Nebunia parcarilor a invadat Clujul. Pe orice petic de pamant Primaria municipiului Cluj-Napoca anunta ca va construi parcari. Deocamdata avem cinci locatii: fosta piata Mihai Viteazu, Avram Iancu, Dorobantilor, Motilor si sub statuia lui Mihai Viteazu.

In Mihai Viteazu e haos. Piata a disparut, iar odata cu ea si producatorii. Acum, mai e loc doar pentru “bisnitari”. Toate acestea spre binele poporului, adica pentru parking-ul supraetajat. SC Ardeal Construct SRL este firma care s-a angajat ca pana la finele anului viitor sa predea clujenilor parcarea. Deocamdata, in locul respectiv troneaza o imensa groapa.

Sa fie oare vorba de o fundatie? Tot ce se poate. Numai ca, dupa ce trei saptamani in zona s-a lucrat in draci, acum, liniste si pace. Se pare ca fie Vlas si-a terminat banii, fie primaria nu il mai plateste.

Fara autorizatie

Viitoarea parcare de pe amplasamentul pietei Mihai Viteazu, o investitie de 12 milioane de euro, ar urma sa aiba minim 360 de locuri. Restul vor fi spatii de birouri, o hala la parter si spatii cu alta destinatie. Teoretic.

Intrucat practic lucrurile nu sunt deloc batute in cuie. Parking-ul supraetajat inca nu are autorizatie de construire. Lucrarile din prezent de la Mihai Viteazu sunt doar pentru amenajare de santier si demolare, lucrarile propriu-zise de constructie a parkingului nefiind inca incepute. O explicatie ar putea consta in faptul ca primaria inca nu s-a decis daca in Mihai Viteazu vom avea parking sau o cladire de birouri si spatii cu alta destinatie, adica “buticuri”.

Grandomanie sub statuie

Acum doua saptamani, Primaria municipiului Cluj-Napoca a lansat informatia potrivit careia sub statuia lui Mihai Viteazu se va construi un parking subteran. “Acesta va fi realizat pe o suprafata construita de 5.500 mp si pe o suprafata desfasurata de 11.000 mp, pe spatiul situat intre statuie si cinematograful Rebulica.

Viitorul parking va avea doua nivele si 364 de locuri de parcare amenajate, cate 182 pe fiecare nivel, va fi prevazut cu 7 iesiri pietonale si 2 rampe de acces auto”, se arata in comunicatul primariei.

Potrivit specialistilor in constructii, o asemenea lucrare (parking subteran, sub o statuie si sub o cale de comunicatie) este un proiect grandios, aproape megaloman, demn de povestile cu tunelul de sub Feleac.

Potrivit reprezentantilor unor ONG care se ocupa de probleme de mediu, parking-ul va distruge zona verde si zona pietonala din jurul statuii, lasand Clujul fara una din si asa putinele zone de acest gen din municipiu.

Doar birouri

Adunand locurile de parcare din cele doua proiecte ajungem la suma de 700. Oare zona are nevoie chiar de atatea locuri de parcare? Oare vor fi ele ocupate intr-un grad care sa ofere o oarecare rentabilitate parcarilor? Probabil ca nu.

Dar oare, avand in vedere ca pentru zona pietei Mihai Viteazu nu a fost inca emisa autorizatia de construire, nu este exclus ca acolo sa nici nu avem parcari? In mintea edililor de pe Motilor 1-3 a inceput sa devina din ce in ce mai pregnanta ideea potrivit careia in Mihai Viteazu sa se construiasca doar birouri, hala agroalimentara si spatii cu alta destinatie, iar sub statuie sa se realizeze parking.

Iar cum autorizatia de construire nu a fost inca emisa, acest lucru este absolut posibil.

Si, avand in vedere faptul ca proiectul de parking sub statuie este unul cel putin grandios, cu putine sanse de materializare, clujenii risca sa ramana fara parcari in Mihai Viteazu. Astfel, iata ca din doua parcari, cu un total de 700 de locuri, ajungem la birouri, hala agroalimentara, spatii cu alta destinatie si parcari zero!

