Clujul, la doi ani de Viena

de Cosmina Fernoaga, Titus Craciun     Ziua de Cluj
Vineri, 14 iulie 2006, 0:00

(Foto: )

Premierul si-a exprimat increderea ca statul maghiar va acepta propunerea de a coordona lucrarile peste granita, in concordanta cu ceea ce se va intampla la noi.



La randul sau, Marius Nicoara, presedintele Consiliului Judetean, a declarat ca este posibil ca, pana in anul 2008, tronsonul de autostrada Cluj-Oradea sa se finalizeze. Reprezentantul societatii Bechtel, Bogdan Sgarcitu, a declarat ca lucrarile la autostrada sunt in plina desfasurare.



El a sustinut ca, pana in luna august, vor fi angajate peste 800 de persoane, iar pana la finele anului inca 1500.



Insotit de ministrul Transporturilor si Lucrarilor Publice, Radu Berceanu, si de ambasadorul Americii la Bucuresti, Nicholas Taubman, premierul Tariceanu a fost primit de constructorii societatii Bechtel, care i-au vorbit despre stadiul lucrarilor la Autostrada, dar si de catre presedintele Consiliului Judetean, Marius Nicoara, si de deputatul liberal Horea Uioreanu.



Tariceanu a declarat ca vizita sa se datoreaza interesului pe care Guvernul il acorda dezvoltarii infrastructurii in Romania.



“Dupa cum bine stiti, am stabilit patru prioritati majore la inceputul mandatului, una dintre ele fiind dezvoltarea infrastructurii, alaturi de domeniul invatamantului, sanatatii si cel al agriculturii”, si-a motivat premierul interesul aratat lucrarilor la autostrada ardelenilor.



Acesta a apreciat ca exista o impresionanta forta de lucru angajata de Bechtel si ca are certitudinea ca lucrarile se vor derula, de acum inainte, intr-un ritm accelerat, mai ales ca angajarea fortei de munca va continua pana la finele acestui an. “Ne aflam pe ceea ce se numeste tronsonul II - intre Cluj si Campia Turzii.



In perioada imediat urmatoare se va ataca sectorul III C (Oradea - Zalau)”, a comentat Tariceanu informatiile primite. Tariceanu a incercat sa afle de la inginerul Dorel Maxim, reprezentantul Iptana, societatea proiectanta, care ar fi posibilitatile de accelerare a ritmului de constructie, mai ales ca termenul limita pentru terminarea intregii autostrazi este anul 2013.



Tronsonul Cluj-Oradea, prioritar



Tariceanu a discutat si cu reprezentantii societatii Bechtel despre posibilitatea de accelerare a lucrarilor pe tronsonul Cluj - Oradea. De altfel, acesta si-a continuat ieri vizita si la punctele de lucru din Oradea.



“Am discutat sa asiguram lucrarile pe intregul tronson III, in asa fel incat portiunea Cluj-Oradea sa fie prima care se termina”, a spus Tariceanu, adaugand ca acest lucru va fi analizat la nivelul Ministerului Transporturilor. Premierul a mentionat ca pentru realizarea acestui tronson se impune o colaborare cu statul maghiar. “Este necesar sa ne coordonam si cu vecinii nostri din Ungraia.



Sper ca, la sedinta comuna de Guvern, sa putem semna un protocol cu partea maghiara in acest sens”, a comentat Tariceanu, in legatura cu lucrarile pe care Ungaria trebuie sa le faca de partea cealalta a granitei, in asa fel incat romanii, in momentul in care folosesc Autostrada Transilvania, sa poata trece in Ungaria tot pe autostrada.



“Sunt convins ca vecinii nostri vor fi foarte receptivi la aceasta propunere, asa cum avem si alte proiecte comune, ma refer la soseaua rapida Satu Mare - Niregyhaza”, a mai spus Tariceanu. La randul sau, presedintele CJ, Marius Nicoara, a confirmat ca exista intentia ca, pana in 2008, sa fie gata tronsonul Cluj-Oradea.



