Carrefour si Auchan se inaugureaza in toamna, Real va ridica o unitate in Cartierul Muncii, iar Kaufland cauta teren pentru al treilea magazin. Metro va investi cateva milioane de euro pentru modernizarea unitatii din Floresti. Spar si Billa s-au “abonat” la Bulevardul 21 Decembrie. Reteaua Lidl ar putea intra cu patru magazine.

Piata clujeana se va imbogati cu cel putin 40.000 mp de spatii. Marile magazine vor aspira cateva mii de angajati.

Cea mai mare suprafata va fi adusa de Carrefour, care va ocupa in Polus Center din Floresti 15.000 mp. Data deschiderii magazinului este programata in aceeasi perioada cu cea a intregului centru, adica toamna acestui an.

Carrefour a anuntat ca isi va extinde reteaua din Romania cu un hypermarket la Cluj si cu doua la Iasi, investitia medie pentru un magazin ridicandu-se la 20 de milioane de euro. Reteaua din Romania include sapte hypermarket-uri. Carrefour Cluj va avea aproximativ 600 de angajati, potrivit Corinei Susnea, asistent director marketing al Carrefour Romania.

Auchan pe 10.000 de mp

Magazinul Auchan din Iulius Mall, care se va deschide in toamna, va avea o suprafata de vanzare de 10.000 mp si 50 de case de marcat. Conform reprezentantilor Auchan, investitia medie pentru o unitate de acest gen se ridica la 40 de milioane de euro, fie ca este vorba despre un centru propriu sau despre un spatiu intr-un centru comercial (caz in care se ia in calcul si valoarea chiriei).

“Cand mergem intr-un oras studiem locatiile posibile. Putem dezvolta individual un hypermarket, caz in care putem sa ne asociem in zona cu alte unitati, cum ar fi cele de bricolaj, dar nu exludem nici prezenta in cadrul unui centru comercial foarte atractiv pentru clienti”, a explicat Tiberiu Danetiu, director de marketing la Auchan Romania.

La deschidere, echipa de la Cluj va numara 500 de persoane. “Recrutarile pentru top si middle management au inceput. O parte a echipei se afla in training la hypermarket-ul Titan din Bucuresti”, a precizat Mariana Dragan, manager de comunicare Auchan.

“Am ales Cluj-Napoca pentru ca este un oras foarte important, cu mare potential pentru un retailer ce doreste sa se dezvolte in toata tara, iar piata nu este inca acoperita”, a mai explicat Dragan.

BauMax se va instala pe Calea Turzii

Noutati pe piata clujeana apar in 2007 si in zona de bricolaj. Compania austriaca BauMax va investi in acest an 50 de milioane de euro pentru extinderea retelei din Romania cu alte cinci magazine, prima urmand sa aiba loc la Cluj-Napoca. Cel de-al treilea magazin din tara noastra va fi deschis in prima jumatate a anului pe Calea Turzii.

Centrele BauMax au 10.000 mp si ofera 20.000 de sortimente de produse din domeniile constructii, tehnic, amenajari si gradina. BauMax este o companie care si-a inceput activitatea acum 30 de ani in Austria, avand 120 de magazine in sapte tari. Grupul a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 1,2 miliarde de euro.

Hypermarket Real in Bulevardul Muncii

Reprezentantii operatorului Metro au cerut aviz pentru construirea unui hypermarket Real in Cluj-Napoca. Acesta va fi amplasat, conform planului urbanistic, pe Bulevardul Muncii.

Planul pentru complexul multifunctional ce a ajuns in Comisia tehnica pentru amenajarea teritoriului si urbanism din cadrul Primariei prevede ca Real va avea doua zone functionale mari: galerii comerciale spre bulevard cu demisol, parter si etaj si complexul comercial propriu-zis, parter inalt in spate. Spatiul de vanzari al magazinelor Real are 6000-8000 mp.

