Problema iluminatului in zona Letcani nu s-a rezolvat, si aceasta in conditiile in care anul trecut au fost alocati bani prin Hotarire de Guvern pentru a se pune becuri. Primaria Letcani promite ca ii va cheltui. S-au promis camere de luat vederi pentru monitorizarea traficului; nu s-a facut nimic. De-a lungul ultimilor ani s-a vorbit si despre radare fixe, garduri etc. Nu s-a miscat un deget.

Promisiuni peste promisiuni in ce priveste sporirea sigurantei pe Soseaua Mortii. An de an, reprezentantii institutiilor care ar trebui sa se implice in reducerea numarului de accidente de pe soseaua Iasi - Tirgu Frumos scot pe masa proiecte, care sint insa abandonate inainte de a fi demarate.

Delasarea autoritatilor se vede cel mai bine in statisticile negre ale Politiei Rutiere: numarul accidentelor grave si al celor decedati in evenimente rutiere este constant. Promisiunile trimbitate de mai marii judetului au ramas doar la stadiul de intentii, nici unul dintre acestea nefiind materializat pina in prezent.

In urma cu aproape doi ani, "Ziarul de Iasi" a tras de mai multe ori semnalul de alarma in ce priveste situatia critica de pe Soseaua Mortii. Iluminatul public, sistemele de supraveghere video a traficului, semnalizarea corespunzatoare a trecerilor de pietoni au ramas doar la stadiul de discutii la nivel inalt, in timp ce zeci de oameni si-au pierdut viata.

Sectorul Iasi - Tirgu Frumos ar putea fi numit "drumul crucilor", distanta de 42 de kilometri dintre cele doua orase fiind strajuita de nu mai putin de 44 de cruci. Numai de la inceputul acestui an, pe aceasta sosea au murit zece oameni in 27 de accidente rutiere grave.

Promisiuni desarte de la an la an

Discutii si proiecte sint si in acest moment. Intrebati de fondurile promise la sfirsitul anului trecut pentru investitii in siguranta rutiera, unii dintre cei responsabili dau vina pe birocratie, altii nici macar nu au auzit de ele. „Eu nu stiu despre nici o discutie. Nu am primit nici un ban pentru asa ceva.

Poate cind se va face rectificarea bugetara la sfirsitul semestrului al treilea sa ne vina ceva fonduri. Nu am primit nici un ban. Nu s-a dat nimic deocamdata", a explicat Mihai Alexa, primarul orasului Podu Iloaiei.

Senatorul Dan Carlan anunta la sfirsitul lunii noiembrie 2006 ca s-au alocat de la Guvern 4 miliarde de lei pentru reabilitarea iluminatului public pe Soseaua Mortii in zona localitatii Letcani. „In ultimii 5 ani, au avut loc, pe soseaua Iasi - Tirgu Frumos, un numar de 241 accidente grave de circulatie, cu 124 decese, 167 persoane grav ranite si 47 cu rani usoare.

Cele mai multe accidente au fost pe raza comunei Letcani, 62 soldate cu 32 decese, 42 grav raniti si 10 raniti usor. Cauza predominanta a acestor accidente o constituie lipsa ori ineficienta iluminatului public pe timp de noapte", spunea atunci Dan Carlan. Acesta a precizat ca banii sint la dispozitia autoritatilor din comuna Letcani.

Desi au trecut deja sase luni de atunci, acesti bani zac nefolositi si totul este inca in stadiul de proiect. „Speram ca in doua saptamini sa terminam faza de proiectare, iar apoi sa demaram procedurile de atribuire a lucrarii. Proiectul se refera la iluminatul public intravilan. Anul trecut s-a aprobat o investitie de patru miliarde de lei, insa nu vor fi suficienti.

Ar mai trebui inca 1,5 miliarde ca sa acoperim toata investitia ce trebuie facuta", a declarat Ovidiu Ursache, primarul comunei Letcani. Cu banii veniti de la Guvern, ar trebui refacuta reteaua de iluminat pe o distanta de aproximativ 3 kilometri. Primarul comunei se plinge insa ca proprietarii drumului sint si cei care pun bete in roate investitiei.

