea maselor putand aduce prejudicii extrem de grave in astfel de situatii", jrs. Cornel Briscaru, presedinte APDO-LIDER

"Proclamatia care a aparut in Europai Ido nu apartine Consiliului National Secuiesc. Ne delimitam de aceasta proclamatie si nu suntem de acord nici cu forma, nici cu continutul ei.

La odorhei se va citi un manifest, nu o proclamatie, si in mod categoric nu se va proclama autonomia Tinutului Secuiesc", Ferencz Csaba, vicepresedinte CNS

"Daca ar fi fost inregistrati, dezbaterea se purta intr-un cadru institutionalizat - in Parlament, spre exemplu - si nu in strada.

Intrebarea pe care trebuie sa ne-o punem este cine are interesul acum sa compromita integrarea printr-un raport de tara negativ? Pentru ca exista interese in acest sens din mai multe parti - e, pe de-o parte, interesul geostrategic, apoi sunt cei care mai au nevoie de timp pentru a-si sterge urmele imbogatirilor…", Smaranda Enache, presedinte Liga Pro Europa

O posibila proclamatie a Marii Adunari Secuie sti din 15 martie 2006 de la Odorheiu Secuiesc

Ce-si doreste Natiunea Secuiasca?

* 1. Republica Secuiasca independenta!!

* 2. Convocarea imediata a Adunarii Conventionale Nationale Secuiesti!

* 3. Guvern, adunare nationala si tribunale secuiesti independente!

* 4. Garda nationala si politie secuiasca!

* 5. Ordine sociala si economica cladita pe traditiile noastre democratice milenare, pe scaunele secuiesti!

* 6. Romania sa recunoasca faptul ca natiunea secuiasca are dreptul la autonomie in egala masura cu romanii, guvernul roman - respectand dreptul inalienabil al popoarelor la autonomie -, sa recunoasca suveranitatea Republicii Secuiesti independente!

* 7. Facem apel la guvernul maghiar ca sa-si exercite puterea tutelara in interesul Republicii Secuiesti independente !

* 8. Facem apel la toti maghiarii - din Bazinul Carpatic si in emigrare - sa sustina cauza noastra!

* 9. Facem apel la ONU, la Consiliul Europei si la Uniunea Europeana, sa recunoasca dreptul la autonomie al natiunii secuiesti proclamate pasnic - asemenea dreptului la autonomie al albanezilor din Kosovo castigat cu arme!

* 10. Facem apel la marile puteri sa nu impiedice punerea in practica a dreptului la autonomie al natiunii secuiesti proclamata pasnic!!

* 11. Facem apel la statele iubitoare de libertate ale lumii sa recunoasca suveranitatea Republicii Secuiesti independente si iubitoare de pace!

* 12. Facem apel la fiecare democrat roman sa sustina drepturile la libertate ale natiunii secuiesti!

Din aceste motive noi cei care ne-am adunat aici, juram, pentru viitorul copiilor si nepotilor nostri, pentru nepotii nepotilor nostri, ca nu vom permite, nici cu pretul vietii noastre, sa ne abata cineva de la aceasta intentie!

Asa sa ne ajute Dumnezeu! Amin.

Poporul care asupreste alte natiuni nu poate fi liber!".