Reprezentantii companiei nu au dorit sa faca publice date referitoare la investitie, insa unul dintre cele mai noi magazine deschise in tara, cel din Baia Mare, are o suprafata utila de vanzare de 6100 mp si a presupus o investitie de 16,6 milioane de euro, inclusiv echipamente si instalatii. Este de asteptat ca valoarea terenului sa ridice investitia pentru Real Cluj.

“Exista orase cu mai multe hypermarketuri, dar in cinci ani atat Real, cat si alte retele internationale renumite de retail prezente in Romania se vor afla la maximum un kilometru unul de altul. Acei retaileri care urmaresc sa ofere numai o sortimentatie mare si preturi mici nu reusesc.

Au sanse cei care pot oferi ceva in plus: pe partea de textile, gastronomie, peste foarte proaspat si o gama variata de servicii”, a declarat pentru ZIUA de Cluj Tjeerd Jegen, managing director Real Romania.

Teren pentru al treilea Kaufland

Gunter Grieb, director general al Kaufland Romania, a anuntat ca grupul vizeaza al treilea centru in Cluj-Napoca, ce va fi deschis probabil chiar anul viitor. “Suntem in cautarea unui teren potrivit. Preferam cartiere rezidentiale, de obicei in zone cu blocuri si cu minimum 50.000 de locuitori”, a declarat Grieb.

El spune ca investitia pentru a treia unitate se va cifra, la fel ca in cazul ultimului magazin deschis in municipiu (in cartierul Marasti), la 7 milioane de euro. Magazinul a fost ridicat pe o suprafata de 5716 mp, pe un teren de 16.341 mp si dispune de o parcare pentru clienti, de 265 de locuri.

Metro se modernizeaza

Prima companie din segmentul ei intrata in Cluj, Metro Cash&Carry Romania a anuntat ca va moderniza centrele sale mai vechi, printre care si cel din Cluj-Napoca. Valoarea medie a investitiilor pentru fiecare proiect se ridica la 4-4,5 milioane de euro. Metro a modernizat centrul sau din Militari (Bucuresti) alocand 4,3 milioane de euro. Compania detine 23 de centre in Romania si intentioneaza sa mai deschida cel mult 3-4 in urmatorii doi-trei ani, vizand consolidarea pe piata locala. Anul trecut, reteaua a inregistrat vanzari de 1,43 miliarde de euro, in crestere cu 15% fata de 2005.

Metro Group este prezent in Romania cu 23 de unitati cash&carry si 9 magazine universale Real. in 2007 vor fi deschise in Romania inca sapte magazine Real, potrivit reprezentantilor companiei.

Spar si Billa sunt companiile multinationale “abonate” pentru complexe comerciale pe Bulevardul 21 Decembrie 1989

Doua destinatii “vanate” de retaileri sunt foste sedii ale unor companii clujene, Tricotaje Somesul si Napolact, spatii achizitionate de Atrium Centers si Dawnay Day, respectiv de fondul de investitii anglo-american Morava. Cei doi jucatori care ar putea opera pe Bulevardul 21 Decembrie sunt Billa si Spar.

Billa Romania, companie a grupului german REWE, este unul dintre cele mai interesate branduri de deschiderea unui nou magazin la Cluj. Dupa ce a pierdut in favoarea Morava fostul sediu Napolact de pe Bulevardul 21 Decembrie, in cadrul unei licitatii la care s-a inscris, Billa nu a renuntat la ideea deschiderii unei a doua unitati la Cluj. O locatie posibila este Somesul Atrium Center.

Complexul care se va dezvolta pe fosta locatie a fabricii Tricotaje Somesul va include un shopping mall ce va dispune si de un spatiu de retail (un supermarket) de 2200 mp. “Ne aflam in tratative cu doi jucatori importanti din piata de retail, dar inca nu am semnat contractele”, ne-au precizat reprezentantii Atrium Centers.

Reprezentantii Billa s-au aratat interesati la un moment dat si de un viitor ansamblu rezidential ce va avea rol de centru de cartier in zona Buna Ziua. Aici proiectantii au prevazut 5000 mp de spatii comerciale.

