Denumirea Timisoarei, "schingiuita" in fel si chip pe site-ul Primariei

de Anton Borbely     "Romania libera editia Transilvania Banat"
Joi, 25 ianuarie 2007, 0:00

Edilii din capitala Banatului nu cunosc istoria Timisoarei si nici macar denumirea corecta a orasului pe care il conduc. Dovada ca din cele sapte denumiri ale urbei, scrise pe pagina oficiala de Internet a localitatii, sase sunt gresite.



Numai ca, la o privire atenta aruncata de cercetatorul Sorin Fortiu, care a realizat un studiu pe aceasta tema (material publicat pe site-ul www.banat.ro/academica), el a observat inadvertente majore, pe care nu le-a sesizat nimeni din conducerea municipalitatii. Din cele sapte denumiri ale orasului, de exemplu, doar una singura este corecta, adica cea de acum - Timisoara.



Erorile depistate in ceea ce priveste numele orasului sunt evidentiate cu date si dovezi istorice. Astfel, apare scris Temesiensis in loc de Temesvariensis, Temesburg in loc de Temeschburg sau Temesvar in loc de Temesv?r, in denumirea maghiara.



Cercetatorul argumenteaza cu date statistice si izvoare istorice faptul ca pe pagina oficiala a Primariei atat numele urbei, cat si alte date prezentate sunt, de fapt, false.



Atestarea documentara a orasului, eronata



Materialul de prezentare al Timisoarei, gazduit de pagina de Internet a Primariei, este realizat de Octavian Lescu. Acesta este un cunoscut detinator de date despre localitate si posesor al unei impresionante colectii de vederi din diferite epoci istorice pe care le-a traversat urbea de pe Bega.



In timp ce acesta sustine ca Timisoara a fost atestata documentar in urma cu 730 de ani, Sorin Fortiu, uzand de documente istorice, arata ca, de fapt, asezarea urbana are o vechime documentara de fix 741 de ani.



“Prima mentiune documentara directa, sigura si de necontestat a Timisoarei este intr-un document din 1266, care specifica si Terram Castri de Tymes printre domeniile donate comitelui Parabuch de regele Istvan al V-lea”, este mentionat in materialul cercetatorului Sorin Fortiu.



Data care apare drept “act de nastere” al Timisoarei in articolul lui Octavian Lescu - 1212 - este, de fapt, o grava confuzie. Documentul la care face referire acesta se refera, de fapt, la atestarea unei localitati din fostul comitat medieval maghiar Poszony, care se afla acum pe teritoriul Slovaciei, fara a avea nici cea mai mica legatura cu Timisoara.



Confuziile despre orginea si denumirile urbei de pe Bega sunt postate pe site-ul municipalitatii din anul 2002, insa pana acum nici un istoric sau cercetator nu a sesizat inadvertentele. Culmea este ca, in ciuda confuziilor si informatiilor false despre istoria orasului, municipalitatea a gasit de cuviinta chiar sa il premieze pe Octavian Lescu, recompensat si cu o diploma de excelenta.



Autoritatile municipale intentioneaza sa introduca, in curand, in programa scolara a elevilor o materie suplimentara, si anume studierea istoriei urbei. Pentru ca scolarii sa stie cu certitudine cum s-a nascut sau cum a mai fost denumita urbea de pe Bega in trecut, administratia locala trebuie, mai intai, sa stabileasca adevarul istoric despre asezarea urbana.























60 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă