„Tunurile“ lui Tutunaru

In vremuri mai putin tulburi, Tutunaru a fost unul dintre asociatii lui John Perez, presedintele Cross Lander - ARO Romania. Anumite divergente i-au facut insa pe cei doi sa apuce pe drumuri diferite in afaceri. La un moment dat, interesele romanului s-au intersectat cu cele ale grupului SMD, cu care s-a asociat rapid la vanzarile neautorizate de produse ARO.

Mai precis, prin CLNA si un punct de lucru al acesteia din Delaware, Tutunaru a devenit distribuitorul exclusiv al SMD pentru autovehiculele romanesti. In prezent, individul isi vede linistit de aceleasi afaceri, ca si cum sentinta Curtii Federale Americane ar fi trecut pe langa el.

Catalin Tutunaru este veteran in incalcarea legilor. Tot pentru o tentativa de a importa si distribui vehicule ARO in Statele Unite, la 3 februarie 2000, el a fost condamnat la 18 luni de inchisoare si obligat sa plateasca daune de un milion de dolari.

In afara de ARO, al doilea pagubit de pe urma acestei operatiuni comerciale, dirijate de Tutunaru, a fost Banca }iriac care a creditat tranzactia cu 700.000 de dolari. Banii nu au mai putut fi recuperati!

Un alt matrapazlac comis de Tutunaru a presupus aducerea unor motoare Ford in Romania, care urmau sa fie montate pe caroserii de ARO. Asamblarea nu a mai fost posibila. Motoarele livrate de Tutunaru, prin firma romana de comert exterior Comincex erau incomplete …

Cine este eminenta cenusie

Urmatorul pe lista traficantilor de produse ARO este americanul John Ernest Trotman, un alt fost partener de afaceri al presedintelui Cross Lander - ARO SA, John Perez. Desi motivele despartirii celor doi ne scapa, cert este ca Trotman este in prezent, un personaj-cheie in ecuatia afacerilor SMD.

De altfel, el detine un procent important din actiuni ocupand si functia de director de strategie al SMD. In planul de marketing, Trotman este prezentat ca fiind detinatorul „unor cunostinte unice despre industria de automobile din Romania, avand contacte foarte extinse, la nivelul superior al structurilor guvernamentale romanesti“.

In contextul prezentat pana acum, cartea de vizita a lui Trotman devine de-a dreptul dubioasa.

Incercarile individului, de a influenta deciziile directorilor ARO, dateaza inca din 1994, cand Trotman a pus prima oara piciorul in Campulung Muscel. Era animat de intentia de a incheia un contract de promovare a produselor ARO, pe piata americana, prin EEI Inc., firma sa de atunci.

Afacerea insa a inceput sa se deruleze abia in anul 1997, cand Trotman a revenit si a incheiat un contract de consultanta cu Pro East Consulting, societatea care a intermediat tranzactiile dintre EEI Inc. si intreprinderea de stat ARO SA. Mai trebuie spus ca Pro East Consulting este firma Norinei Boru, nimeni alta decat fiica presedintelui Romaniei, din acea vreme, Emil Constantinescu. Contractul incheiat de Trotman cu ARO nu a avut viata lunga.

Mentionam ca unul dintre contestatarii virulenti ai privatizarii uzinei ARO a fost firma Florida Motors Corporation Inc., infiintata de Trotman in 2002. Nu va mai spunem de ce, pentru ca deja stiti!

Conexiunea romaneasca

Mecanismul parazitar construit de SMD in jurul ARO se ramifica si in Romania. Parghia de legatura este o firma fondata in 2003, in tara noastra, al carei nume este … SMD Automotive Group R SA si al carei rol aduce cu cel al unui „cal troian“ in razboiul financiar despre care am vorbit pana acum.

Printre actionarii societatii sunt „eroii“ nostri: Michael Von Kanel, Scott Alan Frye, Douglas Handley si creierul operatiunii, John Trotman. Cei patru sunt asociati in procente egale, fiecare detinand 20% din firma. Restul se imparte intre doi romani. Primul dintre acestia este Corneliu {tefanescu, care se legitimeaza si cu functia de director general al SMD Romania.

