Flota maritima comerciala a Romaniei mai numara la aceasta ora doar 12 nave angajate in voiaje internationale. De la inceputul acestui an, cei mai importanti armatori romani – Cosena, Sammarina, Octogon - si-au vandut sau si-au schimbat pavilionul unora dintre navele detinute, astfel ca pe parcursul anului 2005 flota maritima autohtona a pierdut nu mai putin de 7 nave.

In schimb, flota romaneasca, chiar si imputinata, se ridica la standardele europene privind siguranta si securitatea navigatiei, procentajul de retineri ale navelor comerciale sub pavilion romanesc situandu-se la doar 4,7%, a declarat pentru „Replica" Ambroziu Duma, directorul Directiei Inspectii si Securitate Navala din cadrul ANR.

La inceputul anului 2005, flota maritima comerciala a Romaniei numara 19 nave, a precizat directorul DISN din cadrul Autoritatii Navale Romane. Numai ca in mai putin de un an, numarul navelor maritime angajate in voiaje internationale, care mai arboreaza inca pavilionul romanesc, s-a diminuat la 12, in urma vanzarii a nu mai putin de 7 dintre ele, a aratat Duma.

Astfel, societatea Cosena (cel mai mare armator roman) a vandut 3 nave, in timp ce Octogon Shipping - una dintre cele mai vechi companii armatoare autohtone - si-a lichidat practic flota, instrainand si ultimele doua nave pe care le mai detinea.

In privinta cauzei care a determinat vanzarea ultimelor doua nave apartinand companiei Octogon, aceasta consta in faptul ca vapoarele respective erau mai vechi de 20 de ani, iar costurile pentru mentinerea lor la standardele tehnice extrem de ridicate impuse de legislatia maritima a statelor europene si nu numai erau foarte ridicate.

Pe de alta parte, conjunctura favorabila existenta pe piata internationala a navelor second-hand i-a determinat pe responsabilii de la Octogon sa procedeze la o vanzare profitabila a ultimelor doua vase care ii mai apartineau acestei cunoscute companii armatoare romanesti.

Ultimele doua nave scoase din flota comerciala a Romaniei apartin companiei Sammarina Shipping si acestea nu au fost vandute, ci armatorul a preferat sa le schimbe pavilionul romanesc cu altul de complezenta, o practica foarte raspandita in lumea armatorilor de pretutindeni, destinata evitarii fiscalitatii excesive impuse de legislatia tarilor de origine.

La randul lor, din cele 12 nave sub pavilion romanesc, numai 10 se afla la momentul actual in exploatare, ferry-boat-urile „Mangalia" si „Sammarina M" aflandu-se in prezent in proces de reclasificare, reparatie si modernizare, a adaugat directorul DISN.

Doar o singura nava romaneasca, retinuta in strainatate

Referitor la activitatea Serviciului FSC (Flag State Control-controlul navelor sub pavilion romanesc) desfasurata de la inceputul acestui an si pana in prezent, Ambroziu Duma a aratat ca au fost efectuate 21 de inspectii, toate navele sub pavilion roman fiind verificate de inspectorii ANR de cel putin 2-3 ori, iar in cazul navei „Valeria" chiar si de 5 ori.

„Din pacate, s-a inregistrat in urma cu o saptamana o situatie de retinere la o nava romaneasca, astfel ca rata de detentii ale navelor sub pavilion romanesc este la aceasta ora de 4,76%, procentaj care se incadreaza in obiectivul stabilit la inceputul acestui an - acela de a se obtine o rata a detentiilor mai mica de 5%", a afirmat Duma.

Nava sub pavilion roman este „Oana" (companie armatoare Cosena) si ea a fost retinuta in portul sloven Koper pentru constatarea la bordul sau a unui numar de 12 deficiente, ce au fost solutionate intre timp de echipaj.

In aceste zile, un inspector al ANR se afla in portul italian Taranto pentru a efectua inspectia la nava „Aris" apartinand tot companiei Cosena, a specificat oficialul ANR.

Cat despre activitatea Serviciului PSC (Port State Control-controlul navelor straine in porturile romanesti), directorul DISN a precizat ca in cursul acestui an au intrat in Portul Constanta un numar de 1803 nave individuale (nave consemnate o singura data, chiar daca au avut mai multe intrari in port), la care au fost efectuate 1089 inspectii si reinspectii in urma carora au fost retinute 78, majoritatea purtand pavilioanele de complezenta ale unor state precum Coreea de Nord, Cambodgia, Mongolia si Georgia.

De altfel, Autoritatea Navala Romana a si publicat pe site-ul sau o „lista neagra" cu numele si pavilionul navelor straine care au fost notificate privind refuzul autoritatilor romane de a li se mai permite accesul in marea teritoriala si in porturile romanesti, a mai precizat Duma.