Societatea "Gospodarirea Comunala" (GCA) SA Arad, subordonata Primariei municipiului, a platit contravaloarea, plus penalitati de intarziere, pentru o instalatie de irigat a carei constructie ridica multe semne de intrebare.

Astfel, firma a achitat, pe langa cele 800 de milioane de lei, care reprezinta costul sistemului de irigat din Piata "Avram Iancu", si alte 200 de milioane sub forma de penalitati de intarziere.

Scandalul pe marginea acestui subiect a inceput in vara anului 2004, cand primarul Gheorghe Falca a declarat ca lucrarea nu va fi platita deoarece ar fi ilegal, in conditiile in care nu exista un contract legal.

Sistemul de irigatii performant amplasat in Piata "Avram Iancu", realizat in perioada guvernarii PSD, a stat nefolosit mai bine de un an. Si asta, deoarece investitia, de aproape 800 milioane lei vechi, nu a putut fi pusa in functiune din cauza ca nu a existat nici un contract intre Primarie si firma care a realizat sistemul.

Lucrarile au inceput cand primar al orasului era Dorel Popa, irigatoarele fiind puse in functiune in timpul campaniei electorale din anul 2004.

Dar, dupa ce Popa a pierdut alegerile locale, actualul edil-sef, Gheorghe Falca (PD), a decis ca intregul sistem sa fie oprit, deoarece nu exista nici un contract incheiat intre Primarie si firma executanta care sa dovedeasca existenta investitiei, iar contravaloarea apei folosite nu poate fi justificata legal.

Practic, fosta conducere a administratiei locale a realizat lucrarea "la mica intelegere" cu constructorul, care nu si-a mai putut recupera banii investiti in sistemul de irigare a spatiilor verzi, cu diuze subterane si cu functionare programabila computerizata.

Aceasta situatie a fost descoperita in timpul unui control efectuat la SC "Gospodarirea Comunala", condusa pana in 2004 de fostul presedinte al Organizatiei municipale a PSD, Edeleni Coloman, in prezent consilier local independent.

Una dintre problemele majore sesizate de controlul Primariei se refera la numeroase acte aditionale incheiate de firma, ulterior unor licitatii, acte care au scos din bugetul societatii miliarde de lei. Un exemplu este cel al fantanilor arteziene ridicate in timp ce primar era tot Dorel Popa, pe vremea aceea membru PSD.

Atunci, "GCA" a organizat o licitatie pentru reabilitarea a trei fantani arteziene: in Piata UTA, la Padurice si in Piata Garii.

La licitatie s-au prezentat trei firme, ale caror adrese au ridicat multe semne de intrebare, deoarece provin din aceasi zona. Doua dintre acestea, una fiind si castigatoare, au fost din localitatea Giroc (judetul Timis), iar a treia din Timisoara.

Pana la urma, licitatia a fost castigata de SC "Codalb" SRL din judetul Timis, care trebuia sa execute cele trei fantani pentru suma de 98.841 euro, plus TVA.

Astfel, pentru fantana arteziana de la Padurice trebuiau achitate 730 milioane lei vechi, pentru cea din Piata Garii - 2,3 miliarde lei vechi, iar pentru cea din Piata UTA - 2,5 miliarde lei vechi, in total fiind vorba de o suma de 5,6 miliarde lei vechi.

Problema intervine, insa, odata cu actul aditional incheiat la contractul initial, prin care SC "Codalb" trebuia sa reamenajeze si fantana arteziana din Piata Sporturilor, lucrare pentru care se adauga in plus alte doua miliarde lei vechi. Negocierea s-a facut direct, fara a mai fi organizata vreo licitatie, asa cum se intampla de obicei cand este vorba despre o astfel de suma.

Interesant este ca aceeasi firma a mai castigat o licitatie organizata de "GCA", pentru instalatia de irigare a Strandului "Neptun".

Totodata, firma urma sa achizitioneze instalatiile de irigat ale spatiilor verzi de la strand, in valoare totala de 22.152 euro. Numai ca, din nou, a aparut un alt act aditional, care a atras sume importante spre SC "Codalb" din bugetul "GCA".

Contractul a fost modificat cu achizitionarea si montarea instalatiilor de irigat a spatiilor verzi din Piata "Avram Iancu", pentru care "Gospodarirea Comunala" urma sa plateasca alte 778 de milioane de lei vechi.

Dar "Codalb" nu si-a mai primit banii, deoarece nu exista nici o comanda de la Primarie pentru aceasta lucrare. In fata acestei situatii, municipalitatea si-a declinat orice competenta sau obligatie, sustinand ca ar fi in ilegalitate in cazul in care ar accepta aceste fapte, desi in fosta administratie comanda parea sa se fi dat in numele ei.

Actuala conducere a firmei a acceptat lucrarea in valoare de 800 de milioane lei.