In cadrul ultimei sedinte ordinare a Consiliului Judetean Giurgiu, conducerea SC Drumuri si Poduri a prezentat in scris ceea ce a numit raport de activitate al Consiliului de Administratie si al Adunarii Generale a Actionarilor. Documentele sunt, de fapt, extrase din procesele verbale incheiate in urma sedintelor celor doua foruri incepand din anul 2001 si pana in prezent.

Nu s-au prezentat cifre si date exacte care pot face obiectul unei analize economico-financiare, iar directorul Paul Stanculescu, prezent in sala, nu a scos nici un cuvant la intrebarile consilierilor judeteni. Cert este ca societatea, cu unic actionar Consiliul Judetean Giurgiu, este in faliment, patrimoniul si activele fiind vandute de executorii judecatoresti.

Chiar daca, la prima vedere, cele doua rapoarte sunt superficiale, la o citire atenta ele furnizeaza informatii importante despre ce s-a intamplat pe parcursul anilor cu societatea, date care au fost de-a lungul timpulului ascunse de ochii si urechile opiniei publice. In anul 2000, societatea inre-gistrase, conform raportului comisiei de cenzori, un profit de 72 de milioane lei.

In ceea ce priveste lucrarile facute fara contracte, despre care s-a vorbit mult in anii 2004 si 2005, descoperim ca aceasta era o boala veche, cu radacini undeva in anul 2001.

In sprijinul acestei afirmatii vine o fraza din raportul CA: "D-l Sin Nicolae atentioneaza conducerea societatii sa nu mai execute decat lucrari care sunt cuprinse in programul Consiliului Judetean, cu sursa de finantare asigurata si pe baza de contracte ferme".

Asadar, "fentele" conducerii SC Drumuri si Poduri sunt cunoscute in cercuri restranse de aproape patru ani si, cu toate acestea, nici unul dintre factorii responsabili nu a actionat in asa fel incat sa aduca societatea pe o cale legala de functionare.

Pe parcursul anilor, lucrarile nedecontate la timp au dus inclusiv la conflicte de munca, un exemplu fiind situatia din 14 noiembrie 2002 cand, la nivel de sindicat al societatilor de drumuri din tara (toate confruntandu-se cu probleme similare, care duceau la intarzierea platii salariilor), s-a luat decizia ca liderii de sindicat din fiecare societate sa intre in greva foamei.

Apogeul datoriilor banesti pe care SC Drumuri si Poduri le avea de recuperat de la CJ Giurgiu si consiliile locale a fost atins in iulie 2004, cand s-a constatat, la una dintre multele intalniri, ca suma se ridica la aproape 52 miliarde lei. In numai doua luni suma aproape ca s-a dublat, moment in care incep disponibilizarile.

La inceputul anului 2005 situatia se acutizeaza si se discuta despre suma de 57,5 miliarde care reprezinta lucrari executate, dar necuprinse in programul CJ.

Din extrasele proceselor-verbale facute publice nu reiese insa ca presedintele CA ? Traian Paraschivescu, sau vreunul dintre membrii CA l-a intrebat pe directorul Paul Stanculescu pe ce baza sau sub a carui aprobare si-a permis sa asfalteze ilegal drumuri pe care consilierii judeteni nu le-au aprobat.

Conducerea nu este luata la intrebari, insa se pune problema disponibilizarii a 30 % din angajati. Cum delegatiile care au mers la executivul Consiliului Judetean cu speranta ca il va convinge sa plateasca lucrarile nu au avut "un raspuns favorabil", s-a trecut la analizarea a ceea ce nu a mai ramas din patrimoniul societatii.

Furnizorii de materiale si firmele cu care s-au incheiat contracte pentru reabilitare drumuri au actionat in instanta SC Drumuri si Poduri si, picatura cu picatura, patrimoniul si toate activele societatii au fost scoase la licitatie de executorul judecatoresc.

In luna iunie comisia de cenzori a fost informata despre procesele intentate de creditori si de sechestrele puse pe utilaje, motiv pentru care isi da demisia in bloc. Consiliul de Administratie decide disponibilizarea a mai mult de jumatate din personalul existent, pastrand insa conducerea societatii, vinovata in mare parte de faliment.

La inceputul lunii august vine si vestea falimentului: "Directorul general informeaza ca societatea nu mai are nici o sursa financiara pentru plata celor ramasi in activitate, ca au fost sechestrate si vandute prin licitatie de catre executorii judecatoresti, sau direct creditorilor, majoritatea utilajelor din dotarea societatii" se arata in stenogramele sedintelor AGA.

Astfel, mijloacele fixe si utilajele SC Drumuri s-au vandut in graba, poate nu la valoare lor reala, pentru a scapa de presiunea creditorilor. Sectiile Giurgiu, Darasti Vlasca si Bolintin Vale, precum si punctul de lucru Roata de Jos au ajuns in mainile furnizorilor si creditorilor.

Cine se face raspunzator de falimentul societatii nu spune nimeni, iar directorul Paul Stanculescu, in capul caruia se sparg oalele, sta la fel de linistit, pentru ca nici Politia si nici Parchetul nu ii trag la raspundere pe cei care, in acest caz, au incalcat flagrant legea.