Ca urmare a furturilor, delapidarilor si a actelor false intocmite la Aeroportul din Oradea, sindicatul a solicitat, in nenumarate randuri, demiterea directorului institutiei

„Sugrumarea" activitatii Aeroportului a insemnat ani intregi de stagnare economica pentru orasul Oradea, impiedicat sa atraga turisti si resurse pentru investitii

Demiterea lui Gheorghe Pasc este, acum, o chestiune de zile

„Ciupeli" directoriale

Ca urmare a „activitatii" fostului politruc (deturnari de fonduri, decontarea unor sume uriase catre SRL-urile capusa ale prietenilor sai, concomitent cu scaderea dramatica a numarului de curse si pasageri), Consiliul Judetean Bihor a votat destituirea sa. Insa, invocand art. 72 din HG 398/1997, potrivit caruia „numirea si schimbarea directorului general al regiei se face de catre Consiliul Judetean, cu avizul Ministerului Transporturilor", Pasc, prin relatiile sale la varful PSD si la ministrul Transporturilor de la acea vreme, Miron Mitrea, obtine Adresa 4457/M/26.09.2001, in care „se propune reanalizarea schimbarii din

functie". Asa ca, Pasc a ramas in scaun. Stiindu-si spatele asigurat, el nu s-a dat inapoi nici de la falsuri in acte oficiale.

Astfel, a semnat, cu numarul de inregistrare, (1146/31.03.2000) un document numit „tarif unic", care stabileste la 50 de dolari costul transportului dus-intors al angajatilor institutiilor vamale si al PCTF efectuat la solicitarea operatorilor aerieni, indiferent de felul zborurilor.

Cum in Romania poti face orice fara a fi pedepsit, Pasc semneaza un alt document, cu acelasi numar de inregistrare, intitulat „tarif minim", in care costul serviciului amintit mai sus este stabilit la… 25 de dolari. Falsul e evident si are caracter penal.

Ghiciti care dintre cele doua tarife este inregistrat in contabilitate si care este perceput in realitate clientilor! Un alt document falsificat este cel intitulat „Tarifele si taxele minime practicate de R.A. Aeroportul Oradea" (nr. 4685/29.11.2000), „confectionat" de asemenea in doua „variante".

Intr-una, la rubrica „tarife de inchiriere spatii si terenuri", pentru spatiile din incinta aerogarii tariful minim este de 2 dolari/mp/luna, iar pentru cele din alte zone, de 1 dolar/mp/luna.

Un alt document, purtand aceeasi data si acelasi numar de inregistrare, fixeaza tariful minim pentru spatiile din aerogara la… 1 dolar/mp/luna, respectiv la 0,5 dolari/mp/luna pentru cele din alte zone. Nu e greu de ghicit care e tariful practicat, care e cel inregistrat in contabilite si in buzunarele cui intra diferenta.

Strategie de alungare a clientilor

Din verificarea efectuata incrucisat, avand la baza situatia curselor charter care au operat pe Aeroportul Oradea, a fiselor handling si a incasarilor operate in registrul de casa, s-au constatat diferente intre valuta incasata de Biroul Handling si sumele depuse la casierie, dupa cum urmeaza: in anul 1998, 3653 USD, 1562 DM; in anul 1999, 9411 USD, 151 DM; in anul 2000, 4733 USD, 2502 DM, 502 CHF (franci elvetieni - n.n.); in anul 2001 (pana la data controlului - n.n.), 998 USD". Alte concluzii arata ca „registrul de casa in lei nu a fost condus cu respectarea prevederilor legale, fapt ce a generat un prejudiciu in suma de 215.074.158 lei".

Gheorghe Pasc nu e strain de toate aceste infractiuni, care nu se puteau intampla fara stirea sa.

Un al „rateu" managerial al echipei diriguitoare a Aeroportului Oradea s-a produs in perioada 1995-1996, cand aeroportul din Arad a fost inchis pentru reparatii capitale, iar traficul aerian aferent acestuia a fost preluat de Oradea.

Insa, in loc sa profite de aceasta oportunitate, staff-ul aeroportului oradean a pierdut majoritatea clientilor externi prin tarifele nerusinate cerute pentru niste servicii de calitate execrabila, printre cele mai mari din Romania.