"Drumul european nu este al comunei, este in patrimoniul public al statului. Or, eu am de obtinut o sumedenie de aprobari de la stat pentru lucrarile de investitii. Ei nu ma lasa sa investesc in proprietatea lor. Oricum, este bine ca s-a ajuns si la aceasta faza. Speram ca pina in toamna sa terminam intreaga lucrare si vom vedea atunci cit de benefic va fi pentru siguranta circulatiei.

Eu nu cred ca aceasta investitie va rezolva problema tragediilor rutiere", a mai completat Ursache.

CJ sustine ca a facut solicitari, dar nu a primit nici un raspuns

Reprezentantii Consiliului Judetean (CJ) spun ca au facut sesizari catre Ministerul Economiei, insa pina acum nu au primit nici un raspuns. „Ce a tinut de noi am facut. Am trimis numeroase adrese la minister de-a lungul timpului. Am solicitat infiintarea unui program multianual pentru infiintarea si extinderea iluminatului public stradal din zonele rurale. Am ramas cu solicitarile facute.

Nu am primit nici un raspuns", sustine Sebastian Tataru, purtator de cuvint al CJ. Oficialii Directiei Regionale Drumuri si Poduri (DRDP) spun ca au solutii pentru reducerea numarului de accidente grave, dar acestea vor incepe sa fie puse in practica in aproximativ o luna. „Avem un program partenerial cu Politia Rutiera si momentan lucram pe DN 2.

Avem in vedere sectoarele de drum dinafara localitatilor si in localitati lucram la trecerile de pietoni. Dupa cum am vazut ca merg lucrarile, cred ca peste o luna vom incepe pe sectorul Iasi - Tirgu Frumos", a explicat Catalin Soroceanu, seful Biroului Siguranta Circulatiei (BSC) din cadrul DRDP.

Astfel, semnalizarea trecerilor de pietoni se va face cu aproape 60 de metri inaintea acestora, marcajele fiind trasate cu vopsele speciale.

Politia Rutiera propune solutii

Inaintea trecerilor de pietoni, pe prima banda a drumului vor fi trasate marcaje de ingustare a drumului si de circulatie interzisa, fortind astfel soferii sa mearga toti pe banda de linga axul drumului. „Odata ce drumul este semnalizat ca se ingusteaza, soferul incetineste. Se vor pune denivelari care ii vor obliga sa reduca viteza.

Chiar in cazul in care mai gresesc, atunci sa nu produca evenimente cu urmari tragice din cauza vitezei excesive", a explicat inspectorul principal Costel Mindru, din cadrul Serviciului Politie Rutiera Iasi. „Vor fi puse cite doua seturi a trei benzi rezonatoare la o distanta de 25 de metri intre ele.

Incercam sa nu folosim mijloace care sa ii deranjeze pe soferi si care doar sa le atraga atentia ca se apropie o trecere de pietoni. Va fi ceva diferit fata de denivelarile care au fost montate la Valea Lupului. Asfaltul va fi marcat de asemenea cu insemne ca urmeaza o trecere de pietoni", a detaliat Soroceanu modificarile care vor fi aduse in apropierea trecerilor de pietoni.

O alta masura care va fi luata este infiintarea la Valea Lupului a unei benzi de stocaj pentru viraj spre stinga la intersectia cu drumul care duce spre Uricani. Reprezentanul DRDP sustine insa ca masurile de siguranta luate de administratorii drumului si de Politia Rutiera nu vor avea nici un efect daca soferii si pietonii nu se disciplineaza.

"DN28 este un drum larg si cu un asfalt foarte bun, care ii imbie pe soferi sa apese acceleratia. S-au facut solicitari la Bucuresti pentru montarea de separatori axiali, insa depinde cum vor avea fonduri. In localitati avem scolile, satenii care circula pe carosabil si carutasii care ies pe drumul european", a mai completat seful BSC.

