Premiile pentru cele mai nocive campanii de lobby au fost acordate anul acesta unor mari producatori de automobile europeni. Sub presiunea acestora, Comisia Europeana da inapoi in ceea ce priveste limitarea emisiilor de CO2.

Premii acordate in urma votului on-line

Corporate Europe Observatory, Friends of the Earth Europe, LobbyControl si Spinwatch sunt patru organizatii neguvernamentale care au infiintat premiile europene pentru cele mai periculoase campanii de lobby. Prin „campanii periculoase” sau „nocive”, aceste organizatii inteleg acele tactici de lobby care urmaresc ca prin inducere in eroare si inselatorie sa influenteze deciziile Comisiei Europene in favoarea anumitor industrii sau companii si in defavoarea marii mase a cetatenilor europeni.

Castigatorii acestor premii in 2007, desemnati recent prin votul online a 6.600 de cetateni din toate statele membre, sunt reprezentantii de marca ai industriei auto germane. Producatorii Porsche, BMW si Daimler, puternic sprijiniti de comisarul european Gunther Verheugen si de europarlamentari germani de marca, au reusit sa determine Comisia Europeana sa dea inapoi in ceea ce priveste nivelul reducerii emisiilor de CO2 pana in anul 2012.

Lobby anti-ecologic

Necesitatea si urgenta unui asemenea demers nu este contestata de nimeni, problema este insa ca reducerea emisiilor de CO2 provenite de la automobile presupune adoptarea de catre producatori a unor retete tehnologice costisitoare, care impun restructurari si cheltuieli uriase.

Intr-o prima faza, Comisia Europeana luase decizia limitarii emisiilor de CO2 provenite de la automobile la 120 gr/km, de la o medie actuala de 160 gr/km pentru masinile fabricate in Uniunea Europeana. Ulterior, ca urmare a unei campanii de PR si de lobby foarte bine puse la punct, finantate de producatorii germani de automobile, Comisia a revenit asupra deciziei, fixand ca obiectiv pentru 2012 reducerea emisiilor la 130 gr/km.

Campania a insistat pe costurile sociale pe care retehnologizarea le prespune, cum ar fi pierderea masiva a locurilor de munca si afectarea contributiilor la sistemul public de asigurari sociale.

Contracandidati cu interese americane

Contracandidatii celor trei companii in cursa pentru obtinerea premiului au fost consultantii de la EPACA (European Public Affairs Consultancies Association), care s-au remarcat prin campania la nivel inalt impotriva planurilor Comisiei Europene de a face activitatea de lobby transparenta, precum si PR-istii din spatele unui think-tank european a carui activitate serveste oponentii americani ai Protocolului Kyoto.

In 2006, premiul pentru campania de lobby cu efectele cele mai nocive a fost castigat de gigantul ExxonMobil, pentru finantarea secreta a ONG-urilor care promovau ideea ca schimbarea climei nu este o consecinta a actiunii umane.

Anul acesta, premiile au fost decernate pe fondul dezbaterilor aprinse din Parlamentul European pe marginea noilor reguli ce vor fi impuse firmelor de lobby care activeaza la Bruxelles si Strasbourg. Aceste noi reguli urmaresc ca actiunile de lobby sa fie transparente, cunoscute atat publicului larg, cat si oficialilor europeni.