Locatia ar fi cu atat mai avantajoasa pentru cei care vor obtine aceste spatii, cu cat zona nu dispune deocamdata de nici un astfel de centru comercial si in conditiile in care numai ansamblul proiectat pentru Mao Imobiliare cuprinde 1000 de locuinte. Potrivit proiectului, acesta se va dezvolta pe 6 ha si va necesita o investitie de 70 de milioane de euro.

Spar pe Bulevardul 21 Decembrie

Chiar daca nu Billa a castigat licitatia, este foarte probabil ca fostul sediu Napolact de pe 21 Decembrie sa gazduiasca un spatiu de retail. La 580 de euro/mp, Morava a achizitionat spatiile Napolact, cu un teren de 7300 mp, cu 4,2 milioane de euro. Potrivit informatiilor noastre, una dintre variantele pentru spatiul de pe 21 Decembrie este cea a unui proiect care include maxim cinci chiriasi.

In acest caz, suprafata ocupata de magazinul unui retailer al unei retele internationale va fi de 3500 mp. Cel mai vehiculat nume pentru acest spatiu este Spar. Indiferent de varianta de proiect aleasa, investitia va depasi 20 de milioane de euro.

Patru magazine Lidl

De altfel, reprezentantii Spar sunt interesati si de alte magazine la Cluj. Reteaua Lidl ar putea intra cu patru magazine (suprafata unei astfel de unitati variind intre 1600 si 2500 mp), iar companiile Metro si Carrefour sunt, potrivit unor surse din piata, interesate fiecare de inca o unitate. Nu este exclus nici ca Tesco sa isi faca intrarea in Cluj, dupa deschiderea unui centru in Capitala.

Loc pare sa mai fie, din moment ce specialistii estimeaza ca potentialul de cumparare al Clujului este acoperit (pe segmentul de super/hypermarketuri) abia in proportie de 40-50%. Pana la sfarsitul anului viitor cifra va creste pana la 75-80%, luand in calcul si deschiderea magazinelor Auchan si Carrefour.

Zonele ramase neacoperite ar putea fi Gheorgheni (zona spre Brancusi), Buna Ziua, Horea-Gara sau Piata 14 Iulie-Grigorescu. Cele doua mari cartiere aflate in pregatire, Tineretului si Lomb, ce vor fi amplasate pe 200 ha fiecare, vor oferi retailerilor noi posibilitati de dezvoltare.

Au venit la Cluj

Harta retailului clujean include multe dintre cele mai importante nume din domeniu. in categoria cash&carry (comert en gros) intra Selgros si Metro.

Municipiul este deservit si de doua hypermarketuri Kaufland, unul in Manastur si celalalt in Marasti. Tot in Manastur se afla si hypermarketul Cora si supermarketul Billa. Cluj-Napoca dispune si de magazine de tip discount: Plus in cadrul Sigma Shopping Center (Zorilor) si trei unitati Profi (Grigorescu, Marasti si Zorilor).

Si pe segmentul de constructii si bricolaj functioneaza trei centre: Ambient pe Traian Vuia si Praktiker in celalalt capat al orasului, la iesirea dinspre Oradea, precum si Arabesque.

Anul trecut au aparut in jur de 21.000 mp de spatii comerciale, potrivit unei analize efectuate de agentia Grup de Lux. in 2006 au intrat pe piata brandurile Cora, Kaufland si Plus Discount. Cora a sporit suprafata totala a spatiilor comerciale clujene cu 9000 mp (arie de vanzare).

Centrul include o galerie comerciala cu aproximativ 15 magazine, iar locatia beneficiaza si de o parcare pentru 1300 de masini. Cora face parte din grupul Louis Delhaize, grup infiintat in 1850 si avand 81 de hypermarketuri in mai multe colturi ale lumii. Kaufland a intrat in Cluj cu o unitate de 5500 mp, pe str.

Campului si a deschis cel de-al doilea magazin din municipiu in cartierul Marasti, pe str. Fabricii, la inceputul acestui an. Pe langa Profi, un alt magazin de tip discount a intrat anul trecut pe piata clujeana. Plus Discount apartine concernului german Tengelmann, grup cu vechime si experienta la nivel mondial, avand 7500 de magazine in 17 tari din intreaga lume.