Cum a fost motivat blocajul Autostrazii



Cand a fost chestionat cu privire la blocarea lucrarilor la Autostrada Transilvania, Tariceanu a aruncat vina pe predecesorul PSD-ist al ministrului Berceanu, care a facut un contract ce nu respecta legislatia romaneasca. “Nu e vorba de lipsa de bunavointa sau altceva de genul acesta. Contractele trebuie facute in conformitate cu legislatia romaneasca.



Iar, intrucat contractul cu Bechtel nu era realizat legal, oricine ar fi realizat plati putea sa fie oricand tras la raspundere pentru incalcarea legii”, a explicat premierul. In prezent, considera acesta, Bechtel nu ar avea capacitatea sa lucreze in ritmul in care Guvernul poate aloca fonduri pentru autostrada.



“Anul acesta avem efectuate plati de 126 milioane de euro, care reprezinta peste 23% din valoarea lucrarilor atacate, iar volumul de lucrari este in jur de 2%, astfel ca problema este capacitatea de mobilizare a Bechtel”, a adaugat Tariceanu.



Cu toate acestea, Tariceanu nu este nemultumit de ritmul lucrarilor la Autostrada, avand in vedere ca acestea de abia au reinceput, dar se asteapta, in perioada urmatoare, la o accelerare a ritmului in care se fac angajarile si, mai ales, la modul in care se ataca portiunile de autostrada.



Coridorul IV Pan European, mai important?



Date fiind declaratiile anterioare ale lui Tariceanu, privind prioritatea Coridorului IV Pan European pentru Guvern, acesta a fost nevoit sa ofere explicatii si in ce priveste importanta autostrazii ardelenilor. “Din moment ce lucram la Autostrada Transilvania, este evident ca si aceasta reprezinta o prioritate pentru Guvern”, s-a aparat premierul.



El a explicat ca declaratiile sale anterioare, potrivit carora s-a iterat ideea ca una dintre autostrazi ar constitui o prioritate, in timp ce alta ar mai putea astepta, sunt nefondate.



“Cand am spus ca Coridorul IV Pan European reprezinta o prioritate, spun ca Romania trebuie sa-si respecte angaja-mentele pe care si le-a luat si unul dintre acestea, pe care l-a luat Basescu atunci cand era minsitru al Transporturilor, era sa construim Coridorul IV Pan European, care leaga Romania la reteaua de autostrazi europene”, a explicat Tariceanu.



Premierul a adaugat ca, in acest sens, Coridorul IV este o prioritate, mai ales ca acesta este foarte mult ramas in urma, pentru ca fostul Guvern PSD nu a demarat studiile de fezabilitate, si nici partea de proiectare astfel incat proiectul sa fi demarat deja. Astfel de proiecte nu vor impiedica, insa, lucrarile la Autostrada Tran-silvania.



“Bechtel este una dintre cele mai mari firme din lume in materie de mijloace de constructie, de forta umana si de experienta”, a adaugat Tariceanu. Acesta a completat ca, in functie de cum sunt programate lucrarile, de modul in care se va desfasura managementul de santier, asa se vor realiza termenele. “Cred ca punctul forte al Bechtel este managementul lucrarilor.



E prea devreme azi sa spunem daca se vor respecta termenele sau nu. Exista un grafic de esalonare a lucrarilor, Ministerul Transporturilor sau Agentia Nationala a Drumurilor, care este beneficiarul, urmareste acest lucru, avem un consultant angajat de partea romana, care, de asemenea, este permanent pe santier, supravegheaza calitatea lucrarilor, termenele”, a mai explicat premierul.



