Politistii de la Serviciul de Investigare a Fraudelor au terminat cercetarile cu privire la modul in care fosta conducere a Companiei Nationale Administratia Porturilor Maritime Constanta SA a dezvoltat de-a lungul timpului o adevarata mafie.

Anchetatorii au probat activitatea infractionala a 33 de persoane care au detinut sau detin inca diverse functii in CN APM si care, in perioada 2002-2004, au fraudat bugetul Portului Constanta cu peste 6 milioane de euro.

Printre persoanele acuzate de abuz in serviciu si organizarea unor licitatii formale se numara Gheorghe Moldoveanu, fostul director al Portului, Viorel Cristea, fostul sef al Directiei Juridic, Dan Gheorghiu, fost director tehnic si actual director la Sucursala Servicii Port si Elena Achim, fost director economic.

Acestora li se alatura membri ai Adunarii Generale a Actionarilor, ai Consiliului de Administratie, ai Comisiei de Licitatie, dar si patru persoane din conducerea firmelor care au fost implicate in jefuirea portului. Este vorba despre SC Consal Trade SRL si SC UTI Italy SRL. Cel mai important dosar din ultimii ani al IPJ Constanta se afla acum pe masa procurorilor de la Tribunal.

Investigatiile au fost extrem de complexe, politistii si procurorii constanteni cooperand in dosarul mafiei portuare cu Agentia Nationala de Administrare Fiscala, Curtea de Conturi si Corpul de Control al Ministerului Transporturilor.

Potrivit anchetatorilor, in cazul unor servicii de externalizare a unor servicii portuare, Administratia Porturilor a organizat licitatii deschise, in cursul carora cele 33 de persoane invinuite au „favorizat unele societati comerciale inscrise la licitatie prin intocmirea unor caiete de sarcini restrictive, contractele economice incheiate cu aceste firme fiind nefavorabile

companiei”. Serviciile externalizate la care face referire materialul acuzator privesc montarea barajului antipoluant pentru navele armatorilor romani sau straini, prevenirea si stingerea incendiilor terestre sau la navele si instalatiile plutitoare, precum si executia sistemului de securitate perimetral al portului, a sistemului de paza si a celui de telecomunicatii.

„Replica” a semnalat in nenumarate randuri neregulile comise de fosta conducere a Administratiei Portuare cu privire la externalizarea serviciilor amintite. Cele doua societati implicate in acest dosar penal sunt Consal Trade SRL, firma constanteana a fratilor Chicheanu si colosul UTI, a controverstului Tiberiu Urdareanu.

Consal Trade a obtinut in conditii dubioase si total dezavantajoase pentru port contractele pentru montarea barajului antipoluant si pentru prevenirea si stingerea incendiilor. Numai pentru cel din urma contract, Portul Constanta a fost nevoit sa-si dubleze cheltuielile, in folosul exclusiv al Consal Trade.

La randul sau, grupul de firme UTI a pus mana in conditii extrem de suspecte pe un contract care se intinde pe o perioada de 20 de ani, in valoare de 60 de milioane de euro.

Miron Mitrea, eliminat din cercul suspectilor

Exista, totusi, cateva aspecte controversate legate de acest dosar. Unul dintre ele consta in excluderea din boxa acuzatilor a lui Miron Mitrea, fostul ministru al Transporturilor.

Potrivit politistilor, toate neregulile au aparut dupa semnarea contractelor mentionate, cand cei 33 de indivizi au adaugat diferite acte aditionale si anexe, „in sensul extinderii perioadei pentru care au fost incheiate sau diminuarii preturilor stabilite initial”. Modificarile nu au fost aduse la cunostinta ministerului si nici nu au fost semnate de Mitrea.

Cu alte cuvinte, suntem nevoiti sa acceptam faptul ca o mana de directorasi au manevrat sume de zeci de milioane de euro, fara stiinta si aprobarea lui Miron Mitrea.