Emisiunile informative dorite a fi "cumparate" de Primaria Targu Mures, conform caietului de sarcini, sectiunea televiziuni, sunt ilegale * Afirmatia ii apartine presedintelui Consiliului National al Audiovizualului, Ralu Filip * Un calup de publicitate nu poate depasi 12 minute pe ora, separate de program prin mijloace sonore si

scrise * CNA a semnalat ilegalitatea acestor contracte incheiate de mai multe primarii * Primarul intra in regula celor trei parti si sub incidenta informarii corecte, de aceea si din acest punct de vedere caietul de sarcini si licitatia sunt ilegale * Comisia de licitatie nu se pronuntase nici ieri, pana la inchiderea editiei, asupra celor doua oferte depuse

Intr-un raspuns remis coordonatului de programe al Centrului pentru Jurnalism Independent, Cristian Ghinea, de catre Ralu Filip, presedintele Consiliului National al Audiovizualului, prin care ultimul se exprima asupra caietului de sarcini intocmit de Primaria Targu Mures, acesta semnala ca o parte din prevederile din caietul de sarcini referitoare la achizitionarea spatiului la televiziunile locale sunt ilegale. Astfel, potrivit presedintelui CNA, in decursul unei ore nu se pot difuza mai mult de 12 minute publicitate pe ora, separate prin mijloace sonore si scrise.

"Asadar nu exista publicitate de 45 minute", arata Ralu Filip, cu privire la includerea in caietul de sarcini drept prevedere pentru ofertanti de a asigura spatii pentru emisiuni informative de 30, 45 si 60 de minute. Acesta precizeaza ca CNA a semnalat ilegalitatea acestor contracte incheiate de mai multe primarii.

O alta ilegalitate subliniata de catre presedintele CNA se refera la faptul ca primarul intra in regula celor trei parti si sub incidenta informarii corecte (regula stabilita in decizia nr. 40 a CNA din 2005), astfel incat caietul de sarcini si licitatia sunt ilegale.

Va reamintim ca joia trecuta, Primaria Targu Mures a organizat prima licitatie publica deschisa pentru contractarea serviciilor de publicitate media, intocmind un caiet de sarcini in care erau indicate publicatiile si televiziunile care trebuiau oferite la pachet de catre ofertanti.

Zi de Zi a sesizat mai multor ONG-uri din domeniu, dar si unor institutii publice bubele principale ale caietului de sarcini.

In afara de cele semnalate mai sus, editorul cotidianului nostru a ridicat problema includerii in caietul de sarcini a unui singur criteriu de evaluare a ofertei, si anume pretul cel mai mic oferit pe cmp, pentru presa scrisa, si pe spot/emisiune/anunt, pentru televiziuni, un criteriu extrem de criticat pentru ca nu tine cont de oferta tehnica.

De asemenea, ni s-a parut suspect faptul ca radiourile au fost excluse din caietul de sarcini, ceea ce poate parea discriminatoriu.

Licitatia in eter

Cu toate acestea, joia trecuta, asa cum precizam, licitatia s-a tinut dupa doua ore de amanare. In competitie s-au aventurat firmele Info Statistics, condusa de Bogdan Ilies, si Image Communication, administrata de Calin Zeres.

Dupa trei zile, fara a socoti zilele nelucratoare, comisia de licitatie nu s-a putut pronunta asupra ofertelor si sa stabileasca adjudecatarul licitatiei. Motivele prelungirii fazei de evaluare ne raman pe moment necunoscute.

Zi de Zi va continua sa aduca in prim plan pozitia ONG-urilor si institutiilor publice asupra problemelor sesizate de catre noi in legatura cu aceasta licitatie. Vom reveni.

Cristian Ghinea, coordonator programe CJI, a anuntat organizarea de traininguri destinate oficialilor care organizeaza licitatii si celor care vor intocmi oferte adresate organelor de presa, tocmai pentru a fi impiedicata atribuirea discretionara a contractelor de publicitate pentru mass-media de catre institutiile publice.

"Din punctul nostru de vedere emisiunile informative sunt stirile, iar ele nu sunt platite de nimeni deoarece sunt simple stiri. Am prefera sa evitam astfel de emisiuni, nu avem in grila de programe, dar asta nu inseamna ca pe viitor nu vor exista emisiuni informative unde sa existe si publicitate.

Nu am urmarit rezultatul licitatie pentru ca am considerat ca nu este de interes aceasta licitatie. Eu urmaresc acest subiect din perspectiva banilor publici care se cheltuie", Mugurel Gorea, redactor-sef TV Mures

Marian Cornaciu, directorul postului de televiziune Antena 1, nu a putut fi contactat telefonic

"Nu mi-se ingaduie sa dau declaratii decat daca intrebarile au fost trimise la Biroul de Presa al ProTv din Bucuresti", Caius Chiorean, director ProTv

Art. 27 din Legea 504/2002 referitoare la audiovizual arata ca "Publicitatea si teleshoppingul se difuzeaza grupat, trebuie sa fie usor de identificat prin marcaje corespunzatoare si trebuie sa fie separate de alte parti ale serviciului de programe prin semnale optice si acustice".

Acelasi act normativ arata ca "publicitate mascata reprezinta prezentarea in programe, prin cuvinte, sunete sau imagini (...) a serviciilor sau activitatilor unui (...) prestator de servicii".