In razboiul crancen pe care il poarta cu bulgarii, turismul nostru a ajuns sa apeleze la ultima rezerva strategica - patriotismul romanilor. Diversi responsabili din „fenomen” au ajuns sa-i indemne mai mult sau mai putin voalat pe cetateni sa-si cheltuiasca banii de concedii pe acasa, unde „sunt oferte bune, trebuie doar sa le cauti cu atentie”.

Singura problema e ca acest patriotism poate fi calculat foarte exact, in euro. Astfel, un loc intr-o camera dintr-un hotel de patru stele cu „all inclusive” din Bulgaria, Grecia sau Spania se invarte intre 50 si 70 de euro. Pe litoralul nostru, unde la „all inclusive” intra doar urletele de manele de la carciuma de peste drum, locul face si 170 de euro.

Proportia se pastreaza si la hotelurile din celelalte categorii, asa ca nu e de mirare ca romanii au obtinut locul I pe natiuni la migratia turistica in Bulgaria in primul semestru al acestui an.

Oricum, in conditiile in care si serviciile de la sud de Dunare sunt mai bune, trebuie sa fii mai patriot decat Ecaterina Teodoroiu si Mihai Viteazu la un loc ca sa accepti senin, dupa un an de munca grea, o gaura de cateva sute de euro in bugetul de concediu.

Culmea e ca actiunea asta vine dupa ce Ministerul de Externe, patriot si el in felul lui, stabilise ca Bulgaria e o tara periculoasa pentru turisti, aidoma Irakului. Nici asta n-a tinut, asa ca Gheorghe Fodoreanu, presedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism, a luat taurul de coarne.

Omul, cu aerul unei foci satule si competente, a decretat ca serviciile de la noi sunt la fel de bune ca prin alte parti si ca presa habar n-are ce scrie. In general, presa asta ar trebui sa-si vada de treaba ei, sa-si gaseasca alte subiecte usoare, de vara, si sa nu mai sperie potentialii turisti.

Presedintele ANAT, saracu’, are dreptate pentru ca uite ce a putut scrie in doar trei zile presa asta ticalosita despre turismul romanesc. Duminica si luni dimineata au fost consemnate traditionalele blocaje de cate trei-patru ore de pe Autostrada de prajit la Soare. Apoi a venit stirea ca agentia germana TUI nu va mai aduce turisti din nordul Europei in Romania.

Luni, Aeroportul Baneasa a ramas fara curent dupa ce niste muncitori i-au taiat cablurile cu excavatorul. Aeroportul Henri Coanda, mai norocos, a ramas doar fara sistemul de prelucrare a datelor, asa ca sute de calatori au fost dirijati spre portile de imbarcare cu tipete si fluturari de maini.

In Mamaia erau alte tipete: o suta de turisti au ramas blocati pe intuneric in telegondola lui Mazare. Apoi, ziua urmatoare, Politia Rutiera a adus dovada ca mai vin straini pe Litoral.

O turista germana de nationalitate romana, care mergea cu masina pe langa Harsova, a murit dupa ce a fost lovita in cap de un fier desprins din caroseria unui camion cu semiremorca. Politia n-a gasit inca rabla care se dezintegreaza la propriu pe drumurile publice, dar victima trebuia sa stie ca „Romania e mereu surprinzatoare”.

Paradoxal, chiar si asa, turismul nostru are, la „intern”, un avantaj specific. Romanii, exasperati de betoane, sunt dispusi sa faca sacrificii majore pentru a fugi in natura. Marile noastre orase, in care parcurile au fost inghitite de buticuri si blocuri, nu mai sunt demult locuri unde e placut sa traiesti, fiind niste deserturi prafoase de ciment si asfalt.

Ca sa scape macar cateva ore din cuptoarele urbane, multi romani sunt in stare sa indure in week-end blocaje, camere mucegaite, chelneri insolenti si preturi piperate.

In statiuni, multe plaje sunt murdare pentru simplul motiv ca nu sunt destule cosuri de gunoi, nu gasesti un cafe-internet nici sa dai cu tunul si trebuie sa stai la coada pana si la bancomate, ca sa scoti de undeva banii pe care ii risipesti aiurea.

Dar hotelierii nostri, care se vaita pe toate drumurile, s-au hotarat sa faca si ei ceva pentru remedierea situatiei: au inventat tariful de week-end, sensibil umflat, aplicand principiul oii prinse rar, dar jupuita bine. Din pacate pentru turismul romanesc, pana si resemnarea mioritica in fata sortii are o limita.