Prima runda de licitatii publice, cu strigare pentru vanzarea a 18 spatii comerciale a fost un succes - o spun membrii din comisia de licitatie si o arata si cifrele. Primaria a castigat peste 1.700.000 lei (485.000 euro) pentru 500 metri patrati de spatii comerciale.

Din cele 18 spatii scoase la vanzare, 16 au fost adjudecate, 12 au fost achitate, pentru doua dintre ele termenul de achitare expira abia pe data de 10 noiembrie, iar pentru alte doua spatii banii nu au fost depusi in termenul prevazut de lege, de 30 de zile.

Este vorba despre spatiile situate pe strada Horea la numarul 34 si Tipografiei numarul 9, de altfel si vedeta licitatiei, imobil care a reusit recordul de a fi adjudecat la peste 16.000 de euro pe metru patrat. Spatiile ramase nevandute vor fi incluse pe lista urmatoarei licitatii, ce urmeaza a fi aprobata de Consiliul Local in sedinta din luna noiembrie.

Pe lista sunt deja trecute 15 imobile, iar pe langa resturile primei licitatii sunt sanse sa intre spatii noi. Membrii comisiei arata ca a fost clarificata situatia in cazul unor imobile revendicate si ca acestea vor putea intra de asemenea pe lista viitoarei licitatii.

Misterul neachitarii

Pentru spatiul de pe strada Horea 34, societatea Ratis a oferit 724.500 lei, cu 634.500 lei peste pretul de pornire stabilit de comisia de licitatie la 90.000. Cu o suprafata de 41,94 mp, spatiul a atras pe langa castigator, alti sase ofertanti Artmis, Tur Cento Trans, Teorom Impex, Demy Comimpex, Elmat si Mc Monis.

Concurenta a fost una dintre cele mai mari, dar castigatoare nu a mai dat nici un semn dupa adjudecarea licitatiei. „Reprezentantii firmei nu au mai luat in nici un fel legatura cu noi, iar banii nu au fost depusi in termenul legal de 30 de zile.

E adevarat ca termenul este destul de scurt, insa asa cum am fost mereu in contact cu firma castigatoare a spatiului de pe Tipografiei, puteau si cei de la Ratis sa dea un semn”, declara presedintele comisiei de aplicare a Legii 550/2002 consilierul local PNL, Ovidiu Turdean. Spatiul de pe Tipografiei starnit mirarea tuturor.

Pretul la care a fost adjudecat imobilul ,de 16.700 de euro pe metru patrat, a socat, continuand si in prezent sa fie discutat de investitori ori agentiile imobiliare. Insistenta cu care a licitat reprezentanta Pentastat, care s-a asezat in primul rand in sala de licitatie si tinut ridicat cartonasul pana la final, a crescut suspiciunile.

Spatiul urma sa fie devina un magazin de bijuterii, insa orice plan a cazut in momentul in care firma nu s-a incadrat in termenul de o luna pentru plata banilor. „Chiar se dorea achitarea contravalorii spatiului. Firma urma sa contracteze un credit bancar, am vazut in acest sens si actele de solicitare a unui credit.

Problema a fost ca firma urma sa garanteze bancii imprumutul facut prin imobilul de pe Tipografiei, printr-o ipoteca. Demersurile au durat insa prea mult, iar comisia nu poate decat sa respecte legea. Vom trece imobilul pe viitoarea lista de licitatii”, explica Ovidiu Turdean.

Interesul Pentastar pentru acest spatiu s-a diminuat insa, dupa ce nu a reusit sa se incadreze in termenul legal de achitare a contravalorii sale. „Am inteles ca nu vor mai participa la urmatoarea scoatere la licitatie a spatiului, pentru ca firma a gasit deja un alt spatiu”, completeaza Turdean.

Bani recuperabili in 4-5 ani

Pe langa sumele platite de firme pentru cumpararea spatiilor scoase la licitatie, noii proprietari vor scoate din buzunar alti bani pentru renovarea si dotarea imobilelor, cele mai multe dintre acestea aflandu-se in conditii mizere.