Iata cateva exemple: in pretul biletelor de calatorie este inclusa si o asa-numita „taxa de pasager", fixata la 7 dolari pentru cursele externe si la 5 dolari pentru cele interne, in cuantumul careia ar trebui asigurate servicii de transport la si de la avion, cvasi-inexistente, un bar deschis (in 1998 nu exista bar in incinta aeroportului, dar taxa se percepea), transport la cerere la si de la punctul de frontiera Bors, care se taxeaza separat, etc.

Operatiunea de degivrare (spalare cu o solutie speciala pentru a preintimpina formarea pe suprafata avionului a unui strat de gheata - n.n.) costa la Oradea, in functie de capacitatea avionului, intre 250 si 350 de dolari, in timp ce majoritatea celorlalte aeroporturi din Romania practica tarife mult mai mici, unele chiar de 50 de dolari.

O afacere de familie

Un scandal monstru a izbucnit dupa „selectarea" firmei Theo National Construct SRL, la care era angajat fratele lui Pasc si cu patronul careia acesta e in relatii de prietenie. Conform proiectului, lucrarea trebuia executata cu un ciment special numit „Emaco", importat de regula din Belgia.

Insa, cum „baietii" de la Theo National nu cunosteau tehnologia aferenta, proiectantul, la cererea lui Gheorghe Pasc, a schimbat „solutia tehnologica", fiind gasita si aplicata una neaos romaneasca, extrem de „ingenioasa", care presupunea frezarea dalelor de beton la 15 cm adancime si „completarea" cu ciment romanesc, in loc de frezare la 2 cm, cat ar fi fost necesar in cazul folosirii cimentului „Emaco".

Utilizarea de ciment romanesc, obisnuit, in locul celui special belgian a fost, din punct de vedere tehnologic, o gafa cu costuri enorme.

Fiindca, daca s-ar fi priceput cat de cat la betoane si rezistenta materialelor, patronul Golovatiuc ar fi stiut ca betonul nou, turnat pe un strat vechi, nu va face o priza durabila daca e supus la socuri si vibratii puternice, cum se intampla la aterizarea si decolarea aeronavelor.

Acest lucru se observa deja si se va accentua in scurt timp, cand dalele de pe portiunea „reparata" de Theo National Construct vor incepe sa se miste din ce in ce mai tare, punand in pericol securitatea aeronavelor si vietile pasagerilor.

In urma solicitarilor Politiei Transporturi Cluj, INCERTRANS Bucuresti a efectuat o expertiza privind calitatea reparatiilor efectuate la pista Aeroportului. Prin buletinele de incercari nr. 193 si 194/1999, se certifica faptul ca portiunile supuse probelor, turnate in iulie 1999 de o alta firma angajata de Pasc, „nu corespund proiectului, fiind mult inferioare".

Ca urmare a concluziei controlului efectuat de inspectorii Curtii de Conturi, privind achitarea nelegala a sumei de 505,8 milioane lei catre Theo National Construct, prejudiciul total fiind calculat la 658,8 milioane, si avand in vedere ca acesta nu a fost recuperat, s-a decis inaintarea actului de control catre procurorii financiari ai Camerei de Conturi Bihor, in vederea sesizarii Tribunalului Bihor, sectia Contencios Administrativ pentru stabilirea raspunderii juridice si recuperarea prejudiciului constatat.

Gasca lui Pasc

In 2005, Pasc a fost invinuit, impreuna cu alti patru subordonati, printre care si directorul economic, de catre Politia Transporturi Cluj, de comiterea unui prejudiciu de aproape 2,5 miliarde de lei. Directorul Aeroportului Oradea a fost invinuit de abuz in serviciu si instigare la delapidare, iar directorul economic Ioan Lugosi, de abuz in serviciu.

Alaturi de cei doi directori, au mai fost cercetate o casiera, o contabila si seful Biroului Resurse Umane al aeroportului. Prejudiciul creat de faptele celor cinci este de circa 2,35 miliarde lei, din care au fost recuperati 2,1 miliarde lei prin aplicarea sechestrului asigurator.