Plus este situat in cadrul centrului comercial Sigma Shopping Center, proiect ce a adus inca 6500 mp de spatii comerciale pietei clujene, potrivit Grup de Lux.

1000 de angajati la Carrefour si Auchan

Numai hypermarketurile Carrefour si Auchan vor avea la inaugurarile din toamna peste 1000 de angajati. Centrele Metro, Cora, Kaufland sau Praktiker au si ele nevoie de oameni.

“Angajatorii pot gasi forta de munca bine calificata fiindca deja au intrat altii pe piata si au pregatit oameni. Pe de alta parte, vor gasi aceasta forta de munca pentru mai multi bani.

Este o regula simpla in domeniu: primii veniti beneficiaza de personal cu o calificare slaba, dar ieftin, iar cei care intra mai tarziu pot angaja oameni cu experienta, dar trebuie sa ii plateasca mai bine”, arata Ovidiu Vilceanu, operational manager la Sales Consulting. “Se normalizeaza piata: dupa o perioada de dezvoltare a sectorului s-a creat o forta de munca pregatita.

Salariile vor creste. Marii retaileri vor incerca sa le mentina cat mai jos, dar competitia devine mai puternica si oamenii, mai greu de gasit”, spune Vilceanu. Daca in perioada de pionierat a retailului in zona, salariul unui angajat din Cluj era mult sub al celui de la Bucuresti (chiar in cadrul aceleiasi companii), odata cu ascutirea concurentei, diferentele se reduc.

Un angajat poate sa castige de la 5-600 de lei, dar salariile pot depasi 2000 de euro, in cazul posturilor de la nivel mai inalt. Pentru pozitiile de la varf, angajatii sunt de obicei adusi de la alte magazine ale aceleiasi companii, din alte zone, care pot sa stea sase luni sau un an pentru a implementa sistemul.

Posturile cautate sunt lucratori comerciali, casieri, gestionari, sefi de raion, sefi de magazin, dar si personal administrativ. “Cei mai cautati sunt cei de la nivel inalt. Lucratori comerciali sau gestionari pot fi angajati chiar si necalificati si pregatiti in cadrul magazinului, dar pentru pozitii inalte este nevoie de oameni foarte bine pregatiti.

Mai ales ca un sef de raion poate sa ajunga la un moment dat manager de magazin”, explica Vilceanu. “La bursa locurilor de munca organizata luna trecuta au participat Metro si Cora. De forta de munca e nevoie si la Kaufland, si la Praktiker.

Reprezentantii Carrefour si Auchan s-au aratat si ei interesati de urmatoarea bursa pe care o vom organiza”, a precizat Daniel Don, director al Agentiei Judetene de Ocupare a Fortei de Munca (AJOFM). El spune ca in acest an necesarul de forta de munca ajunge la 1000 de persoane, cei mai multi lucratori in comert, in vreme ce prin institutie vor putea fi calificate maximum 3-400 de persoane.

Angajatorii va trebui sa apeleze si la muncitori necalificati, iar cresterea competitiei va duce la acutizarea migratiei. “Va fi nevoie sa se ridice nivelul de salarizare. Ca locatie, grad de confort si calitate lucrurile sunt relativ similare, diferenta va trebui sa o faca salariile”, crede Don.

“Salariile se dau pe baza de relatii”

“Salariile difera mult de la un magazin la altul si sunt multe nereguli. in Cora sunt cele mai mici: un lucrator comercial are in jur de 380 de lei. in Kaufland sunt cele mai mari, in jur de 600 de lei, si se maresc dupa sase luni. in Selgros, cei de la raioane si fetele de la casa au cam acelasi salariu: la opt ore 500 de lei si nu se mareste dupa sase luni.

Unii lucreaza de doi ani si au acelasi salariu”, ne-a relatat o angajata a Selgros Cluj. “Promovarile se fac pe ochi frumosi si daca ai relatii. La interviu la Cora le-au promis ca maresc salariile dupa deschiderea magazinului, dar nu le-au marit. Cel putin un prieten care lucreaza acolo are acelasi salariu. Din Selgros angajatii migreaza catre Kaufland.

Cei de la Selgros nu prea isi gasesc oameni. in decembrie erau mai multe casiere, dar nu pentru ca era multa lume, ci pentru ca nu se dadeau concedii, toti lucrau. Nu se angajeaza in functie de clienti, tot timpul se fac angajari pentru ca tot timpul pleaca lumea, nimeni nu rezista in asemenea stres”, spune angajata Selgros.

Comparativ cu resedinta de judet, salariile la marile magazine in alte orase sunt si mai mici. “Din Turda se migreaza catre Campia Turzii, ca vine Profi. Am inteles de la un candidat ca un sef de magazin ar lua 1500 de lei si bonuri, dar mie nu mi se pare in regula. in Italia, o prietena castiga, ca menajera, tot atata.

Pe mine cu ce ma stimuleaza sa ma duc adjunct de sef in Romania, la acelasi salariu?”, ne-a relatat o turdeanca.

“Magazinele mici vor avea probleme: multe vor disparea”

Specialistul in marketing Marius Pop, profesor universitar la Facultatea de Stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor din Cluj-Napoca, sustine ca aparitia marilor operatori de retail va duce la eliminarea multora dintre micile unitati comerciale.

ZIUA de Cluj: Anul trecut a fost cel al intrarii in Cluj a unor nume importante in retail. Pana la sfarsitul anului se vor deschide cel putin trei magazine de mari dimensiuni. Mai e loc?

Marius Pop: in faza aceasta mai este. Metro a detinut monopolul multa vreme in comertul clujean. Din segmentul hypermarketurilor, Cora a intrat abia anul trecut, asa ca exista un segment insuficient acoperit. in acest an mai intra niste jucatori importanti, Auchan si Carrefour.

De aici inainte depinde de fiecare dintre ei cum isi vor gestiona afacerile si nu ma indoiesc ca o vor face bine, fiindca au oameni bine pregatiti.

ZIUA de Cluj: Ce s-ar putea schimba in strategiile jucatorilor pentru a face fata competitiei?

M.P.: Probabil centrele cash&carry vor trece la o tintire mai exacta a publicului. in Occident, aceste magazine se adreseaza exclusiv persoanelor juridice, distribuitorilor. La noi inca oricine poate sa isi faca cumparaturile aici. De fapt, marile grupuri care au intrat si la noi au divizii separate de hypermarketuri.

ZIUA de Cluj: in cat timp piata clujeana ar putea sa ajunga la saturatie?

M.P.: Greu de spus, fiindca piata romaneasca in general este plina de surprize. La un moment dat nu cred ca vor putea sa supravietuiasca 5-6 hypermarketuri. Totusi, cei mai buni se vor mentine. in plus, nu este obligatoriu ca odata instalati, acestia sa ramana pe vecie. Piata este dinamica.

ZIUA de Cluj: Exista zone neacoperite in Cluj?

M.P.: Am vazut ca operatorii prezenti in piata s-au cam orientat si ca exista o segmentare din punct de vedere teritorial. Foarte multi s-au instalat in Manastur si la iesirea spre Oradea, Selgros e inspre Dej, s-a deschis un Kaufland si in Marasti, ceea ce inseamna ca magazine nu sunt peste tot.

Sa zicem ca sunt 100.000 de locuitori in zona Manastur, dar ceilalti 300.000 ce fac? Asta nu inseamna ca trebuie sa mearga Cora si in Gheorgheni, dar marii retaileri va trebui sa incerce tot mai mult sa atraga prin oferte si, foarte important, si prin servicii.

ZIUA de Cluj: Ce presupune imbunatatirea serviciilor pentru atragerea clientilor?

M.P.: Spatii bine definite de receptie, de informatii, inclusiv atitudinea celui care serveste clientul. Servicii orientate inspre client inseamna inclusiv modalitati de a facilita accesul spre magazin, linii de transport.

