Operatorul de telefonie fixa a contestat in instanta decizia ANRC privind tarifele de interconectare. ANRC a acceptat o "marja de profitabilitate" de 15,24%, mai mare decit cea acordata in tari europene ca Franta, Danemarca, Spania, Polonia, Irlanda, Suedia sau Italia. Anul trecut, ROMTELECOM a realizat un profit net de 2.980,78 miliarde lei.

Cu tupeul care il caracterizeaza (mai ales de cind a fost preluat de OTE), operatorul de telefonie fixa ROMTELECOM a contestat in instanta decizia Autoritatii Nationale de Reglementare in Comunicatii (ANRC) din 27 octombrie 2005 privind tarifele de interconectare, sustinind ca "ANRC stabileste tarife de interconectare, pe care compania este obligata sa le factureze celorlalti operatori sub nivelul costurilor ROMTELECOM".

In plus, societatea ameninta cu majorarea tarifelor si cu sistarea investitiilor.

"Aceasta decizie ar putea determina o rebalansare suplimentara a tarifelor pentru a acoperi pierderile suferite din cauza sprijinului care se ofera celorlalti operatori si ar putea intirzia investitiile de modernizare a retelei, care erau atit de necesare, intrucit nu ne mai putem astepta la o rata rezonabila de recuperare a investitiei", se precizeaza in comunicatul ROMTELECOM.

Avertizarea este de-a dreptul hilara daca tinem cont de faptul ca atit intirzierea modernizarii retelei, cit si majorarea tarifelor, vor avea efecte negative asupra societatii, deja confruntata cu o reducere importanta a numarului de clienti.

Intr-un comunicat de presa, ANRC isi sustinea decizia astfel: "Tarifele stabilite de ANRC permit ROMTELECOM recuperarea costurilor serviciilor de interconectare, inclusiv a unei marje substantiale de profitabilitate a investitiilor, printre cele mai mari din Europa.

De asemenea, conform informatiilor puse la dispozitia ANRC de catre ROMTELECOM, reducerea tarifelor de interconectare are efecte directe nesemnificative asupra veniturilor acestei companii, care va continua sa inregistreze profituri considerabile".

Anul trecut, ROMTELECOM a inregistrat un profit net de 2.980,78 miliarde lei, la o cifra de afaceri de 33.345 miliarde lei.

Marja de profitabilitate mult mai mare decit in tarile UE

La solicitarea revistei FINANCIARUL, Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii a explicat procedura de calcul care a stat la baza deciziei contestate de catre ROMTELECOM:

"ANRC a dezvoltat, in perioada iulie - septembrie 2004, o metodologie de calcul pentru determinarea costului capitalului Operatorului, bazata pe metoda CAPM (Capital Asset Pricing Method). ANRC, cu sprijinul consultantilor, a intocmit un raport privind determinarea valorii costului capitalului.

Acest raport a avut ca rezultat un interval de valori al costului capitalului (sau "marja de profitabilitate") cuprins intre 11,34% si 16,15%. In determinarea valorii optime a costului capitalului au fost luate in considerare rezultatele modelului de determinare a costului capitalului dezvoltat de Operator, precum si comentariile acestuia cu privire la modelul dezvoltat de catre ANRC.

Pornind de la aspectele mentionate anterior si tinind cont de dificultatile inerente dezvoltarii unui astfel de model in conditiile insuficientei dezvoltari a pietei de capital din Romania, ANRC apreciaza ca un nivel al costului capitalului (sau al «marjei de profitabilitate») de 15,24% este o valoare justificata in vederea dezvoltarii concurentei si promovarii investitiilor in domeniul comunicatiilor electronice".

Confor datelor puse la dispozitie de catre ANRC, marja de profitabilitate acordata operatorului cu putere semnificativa pe piata accesului la retelele publice de telefonie fixa este de:

10,4% in Franta;

10,85% in Danemarca si Spania;

11,47% in Polonia;

11,5% in Irlanda;

12% in Suedia;

13,5% in Italia.

"O alta sursa de informatii, folosita si de ANRC, cu privire la marjele de profitabilitate acordate, in urma reglementarii, operatorilor identificati ca avand putere semnificativa pe pietele nationale de comunicatii electronice o reprezinta studiile efectuate de firma de consultanta «Cullen International».

Aceste studii cuprind date acordate in regim de confidentialitate abonatilor serviciilor «Cullen International», neputind fi transferate catre terte persoane fara acordul scris al acesteia", se mai precizeaza in raspunsul primit din partea presedintelui ANRC, domnul Dan Cristian Georgescu.

ANRC a mai pus la punct ROMTELECOM

Din motive "neelucidate", in acest an, ANRC nu a mai manifestat pasivitate fata de practicile ROMTELECOM (ca in anii trecuti) si a luat unele masuri care sa impiedice aparitia practicilor anticoncurentiale.

Conform Deciziei ANRC nr. 1250/2005, ROMTELECOM are urmatoarele obligatii:

¤ de a oferi abonatilor sai posibilitatea de a utiliza serviciile oricarui furnizor de servicii de telefonie destinate publicului cu care este interconectat, prin utilizarea procedurii de selectare sau preselectare a transportatorului;

¤ nu poate conditiona furnizarea unui serviciu de acceptarea de catre utilizatorii finali a unor prestatii suplimentare, fara legatura cu serviciul solicitat (masura luata pentru a impiedica ROMTELECOM sa conditioneze furnizarea serviciilor de acces de achizitionarea minutelor incluse);

astfel, companiei ROMTELECOM i s-a impus obligatia de a oferi utilizatorilor finali cel putin un tip de abonament fara credit si minute incluse, astfel incit utilizatorii finali sa poata folosi serviciile de acces ale ROMTELECOM si in acelasi timp sa efectueze apeluri prin intermediul operatorilor alternativi;

¤ nu poate practica tarife excesive in raport cu costurile pe care le implica furnizarea serviciilor;

¤ nu poate practica tarife sub costurile pe care le implica furnizarea serviciilor.

Deciziile ANRC in relatia cu operatorul de telefonie fixa sint justificate de faptul ca ROMTELECOM a fost desemnat ca furnizor cu putere semnificativa pe cele 10 piete relevante specifice cu amanuntul (piata furnizarii accesului la un punct fix la o retea publica de telefonie pentru persoane fizice;

piata furnizarii accesului la un punct fix la o retea publica de telefonie pentru persoane juridice;

piata apelurilor locale la puncte fixe pentru persoane fizice;

piata apelurilor locale la puncte fixe pentru persoane juridice;

piata apelurilor nationale la puncte fixe pentru persoane fizice;

piata apelurilor nationale la puncte fixe pentru persoane juridice;

piata apelurilor internationale la puncte fixe pentru persoane fizice;

piata apelurilor internationale la puncte fixe pentru persoane juridice;

piata apelurilor la puncte fixe catre retele publice de telefonie mobila pentru persoane fizice).

"In prezent, ANRC analizeaza situatiile financiare separate elaborate de S.C. ROMTELECOM S.A. in conformitate cu Decizia ANRC nr. 1380/2003, pe baza carora va fi stabilita formula de control al cresterii tarifelor practicate pentru serviciile furnizate pe cele 10 piete relevante specifice cu amanuntul.

Conform Deciziei nr.1250/2005, pina la implementarea plafoanelor tarifare sau a formulelor de control al cresterii tarifelor, tarifele practicate pentru serviciile furnizate pe pietele relevante specifice nu pot fi majorate decit cu acordul ANRC", se mai precizeaza in raspunsul semnat de presedintele Dan Cristian Georgescu.