Nici Ceausescu

In ceea ce priveste parkingul de pe Motilor, acolo situatia funciara a terenului este extrem de incerta. De asemenea, nici situatia reglementarilor PSI nu sunt clare, construirea unui parking langa o biblioteca fiind, in tarile civilizate, interzisa.

Pentru soferi, realizarea parkingului va fi o binecuvantare dar si un calvar, intrucat pe strada Clinicilor va fi sens unic, deplasarea fiind permisa doar dinspre Manastur. Mai mult, parkingul va duce la o deosebita aglomerare si poluare a zonei “Clinicilor”, o arie care ar trebui sa aiba liniste si sa fie lipsita de noxe.

Ca un fapt divers, in anii ’80 nici macar Ceausescu nu a indraznit sa polueze si sa aglomereze zona “Clinicilor”, Odiosul refuzand constructia liniei de tramvai pe ruta Motilor - Calea Manasturului. Cu toate acestea, Clujul are nevoie de parcari.

Asa cum de altfel insusi primarul Emil Boc anunta, a inceput vanatoarea locatiilor pentru parkinguri. Potrivit unor surse din primarie, una dintre variantele cu cele mai mari sanse de castig este locatia Avram Iancu - Cimitirul central. Langa sediul RADP, care urmeaza sa fie vandut, in micul spatiu de la intrarea din cimitir urmeaza sa se ridice un parking supraetajat cu minimum 250 de locuri de parcare.

Parking CL, pe terenul CJ

Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca va construi un parking suprateran in curtea primariei de pe strada Motilor 4 O parte din terenul pe care va fi construit parkingul apartine Consiliului Judetean (CJ) Cluj, ca succesor al “Sfatului Popular al Regiunei Cluj” 4 De la municipalitate, patru pareri diferite

CJ sustine ca nu numai terenul este al ei, ci chiar si cladirea primariei

Secretarul CJ, Mariuca Pop, ne-a declarat ca “s-a facut o sesizare cum ca o parte din terenul pe care va fi construit parkingul apartine CJ, dar ramane sa se stabileasca in instanta”. “Noi am trecut in inventarul bunurilor judetului inclusiv cladirea Primariei de pe Motilor nr. 1-3 si suntem in proces cu Consiliul Local care, la randul lui, a trecut aceasta cladire in inventarul bunurilor municipiului”, ne-a declarat Pop.

Mostenirea nestiuta a CJ

Terenul pe care va fi construit parkingul de pe Motilor este format din doua numere topografice. Primul, 839, reprezinta curtea Primariei, de la aliniamentul cladirii, pana la curtea Liceului de Coregrafie.

Cel de-al doilea numar topografic, 840/2, este unul dezmembrat pe vremea Fostului Sfat Popular al Regiunei Cluj din numarul topografic 840 care apartinea de cladirea de pe strada Petru Maior nr. 6-8. Astfel, terenul cu numarul topografic 840/2, a ajuns in proprietatea Sfatului Popular. Succesorul direct al Sfatului Popular al Regiunei Cluj este Consiliul Judetean Cluj.

Astfel, CJ ar fi trebuit sa aiba in proprietate acest teren care reprezinta mai bine de jumatate din totalul terenului pe care va fi construit parkingul. Doar ca, nu se stie cum, acesta figureaza in inventarul bunurilor municipiului Cluj-Napoca si nu in cel al bunurilor judetului.

Proprietar nestiut

Viceprimarul Adrian Popa ne-a declarat ca terenul pe care se construieste parking-ul este al CL, fiind inclus in Domeniul Public. “Nu stiu care e treaba cu numerele topografice sau cu Sfatul Popular, dar terenul face parte din Domeniul Public al municipiului Cluj-Napoca”.

Secretarul Primariei, Mircea Jorj, ne-a explicat ca “terenul este inclus in inventarul Domeniului Privat, inventar care a fost aprobat prin Hotarare de Guvern”.

Directorul Directiei Tehnice a Primariei municipiului Cluj-Napoca, Sorin Apostu ne-a spus ca terenul pe care va fi construit parkingul “este in administrarea Statului Roman, conform legii, iar la nivel local administratorul este Consiliul Local”.