Investitia totala ii va tine legati pe noii proprietari pentru o buna perioada de noile achizitii, mai ales ca o vanzare in viitorul apropiat s-ar putea sa nu acopere valoarea totala a efortului financiar depus. Daca vor decide sa inchirieze spatiile dupa renovare, proprietarii isi vor scoate banii abia in cativa ani.

"Daca in cazul Tipografiei am fost mereu in contact cu firma castigatoare, reprezentantii societatii care a castigat spatiul de pe Horea 34 nu au mai dat nici un semn dupa licitatie. Ca o apreciere personala, cred ca a fost un gest de blocare a acestui spatiu”, Ovidiu Turdean, presedintele comisiei de vanzarea a spatiilor, consilier local PNL

Mall-urile cresc pretul la imobiliare

Cele doua mall-uri aflate in constructie la Cluj au inceput sa produca valuri pe piata imobiliara, prin cresterea preturilor la imobilele vecine. „Este de asteptat ca cele doua proiecte sa angreneze si cresteri ale preturilor terenurilor din zonele respective.

Acest lucru a inceput sa se simta chiar de la anuntarea locatiei, momentul hotarator fiind acela si nu demararea in sine a proiectelor. Au fost inregistrate cresteri cu aproximativ 30% - 40% pentru terenurile vecine”, declara Doru Lupeanu, director de marketing al agentiei imobiliare Grup de Lux.

Acesta explica situatia terenurilor din jurul Iulius Mall ca fiind una mai speciala, si asta pentru ca nu prea mai sunt spatii libere care sa fie tranzactionate pe piata in acea zona. In ceea ce priveste terenurile din jurul viitorului mall apartinand firmei Polus, preturile erau deja influentate de vecinatatea celorlalte hipermarketuri: Metro, Praktiker, Arabesque.

Agentiile imobiliare observa insa o crestere insemnata pentru preturile terenurilor din partea de sud a proiectului (in spatele viitorului mall). Preturile apartamentelor vor avea de asemenea un trend ascendent, dat de cresterea interesului pentru zonele respective. Apartamentele din vecinatatea Iulius Mall vor putea fi cumparate la preturi de zone mai bine cotate decat B-dul Nicolae Titulescu.

De un interes deosebit se vor bucura si noile proiecte imobiliare care se vor desfasura in vecinatatea celor doua centre comerciale. Cu posibilitati mai mari de dezvoltare in ceea ce priveste spatiul disponibil, mai mult va avea de castigat pe segmentul rezidential zona Floresti-Gilau.

Efectele zonei pietonale

Zona pietonala se asteapta sa fie o solutie pentru estetizarea centrului orasului, dar si pentru fluidizarea traficului. Fara intentie, zona pietonala va avea efecte si asupra spatiilor comerciale, mentinand interesul pentru magazinele din centru, in ciuda prezentei celor doua centre comerciale.

Dupa atragerea comerciantilor in zonele periferice prin deschiderea celor doua mall-uri, se asteapta sa cedeze presiunea din zona centrala existenta in prezent pe piata spatiilor comerciale. „Cu toate acestea cred ca transfor-marea intr-o zona pietonala a centrului va contracara din punct de vedere al numarului de clienti influenta pe care o vor exercita cele doua mall-uri.

In ceea ce priveste preturile zonei centrale consider ca acestea nu vor scadea, cel mult vor fi mentinute la acelasi nivel si aceasta deoarece chiriile care vor fi practicate in mall-uri vor fi mult peste ce se practica in zona centrala (incluzand in aceasta toate taxele care trebuie platite in plus de cei ce vor desfasura activitati in cele doua locatii, cum sunt de exemplu taxele de publicitate)”, este de parere Doru Lupeanu.

Si consilierul Ovidiu Turdean este de parere ca firmele cu magazine centrale nu isi vor pierde vadul. Magazinele au deja un renume, o clientela, dar si o putere financiara demonstrata de longevitatea activitatii desfasurate pe bulevardele centrale ale Clujului, caracterizate de preturi de inchiriere foarte mari.