Mandria lui Berceanu



Pentru ca istoria contractelor nelegale sa inceteze, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, nu a pierdut ocazia de a aminti faptul ca se vor organiza lictatii stricte pentru orice lucrari. “In caietele de sarcini, punctajele sau cerintele trebuie specificate foarte clar. De pilda, cerintele pentru utilaje, pentru un statut al firmei, pentru experienta sau soliditate financiara...



Nu ne impiedica nimeni sa avem pretentii ca firma pe care o angajam sa fi executat lucrari majore, nu doar in Romania, a caror termene sa le fi respectat”, a declarat Berceanu, afirmand ca, in acest fel, este ingradit dreptul de participare la licitatii a firmelor care au facut lucrari proaste sau intarziate.



Despre stadiul Autostrazii Transilvania, aflat intr-o a doua vizita pe santier, la scurt timp de la prima, ministrul a declarat ca nu sunt probleme. “Exista banii necesari pentru exproprieri, iar firmele angajate pentru a solutiona aceasta problema isi fac datoria”.



Chestionat despre kilometrul de autostrada dupa renegocierea contractului cu Bechtel, ministrul Berceanu nu a oferit un raspuns tocmai clar. “Pai, sa socotim. Sunt 3,5 miliarde de lei pe 470 de kilometri. Diferenta a fost de 100 si ceva de milioane de dolari, fata de suma propusa initial, deci nu foarte mult”, a spus Berceanu.



Tariceanu s-a convins, in sfarsit



Astazi discutam numai despre Autostrada Transilvania, despre alte subiecte, cu alta ocazie", a taiat Tariceanu elanul gazetarilor clujeni, care au vrut sa afle ce a povestit premierul cu Emil Boc la intalnirea de la Aeroportul din Cluj. "M-a asteptat la Aeroportul Cluj in calitate de primar", s-a limitat, sec, sa afirme premierul.



Liderul liberal a refuzat, asadar, sa faca politica la Cluj, insa modul in care a fost organizata vizita de ieri, de la Cluj, poate da cateva indicii despre noile pozitionari interne si externe ale PNL. Tariceanu a sosit cu ceva intarziere la Aeroportul International Cluj-Napoca.



"L-am sunat pe primarul Emil Boc si l-am rugat sa il astepte pe premier la Aeroport", a spus presedintele CJ Cluj, Marius Nicoara, care a preferat sa se deplaseze la Savadisla cu microbuzul presei.



In asteptarea elicopterului MAI, cu care premierul si suita sa au venit la punctele de lucru de pe traseul Autostrazii Transilvania, la bursa presei se jucau cele doua variante: vine ori nu Boc impreuna cu Tariceanu, nu de altceva, dar, de saptamani bune, Consiliul Aliantei nu s-a intrunit.



Din elicopter au coborat, insa, doar premierul Tariceanu, ambasadorul SUA la Bucuresti, Nicholas Taubman, ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, subalternul lui Boc pe linie de partid, si Toni Dascalu, secretarul de stat din minister.



Nici urma de presedintele democrat, care, trebuie recunoscut, a avut, alaturi de Marius Nicoara, un mare merit in lobby-ul facut la Bucuresti pentru reluarea lucrarilor la Autostrada Transilvania.



Berceanu, volubil



Si insinuarea ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, in delegatia premierului ridica cateva semne de intrebare, deoarece ministrul a mai vizitat santierul Autostrazii Transilvania in urma cu doua saptamani, chiar in ziua cand Tariceanu si ministrul Apararii, Teodor Atanasiu, anuntau decizia Biroului Permanent National al PNL de a solicita CSAT retragerea trupelor romanesti din Irak.



In plus, ministrul Transporturilor nici nu era pe lista initiala a delegatiei premierului Tariceanu. Chiar Berceanu a declarat ca, initial, trebuia sa vina la Cluj directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale, Liviu Damboiu, insa a decis sa-l trimita pe acesta la Sibiu si sa-l ia cu el pe Toni Dascalu.