Urmare a furturilor, a delapidarilor si actelor false intocmite la Aeroport, Sindicatul Liber al Aeroportului Oradea a solicitat in nenumarate randuri demiterea dlui director Pasc Gheorghe, caruia i-au adus nenumarate acuzatii, printre care „management deficitar si lipsa de responsabilitate, angajarea si promovarea de personal incompetent si nepregatit profesional, fara examen si in trepte de salarizare maxime", „reducerea curselor interne si externe fata de anii anteriori", „promovarea in functia de director economic a dlui Lugosi Ioan, care nu indeplinea conditiile de studii", „nu a respectat H.G.439/1990 cu privire la plata orelor suplimentare", „nerespectarea Contractului colectiv de munca", „desfiintarea Formatiei Civile de Pompieri, Oradea fiind singurul Aeroport din tara fara pompieri operativi, incalcand HG 60/ 1997, cat si raportul de audit intocmit de Autoritatea Aeronautica Civila Romana, care prevede ca nici o aeronava nu va decola sau ateriza pe un Aeroport care nu are asigurat in programul de operare serviciul civil de pompieri operativi, salvare aeroportuara".

Aeroportul nepasarii

De exemplu, in 2005, in perimetrul Aeroportului au izbucnit trei incendii, unul la centrala telefonica, iar ultimul la sistemul de alimentare cu energie electrica a turnului de control.

Daca ar fi luat foc ghena care adaposteste cablurile ce deservesc turnul, operatorii care monitorizeaza si coordoneaza traficul aerian ar fi trebuit sa sara din turn ca sa-si salveze vietile, cablurile trecand pe sub scara de acces in turn.

Ziarele locale au mai relatat despre securitatea precara a Aeroportului Oradea, obiectiv strategic, a carui paza este asigurata de cativa gardieni publici inarmati cu pistoale TT calibru 7,62, model 1933.

In dupa-amiaza zilei de 28 octombrie, in jurul orei 19.00, doi tineri care sa aflau cu masina in padurea din apropierea localitatii Nojorid si au ratacit drumul, au patruns in incinta aeroportului ca si in curtea proprie.

Au intrat cu masina pe pista ierbata, apoi pe cea betonata (de pe care decoleaza si pe care aterizeaza avioanele - n.n.) si au iesit nestingheriti, fara ca cineva sa intervina.

Daca cei doi tineri ar fi fost teroristi, tot obiectivul (instalatii, cladirea aerogarii, rezervoare de carburant, avioane aflate la sol, etc.) putea fi distrus din temelii datorita incompetentei si iresponsabilitatii conducerii aeroportului, care, din motive economice meschine, a preferat sa incheie contractul privind asigurarea pazei aeroportului cu Corpul Gardienilor Publici Bihor.

Incercandu-se musamalizarea incidentului, acesta nici macar nu a fost raportat Inspectoratului Judetean de Politie.

Serviciul Roman de Informatii, desi are un birou in incinta aeroportului, in urma acestui incident, desi e clar ca putea fi afectata siguranta nationala, nu a solicitat masuri drastice pentru eficientizarea sistemului de securitate al obiectivului, cu toate ca slaba pregatire si eficienta a gardienilor publici este de notorietate.

Abia dupa ce, in toamna anului trecut, Aeroportul Oradea a dobandit statutul de Aeroport International, Consiliul Judetean a decis ca e momentul sa se treaca la eficientizarea institutiei. Consiliul de Administratie al Aeroportului a fost largit si a primit ca sarcina intocmirea unei noi organigrame.

In care apare functia de manager general, pentru care Gheorghe Pasc nu indeplineste conditiile necesare pentru a ocupa postul, care va fi scos la concurs.

Singurele studii ale lui Gheorghe Pasc sunt scoala militara de ofiteri cu durata de 3 ani.

Potrivit HG nr 696/7 octombrie 1994, „ofiterii in activitate, in rezerva sau in retragere, posesori ai diplomei de absolvire a scolii militare cu durata de 3 sau 4 ani, pot sa-si completeze studiile in invatamantul superior civil pentru obtinerea diplomei de licenta in profiluri si specializari similare sau apropiate armei (specializatii militare)".

Problema e ca Pasc nu are echivalentul studiilor superioare necesare pentru a putea ocupa functia de manager general al Aeroportului Oradea, pentru care studiile cu profil economic sunt strict necesare.

Vremea socotelilor

„Sugrumarea" Aeroportului de gasca lui Pasc a insemnat ani intregi de stagnare economica pentru orasul Oradea, impiedicat sa atraga turisti si resurse imense de investitii.

Chiar documentele Consiliului Judetean Bihor, Sindicatului din Aeroportul Oradea, constatarile Curtii de Conturi, ale Politiei, Parchetului si Directiei Generale a Finantelor Bihor confirma faptul ca Gheorghe Pasc este un manager-catastrofa si ca, in mod normal, locul lui ar fi dupa gratii.

El a fost cercetat penal in mai multe dosare: nr 213/P/2001; 113/P/2003; 3268/P/2003; 9185/P/2003; 106/P/2004; 568/P/2004. Plus unul din 2003 la PNA Oradea, „uitat" in sertarul procurorului Dan Chirchulescu, din decembrie 2003, cu indicativul „secret de serviciu".

Unul dintre sustinatorii „din umbra" ai directorului-catastrofa a fost directoarea economica a Consiliului Judetean, Elisabeta Bubui. Careia Pasc i-a angajat nepotul, pe Cosmin Matesan, la Aeroport, cu salariu baban.

Iar pe ginerele aceleiasi madam Bubui, Gabriel Bugiu, l-a facut seful Serviciului de Securitate Aeroportuara si Informatii Clasificate, un post in care se freaca menta pe bani frumosi.

Minciuni de securist

Interpelat de reporterii nostri in legatura cu cele de mai sus, Gheorghe Pasc s-a aratat vadit deranjat de prezenta lor, iar raspunsurile date au fost pe masura. Intrebat despre functia pe care a detinut-o inainte de ’89, directorul Aeroportului a dat un raspuns convenabil pentru el. „Eram ofiter de aviatie inainte de 1993.

Ministerul Apararii Nationale m-a trimis aici sa fac ordine, pentru ca aici era un haos total. Nici pe departe nu am fost securist, asa cum s-a tot scris despre mine de zeci de ori in presa! Este vorba de o confuzie! Am un var care poarta acelasi nume cu mine, care a fost, intr-adevar, angajat al centrului de calcul al Securitatii.

Toti cauta sa ma terfeleasca, dar adevarul este ca nu au cu ce. Eu fac totul conform legislatiei in vigoare privind regimul aviatiei.

Pot sa va mai spun ca nu am fost niciodata cercetat penal, pentru ca nu am facut nimic impotriva legii si nici nu ma las doborat de cei care nu ma plac sau nu sunt de acord cu functia pe care o am" – zice Pasc, mintind cu nerusinare in legatura cu problemele lui penale.

El neaga faptul ca fratele lui ar fi fost angajat al firmei Teo National Construct sau ca ar fi fost nas de nunta al patronului acestei firme. „Fratele meu a lucrat inainte la „Metro", iar in prezent lucreaza la „Praktiker". Nu a lucrat nicioadata pentru firma lui Golovatiuc.

Cat despre faptul ca as fi fost nas de nunta al acestuia, e cea mai mare prostie pe care am auzit-o vreodata! Cum sa fiu eu nas la cineva care e mai batran ca mine?! Din cate stiu, nasii trebuie sa fie de o varsta sau mai in varsta decat finii!", ne-a explicat Gheorghe Pasc.

Despre infiintarea postului de manager general pentru Aeroportul Oradea, Pasc sustine ca a auzit doar din presa. „Care concurs!? Eu nu stiu nimic de asa ceva! Toate lucrurile astea s-au scris doar in presa.

Mie nu mi s-a comunicat asa ceva! Acest post nu este scos la concurs, pentru ca in legislatia aviatiei nu exista asa ceva, noi avem regim special, nu ne ghidam dupa legislatia administratiei locale! In cazul in care ar fi concurs pentru un asemenea post nu vad de ce nu as putea concura" – zice Pasc, care se crede vesnic si intangibil in functia pe care o ocupa de 13 ani. La alte intrebari, Pasc, vizibil enervat, nu a fost dispus sa mai raspunda.

Zecile de memorii, sesizari, reclamatii, procese verbale ale institutiilor de control, dosarele penale in care a fost cercetat, declaratiile angajatilor Aeroportului si sute de pagini de alte documente oficiale confirma faptul ca Gheorghe Pasc a fost mentinut in functie pana acum datorita, exclusiv, protectiei politice de care s-a bucurat pana de curand. Dar cum toate au un sfarsit, a venit, credem noi, si pentru el, ceasul socotelilor. Vom reveni.