Lupta mare pentru serviciul de salubrizare si deszapezire a Clujului.

La licitatia pentru contractarea acestor servicii (valorand in jur de opt milioane de euro pe o perioada de opt ani), desfasurata la mijlocul lunii august, doua firme, Romprest Service SRL din Ilfov si Valmax SA din Austria, au fost descalificate, in cursa ramanand, astfel, doar trei firme: Napoget, beneficiara contractului actual, Rosal Grup si Urbana.

Deja, sustin surse din interiorul Primariei, in jurul comisiei de licitatie roiesc o serie de indivizi care incearca sa incline balanta spre una dintre societatile care au mai ramas in cursa.

Se vorbeste deja, pe culoarele Primariei, despre asa-zisi „imputerniciti" ai diverselor grupuri de interese, care au sosit sau erau deja „rezidenti" in Cluj, impovarati cu sacose pline, al caror continut a ramas pana acum necunoscut. Importanta licitatiei este data de termenul de opt ani pe care va fi semnat contractul si a unui profit multumitor la care se poate astepta castigatorul.

Data fiind importanta majora pe care o au serviciile de salubrizare si deszapezire pentru orasul Cluj este important ca desemnarea castigatorului sa se faca fara „presiuni externe" din partea firmelor participante sau a tertilor interesati.

Toata greutatea se afla acum pe membrii comisiei, formata din: Gheorghe Vuscan (PSD), Eugen Pop (PRM), Ioan Horia Florea (PNL, inlocuitorul lui Tudor-Radu Puscas), Nicoleta Postolache (PD), Sorin Apostu (PD, director tehnic al Primariei), Adrian Popa (PNL, viceprimar), Boros Janos (UDMR, viceprimar) si un om desemnat de Directia Finantelor Publice Cluj, ca reprezentant al Ministerului Finantelor.

Apar si controversele

Prima controversa a aparut la eliminarea a doua dintre firmele inscrise in cursa.

Atat primarul Emil Boc, cat si directorul Directiei Tehnice a Primariei, Sorin Apostu, au declarat pentru ZIUA de Cluj ca cele doua firme au fost eliminate din competitie pentru lipsa dotarii minime cerute de caietul de sarcini, aici intrand conditii de personal, prezentarea unor contracte similare, dar si anumite detalii tehnice pe care firmele in cauza nu le intruneau.

Apostu sustine ca aceste conditii minime au fost chiar surclasate de cele trei firme ramase in competitie, care au achizitionat mai multe utilaje, spre exemplu, pentru a-si sustine cat mai bine oferta.

Ce a cerut Primaria

Conform caietului de sarcini, firma care va fi desemnata castigatoare va achita, anual, in conturile Primariei, 50.000 de euro pe sector, suma ce reprezinta redeventa pentru serviciile prestate. Pentru a se califica, firma respectiva trebuie sa aiba minim 70 de angajati, 25 de utilaje tip Euro III si sa aiba un suport financiar din partea unei banci, in valoare de 100.000 de euro.

Concret, conditiile tehnice pentru prezentarea la licitatie mai cereau trei automaturatoare pentru carosabil, doua pentru trotuare si trei autostropitoare, numai pentru unul din cele doua sectoare ale Clujului. La acestea se adauga cererea unui numar de personal angajat de 70 de oameni, care sa poata acoperi activitatea. Subcontractarea este permisa, dar trebuie declarata.

In ceea ce priveste sanctiunile, acestea merg gradual, de la amenzi pana la desfacerea unilaterala a contractului, la care se adauga penalizari. Pentru activitatea de deszapezire, societatile au trebui sa prezinte cu patru utilaje pentru fiecare din cele doua sectoare ale orasului. Achizitia materialului antiderapant va cadea, de acum inainte, tot in sarcina firmelor.

Urban se lauda ca a castigat

Surse apropiate licitatiei sustin ca, deja, societatea Urban s-ar fi laudat, in cateva cercuri restranse, ca ar fi castigatoarea licitatiei. Facem precizarea ca Urban este o firma din Ramnicu-Valcea si a prezentat, drept referinta, contractul pe care il are de mai multi ani cu sectorul 6 din Bucuresti. Comisia de licitatie nu a apucat inca sa declare, oficial, un castigator.

Alte controverse, insa, isi fac - incetul cu incetul - loc in Consiliul Local si in mediul de afaceri. Primul atac s-a indreptat asupra caietului de sarcini: "Este inadmisibil modul in care este intocmita documentatia pentru licitatie. Caietul de sarcini este extrem de stufos, numarul actelor doveditoare este foarte mare si sunt cerute de mai multe ori.

(...) Nu mai luam in calcul faptul ca ni se cer utilaje extrem de costisitoare, dotate cu euro III, si ca, din cate stim noi, Napoget nu este dotat cu asemenea utilaje nici la aceasta ora, sau, oricum, nu are numarul de utilaje cerute in caietul de sarcini.

Preturile trebuie sa fie minime, iar, in aceste conditii, profitul este pus sub semnul intrebarii, pentru ca trebuie calculata si amortizarea utilajelor", sustin reprezentantii firmei austriece Valmax, perdanta a licitatiei organizate pentru salubrizarea orasului.

Doi consilieri, lipsa la apel

O a doua problema a aparut atunci cand comisia de licitatie pentru atribuirea contractului de salubrizare a Clujului nu a putut sa desemneze, saptamana trecuta, nici un castigator. Si asta deoarece doi dintre membrii comisiei de licitatii s-au aflat in concediu: viceprimarul Adrian Popa si consilierul local Tudor-Radu Puscas.

Acesta din urma se va intoarce din concediu de abia pe la mijlocul lui septembrie, potrivit directorului tehnic din Primarie, Sorin Apostu. Astfel ca, la ultima sedinta de Consiliu Local, alesilor nu le-a ramas decat sa voteze inlocuirea lui Tudor-Radu Puscas din comisia de licitatie pentru salubritate cu un alt consilier, tot PNL, si anume Ioan Horia Florea.