Pe cale de consecinta, Emil Boc nu a mai avut loc in elicopter, probabil din pura intamplare. "De ce nu l-ati luat si pe Boc?", a fost intrebat premierul, care a raspuns printr-o intrebare - "Ce vreti sa insinuati?".



Daca Tariceanu s-a conformat programului strict al celor de la Bechtel, poate si din aceasta cauza fiind mult mai distant cu presa, ministrul Berceanu a stiut sa se intretina cu gazetarii, la Savadisla, chiar daca majoritatea celor din delegatie era deja in elicopter, gata sa decoleze din Savadisla catre Oradea.



A fost destul de evidenta intentia lui Berceanu de a-si lega, pentru a doua oara in ultimele doua saptamani, numele de reinceperea lucrarilor la Autostrada Transilvania, incercand sa pozeze in "baiatul bun" fata de "baiatul rau", predecesorul sau, Gheorghe Dobre, cel care a negociat contractul.



Taubman, tacut



Americanii de la Bechtel au fost foarte scrupulosi in organizarea vizitei. Pe timpul discutiilor premierului cu reprezentantii companiei, presa a fost tinuta intr-o imprejmuire delimitata cu benzi de nylon, pe care nu aveai voie sa le depasesti. La discutii au participat doar cei din suita premierului si ambasadorul Taubman, autoritatile judetene fiind lasate cu reprezentantii presei.



Ambasadorul SUA nu a facut nici o declaratie, insa prezenta sa alaturi de premier poate da semnalele unei "indulciri" a pozitiei sale referitor la spinoasa problema a retragerii trupelor din Irak. Trebuie reamintit ca ambasadorul SUA la Bucuresti a fost primul care si-a manifestat "surprinderea" relativ la initiativa liberalilor, anuntata de premier si de ministrul Apararii.



In uzantele diplomatice, "surpriderea" este un lucru destul de grav, punand la indoiala increderea intre parteneri. Chiar ambasadorul american califica drept "gest de imagine" intentia lui Tariceanu de a retrage trupele romanesti din Irak.



Faptul ca, totusi, ambasadorul american a venit impreuna cu premierul poate reprezenta un semnal si pentru Cotroceni, inaintea vizitei lui Traian Basescu in Statele Unite. Basescu propune o axa Bucuresti - Londra - Washington, Taubman il critica pe premier, dar vine cu el la Autostrada Transilvania.



Chiar daca vizita era programata mai demult, in cazul declararii "surprinderii" exista un o teoretica posibilitate ca ambasadorul sa evite o alaturare a imaginii sale cu cea a premierului. Mai exista, insa, o varianta, care pentru diplomatia romaneasca, reprezinta o noutate. Ca un ambasador sa-si apere, si prin acest mod, investitiile firmelor din tara sa.



Tariceanu, distant Premierul, personajul central al intalnirii de ieri, a fost distant cu presa. Probabil ca era la curent cu starea de spirit din Ardeal si cu faptul ca, in zona, subiectul Autostrazii Transilvania a devenit unul tabu, chiar daca, uneori, cei din capitala acuza transilvanenii de irationalitate in problemele de infrastructura.



De aceea, premierul, care a repetat placa cu greaua mostenire a contractului semnat de Guvernul PSD cu Bechtel, a incercat sa intoarca foaia, caci, in calitate de beneficiar, a solicitat companiei Bechtel sa-si modifice strategia de constructie, si sa predea, "la cheie", cat mai repede, tronsonul Cluj-Bors, ceea ce ar face mult mai rapida legatura cu Europa.



"Este Autostrada Transilvania o prioritate pentru Guvernul Tariceanu?", a fost intrebat premierul. Raspunsul nu a fost foarte apasat: "Din moment ce se lucreaza aici, este o prioritate".



Acesta a completat ca este important ca s-a intrat in legalitate si ca, in prezent, contractul autostrazii nu respecta doar normativele romanesti, ci si pe cele europene.
























47 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă