Cine vrea sa descopere unde se ascunde terorismul il poate gasi miine la Teatrul Foarte Mic, in spectacolul cu acelasi titlu - „Terorism", un proiect al Teatrului Fara Frontiere, in colaborare cu ArCuB si teatrul-gazda.

Despre atacurile cu bomba, morti si raniti, panica si groaza supravietuitorilor aflam de obicei la stiri. Chiar daca a lovit citeva dintre marile orase occidentale si ne-a socat pe toti, terorismul ramine pentru majoritatea dintre noi un fapt senzational, o problema cu care sa-si munceasca mintea politicienii si trupele antitero.

Piesa scrisa de Oleg si Vladimir Presniakov, pe care regizoarea Gianina Carbunariu a montat-o pentru prima oara in Romania, vorbeste insa despre terorism in cheie cotidiana. Cu alte cuvinte, fiecare dintre noi este teroristul si victima, in cele mai banale situatii zilnice.

Iar spectacolul de pe scena Teatrului Foarte Mic te poarta prin citeva astfel de situatii familiare, care explodeaza rind pe rind, in timp ce personajele prinse in ele isi joaca rolurile cu constiinciozitate autista.

Batrinele criminale si explozia

In „Terorism", majoritatea actorilor schimba rolul de la o scena la alta. Actritele Maria Obretin si Paula Gherghe sint doua batrine guralive si cirtitoare, iar in scena urmatoare devin doua femei la birou. Spectacolul trece de la o intimplare la alta, fara o legatura evidenta intre ele.

Cele doua batrine flecaresc in timp ce nepotelul se da in leagan, un om de afaceri pierde avionul din cauza unei alarme de atac cu bomba. De fiecare data insa, intimplarile sfirsesc in violenta. Astfel, batrinele planuiesc cum sa-l omoare pe ginerele uneia dintre ele. In cele din urma, toate culmineaza cu o explozie - din cauza gazului, si nu a unei bombe.

Gianina Carbunariu ne serveste cu film

Spectacolul, facut din toate aceste scene, functioneaza bine pe o logica cinematografica. In primul rind, decorul, construit din ecrane de televizor, permite schimbarea rapida a registrului. Muzica inlesneste si ea trecerea de la o scena la alta. Iar regizoarea impune un ritm si o interpretare care sa accentueze exact ce trebuie - terorismul zilnic si firul rosu care leaga intimplarile.

Astfel, Gianina Carbunariu pune in valoare textul plin de ironie, cu o tusa de absurd si surprinzator de dramatic. Textul este tradus in romana de Maria Dinescu, ca parte a proiectului dramAcum.