Intr-un alt raspuns primit de la Primarie, de aceasta data de la Biroul Mass-Media si Integrare Europeana, ni se spunea ca “proprietarul terenului pe care se va construi parkingul de pe Motilor este Primaria municipiului Cluj-Napoca”. Aceeasi intrebare, patru raspunsuri diferite. Al cui e oare terenul? Al Statului, al Primariei, al Consiliului Local sau al Consiliului Judetean?

CJ stie

Mariuca Pop, secretarul general al CJ, este singura care este la curent cu posibilitatea ca CJ sa fie proprietarul partii din terenul pe care va fi construit parkingul. “Am fost sesizati in ceea ce priveste terenul cu pricina. Am depus deja la Cartea Funciara documentatia necesara pentru a stabili titlul de proprietate.

Oricum, noi am trecut in inventarul bunurilor judetului chiar si cladirea Primariei de pe strada Motilor nr. 1-3, cladire pentru care suntem in proces cu Consiliul Local care, la randul lui, a trecut in inventarul Domeniului Public al municipiului aceasta cladire.

Ramane ca legea sa stabileasca cine este proprietarul de drept atat al cladirii, cat si al terenului pe care CL vrea sa construiasca parkingul. Problema este ca acum, pentru eliberarea unei autorizatii de construire, nu se mai cere dovada ca terenul pe care urmeaza sa se construiasca nu este in litigiu. Asa ca, pana la stabilirea proprietarului, ei pot linistiti sa dea drumul constructiei.

Ramane sa analizam situatia si sa vedem ce putem face”, ne-a declarat Mariuca Pop.

Comert in parcare

Municipiul Cluj-Napoca este unul dintre cele mai aglomerate orase din tara. Numarul masinilor creste in fiecare an, creand aglomeratie. De asemenea, arhitectonica veche a zonei centrale, deloc adecvata pentru un numar atat de mare de masini, contribuie la supraaglomerare.

Colac peste pupaza, municipalitatea a demarat lucrari ample de modernizare a principalelor artere din oras, lucru care pune la grea incercare nervii soferilor. Totusi, nu doar traficul scoate peri albi soferilor, ci si lipsa locurilor de parcare.

In aceste conditii, Primaria municipiului Cluj-Napoca a venit cu o solutie de fluidizare a traficului din municipiu prin constructia de parkinguri subterane si supraterane. Astfel, in municipiul Cluj-Napoca urmeaza sa se construiasca o serie de parkinguri supraterane si subterane.

Pana in acest moment s-a inceput constructia la doua din cele patru parkinguri, cel de pe strada Dorobantilor si parkingul din piata Mihai Viteazu. Chiar daca si pentru parkingul din Piata Avram Iancu s-au organizat mai multe licitatii, pana in momentul de fata nu s-a prezentat nici un ofertant, parkingul subteran de sub statuia lui Avram Iancu fiind pus pe linie moarta.

Parcarea din curtea primariei este doar in stadiu de proiect, urmand ca in viitorul apropiat sa se demareze procedurile pentru inceperea licitatiei.

Totusi, parking-urile nu vor cuprinde doar locuri pentru stationarea autovehiculelor Pe langa parcarile efective, parkingurile vor mai cuprinde si “spatii cu alta destinatie”. Aceste spatii vor fi destinate spatiilor comerciale si birourilor. Astfel, parkingul care urmeaza a fi construit pe Calea Dorobantilor f.n.va avea 250 de locuri de parcare, dar si locuri in care comerciantii vor putea sa-si expuna marfa. Conform serviciului mass-media din cadrul Primariei Cluj-Napoca, in caietul de sarcini municipalitatea a specificat ca pentru acest parking suprafata efectiv afectata locurilor de parcare sa fie de minimum 70% din suprafata utila a constructiei. Parkingul din Piata Mihai Viteazu va avea un numar de minimum 360 de locuri de parcare, una dintre conditiile impuse constructorului in caietul de sarcini fiind utilizarea parterului ca spatiu de vanzare pentru produse agroalimentare.

Parkingul de pe strada Motilor va fi destinat in totalitate parcarilor, urmand sa fie amenajate 382 locuri de parcare. Pentru toate parkingurile primaria a pus constructorilor doar conditia amenajarii locurilor de parcare, amenajarea spatiilor cu alta destinatie ramanand in sarcina contractorilor spatiilor comerciale.