Bilant dezastruos pe Soseaua Mortii

Cu toate intentiile anuntate cu surle si trimbite, cifrele din evidentele Politiei Rutiere indica un bilant negru pe drumul Iasi - Tirgu Frumos. De la inceputul acestui an, pe DE 583 au fost inregistrate 27 de accidente cu urmari grave. In multe dintre acestea, 12 cazuri, au fost implicati pietoni.

"Sapte au avut cauza traversarea neregulamentara a pietonilor, iar in cinci cazuri a fost vorba despre neacordare de prioritate pietonilor", a explicat comisarul Petru Frunza, seful Serviciului Politie Rutiera.

In mod surprinzator, doar patru dintre evenimentele cu urmari grave au avut drept cauza viteza excesiva, iar alte doua accidente au avut loc din cauza copiilor lasati nesupravegheati si care au intrat pe partea carosabila. In primele cinci luni ale acestui an, zece persoane au murit in accidentele de pe Soseaua Mortii, alte patru persoane fiind transportate in stare grava la spital.

Cele mai "negre" zone de pe sectorul de drum sint pe raza localitatilor Baltati si Letcani, unde au avut loc sase, respectiv patru accidente cu victime. Drumul isi merita pe deplin numele de Soseaua Mortii - „cimitirul" de pe drumul european numarind o cruce la aproape fiecare kilometru.

Tragediile de pe DE 385 au fost marcate de-a lungul timpului cu zeci de cruci, care strajuie de o parte si de alta a soselei. Pe cei 42 de kilometri dintre Iasi si Tirgu Frumos sint in momentul de fata 44 de cruci care amintesc de cei care si-au pierdut viata in accidente rutiere.

In alte judete s-au luat masuri si s-a redus drastic numarul accidentelor grave

Autoritatile iesene par ingenuncheate in promisiuni si proiecte, in timp ce in tara s-au gasit solutii pentru reducerea accidentelor grave. In judetul Ialomita, de exemplu, un proiect de monitorizare video a traficului a dus la reducerea drastica a numarului de accidente cu victime. „Proiectul a fost lansat in luna iunie anul trecut.

Intr-adevar este eficient pentru ca pe sectorul de drum respectiv nu am mai inregistrat evenimente rutiere cu urmari grave.

Deocamdata este vorba despre doua camere video fixe in zona localitatii Cosereni, unde au fost cele mai mari probleme, si doua camere mobile cu care se supravegheaza traficul in tot judetul, inclusiv in municipiul Slobozia", a explicat agent Andreea Danila, purtator de cuvint al Inspectoratului de Politie Judetean Ialomita.

Sistemul de monitorizare a fost pus la dispozitie gratuit de Centrul Regional pentru Siguranta Rutiera (IRSA), un ONG din Bucuresti, care a incheiat un parteneriat cu autoritatile locale. Proiectul „ProSigur" functioneaza pe sistemul „contravenientul plateste", IRSA amortizindu-si investitia din amenzile date celor surprinsi in neregula de sistemul video-radar.

In Ialomita, in primele doua zile de la pornirea sistemului, peste 4.000 de soferi au fost prinsi incalcind regimul de viteza. La un an de la lansare, sistemul de supraveghere a amendat aproape 340.000 de soferi. „Au fost surprinse 441.893 de contraventii pe camerele video-radar. Dintre acestea, 338.893 au fost valide.

In celelalte cazuri, fie nu se putea citi numarul de inmatriculare, fie erau doua automobile unul linga altul", a mai spus purtatorul de cuvint al IPJ Ialomita. t

Promisiuni:

14.02.2006 - Comisar-sef Liviu Zanfirescu, seful IPJ Iasi: "Numarul accidentelor rutiere a crescut constant in ultimii ani. Daca in 2003 s-au inregistrat 6.453 de accidente, in 2004 numarul acestora a ajuns la 7.999, iar anul trecut (2005 - n.r.) au avut loc 8.995 de evenimente rutiere. Multe au loc in zona Letcani, cauzate in special de viteza excesiva si traficul intens".

La vremea respectiva, seful IPJ aprecia ca sistemul de supraveghere video va fi gata in martie 2006 si urma sa cuprinda patru camere video - Letcani, Podu Iloaiei, Baltati si Razboieni.

16.11.2006 - Dan Carlan, senator PD, despre sistemul de iluminat public din Letcani: „Proiectul mai trebuie sa obtina avizul Ministerului Finantelor pentru finantare din Fondul de Rezerva. Nu cred ca adoptarea unei hotariri de guvern va dura mai mult de doua-trei saptamini. In zona trebuie sa fie facut cit mai degraba ceva, deoarece drumul este foarte bun si imbie la viteza"

20.01.2007 - Comisar-sef Liviu Zanfirescu, seful IPJ Iasi: "Am discutat cu primarii localitatilor proiectul de supraveghere cu camere video a soselei Iasi - Tg. Frumos. Primul pas, cel de azi, si-a propus ca reprezentantii primariilor traversate de drum sa cunoasca proiectul si sa-l aprobe in consiliile locale"

Cele mai grave accidente din ultimii 3 ani

- In iunie 2004, un microbuz plin cu pasageri s-a izbit violent in remorca unui camion plin cu lemne. Accidentul soldat cu trei morti si cinci raniti transportati in stare grava la spital,s-a produs dimineata la ora 5.00, la iesirea din localitatea Razboieni, dupa o curba fara vizibilitate.

Potrivit declaratiilor date de soferul microbuzului, acesta a vrut sa evite o caruta care a virat spre stinga si nu a mai vazut camionul cu lemne. In accident si-a pierdut viata si o tinara mama de 21 de ani, care si-a protejat fetita de numai doua luni in brate.

Timp de mai bine de o ora, echipele de interventie ale Serviciul de Descarcerare au taiat masina bucata cu bucata in timp ce sase ambulante au preluat ranitii si i-au dus spre spitale. Fetita de doua luni a supravietuit tragediei.

- In octombrie 2005, doi tineri si-au pierdut viata intr-o tragedie rutiera care i-a zguduit pe localnicii din Sirca. Accidentul s-a petrecut in jurul orei 5.00 dimineata, intr-o curba periculoasa de la iesirea din localitate. Vlad Raut (24 de ani) si prietena lui, Mihaela Surgiu (25 de ani), se indreptau catre Pascani.

Din cauza vitezei excesive, apreciata de politisti la aproape 120 km/ora, soferul a pierdut controlul asupra volanului, a iesit de pe sosea si a „ras" un gard de lemn pe o distanta de aproape 20 de metri. Masina a plonjat in aer peste un gard de beton. Cei doi tineri au fost proiectati prin parbrizul masinii. Soferul a murit strivit de gardul de beton, care s-a rasturnat peste el.

In urma impactului deosebit de violent, prietena acestuia a fost aruncata la o distanta de aproape 30 de metri si a fost practic decapitata. Anchetatorii i-au gasit trupul rezemat de gard, iar capul tinerei a fost gasit in curtea unui vecin.

- In martie 2007, directorul Spitalului de Psihiatrie Socola si sotia acestuia si-au pierdut viata intr-un accident la Podu Iloaiei. Masina lui Florin Lunguleac (50 de ani) era pusa „pe liber" linga axul drumului, iar directorul se pregatea sa efectueze un viraj spre stinga, pe un drum lateral.

Autoturismul a fost izbit din spate de o Dacia Papuc si impins pe contrasens, unde a fost izbit de o autoutilitara Ford Transit. In urma impactului, masina directorului Lunguleac a fost aruncata in afara soselei.

Echipajele Serviciului de Ambulanta sosite la fata locului nu au putut decit sa constate decesul soferului, iar sotia acestuia, Ana (47 de ani), a fost transportata in stare de coma la spital. La nici 12 ore de la producerea tragediei, femeia a decedat.

Cauzele accidentelor

-bezna ce domneste noaptea intre Iasi si Tirgu Frumos

-viteza excesiva

-depasiri neregulamentare

-stationari neregulamentare

-traversari neregulamentare

-latimea mica a benzilor

Cum pot fi contracarate

-rezolvarea iluminatului public de catre autoritati

-montarea de radare fixe si camere de luat vederi

-montarea de garduri pe marginea soselei

-largirea benzii de la marginea drumului pentru traficul greu