Omul are un trecut tulbure. Imediat dupa Revolutie, {tefanescu a activat intr-un post de director, in structura Ministerului Transporturilor, de unde s-a si pensionat. Perioada de glorie profesionala a cunoscut-o insa pe vremea regimului comunist, in care a fost remunerat ca director al cunoscutei firme de stat Industrial Export.

Cum, in acea vreme, operatiunile de comert exterior erau coordonate strict de fosta Directie de Informatii Externe (DIE), iar in functiile de raspundere nu accedau decat ofiteri de informatii cu state vechi si grade mari, va lasam pe dumneavoastra, stimati cititori, sa trageti singuri concluziile.

Umbrele batranei DIE

Pentru ca tot a venit vorba despre veteranii activitatilor informative, trebuie sa il amintim si pe Gheorghe Motrun, fostul sef al securitatii pe platforma ARO, pana in anul 1989. El reprezinta, in acest moment, interesele SMD la Campulung-Muscel.

Motrun este unul dintre pionii importanti ai jocului, datorita legaturilor pe care si le-a facut, de-a lungul carierei sale de ofiter, prin diferite servicii. Aruncat de Revolutie de pe platforma ARO, Motrun s-a trezit ca se transforma intr-un timp record, din maior, in colonel SRI.

Ultima functie detinuta de Gheorghe Motrun in unitatea din Arges a serviciului pastorit de Radu Timofte, a fost de ofiter specialist I, sef al sectiei din Campulung-Muscel. Desi este banuit de implicare in comertul clandestin cu piese de ARO in Libia, Motrun nu se sfieste sa se lase recrutat si de SMD, pentru acelasi tip de operatiuni.

In acest context, nota SRI in care se critica privatizarea ARO, desi este bine fundamentata, capata un substrat delicat.

Pe de alta parte, surse foarte bine informate ne-au soptit pe la colturi ca SMD incearca din rasputeri sa il capaciteze si pe deputatul PSD Ristea Priboi (fost ofiter DIE), pentru ca acesta sa le sustina interesele. Nu stim deocamdata cata influenta mai are Priboi in Consiliul de Administratie al SIF Oltenia, din care a demisionat la data de 1 august 2003, pe motive de incompatibilitate.

Oricum, putem sa va spunem ca, in prezent, SIF Oltenia este al doilea actionar al ARO SA, dupa Cross Lander.

Asul din maneca

In surpriza pe care v-am rezervat-o la final, va dezvaluim cine este al doilea actionar roman al SMD Romania. Acesta se numeste Mihai Codrut Ferariu. Este un tanar de numai 22 de ani. Junele este fiul lui Mihai Ferariu, consulul onorific al marelui Ducat de Luxemburg in Bucuresti. {ocant este ca sediul SMD Automotive Group R SA este la aceeasi adresa cu cel al consulatului Luxemburgului.

Tot acolo se afla si cabinetul de avocatura al domnului Ferariu, care reprezinta interesele juridice ale firmei fiului sau. Dincolo de activitatile sale diplomatice, Mihai Ferariu se lauda si cu o lucrare de doctorat in Drept, coordonata de insusi premierul Adrian Nastase.

Surse din conducerea uzinei din Campulung sustin ca Ferariu este unul dintre cei care fac presiuni constante pentru incheierea unui contract, prin care ARO sa legitimeze comertul neautorizat cu produsele sale, desfasurat de SMD.

Aceleasi surse ne-au mai povestit ca Mihai Ferariu nu ezita sa etaleze, in diferite ocazii, cartile de vizita ale unor diversi factori de decizie din structurile Guvernului Romaniei. Contactat telefonic, Ferariu ne-a declarat ca nu a stiut ce hram poarta asociatii fiului sau din firma SMD Automotive Group.

El a adaugat ca este un om de afaceri serios si ca, oricum, firma nu mai functioneaza la adresa consulatului.