ZIUA de Cluj: Care sunt efectele intrarii marilor retaileri, atat in ceea ce priveste obiceiurile de consum, cat si beneficiile pentru populatie?

M.P.: Magazinele mici vor avea probleme: multe vor disparea sau va trebui sa isi restructureze oferta. Ele au, totusi, importanta lor in segmentul magazinelor de proximitate. Va fi nevoie si de asa ceva. Pentru consumatori, competitia este intotdeauna buna. Venirea marilor magazine nu e buna, e foarte buna.

Efectele competitiei sunt reduceri de preturi si oferte mai variate, posibilitatea de a opta. Beneficii se pot resimti si pe partea de infrastructura, fiindca si aici investitorii intervin pentru a-si atrage clientii.

Brandurile din comert, preferatele clujenilor

Intr-un sondaj Metro Media Transilvania (MMT), cinci dintre primele zece pozitii in ceea ce priveste societatile private sunt ocupate de cele din comert. in urma intrebarii “Care este prima firma privata din Cluj-Napoca la care va ganditi?”, in clasamentul primilor zece se regasesc Billa, Metro, Oncos, Profi si Kaufland.

“De la interactiunea profesionala cotidiana cu o anumita companie pana la shopping-ul saptamanal la un anumit complex comercial sau plata lunara a facturilor unor anumite companii de servicii sunt tot atatea situatii in care numele unui brand ajunge sa persiste in memoria noastra”, explica studiul MMT.

Companiile de comert sunt mentionate intr-o proportie mai mare in randul femeilor si al locuitorilor din cartierele Zorilor, Manastur sau Grigorescu.

Comert la hectar

Fie ca este vorba despre centre construite din resurse proprii, fie ca sunt spatii inchiriate in centre comerciale de mari dimensiuni, spatiile de retail vor creste cu peste 40.000 mp in perioada urmatoare. Pe primele locuri intr-un clasament al suprafetelor s-ar clasa Carrefour, ce va ocupa 15.000 mp in Polus Center, si hypermarketul Auchan cu o suprafata de vanzare de 10.000 mp.

Tot 10.000 mp au si centrele BauMax. Suprafata prevazuta pentru supermarket in proiectul pentru shopping mall-ul din Somesul Atrium Center este de 2200 mp. Termenul de finalizare a lucrarilor este trimestrul patru al anului viitor. Magazinul ce ar putea fi construit pe terenul fostului sediu Napolact este de 3500 mp.

Investitii de 70 de milioane de euro

Investitia medie pentru un magazin Carrefour este de 20 de milioane de euro. Investitia medie pentru o unitate Auchan de genul celei care va functiona la Cluj se ridica la 40 de milioane de euro, potrivit reprezentantilor Auchan, fie ca este vorba despre un centru propriu sau despre un spatiu intr-un centru comercial (caz in care se ia in calcul si valoarea chiriei).

Magazinele BauMax presupun investitii de 10 milioane de euro, iar al treilea magazin Kaufland din Cluj-Napoca va necesita peste sapte milioane de euro. Si Metro va investi in jur de 4,5 milioane de euro pentru modernizarea magazinului de la Cluj.

Urmeaza Buna Ziua

Arealele principale de dezvoltare raman zona centrala si arterele ce fac legatura cu iesirile catre Dej si Oradea. Centrul ramane tinta retailerilor mici si medii, distributia lor facandu-se in spatii de sine-statatoare sau in cadrul unor galerii comerciale.

In ceea ce priveste orientarea marilor retaileri, din punct de vedere geografic se observa o indreptare catre zonele Manastur-Floresti si Marasti-Someseni, releva o analiza Grup de Lux.

“Printre zonele de care ar mai putea fi interesate marile companii de retail ar fi Buna Ziua, tinand cont de explozia rezidentiala din zona de sud a orasului”, e de parere Adrian Vascu, deputy managing partner la societatea de evaluare Darian Rom Suisse.