Ne mindrim cu ele cind sint noi, stralucitoare si caii putere duduie sub capota. Le botezam, le personalizam si ajungem sa le consideram un membru al familiei.

Dupa citiva ani, incep sa ne goleasca portofelul pentru tot felul de reparatii, la inceput neinsemnate, apoi din ce in ce mai dese si mai costisitoare. In cele din urma, blestemam ziua in care le-am cumparat si, daca nu gasim un fraier care sa le cumpere, le ducem si la fier vechi.

Numai sa scapam de ele. Altii, cei mai comozi, le lasa sa rugineasca in strada. Zeci de masini abandonate in fiecare an dau batai de cap municipalitatii.

Proprietari necunoscuti

O priveliste neplacuta si un pericol pentru mediul inconjurator, masinile abandonate sint "vinate" periodic de lucratorii Serviciului Public de Administrare al Domeniului Public si Privat. De-a lungul anului 2006, municipalitatea a gasit nu mai putin de 21 de autovehicule lasate de izbeliste.

In majoritatea cazurilor, proprietarii nu au putut fi luati la intrebari. Explicatia e simpla. "Conform legii 421/2002, cheltuielile aferente acestor operatiuni sint suportate de proprietarul sau detinatorul legal al vehiculului.

In cazul in care acesta nu este identificat, cheltuielile sint acoperite din sumele obtinute in urma valorificarii vehiculului", precizeaza Sergiu Olteanu, de la Serviciul de Presa al Primariei Sibiu.

Din buzunarul nostru

Majoritatea masinilor puse la pastrare anul trecut au fost marca Dacia 1100. Depozitarea "ciururilor" se face intr-un spatiu pus la dispozitie de Tursib. Unde stau, mult si bine. Desigur, o parte din bani se recupereaza, dupa ce municipalitatea reuseste sa le caseze sau sa le vinda la fier vechi.

Anul trecut, suma incasata la bugetul local de pe urma acestor masini a fost de 3.350 de lei. "Intr-un singur caz, un proprietar a contestat decizia de ridicare a vehiculului, a refuzat insa sa plateasca amenda prevazuta de lege, a intentat proces, insa instanta de judecata a dat cistig de cauza Primariei", spune Sergiu Olteanu.

Cea mai lunga perioada in care o masina abandonata a fost "parcata" pe banii Primariei a fost de un an de zile.

Masina de colectie

Una dintre "pensionarele" uitate pe strazile Sibiului nu era un hirb oarecare. Ci o Skoda 1000 MB, prima masina cu motor cu bloc din aluminiu si caroserie autoportanta. Un veritabil autoturism de colectie, produs in anii '60. „A ajuns intr-o stare jalnica, noi nici nu ne-am dat seama la inceput ca era o masina de colectie.

Oricum, nu se mai putea face nimic. A fost vinduta la fier vechi", povesteste reprezentantul municipalitatii. 1000 MB a fost motivul pentru care compania Skoda aproape ca a dublat suprafata uzinei din Mlada Boleslav. Producatorul a vindut 443.141 de bucati din acest model.

Prea putine parcari

Ridicarea masinilor abandonate este necesara si din cauza faptului ca Sibiul sufera de insuficienta locurilor de parcare. "In municipiul Sibiu exista doar 2.018 locuri de parcare. In acest an se doreste amenajarea a inca 500 de locuri. Atentia va fi indreptata spre cartierele din Sibiu unde vor fi reamenajate strazile, deci implicit se vor face si parcari pe aliniamentele stradale, dar si amenajari de parcari propriu-zise pentru locatari", explica Sergiu Olteanu.

Unul dintre cele mai importante asemenea proiecte il constituie amenajarea unei parcari linga parcul Cetatii. O investitie de 25.000 de lei, care va aduce inca 70 de locuri de parcare in aproprierea centrului istoric al orasului. Cit despre initiativa privata, ea lipseste cu desavirsire, deocamdata. Nicio firma nu si-a anuntat intentia de a construi parcari in Sibiu.